20 Reacties

5 jaar geleden

Hier is ze net 1maand oud. Maar de avond routine is als volgd voor ze naar boven gaat: fles kruiken enzovoort klaar maken. Bedje voor verwarmen kacheltje een tikje aanzetten. Dan kindje ophalen van beneden schone kont pyjamatje aan. Dan naar onze slaapkamer lopen. Telefoon aan met gitaar muziekje anders blijft ze onrustig. Fles kijken of die niet te warm is dan fles geven. Wachten tot zij hem op heeft met tussen door boeren. En is ze klaar met boeren na de fles leg ik der neer en wieg ik nog even tot ze echt slaapt. En ga dan nog even naar beneden.

5 jaar geleden

Hier bijna 5 maanden. Rond 17.30u/17.45u gaan we naar zijn kamer waar het licht gedimd is. Zijn fles heb ik daar al klaarstaan. Dan uitkleden en evt in bad (niet elke dag). Daarna insmeren en pyjama en slaapzak aan. Aan het eind van dit ritueel is hij al huilerig van vermoeidheid/honger. Dan geef ik hem de fles, boeren/even omhoog houden en na 10 min zing ik slaap kindje slaap en fluister ik 'lekker slapen, weltrusten, tot morgen' terwijl ik m instop. White noise aan, licht uit en ik loop de kamer uit. Meestal is het dan 18.30u/19.00u en vaak slaapt hij dan gauw zelf in. Soms komt het voor dat ie toch even huilt of inslaap is gevallen en dan huilend wakker wordt. Vaak is het dan net een boertje dat nog dwarszat of toch nog even knuffelen met mama. Daarna slaapt ie dan wel.

5 jaar geleden

Reactie op Ndn

Hier bijna 5 maanden. Rond 17.30u/17.45u gaan we naar zijn kamer waar het l ...
Ik wil overigens ook beginnen met voorlezen maar hij is steeds zo moe dat ik de kans niet krijg 😆 hij wil gewoon slapen.

5 jaar geleden

Oh jee... want een droom bij jullie. Hier een alerte baby die niet graag slaapt. Gisteren weer wakker tot 24u. Ik vind zelfs vaak de mogelijkheid niet om te douchen. Moet 1 maart starten met werken. Geen idee hoe ik dit ga aanpakken! 😬

5 jaar geleden

Reactie op SVT

Oh jee... want een droom bij jullie. Hier een alerte baby die niet graag sl ...
Hoe oud is je kindje?

5 jaar geleden

Ik ben alleenstaande met 2 kids van 4 jaar en 11 maanden. Als het baddag is: 16.45 met grote broer samen in bad en pyjama’s aan, daarna gaat mama snel koken terwijl zij een soepstengel of komkommer eten. 17.45 warm eten en toetje. Dan nog verschonen en om 18.30 de fles terwijl we boekje lezen in mama’s grote bed. Dan eerst de kleine dame in bed en vervolgens grote broer. Op niet baddagen eten we rond 17.15 uur en kan er na het eten nog even worden gespeeld voor we klaarmaken voor bed. Als de kids op bed liggen drinkt mama om 19.15 eerst koffie! En daarna natuurlijk de afwas, was, tassen inpakken voor de volgende dag, kleren klaarzetten, opruimen, vloer schoonmaken, enz. Dan rond 21.00 uur probeer ik nog even wat voor mezelf te doen, maar vaak lig ik dan zelf ook vrij snel 😅

5 jaar geleden

Bij mij verloopt de avondroutine niet zo gesmeerd als bij jullie haha. Als ik wegloop om wat te pakken begint dochter meteen hard te huilen (verlatingsangst) en neem haar dan maar steeds mee. Op dat soort momenten kom je echt handen tekort. Ik ben de routine nu langer aan het maken zodat ze beter gaat begrijpen dat het beddtijd is. We beginnen met samen het speelgoed opruimen en de knuffels welterusten zeggen (leuke tip, thanks!) en dan richting badkamer voor het wassen en tandenpoesten en vervolgens naar de slaapkamer voor schone luier, pyama en slaapzak aan, laatste voeding en een verhaaltje als ze niet in slaap valt tijdens het voeden. Ik moet er wel lang bij blijven, want anders is ze meteen weer wakker. Ben nu een ebook aan het lezen op mn telefoon om de tijd alsnog nuttig/fijn te kunnen besteden. Schakelen jullie ook weleens hulp in voor de avonden? Of zou dit voor teveel verwarring zorgen bij babies/jonge kinderen?

