22 Reacties

2 jaar geleden

Hoi Sofie, Toevallig heb ik vandaag exact een maand geleden de eerste lucrin injectie gehad en ga aankomende maandag de tweede halen voor de 2de maand. Ik heb ook endometriose, 4 weken geleden geopereerd. (Twee grote endometriosecystes van mijn eierstokken verwijderd en wat verklevingen losgemaakt) en hebben hierna hebben de artsen besloten om 3 maanden lucrin te gaan gebruiken om alles rustig te maken voordat ik start met mijn eerste poging IUI met hormoonstimulatie. Ik heb zelf dus nog geen ervaring met IVF of andere trajecten. Rond april/mei, ga ik voor mijn eerste poging. Wat betreft de bijwerkingen. Ikzelf heb nu, afgelopen maand nog niet echt bijwerkingen ervaren. (Denk ik) Soms kan ik wel meer vermoeid zijn, maar dit kan ook nog komen door de narcose die ik 4 weken terug heb gehad. Verder heb ik tot nu toe echt nog niks gemerkt. Mijn gynaecoloog zei wel dat je na de 2de injectie meer last zou kunnen krijgen van de bijwerkingen omdat het hormoon dan nog beter is opgenomen door je lichaam. Ik wil in de loop van volgende week nog wel een update geven over hoe ik mij dan voel als je dit prettig vind?

2 jaar geleden

Dankjewel voor je reactie. Wat fijn dat je je tot nu toe goed voelt. Hoe is de operatie gegaan? Ik ben zelf ook al 3 keer geopereerd, de laatste keer tijdens het traject omdat er vocht in mijn baarmoeder zat wat een innesteling in de weg zat. Nu zou het theoretisch gezien moeten lukken.. maar dat is dus nog niet gebeurd. Mijn vriend en ik hebben ook afgesproken alles te benoemen als we veranderingen merken. Daar is de test maand tenslotte voor. Hopelijk blijft het bij jou goed gaan en heeft het een positief effect op je eerste poging! Als je me een update wilt geven zou ik dat heel fijn vinden 🥰

2 jaar geleden

Ik heb een erge vorm van Endometriose, ik ben 9 jaar terug een paar keer aan geopereerd geweest er zat behoorlijk veel verklevingen. Gelukkig is de operatie goed gegaan en is het nu gelukkig stabiel Daarna moest ook aan de Lucrin om de 3 maanden, ik heb hier best wel lang aan gezeten zo dat mijn buik er weer wat rustiger van wordt en dat de Endometriose niet gaat groeien ik moet zeggen ik heb wel wat last gehad van de bijwerkingen die je maar kan krijgen, Lucrin is raar spul dat je krijg je ook niet zomaar natuurlijk De Endometriose zelf heeft best wel schade aangericht waardoor ik een stoma moest helaas, gelukkig is kinderen krijgen nog wel mogelijk. M’n man en ik zitten nu 2 jaar in het (IVF) traject 2x via ( IVF) zwanger geraakt helaas eindigt het in een miskraam, ik was net 6 weken. En 1x spontaan zwanger geraakt. Wij houden de volle moed erin nooit de hoop verliezen, inmiddels zitten wij in ( IVF) 3 grooste deels hebben wij achter de rug, het terug plaatsen wordt in mijn eigen cyclus geplaatst dit keer zonder al die hormonen die je moet gebruiken tijdens het IVF traject. Met de vorige trajecten zat ik wel aan de hormonen. Wachten we nog even op de terug plaatsen omdat ik weer geopereerd moet worden aan een stoma breuk, rondom de stoma zit een beste bult en is best pijnlijk wat er gedaan gaat worden is dat ze een madje plaatsen zodat alles weer op hen plek blijft. Mocht ik daar goed van herstellen, gaan we weer van start met het IVF 🍀 👌🏾

2 jaar geleden

Ik heb een erge vorm van Endometriose, ik ben 9 jaar terug een paar keer aa ...
Jeetje wat een verhaal. Ik vind het ontzettend knap dat jullie goede moed houden met alles wat al is gebeurd en nog moet komen. Ik wens jullie alle geluk en sterkte toe de komende tijd ✨🍀. Bedankt voor het delen van je ervaring. Wat vervelend dat je zoveel last hebt gehad van de Lucrin. Wat merkte je daar precies aan?

