1 Reacties
gisteren
Onze zoon is 12 weken en ik wil ook beginnen met dutjes in bed. Ik heb een fijn boek “baby in een droomritme”. Daar in staat dat de baby met drie maanden precies een wakkertijd heeft van 90 minuten. Dus je kan dan het beste dagelijks oefenen met het eerste dutje van de dag in bed. Na 80/85 minuten wakker beginnen met het bedritueel. Want de rest van de dag is moeilijker oefenen omdat het rommeliger kan worden met de wakkertijden als de baby maar een half uur slaapt bijvoorbeeld. En dan zelf bedenken wat voor een kort bedritueel je wilt doen. Belangrijkste is dat je altijd elke dag hetzelfde ritueel doet zodat het voorspelbaar wordt voor de baby en ze op den duur begrijpen dat ze naar bed gaan en dan kan je oefenen met steeds “wakkerder “ op bed leggen. Bedenk ook dat het helemaal niet erg is om de baby nu nog te moeten helpen met in slaap brengen. De “cue” is soms belangrijker dan het daadwerkelijk zelfstandig in slaap kunnen vallen. Het komt echt! De één wat langer dan de ander. En dan nog is zijn er slaapregressies, sprongen en ziekte die er voor zorgen dat ze weer geholpen moeten worden. Dat is helemaal niet erg. Het komt echt zo lang je maar voorspelbaar blijft met bedritueel. Wij deden bij onze dochter: beneden luier controleren, naar boven, setting the room (gordijnen dicht, lamp uit, slaapzak op commode) , baby in slaapzak, slaapliedje zingen en/of neuriën (ik deed altijd dezelfde) terwijl we lekker wiegen en knuffelen. Als je merkt dat ze lekker soezig en rustig worden en dat het lichaampje ontspant kun je weg leggen. Oefenen oefenen oefenen en vooral geen hoge verwachting hebben want dan kan het alleen maar mee vallen.