16 Reacties

vorige week

Wij hebben het laten doen bij 8 weken. Was een hele goede beslissing! Geen rood mondje meer tijdens het drinken, veel makkelijker drinken. Beter slapen! We hebben het bij de tongriemkliniek in Nijmegen laten doen. Een weekje heeft hij er “last” van gehad in de zin van pijnlijk tijdens de oefeningen die je 3x per dag moet doen. Maar echt last van de behandeling zelf alleen die dag. De oefeningen deden wij tijdens de fles en dat was niet altijd leuk omdat het huilen was, maar door even beetje fles te geven - oefeningen - daarna de rest was het niet erg om te doen. Omdat hij gelijk weer tevreden is om te kunnen drinken. Het heeft blijkbaar ook wel veel voordelen voor later met spraak, tanden schoon houden etc.

vorige week

Doen! Je hebt je tong nog veel langer nodig dan alleen nu 🙃 Bepaalde klanken (zoals de L, T, D, etc) hebben tongpuntheffing nodig waarbij de tongpunt net achter de boventanden op het gehemelte worden geplaatst. Bij een te korte tongriem lukt dat vaak niet goed. En over heeel wat jaren (wil je nu nog niet aan denken) heeft ze ook haar tong nodig bij tongzoenen 😉

vorige week

Wij hebben het bij beide kindjes laten knippen en dat was echt een goede keuze. Beide minder last van krampen, rustiger drinken.

vorige week

En als aanvulling: beide geen last van klachten gehad!

vorige week

Ik heb ook heel lang getwijfeld hoor. Mijn zoontje is vandaag precies 3 maanden en heb t afgelopen vrijdag laten doen bij Tongriem Praktijk Eindhoven, ze zitten ook in Nijmegen. Ze doen dit niet zomaar maar kijken eerst of dit echt nodig is. Als ik je verhaal lees zou ik zeker eens n afspraak maken.

vorige week

Ze kijken inderdaad bij de kliniek (nogmaals) of het echt nodig is. Dus een afspraak maken kan altijd. Hier laten doen met 9 weken. Ze was 1 dag behoorlijk van slag, maar daarna niet meer. Ik moet zeggen dat ik nu 1 week na de afspraak nog niet heel veel verbetering merk.

vorige week

Dank voor de reacties. Denk dat ik gewoon even een afspraak maak en zoals velen zeggen dan bekijken ze het alsnog... Ik hoop maar dat ze die ingreep niet doen zonder dat het echt nodig is🙏..

vorige week

Reactie op Pufje94

Ze kijken inderdaad bij de kliniek (nogmaals) of het echt nodig is. Dus een ...
Oh dat is wel echt minder als je geen verbetering merkt.. dronk ze slecht of ? Dat is natuurlijk wel waarvoor je het doet..

vorige week

Reactie op Me12356

Oh dat is wel echt minder als je geen verbetering merkt.. dronk ze slecht o ...
Ik geef borstvoeding en ze had moeite om een grote aanhap te maken. Ook gleed ze tijdens de voeding snel van de borst af waardoor ze steeds opnieuw moest aanhappen. Ze hadden mij in de kliniek al gewaarschuwd dat alleen het klieven zelf geen wereld van verschil zou maken. Je krijgt ook oefeningen mee die de tong mobieler moeten maken en daarin zit op de wat langere termijn het echte verschil. Ik weet niet of dat voor iedereen geldt hoor, maar ze hadden hier dus wel aangegeven dat het geen Quick fix is. Maargoed stiekem hoop je natuurlijk al gewoon verbetering te zien na de ingreep.
Je zou ook nog een preverbaal logopedist kunnen bezoeken om de tongriem te beoordelen. Die is onafhankelijk

vorige week

Reactie op Me12356

Dank voor de reacties. Denk dat ik gewoon even een afspraak maak en zoals v ...
Ik heb me trouwens laten vertellen dat je alleen een afspraak kunt maken met een doorverwijzing van bijv een lactatiekundige of prelogopedist.

2 dagen geleden

Reactie op Pufje94

Ik heb me trouwens laten vertellen dat je alleen een afspraak kunt maken me ...
Dat klopt niet. Zijn er zelf ook zonder verwijzing geweest

2 dagen geleden

Wij hebben zelf een dochter van 3 maanden met een strakke tongriem en lipband, dronk ook erg slordig en blaren op haar mond. Lactatiekundige gaf mij het advies om er niets aan te doen als zij goed groeit. Wij hebben er dus niets aan gedaan, ze groeit goed. Nu drinkt ze eigenlijk doordat ze zelf is gegroeid en haar drinktechniek verbeterd is al veel netter. Je kunt het ook tijd geven als je dochter gewoon goed groeit, is het niet medisch noodzakelijk. Of het invloed heeft op haar spraak zul je later pas weten en dan zou je het nog steeds kunnen laten verhelpen.

2 dagen geleden

Hier gedaan met 3 weken maar was echt nodig. Z'n tong kon niet uit zn mondje. Daarna ook effectiever en beter uit de borst gaan drinken. 1 avond echt last verder is de nazorg vervelend.

2 dagen geleden

Onze zoon is met 10 weken in te tongriem kliniek geweest, best laat zeiden ze. Dus bedankt consultatiebureau! Ze hebben zijn tongriem en lipbandje gedaan. Kon moeilijk zijn bovenlip om de speen krijgen en liet er veel lucht langs lopen die de krampjes die hij al had verergerde. Nu 2 weken geleden, wondjes goed geheeld en wereld van verschil! Veel rustiger drinken, geen onrust meer en ook veel minder krampjes, dit ook in combinatie met de osteopaat! Het was al geen moeilijk kind en huilde niet vaak, maar nu nog minder. Voor ons wel een positieve ervaring geweest! Wel in de tongriem kliniek in Groningen geweest, dit ondanks het voor ons 2 uur rijden is, maar goede ervaringen daar! Ook de nazorg en duidelijke antwoorden op vragen!
Wij hebben het gedaan met 5 weken. Bv was er voor niet te doen en ook kv was erg moeilijk voor onze dochter. Wat een spanning in het lijfje. Blaren op lippen, gebalde vuisten tijdens drinken. Na de ingreep een wereld van verschil. Je zag het lichaampje gewoon ontspannen! Handje gingen open, zo fijn om te zien! De ingreep is echt seconde werk en onze dochter was 2 seconde erna alweer rustig. De oefeningen erna zijn een beetje vervelend maar is ook zo gepiept als je er een beetje onhandig in bent. Wij waren in Groningen en ondanks dat je ziet dat het lopende band is, voelde ze erg betrokken en vriendelijk. Ze kijken zelf ook altijd nog goed voordat ze aan de slag gaan