2 jaar geleden

Reactie op Sofiee57

Dankjewel voor je reactie. Wat fijn dat je je tot nu toe goed voelt. Hoe is ...
De operatie is gelukkig goed gegaan wbt de cystes en nog een vleesboom in de baarmoeder. Helaas wel meer endometriose gevonden dan verwacht. Konden niet alles weghalen want het zit eigenlijk overal en dan komt mijn fertiliteit verder in gevaar. Vandaar ook nu de keuze om het komende 3 maanden rustig te krijgen en er dan voor te gaan. Oh jeetje 3 keer geopereerd al. Waarvoor waren de eerste 2 keer? Wel fijn dat het vocht wat in je baarmoeder zat is weggehaald, maar wel verdrietig dat het ondanks dit nog niet is gelukt. Vind het heel knap dat je het nu toch wilt proberen met Lucrin ondanks je angst voor de bijwerkingen. Want inderdaad. Baad het niet schaadt het niet. Niet iedereen hoeft eventueel of hele heftige klachten te krijgen. Hopelijk blijft het je (zoveel mogelijk) bespaard! Ik ga je zeker een update geven komende week! 🤗

2 jaar geleden

Reactie op Sofiee57

Jeetje wat een verhaal. Ik vind het ontzettend knap dat jullie goede moed h ...
Jaa, sorry ik wist anders niet zo goed hoe ik anders moest omschrijven. Wat ik daar van merkte vooral heel veel last gehad van opvliegers, je wat down voelen, soms wat emotioneel een paar keer ongesteld worden nog dat kan als nog gebeuren, last van doorbraak bloeding. Jij ook heel veel succes!! ❤️

2 jaar geleden

Reactie op Snuit90

De operatie is gelukkig goed gegaan wbt de cystes en nog een vleesboom in d ...
Fijn dat de operatie grotendeels is gelukt! Wel vreselijk balen dat het dan toch erger is dan verwacht. Kloteziekte is het. Ik had eerst een kijkoperatie met als doel schoonmaken, maar toen bleek ik geen graad 1 maar graad 4 endo te hebben. Ze hebben me toen weer dicht gemaakt voor een ander plan. De tweede operatie was om alles schoon te maken, hierbij is ook een stuk darm verwijderd. Ik geloof wel dat ik de eerste bijwerking te pakken heb 😅 ik heb al heel de dag vreselijke hitte aanvallen en zit momenteel met de tuindeur open 🥵

2 jaar geleden

Jaa, sorry ik wist anders niet zo goed hoe ik anders moest omschrijven. Wat ...
Nooit sorry voor je verhaal. Het is allemaal al rot genoeg! De opvliegers heb ik volgens mij al te pakken. Hopelijk valt het verder mee. Jij ook heel veel geluk gewenst!

2 jaar geleden

Reactie op Sofiee57

Fijn dat de operatie grotendeels is gelukt! Wel vreselijk balen dat het dan ...
Ja echt een rotziekte is het he. En we kunnen er zelf helaas niet heel veel aan doen. Ah oké. Dus bij jou was het dus ook erger dan verwacht.. Heftig dat er een stuk darm is verwijderd ook. Ervaar je hier klachten van? Oh haha. Nou het enige voordeel is dan maar dat het je gaat schelen in de energierekening😅 Tenzij je de tuindeur open laat staan natuurlijk haha. Ben heel benieuwd hoor volgende week.

2 jaar geleden

Hahaha ja laten we er maar het beste van maken inderdaad. Ik trek vast mijn bikini aan en doe gewoon alsof het zomer is 😎 Van dat stuk darm ervaar ik nu geen klachten meer, alleen de endometriose is helaas niet helemaal weg. Er zijn een heleboel plekje niet operabel dus helaas heb ik maandelijks nog steeds superveel pijn. Dat is eigenlijk ook de reden van ivf, niet omdat het op de natuurlijke manier niet kan, maar omdat mijn eigen cyclus en onvoorspelbaar en ondraaglijk is.

2 jaar geleden

Reactie op Sofiee57

Hahaha ja laten we er maar het beste van maken inderdaad. Ik trek vast mijn ...
Haha ja. Zonnebril op handdoekje neerleggen en klaar 😅 Oh gelukkig dat je geen klachten ervaart van je darmen. Bij mij schijnt het ook op mijn darmen, middenrif en in het bekkengebied te zitten. En ik herken wel de pijn die je zegt te hebben doordat niet alles weggehaald kan worden. Heb ik ook altijd gehad. Vreselijk! Ik kon soms op momenten echt niks van de pijn. Vaak ook ineens uit het niets een pijnaanval terwijl ik niet eens menstrueerde. Het zal bij mij dan ook vast niet echt veranderd zijn. Maar dat merk ik natuurlijk pas wanneer ik weer ongesteld zal worden. Wel enorm fijn trouwens dat je meteen met ivf kon starten. Dit is veel effectiever ook en hopelijk lukt het bij de volgende poging. Dan ligt alles even stil qua pijn ook en krijgen jullie er misschien ook nog een heel mooi wondertje bij! 😍

2 jaar geleden

Ik heb zelf alleen adenomyose. Zit bijna aan einde van ronde 1 van IVF, waarbij ook nog niet het gewenste resultaat. Ze wilden mij ook aan lucrin zetten, maar dat wilde ik niet omdat ik erg bang was voor alle effecten op den duur… maar nu denk ik dat ik er dadelijk toch aan zal moeten geloven.

