20 Reacties

vorige week

Ik heb het als ik in de nacht heb gekolft. Dan kom ik niet meer in slaap
Heel herkenbaar!! 's Avonds inslapen gaat nog wel, maar zodra de kleine (vandaag 15 weken) zich voor de eerste keer meldt voor een speentje is het opnieuw in slaap vallen lastig. Daarnaast kreunt ons zoontje veel, waardoor ik op veel geluidjes aan sta en wakker wordt. Echt gebroken nachten...
Heel herkenbaar... Ik wil zo graag betijds slapen om nog uren te maken maar lig gewoon vaak tot 12 uur wakker.. en de kleine wordt vaak tussen 4 en 6 'wakker' dus dan heb ik ook minder slaap

Reactie op BloeiendeVuurvogel451600

Heel herkenbaar... Ik wil zo graag betijds slapen om nog uren te maken maar ...
Hetzelfde :-( ga vaak 22 uur naar bed maar lig dan echt lang wakker

Reactie op AdembenemendeKlank916064

Hetzelfde :-( ga vaak 22 uur naar bed maar lig dan echt lang wakker
🥹 En als je snachts wakker word, dan ook? Onze meid kreunt soms waardoor ik wakker word, en dan lig ik ook weer een half uur ofzo. Mn vriend draait om en slaapt gelijk, zo jaloers 😂😂

vorige week

jup herkenbaar … geen tips helaas. komt in de avond moeilijk in slaap en zelfs overdag als ik even probeer te liggen lukt het niet

vorige week

Probeer magnesium olie onder je voeten!
Hier ook veel last van, heb tips nodig!
Heel herkenbaar! En als het te lang duurt word ik ook nog zenuwachtig dat de tijd begint te dringen omdat de baby straks alweer wakker gaat worden voor een voeding en ik dan belangrijke slaap mis .. dat helpt niet mee 🤯 Heel suf maar wat ik probeer; Even richten op mn ademhaling en ontspannen en dan rekensommetjes maken in mijn hoofd. Hele moeilijke of makkelijke maakt niet uit. Met elke letter van het alfabet een naam bedenken. Meestal van ik dan in slaap. Het gaat erom dat je je brein even uitschakelt van het piekeren en jezelf niet wakker houdt met gedachtes. Door je brein te dwingen op iets onbenulligs te focussen zoals rekensommen is het afgeleid en val ik vaak in slaap. Misschien werkt het voor jou ook :)

vorige week

Wat mij soms wel helpt is yoga nidra

vorige week

Ik had hier in t begin veel last van. Ik denk ook door de hormonen misschien? Wat een beetje lijkt te hellen: magnesium, kamillethee, even lezen voor het slapen gaan, proberen zo min mogelijk op de klok te kijken.

Reactie op BloeiendeVuurvogel451600

🥹 En als je snachts wakker word, dan ook? Onze meid kreunt soms waardoor i ...
Ja dit inderdaad. Schrik van alle geluidjes meteen wakker. Ben gelijk weer AAN

vorige week

Herkenbaar. Wat mij helpt is via spotify een slaapmeditatie aanzetten voor 10 of 20 minuten. En stel op spotify in dat hij uit gaat zodra de meditatie is afgelopen. Soms luister ik er 1, soms meerdere. 😅😅

vorige week

Super herkenbaar ook helaas! Zo frustrerend als de baby tussen de nachtvoedingen door wel lekker slaapt en je dan zelf wakker ligt… Mijn hoofd gaat ook echt in de aan stand en als ik lang wakker lig en pech heb krijg ik er ook nog eens honger bij omdat mijn lijf denkt sat we alweer zijn opgestart. 😫 Maar, soms lukt het me tegenwoordig om de gedachtenstroom uit te schakelen door rustig te focussen op buikademhaling en je voeten (daar is meestal rust en niks mee aan de hand haha) en dan val ik toch nog in slaap uiteindelijk. En de moeilijkste maar beste tip: probeer niet gefrustreerd te raken dat je wakker ligt maar acceptatie erin te vinden. Er komt een moment dat je weer inslaapt.

vorige week

Ik heb er ook wel eens last van. Bij mij helpt het om te sporten in de avond, dan slaap ik vaak veel dieper

vorige week

Om weer in slaap te komen na een nachtvoeding helpt het mij om een banaan te eten.. Ook neem ik af en toe nachtrust pilletjes met valeriaan en magnesium.