5 jaar geleden

Reactie op Ndn

Hoe oud is je kindje?
4 maanden. Met zware reflux en koemelkallergie al zwaar parcours achter de rug.

5 jaar geleden

Reactie op Ndn

Ik wil overigens ook beginnen met voorlezen maar hij is steeds zo moe dat i ...
Idem 😅 ik wil ook graag voorlezen maar hij wil zo graag zijn fles en bed in dat het er nooit van komt 😂.

5 jaar geleden

Mijn zoontje is een jaar en sinds hij een maand of 5 was sliep hij goed. Daarvoor ook drama, laat slapen of minstens een uur mee bezig en soms langer totdat ik zelf ook op bed kon. Routine sinds hij 4/5 maanden is, is badje flesje knuffelen en in bed (wakker wegleggen). Badje doe ik nu om de dag, zijn ritme zit er zo goed in dat hij ook zonder bad of fles als hij geen zin heeft de nacht goed slaapt. Mij is altijd verteld, voorspelbaar zijn zodat je kindje weet wat hij kan verwachten en snapt wat er van hem verwacht wordt 😊 hoop voor je dat het snel verbeterd!

5 jaar geleden

Reactie op Mãe

Bij mij verloopt de avondroutine niet zo gesmeerd als bij jullie haha. Als ...
Steeds mee moeten nemen is heftig!! Dat kon ik niet, omdat de andere ook verzorging en aandacht nodig had. Daardoor moest ze soms even wachten in de box, maar het was niet anders 😌 met speelgoed ging ze zich gelukkig wel snel vermaken in de box op die momenten

5 jaar geleden

Reactie op SVT

4 maanden. Met zware reflux en koemelkallergie al zwaar parcours achter de ...
Oh wat heftig dan zeg😔. En dan niet willen slapen en dat alles in je eentje. Ik ben zelf een voorstander van ritme reinheid en regelmaat, voor zover er geen onderliggende dingen zijn waardoor je er vanaf moet wijken dan. Troosten of knuffelen gaat voor mij wel altijd voor. Heb wel altijd de balans gezocht om een echt ritme te behouden en vooral dat bedtijdritueel op nummer 1 te zetten zeg maar. Mijn omgeving weet ook: tussen half 6 en 7 ben ik aan het "zennen" met mijn kindje hihi. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je al dingen hebt geprobeerd qua dat maar mocht daar nog ruimte zitten zou ik daar de focus op leggen. Wat hier ook gezegd wordt: voor een baby is het heel fijn te weten wat er gaat komen en wat van hem/haar verwacht wordt. Het zal steeds beter gaan dat weet ik zeker! Succes 🍀

5 jaar geleden

Reactie op Mãe

Bij mij verloopt de avondroutine niet zo gesmeerd als bij jullie haha. Als ...
Hulp inschakelen heb ik nu minder nodig, maar in het begin: absoluut!! Was herstellende vd keizersnee met een forse nabloeding, dus was best wel een wrak 🤭 na de kraamzorg heeft een vriendin nog een paar dagen geholpen tot ik weer goed uit bed kon komen. Vanaf dat de jongste 2 weken was heb ik af en toe hulp ingeschakeld, vooral in de avond. Wel zvm een vast persoon, dat is later ook de vaste oppas geworden. De kinderen zijn altijd heel blij als zij komt. Heb niet het idee dat het voor hen heel verwarrend was in het begin, want ik was er immers ook en de oppas ging superlief met ze om. En ik kon even opladen, daar kregen de kids ook een leukere mama voor terug

5 jaar geleden

Reactie op Vita bene

Hulp inschakelen heb ik nu minder nodig, maar in het begin: absoluut!! Was ...
Wat fijn dat je hulp had/hebt. Bracht de oppas de kindjes dan ook naar bed? Ik ga dat ook maar eens proberen denk ik. Nu heb ik hulp op 2 middagen per week, maar een avond zou ook super zijn!

