20 Reacties

7 maanden geleden

Het is ook heel moeilijk! Natuurlijk wil je gewoon je normale leven kunnen door leven maar mensen doen altijd maar alsof zwanger zijn het zelfde is als boodschappen doen . Als het goed is ondersteunt de arbo je hier wel bij in mijn gesprek vroegen ze ook of het contact goed was met de baas etc. Maar het is gewoon je recht om minder te werken door zwangerschap. Gezondheid van moeder en kind staat voorop! Ik had ook een collega die zei “jullie kunnen ook niks meer aan he tegenwoordig vroeger was dit helemaal niet zo”. Alsof je het leuk vindt om elke dag zoveel pijn te hebben. Ik zou echt minder gaan werken! Je hebt er recht op ookal is het zo moeilijk om aan te geven ik snap het helemaal maar je eigen gezondheid staat voorop! Dan moeten ze maar een uitzendkracht inhuren om je taken op te vullen als ze het zo moeilijk vinden

7 maanden geleden

Het is ook heel moeilijk! Natuurlijk wil je gewoon je normale leven kunnen ...
Bedankt voor je reactie. Gelukkig zijn m.n directe collega's wel super lief en begripvol. Maandag ff afwachten bij de arbo wat ze daar zeggen. Maar neem aan dat als er een advies voor halve dagen gegeven wordt dat ze dat niet naast zich neer leggen.

7 maanden geleden

Reactie op Daphne1989

Bedankt voor je reactie. Gelukkig zijn m.n directe collega's wel super lief ...
Fijn dat je zulke fijne collega’s hebt! ❤️

7 maanden geleden

Je kiest niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van je baby. Jullie staan op #1, ongeacht wat een werkgever vindt. Het is "maar" werk en je wil achteraf ook niet denken had ik maar naar mijn gevoel geluisterd. Doen wat voor jou goed voelt

7 maanden geleden

Oh zo herkenbaar. Ik heb ruim een maand geleden al aangegeven dat ik minder wil werken. Hoge bloeddruk, was nog steeds aan het overgeven, kortademig en zoooo moe. Gingen navragen wat de mogelijkheden zijn, niks meer van gehoord. Vorige week weer om gevraagd want met dit warme weer nog zwaarder. Arboarts ingeschakeld nog niks van gehoord. Werk nu dus nog steeds hele dagen (parttime) en ben 25+1, spuug niet meer maar alle andere klachten + waarschijnlijk zwangerschapsdiabetes zijn er wel nog. Paar collega’s heel begripvol en snappen het andere collega’s snappen het totaal niet en vinden het onzin en dat er niet zomaar uitzonderingen gemaakt mogen worden. Leidinggevende snapt het maar weet niet of t zomaar kan dus die wacht nu arboarts af. Zo frustrerend! Ben heel benieuwd wat jouw arbo gaat zeggen en hoop voor je dat ze je op je werk dan ook serieus nemen. Wel fijn dat naaste collega’s achter je staan!

7 maanden geleden

Ziek melden is een mededeling hè. Je hebt daar geen advies van een arbo arts voor nodig. Als jij/ jullie het niet meer trekken en die klachten hebben had ik gewoon gezegd dat ik me per direct voor 50% zou ziek melden. Dan schakelen ze zelf de Arbo wel in voor advies. Voor jezelf en je kindje kiezen is het belangrijkste 😊💪🏻

7 maanden geleden

Reactie op MallieAtB

Ziek melden is een mededeling hè. Je hebt daar geen advies van een arbo art ...
Dat dus.... Sterker nog, je mag gewoon zeggen dat je je ziek meldt vanwege zwangerschap (of 50% of wat dan ook) en dat je de specifieke klachten verder met de arbo/bedrijfsarts bespreekt. Ze hebben er niets mee te maken of je ziek bent door harde buiken, aambeien, zwangerschapsdepressie of whatever. Deze medische informatie hoef je enkel met de bedrijfsarts te bespreken. De bedrijfsarts bepaald of jij ziek bent, niet de werkgever. Je kan bij de bedrijfsarts ook aangeven hoe er door je werk/ leidinggevende wordt gereageerd. Sommige bedrijfsartsen doen daar weinig mee maar er zijn er ook die werkgever hier wel op aanspreken. Als zwangere werknemer ben je in Nederland juridisch goed beschermd. Ook krijgt jouw werkgever van het UWV betaalt bij ziekte door zwangerschap. Het loont zeker de moeite je in te lezen/informeren over ziekte bij zwangerschap. Mocht je aangesloten zijn bij een vakbond kunnen deze je ook advies geven. Waar het uiteindelijk op neer komt is dat de gezondheid van jouw en je kindje altijd voorop staat.

