41 Reacties
4 dagen geleden
Wij zijn van plan om het voor haar eerste verjaardag te doen. Heb ze cadeau gegeven bij me nichtje toen ze 1 werd en dat was perfecte leeftijd. Ze was na 2 min na het schieten alweer aan het lachen. Dus wij gaan het ook met een jaartje doen bij onze dochter
4 dagen geleden
Toevallig, ik wilde hier net een topic over gaan openen! Ik denk dat ik het juist al wel snel wil doen. Hoe jonger ze zijn des te minder ze nog beseffen en hoe sneller het herstel
4 dagen geleden
Mijn dochter destijds met 4 maanden gedaan. Op deze leeftijd is het pijn moment maar eventjes en gaan ze er ook niet aan zitten.
4 dagen geleden
Mag ik vragen waarom je je baby dat aan zou doen? 🙈 wie is daarbij geholpen? Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde van oorbellen bij een BABY
4 dagen geleden
Ik doe dit pas wanneer mijn kinder er zelf om vraagt, en misschien zelfs nog wat later. Ik vind het belangrijk dat ze zelf die keuze kunnen maken. Daarnaast groeit het oor nog, waardoor gaatjes nu sneller scheef kunnen komen te zitten. En er zijn nog veel meer redenen om er even mee te wachten.
4 dagen geleden
Reactie op IkkieWatermeloen
Mag ik vragen waarom je je baby dat aan zou doen? 🙈 wie is daarbij geholpe ...
Gelukkig zijn er verschillende meningen 😊 maar ik wist dat deze topic reacties zou oproepen , de ene maakt de keuze om het pas te doen als je kindje daar zelf een keuze voor kan maken, ik persoonlijk vind het wel heel schattig staan. Maar vind het inderdaad ergens ook zielig.
4 dagen geleden
Reactie op Rooseertste
Gelukkig zijn er verschillende meningen 😊 maar ik wist dat deze topic reac ...
Ja, ik wil ook niet per se een mega discussie oplaaien. Het is idd echt zo’n onderwerp waarvan je weet dat het helemaal los kan gaan. Maar ik ben oprecht geïnteresseerd in de denkgang van mensen. Ik ben antropoloog dus wil gewoon oprecht weten hoe het kan dat sommige moeders het schattige van oorbelletjes belangrijker vinden dan de pijn en soort van verminking van een baby. Als je het echt helemaal platslaat is het toch eigenlijk te bizar voor woorden? Dat we een esthetisch beeld hebben in onze cultuur van dingen in je oor, dus breken we de huidbariere van een baby die echt net op de wereld is door met veel pijn om er iets glimmends in te hangen. Ik vind het echt bizar. Nogmaals, ik heb zelf ook oorbellen, dus ik oordeel niet eens per se. Maar als ik nu van een afstand eens objectief deze praktijken probeer uit te kleden, dan is het toch eigenlijk heel sneu. Je zou je kind natuurlijk ook een lip/neus piercing kunnen geven als je dat schattig vindt… of is dat dan niet leuk?
4 dagen geleden
Ik ga het doen als ik haar daar oud genoeg voor vind. Ergens rond haar zwemdiploma ofzo. Behalve dat ik het niet nodig vind voor een baby houd het mij heel erg tegen dat ik deze keuze voor haar maak en misschien wil ze later wel helemaal geen oorbellen en dan heeft ze door mij 2 gaten in haar oren 😅. Ik ken namelijk redelijk veel mensen in mijn omgeving die bewust geen oorbellen dragen. Ik vind het wel mega schattig dat wel hahaha
4 dagen geleden
Echt hoor. Als jij geen oorbellen voor je kindje wilt moet je dat zelf weten. Er zijn genoeg culturen waarin dit generaties al gedaan wordt en waarin niemand later in het leven een trauma hiervan is opgelopen. Het pijn moment is maar even en na 5 minuten zijn ze al vergeten dat het uberhaubt is gebeurd.
4 dagen geleden
Mag ik vragen waarom je je baby dat aan zou doen? 🙈 wie is daarbij geholpe ...
Idd omdat het mooi is en ikzelf niet anders gewent ben dat n meid oorbellen heeft. Heb ze zelf ook al zolang als ik mezelf kan herinneren. En t valt allemaal wel mee. Hier hebben ze er alle 3 geen last van gehad. En als ze ouder is en ze wil ze niet dan haald ze ze er gewoon uit. Bij m'n andere 2 meiden ben ik 16 en 18 jaar verder en inmiddels dus ook heel wat oorbellen en piercings verder 😉
4 dagen geleden
Reactie op Niene14
Wat als je baby het zelf (later) eigenlijk niet wil?
Dit vind ik altijd zo’n domme vraag. Denk je nou echt dat er vrouwen zijn die op latere leeftijd denken “ik had echt geen gaatjes in mijn oren gewild, dat neem ik mijn ouders kwalijk.” 🙄 En ALS ze er al zo over zouden denken dat laten ze die gaatjes toch gewoon dicht groeien? Wat een aanstellerij hier in de reacties zeg. TS stelt een vraag aan de moeders die het wél van plan zijn, als je er op tegen ben scroll je toch gewoon lekker door 😊
4 dagen geleden
Reactie op Fenn35
Voor iemand die geen mega discussie wil oplaaien en oprecht geïnteresseerd ...
Snap dat dat zo overkomt. Maar probeer eigenlijk te polsen of de moeders die pro oorbellen zijn, mijn gedachtegang kunnen volgen. Of ze ook even af kunnen stappen van het ‘het is schattig’ of ‘ik weet niet beter’, en de praktijk gewoon eens objectief kunnen beschouwen, los van wat je er zelf van vindt, en dan ben ik gewoon zo benieuwd naar of ze het dan nog steeds iets normaals vinden. Ik ben echt oprecht gefascineerd door menselijk gedrag, eerlijk waar. Ik vind het fascinerend hoe vast sommige mensen zitten in allerlei normen en waarden die cultureel zijn bepaald of opgelegd, en vraag me af of ze nog in staat zijn hier eens helemaal vanuit jezelf naar te kijken en er een mening over te vormen. Los van je culturele achtergrond of omgeving waarin je je begeeft die bepaalt wat normaal is of niet.
4 dagen geleden
Snap dat dat zo overkomt. Maar probeer eigenlijk te polsen of de moeders di ...
Ik ben er zelf natuurlijk ook schuldig aan. We leven allemaal volgens regels en normen/waarden die we collectief hebben opgesteld, met culturele variatie daargelaten.
Maar nu word ik heel filosofisch en ga ik richting determinisme.
Echte autonomie bestaat niet.
• Alles wat we denken te kiezen, is in werkelijkheid het resultaat van oorzaken buiten onszelf: opvoeding, omgeving, biologie, cultuur, eerdere gebeurtenissen, enzovoort.
• De mens ervaart wel een gevoel van keuze, maar dat gevoel is een illusie.
Filosofen als Spinoza, Schopenhauer en moderne neurowetenschappers benadrukken dat onze handelingen volledig voortkomen uit causale ketens waarop we zelf geen ultieme controle hebben.