21 Reacties
4 maanden geleden
Ik ben nu 35.5 weken zwanger. Ik ben al begonnen ermee ook vanwege dat de baby hier eerder kan komen.
4 maanden geleden
Ik heb het rond week 35 uitgekookt en het staat nu schoon in de kast. Van mensen die thuis bevallen hoor ik wel eens dat de kraamzorg dit soort dingen, zoals flesjes uitkoken en wiegje opmaken, doet na de bevalling. Maar als je in het ziekenhuis bevalt heb je geen garantie dat de kraamzorg nog langskomt als je (‘s avonds laat) thuis komt, dus dan zou ik het al zelf regelen voor die tijd.
4 maanden geleden
Een kolf zul je in principe, met uitzondering, de eerste 6 weken nog niet hoeven te gebruiken. Behalve als je natuurlijk fulltime wil gaan kolven, maar dan kun je sowieso voor het begin beter zo'n kolfapparaat huren, deze zijn krachtiger. Als je live borstvoeding wilt geven heb je ook niet direct flesjes nodig. Dus dan zou je daar ook nog mee kunnen wachten. Het is in zo'n korte tijd gebeurd. Maar als het jezelf rust geeft om het wel te hebben gedaan, dan natuurlijk gewoon doen.
4 maanden geleden
Ik kook pas uit op het moment dat ik iets ga gebruiken. Dat kan ook zo pas 6 weken na de bevalling zijn.
Wel alles een keer goed afgewassen zodat alles echt schoon is er er geen restjes uit fabriek of winkel opzitten. Het steriliseren gaat echt om de laatste bacteriën te doden, kan je dus het beste doen op het moment dat je zeker weet dat je het daarna binnen +- 4 uur gaat gebruiken. Daarna hebben bacteriën op kamertemperatuur genoeg tijd gehad om zich te vermeerderen, dus heb je eigenlijk net zoveel zekerheid als voor het steriliseren.
Zoals gezegd is het ook zo gebeurd dus kan je dat makkelijk (laten) doen op het moment dat je van plan bent om iets te gebruiken.
4 maanden geleden
Ik wil het rond week 36 doen, maar ik heb geen indicatie op vroeggeboorte. Dus in jou geval lekker nu doen? Als je het gewoon hygiënisch opbergt daarna. En evt doe je het over 2 weken nog eens.
Ik gebruikte mijn kolfapparaat al op dag 2 en was blij dat die toen meteen gebruiksklaar was.
4 maanden geleden
Ik wil met 37 weken alvast gaan proberen kleine beetjes colostrum te kolven met een handkolf, dus dan ga ik ook alles uitkoken
4 maanden geleden
Het zal m aan mij liggen, maar waarom zou je dit zo steriel willen maken en ik vraag me echt af hoe steriel je het kan krijgen/houden.
Daarnaast plastic (ervan uitgaande dat het veelal plastic is) zo heet verhitten komen er heel wat micro plastics vrij naar mijn idee.
Bidons/plastic bakjes kun je om die reden ook beter niet in de vaatwasser doen, of magnetron.
En als het dan naar je idee steriel is, droog je het dan daarna nog af met een vaatdoek? Die vaatdoek is ook niet steriel.. en hoe ga je het daarna al die tijd steriel bewaren?
En een borst is toch ook niet steriel als de baby daar aan gaat drinken?
Niet raar bedoeld maar ik heb mijn bedenkingen bij deze methode of heb wat gemist in dit.
4 maanden geleden
Flesjes en speentjes kook je voor het eerste gebruik en na elk gebruik uit. Daarna bewaar je dit in de koelkast. Je doet dit zo steriel mogelijk(!) en nee, dat is natuurlijk nooit helemaal zo steriel als een operatiekamer in een ziekenhuis. Maar hoe jonger de baby, hoe belangrijker ivm lagere weerstand.
Meer info hoe en waarom: https://www.24baby.nl/baby/voeding/fles-uitkoken/
4 maanden geleden
Reactie op Fenn35
Flesjes en speentjes kook je voor het eerste gebruik en na elk gebruik uit. ...
In de koelkast bewaren? Dit heb ik nog nooit gehoord of gedaan. Ook niet de vorige keer van de kraamzorg gehoord 🤔
4 maanden geleden
Reactie op Fenn35
Flesjes en speentjes kook je voor het eerste gebruik en na elk gebruik uit. ...
Na elk gebruik, is dat niet wat overdreven? Dan moet je 8 keer per dag uitkoken!
Mijn kraamzorg adviseerde vorige keer tijdens de kraamweek dagelijks 1X, en daarna wekelijks 1X. Tussendoor direct na gebruik afspoelen en voor het volgende gebruik gewoon afwassen met een sopje.
Ik gaf wel bv, weet niet of daar nog een verschil zit hoe je met de flesjes moet omgaan...
4 maanden geleden
Reactie op Pufje94
Na elk gebruik, is dat niet wat overdreven? Dan moet je 8 keer per dag uitk ...
Volgens mij was het bij ons zelfs zo dat eigenlijk alleen de eerste keer uitkoken nodig was. En als je kleintje bijvoorbeeld spruw of iets heeft.
4 maanden geleden
Reactie op Ixo
Vroeger was het na elk gebruik. Tegenwoordig eens in de zoveel tijd. En gew ...
Ja ik heb het geleerd als de eerste periode na elk gebruik. Volgens mij had ik dan een paar flesjes die ik gebruikte en dagelijks uitkookte.
On topic: ik ga ze vlak van tevoren uitkoken, week 38 ofzo. Als hij wel eerder komt dan is het ook zo gedaan door iemand anders.
4 maanden geleden
Reactie op InventieveDahlia724376
Het zal m aan mij liggen, maar waarom zou je dit zo steriel willen maken en ...
Het is vooral belangrijk voor babies die een lage weerstand hebben.
Ons vorige kindje heeft op de NICU gelegen en zat nog aan de antibiotica, dus ook weinig "goede" bacteriën om te concurreren. Dan is steriliseren wel verstandig.
Dus inderdaad wel binnen 4 uur voordat je het gebruikt en nooit afdrogen, want anders komen die bacteriën net zo hard weer terug. In de koelkast bewaren kan zorgen dat bacteriën zich iets minder snel vermeerderen, maar dan heb je het alsnog over 1 a 2 dagen en niet weken.
Wat betreft verhitten van siliconen (want dat is wat het meeste wordt gebruikt) wordt meestal verondersteld dat verhitten tot 250 graden Celsius zou moeten kunnen. Er is echter ook weinig onderzoek naar, dus ja zou ook niet te vaak uitkoken als het niet nodig is.