7 maanden geleden

Reactie op Karrie89

Oh zo herkenbaar. Ik heb ruim een maand geleden al aangegeven dat ik minder ...
Ik vind het dus ook heel moeilijk. En weet zelf ook niet waar ik goed aan doen. Ik ben meer van de confrontatie te mijden maardaar heb ik mezelf uiteindelijk alleen maar mee. De stress geeft me hartkloppingen en voel er moe door. Ben blij als maandag arbogesprek is geweest

7 maanden geleden

Reactie op Daphne1989

Ik vind het dus ook heel moeilijk. En weet zelf ook niet waar ik goed aan d ...
Ja dat snap ik. Heb ik precies hetzelfde en ergens voel ik me schuldig dat ik m’n werk in de steek laat. Ik weet dat ik in m’n recht sta en beschermd ben nu ik zwanger ben, maar ben niet het type dat het dan opeist zeg maar. Dus doe ik misschien mezelf en ons kindje wel te kort. Dat snap ik, laat je weten wat daar uit is gekomen?

7 maanden geleden

Reactie op Karrie89

Ja dat snap ik. Heb ik precies hetzelfde en ergens voel ik me schuldig dat ...
Ja snap jou gevoel helemaal. Ik zal laten weten wat er maandag uit komt

7 maanden geleden

Het is ook gewoon écht iedere zwangerschap anders. Ik heb bij mijn eerste tot 36 weken doorgewerkt zonder problemen en kon voor mijn gevoel nog wel een paar weken langer door. Nu spring ik een gat in de lucht als ik morgen niet meer zou hoeven en dat met 24 weken…

7 maanden geleden

Ik voel je! Ik werk in de gehandicaptenzorg overdag werken gaat me opzich prima af maar 's avonds werken tot 22.30 uur vind ik zwaar. Inderdaad harde buiken. Ik heb maandag een afspraak bij de verloskundige en zij heeft al meedere malen aangegeven rustig aan doen wellicht minder werken. Ik wil dus ook gaan kijken naar 50% minder werken. Zullen ze niet happy mee wezen op werk maarja je eigen gezondheid en van de kleine staat mij voor op. 😊

7 maanden geleden

Tja, uiteindelijk heeft het werk meer aan je als je je gewoon goed voelt. De kans is dan groter dat je langer door kan. Als je jezelf voorbij blijft lopen, is de kans veel groter dat je er straks in een keer uit ligt en dan heeft je werk nog een groter probleem. En het belangrijkste nog, dan heb je jezelf en je baby ermee. Mijn leidinggevende wist ook niet dat dit onder ziektewet hoort. Vond het zelfs nog wel vervelend voor me dat ik naar de arboarts moest. Dat gesprek viel reuze mee en hij heeft als advies naar de werkgever gestuurd om te blijven evalueren en kijken of de werktijden aangepast moeten worden. Ze herinneren de werkgever er ook nog aan dat er een vangnet is en ze salaris vergoed kunnen krijgen. Ik werk nu 4 dagen 6 uur in plaats van 4,5 dag. Ik denk oprecht dat ze nu meer aan me hebben dan dat ik door bleef lopen. Ik werk dan minder omdat m’n hoofd overliep. Nu voel ik me goed en functioneer ik 6 uur normaal. Eerder functioneerde ik alle 8 uur niet goed omdat het mentaal niet wilde. Ik snap heel goed dat het allemaal lastig is om een en ander voor elkaar te krijgen en je grenzen aan te geven. (Ik vind dat ook en heb het bijna huilend gevraagd omdat het absoluut niet bij me past) Maar de kans is groot dat je je zoveel beter gaat voelen als je het wel doet!