5 jaar geleden

Reactie op Mãe

Wat fijn dat je hulp had/hebt. Bracht de oppas de kindjes dan ook naar bed? ...
Ja, zij bracht ze ook naar bed. Dat ging vanaf het eerste moment goed 😁😁 het is mij goed bevallen

5 jaar geleden

Moeder van 2. Eentje van 4 jaar en eentje van 4 maanden. Routine? Hahaha, uhm... Ok, telefoon piept om 18.00 en om 18.15... maar met alle lockdowns is die van 4 niet moe te krijgen dus gaan pas naar boven tegen 7 uur. Die van 4 maanden heeft dan vaak net een tukkie gedaan of wordt wakker rondt 18.30 ook een reden waarom ik dus met de oudste niet al begonnen ben aan bed. Is de jongste vrij moe, dan neem ik alles mee naar boven. Kontjes worden gewassen, luiers en pyjamas gaan aan. Flesjes worden gemaakt terwijl de 2 samen in bed liggen met een filmpje. Verhaaltje word gelezen en 2 lurken aan een fles (jupp die van 4 ook...even een rust momentje) Lichten gaan op schemering. De jongste leg ik in zijn bedje en die is zo vertrokken. De oudste heeft mij langer nodig, dus daar blijf ik nog even bij liggen. Hebben we het over de dag en gaat ook zij slapen. Is de jongste nog niet moe (we hebben nog geen schema) dan zet ik hem beneden in de wipstoel met babytv aan en een camera op hem gericht. Dat ik toch van boven hem kan zien. Je moet iets. Is de oudste hyper dan mag zij iets langer een filmpje kijken terwijl ik met de jongste stilletjes op zijn kamer ga zitten met de fles met schemer licht. Hij valt dan vaak half in slaap en gaat dan heerlijk slapen. Daarna verhaaltje en fles met de oudste, lichten gaan weer op schemering. Nog even de dag bespreken en ook zij gaat slapen (of ligt nog te kletsen/zingen) Meestal is het stil rond 20.30 Komt het qua tijd en energy uit gaat alles in bad, anders ff met een washandje. Of gaat maar 1 van de 2 in bad. Enige wat altijd hetzelfde is; flesje, verhaaltje en lieve woordjes voordat ze hun oogjes docht doen.

5 jaar geleden

Reactie op SVT

4 maanden. Met zware reflux en koemelkallergie al zwaar parcours achter de ...
Oh meid. Ik herken het zo. Mijn dochtertje, nu 4 jaar, had ook koemelkallergie en voordat ik dat door had. Nummer 2, nu 4 maanden ook. Maar dat zag ik na 1,5 week gelijk. De oudste is/was ook een moeilijke slaper. En droeg ik continu. Kocht een draagsjaal waar ik mee kon douche zodat ik mijn haar kon wassen. Niet gek, ze had de eerste maanden dan ook pijn en had me nodig. Ik kon der ook niet weg leggen en ze was heel alert. Nu slaapt ze goed (verwerkt wel veel 's nachts) maar kan der gewoon verplaatsen van bed (ligt liever eerst in mijn bed totdat ik naar bed ga). Ik kocht een "lulla doll", pop die ademt en een hartslagje heeft. Was een dure koop, maar ik kon eindelijk douche! Tegenwoordig heb je heel veel van die dingen, maar was voor mij een lifesaver. En de juiste voeding hielp ook enorm.

5 jaar geleden

Mijn dochter is nu 17 maanden. Meestal mag ze na het eten, rond 18.00 even een filmpje kijken dan kan ik even afwassen. Om half 7 gaan we naar de slaapkamer, speentje en knuffeldoekje erbij en pyjama aan en verschonen. Dan in mijn bed boekjes lezen, daarna aan de borst en dan leg ik haar in haar bedje en gaat ze bijna altijd lief slapen om 19.00

5 jaar geleden

Mijn zoontje is 4 maanden, meestal ga ik hem rond 19.30u klaarmaken voor de nacht. Dan nog een flesje drinken en dan naar bed, daar ben ik dan ongeveer een uur men bezig. Meestal ga ik daarna zelf even douchen en dan ook maar naar bed. Kleine slaapt nog niet door, dus kan mijn slaap goed gebruiken. Vaak is de vooravond helaas wel een drama met veel huilen. Eenmaal in bedje slaapt hij gelukkig wel goed

5 jaar geleden

Hier alleenstaand van een zoontje van 6 maanden. Avondroutine ligt er een beetje aan hoelaat zn flessen zijn die dag. Vaak rond half 6/6 uur samen eten, daarna lekker knuffelen en even spelen of boekje lezen. Dan gaan we rond 7 uur naar boven, hij gaat elke avond lekker in bad, lekker insmeren etc. Soms dan een fles, als het nog geen tijd is, leg ik hem gewoon in bed. Over het algemeen slaapt hij dan gewoon, en geef ik de laatste fles als ik naar bed ga.