8 uur geleden

Hé lieve dames, Ik ben in dit topic terechtgekomen, maar ik ben zelf al afgelopen februari bevallen van mijn zoon. Daarnaast heb ik een dochter van bijna drie jaar. Tijdens het laatste trimester van mijn tweede zwangerschap kreeg ik forse slaapproblemen, die nog maanden aanhielden. Omdat het bij mij extreme vormen aannam en zo lang duurde, heb ik hiervoor medicatie gekregen. Ook na mijn eerste bevalling heb ik bijna een week geslapen op twee uur per nacht, en daarna acht maanden borstvoeding gegeven — met, zoals jullie weten, de nodige nachtelijke onderbrekingen. Loodzwaar vond ik het! Wat ik jullie graag wil meegeven, is dat slaapproblemen zoals jullie die beschrijven vaak hormonaal zijn. Het brein doet dit niet om je te plagen, maar vanuit een biologisch en hormonaal mechanisme (ik zal hier nu niet te diep op ingaan 😌). Ook dat ‘aan’ staan, het van elk geluidje wakker schrikken, komt voort uit een hyperactief zenuwstelsel. Ik ken het: als mijn baby iets van geluid maakte dan schokte de adrenaline door mijn lijf! Een vreselijk gevoel! Bij veel vrouwen hebben hormonale veranderingen enorme invloed op het brein. Daar kun je eerlijk gezegd maar beperkt invloed op uitoefenen. Wat wél helpt, is je lichaam zo goed mogelijk ondersteunen met passende VOEDING (let op: magnesium, ijzer, vitamine D, B12, OMEGA 3…) en dingen doen die ontspanning geven. Dat hoeft zeker niet per se meditatie te zijn — voor sommige mensen werkt dat helemaal niet. Misschien is ontspanning voor jou juist schilderen, sporten, zingen of iets anders creatiefs. Wat mij enorm raakt, is hoe weinig vrouwen worden voorbereid op slapeloosheid tijdens de zwangerschap en in de postpartumperiode. Dat vind ik echt schrijnend!! Veel vrouwen hebben geen idee wat hen overkomt en voelen zich daardoor ontzettend eenzaam. Dit terwijl met de juiste voorlichting veel leed voorkomen kan worden. En als het wél uit de hand loopt (wat vaker voorkomt dan je denkt), moeten vrouwen weten waar ze terechtkunnen — bij de huisarts, en eventueel verdere hulp. Je bent hierin niet alleen 🤍 Nog een hoopvolle noot: uiteindelijk zal het zenuwstelsel zich, in de meeste gevallen, weer reguleren en komt je vermogen tot inslapen terug. Dit is meestal een paar maanden na je bevalling (ik denk tot 6 maanden wel…) Maar in ieder geval dit: Je bent niet stuk!! Echt niet. Het is hormonale disbalans (wat ook normaal is Postpartum en ook overactief zenuwstelsel, het is immers ook niet niks om moeder te zijn van zo’n klein kindje). Ik hoop jullie hiermee iets gerustgesteld te hebben. Dat was de intentie van dit bericht in ieder geval!❣️

Reactie op Marle31

Hé lieve dames, Ik ben in dit topic terechtgekomen, maar ik ben zelf al af ...
Dankjewel🩷 ik zit zelf hormonaal ontzettend in een dip, ben ervoor naar de huisarts gegaan, maar dit helpt zo erg om te lezen dat er meer vrouwen zijn die ook met name met het slapen zoveel last hebben.. gun elke vrouw hier weer een nachtrust✨️. Dankjewel voor de moeite🥰
Ik heb toevallig een smartwatch waarop ik nu m'n slaap bij houd, en daarin zie ik ook echt dat ik op een nacht van 6 uur bvb, maar 20 minuutjes in REM zit en misschien 30 minuten in diepe slaap, de rest is allemaal lichte slaap of gewoon wakker 🥹 Dus zelfs als je wat uren kan slapen, slaap je eigenlijk nog steeds niet echt 'goed'. Ik kijk er in ieder geval weer heel erg naar uit om een keer een lekkere nacht te slapen 🥹🥹
Ik heb een oordopje in aan één kant tijdens het slapen, ik slaap altijd op mijn linkerzij en het oordopje heb ik rechts. Dan word ik niet meer van elk kreuntje wakker. En haar bedje staat nu aan het voeteneinde. Dan hoor ik nog genoeg en is ze wel dichtbij. En als ik ‘s nachts wakker word en begin te malen over wanneer ze wakker zou worden want borstvoeding en misschien nét weer slaap als zij wakker wordt blabla, ik ben er tegenwoordig heel makkelijk in😅 ik pak haar voorzichtig op en leg haar bij me neer voor voeding, ik wacht dan niet totdat ze uit zichzelf wakker wordt. Dan heb ik verder een goede nachtrust, is beter voor haar dan dat ik de hele opvolgende dag moe ben.