7 maanden geleden

Reactie op Kim Vaartjes

Ik voel je! Ik werk in de gehandicaptenzorg overdag werken gaat me opzich p ...
Je hoeft in je zwangerschap geen onregelmatige diensten te werken.

7 maanden geleden

Ik werk als verpleegkundige en heb er ook last van. Wat mij erg helpt een zo'n steunband. Die doe ik s ochtends om en rond de koffie of lunch weer af want als je hem de hele dag draagd is dat weer slecht voor je banden. Maar ik heb nu in de avond heen harde buiken meer dus echt een aanrader!

7 maanden geleden

Reactie op Daphne1989

Ja snap jou gevoel helemaal. Ik zal laten weten wat er maandag uit komt
Nou gesprek is geweest. Ik mag max 6 uur op een dag werken. Recht op extra pauze en de richtlijn voor bukken tillen etc moet nageleefd worden. Ik moet aangeven wanneer iets niet gaat en als de 6 uur te veel is dan minder uren.

7 maanden geleden

Reactie op Daphne1989

Nou gesprek is geweest. Ik mag max 6 uur op een dag werken. Recht op extra ...
Oh heerlijk dat je wat minder mag gaan werken. Fijn dat er zo met je meegedacht wordt. Hopelijk geeft dit je ook rust.

7 maanden geleden

Ik heb nu een week of 2 6 uurtjes gewerkt 3 dagen in de week (normaal 8 uur per dag 3 dagen van de week) ik merk dat ik toch steeds meer last krijg. Echt een pijnlijke harde buiken en zou eigenlijk veel meer rust willen pakken. Dit doe ik thuis wel. M.n bloeddruk is op zo'n moment ook veel te hoog en ik krijg er hartkloppingen van. De baby groeit verder wel goed maar ik krijg bijna paniek aanvallen bij het idee komende week weer te moeten gaan werken. Nu wil ik 'm.n leidinggevende gaan bellen om ff de komende week m n rust te pakken en volledig ziek te melden. Ik weet alleen dat ze toch zal gaan proberen mij om te praten om toch te komen. Ze gaat dan ook haar eigen zwangerschap erbij halen en ze zei laatst nog dat m.n conditie misschien minder was toen ik deze zwangerschap aanging. ( heb bijna een jaar hormoonbehandeling gehad en zo dus ja dat klopt wel. Ik ben daar best van aangekomen.) Ik krijg echt het gevoel dat ze me een zeur vind maar ik wil geen risico gaan lopen met mijn kleine meisje in m.n buik.

7 maanden geleden

Reactie op Daphne1989

Ik heb nu een week of 2 6 uurtjes gewerkt 3 dagen in de week (normaal 8 uur ...
Ik vind dit echt vervelend voor je als ik het lees! Als je leidinggevende haar eigen zwangerschap erbij blijft halen, zou ik heel duidelijk aangeven dat je dit niet prettig vindt. Ieder lichaam is anders en dit kan je niet vergelijken. Een jaar hormoonbehandelingen is niet niks. Dat ze dan wat van je conditie vindt, vind ik eerlijk gezegd best wel onbeschoft. Ik vul het in, maar je had dat zelf vast eerst anders voor je gezien. Kom voor jezelf op! Pak die rust en zorg goed voor jezelf en de baby! Dat is nu het allerbelangrijkste. Ik snap heel erg goed dat het lastig is, zeker als je normaal gesproken confrontatie vermijdt ( dat las ik in eerdere berichten). Maar het is jouw zwangerschap en alleen jij kan duidelijk aangeven wat je lichaam aan kan. Dat kan jou leidinggevende niet.

7 maanden geleden

Reactie op Daphne1989

Ik heb nu een week of 2 6 uurtjes gewerkt 3 dagen in de week (normaal 8 uur ...
Oohh lieverd meld je ziek morgen!! Ze mag niet vragen waarom en je bent al bij de arboarts toch? Denk aan jezelf en het meisje in je buik!