63 Reacties
6 maanden geleden
Ik volg ook even. Na het drankje had ik blijkbaar 8.4. Moet pas de 24e weer naar het ziekenhuis voor verdere controle.
6 maanden geleden
Vorige zwangerschap diabetes gehad. Morgen voor de 2e keer een suikertest bij mijn huidige zwangerschap.
Bij vorige zwangerschap een periode 4x per dag mijn suiker moeten prikken, verder wat meer verspreid over de dag moeten eten. Gelukkig geen insuline hoeven spuiten.
Daarnaast wat extra groeiechos gehad. Met 41+0 zou ik ingeleid worden (hierna meer risico op mindere functie van placenta), maar met 41+0 spontaan bevallen.
Daarnaast nu 1x per jaar bloedsuiker laten prikken bij de huisarts (ivm groter risico op ontwikkelen van blijvende suikerziekte).
6 maanden geleden
Reactie op HKKW
Ik had zelfs 10,3!
Nog geen vervolg afspraak? Ik ben medisch dus loop sws bij het ziekenhuis
6 maanden geleden
Ik heb vorige week de diagnose gehad. Ik loop nog steeds onder behandeling bij de vk, hoef ook niet naar het ziekenhuis zolang ik de suikerwaardes onder controle krijgt (dat geldt voor meer dan 80% vd gevallen), maar ben wel doorgestuurd naar de diëtiste.
Van de diëtiste moet ik nu 4x per dag mijn waardes testen:
- Direct na het opstaan (< 5.3)
- 2u na ontbijt, lunch en avondeten ( < 6.7)
In de eerste week werd ik geadviseerd om normaal te eten, te meten en dan verder te praten over aanpassingen maken. Wel moest ik frisdrank en sapjes al laten staan. Als het eenmaal onder controle is, moet ik nog 2x per week een dag curve maken tot het einde vd zwangerschap, maar mag ik bijv. Wel thuis bevallen als ik dat wil. Als je toch insuline moet spuiten wordt je ingeleid met 38.0-38.6
Tot slot krijg je extra groei echos, de eerste rond 28 weken, daarna 32 weken.
Verder qua eten wordt vooral geadviseerd koolhydraten te spreiden, volkoren producten en snelle suikers te laten staan. Ook beweging wordt geadviseerd.
6 maanden geleden
Reactie op HKKW
Bedankt voor je uitleg!
Mijn VK stuurt me wel door naar het ziekenhuis en ...
Sorry mijn zin was niet duidelijk. Ik bedoelde volkoren producten te eten en snelle suikers te laten staan.
Jammer dat je VK je gelijk door stuurt. Die van mij zei dat ze in 3 jaar nog niemand had gehad die het niet onder controle heeft gekregen, waardoor ze dus niet gelijk iemand doorsturen bij mijn praktijk. Ik moet zeggen dat met dezelfde waarde als jij (10.3 na de test) me de prik waarde alles mee vallen. Mijn gemiddelde van de week is 5.5 met het spreiden van eten en wat meer bewegen 😊
6 maanden geleden
Ik heb net de assistente van de verloskundige gesproken.
Na het drankje zat mijn waarde op 7.8, dat is schijnbaar op de rand, want je moet onder de 7.8 zitten na het drankje en er is niets aan de hand.
Ik word nu wel direct doorgestuurd naar de gynaecoloog voor verder overleg/onderzoek.
Lijkt mij ergens wat overdreven, maar is volgens het protocol volgens de assistente.. baal er goed van..
6 maanden geleden
Reactie op Mandy.
Ik heb net de assistente van de verloskundige gesproken.
Na het drankje zat ...
Wat heftig dat je direct wordt doorgestuurd! Bij mij zei ze met diezelfde waarde juist dat het heel goed onder controle te houden is en absoluut geen reden tot paniek (was ik wel want m’n eerste bevalling was vreselijk door een groot kind haha).
6 maanden geleden
Reactie op Me+1
Wat heftig dat je direct wordt doorgestuurd! Bij mij zei ze met diezelfde w ...
Ja was er behoorlijk van onder de indruk, dus net toch nog even contact gezocht met de verloskundige.
Ik word idd doorgestuurd volgens protocol, maar grote kans dat ik uiteindelijk gewoon weer terug kan naar mijn eigen verloskundige.
Ze gaf aan dat het echt op het randje is en dat ze vaak ziet dat het met kleine aanpassingen weer naar een goede waarde gaat. Maar gewoon even afwachten dus☺️
6 maanden geleden
Reactie op Mandy.
Ja was er behoorlijk van onder de indruk, dus net toch nog even contact gez ...
Ik hoor ook veel mensen die met een waarde die echt grensgeval is, een hertest vragen. Het is uiteindelijk maar een momentopname. Ik overweeg zelf ook om een hertest aan te vragen. Ik was ook niet helemaal fit tijdens het testen en dat schijnt het ook te kunnen beïnvloeden.
6 maanden geleden
Klopt hoor, heel veel heeft invloed erop. Ook de warmte bijv van afgelopen dagen maar ook stress of slecht slapen. Maar met grens geval is het doorsturen vaak voor een groei echo als check en dan met wat aanpassingen in je dieet kan je gewoon weer je weg vervolgen bij de verloskundige. Hoop dat het allemaal meevalt voor jullie 🤞🏻
6 maanden geleden
Ik had tijdens de test als derde waarde de grenswaarde (bij ons in ziekenhuis 8.4). Hierdoor dus ook het label zwangerschapsdiabetes gekregen. Mijn verloskundige gaf al aan dat waarschijnlijk mijn lichaam gewoon heftig reageerd op het drankje. Ik moest nu eerst met mijn normale dieet 4 dagen prikken om te kijken. Die waardes zijn gewoon hartstikke netjes (zelfs als ik wat suiker eet) en dus was er volgens haar dan helemaal niks aan de hand.