2 jaar geleden

Reactie op Snuit90

Haha ja. Zonnebril op handdoekje neerleggen en klaar 😅 Oh gelukkig dat je ...
Ja vreselijk hè, die pijn. Ik kan daardoor een aantal dagen niks meer. Ik slik dan paracetamol, diclofenac en tramadol tegelijk en dan slaap ik door een gedeelte heen, maar nog steeds loop ik dan krom. Ook dat is dan weer een voordeel van Lucrin, ff wapenstilstand in die oorlog daar beneden. Ik hoop dat het meevalt bij jou als het weer zo ver is. Hoe lang geleden is het nu dat je geopereerd bent? En ben je alweer helemaal op de been?

2 jaar geleden

Reactie op FräuleinV

Ik heb zelf alleen adenomyose. Zit bijna aan einde van ronde 1 van IVF, waa ...
Wat balen dat je eerste poging bijna ten einde is.. al betekent dat wel dat er nog steeds een kans is dat het lukt, of niet? Ik duim iig heel hard voor je! Ik was ook heel bang voor de effecten, en eerlijk gezegd nog steeds. De arts zei dan ook dat ik ook de tweede poging zonder Lucrin kon doen en dan pas bij de laatste poging Lucrin zou kunnen proberen. Toch voelde dit voor mij als onlogisch, want ook al is er geen enkele garantie, stel nou dat het wel helpt? Dat was voor mij vooral de doorslag. En dat ik het een maand kan proberen geeft ook wat rust. Maar ik denk vooral dat je het traject moet volgen zoals het voor jou goed voelt. Het is ontzettend persoonlijk welke stappen je zet en het is allemaal al moeilijk genoeg. Blijf daarom dicht bij jezelf 🩵

2 jaar geleden

Reactie op Sofiee57

Fijn dat de operatie grotendeels is gelukt! Wel vreselijk balen dat het dan ...
Jeetje niet best hè,ik heb trouwens ook eerst nog een kijk operatie gehad ze dachten halen we zo wel wel even maar er zat te veel omdat zo even weg te halen. Toen met de 2e operatie hebben ze alles weg kunnen halen gelukkig. Ik zit in graad 1 en 3 , hierbij ook een stuk darm verwijderd. Idd klote ziekte. 😂 Dat wil ik wel geloven, dat je je tuindeur open hebt gestaan die hitte aanvallen kan zo vervelend zijn 🥵

2 jaar geleden

Reactie op Sofiee57

Ja vreselijk hè, die pijn. Ik kan daardoor een aantal dagen niks meer. Ik s ...
Hoi hoi, Ik had beloofd om je even een update te geven over hoe het nu bij mij, 4 dagen na de tweede lucrin injectie, gaat. 😃 Ik heb nu wel last gekregen van nachtzweten, en overdag af en toe een opvlieger. Daarnaast ben ik wel meer vermoeider. Maar dat kan ook komen doordat ik nu ongeveer 2x per nacht bezweet wakker wordt en je slaap toch even wordt doorbroken. Verder heb ik eigenlijk tot nu toe nergens last van. Ondanks die hele lijst van mogelijke bijwerkingen. Dus als het hierbij blijft, ben ik helemaal tevreden😃 Ik zorg er trouwens wel voor dat ik gezond leef hoor. (Deed ik al wel, maar nu even wat extra) Heb het gevoel dat dit ook wel kan bijdragen aan hoe je je voelt fysiek en mentaal. Hoe is het bij jou? Heb je meer last van bijwerkingen of is het gebleven bij de tuindeur open? 😅

2 jaar geleden

Reactie op Snuit90

Hoi hoi, Ik had beloofd om je even een update te geven over hoe het nu bi ...
Oh wat onwijs fijn om te horen! Ik hoop ook heel erg dat het voor jou hierbij blijft. Wat doe je allemaal extra om gezond te leven? Ik ben nog ongesteld geworden (had ik kunnen weten, maar had gehoopt van niet) dus ik heb er 3 dagen vanaf gelegen.. ben nu net weer een beetje onder de mensen. Ik was nou niet echt heel gezellig dus de afgelopen dagen 🥲ik hoop nu dat het weer wat bergopwaarts gaat. Ik ben ook bij een diëtist geweest voor mijn voeding, ik doe zelf al 2 jaar onderzoek en kwam er nu achter dat ik wat meer kan eten dan ik dacht dus dat is wel weer fijn.

2 jaar geleden

Ja ik ben voorzichtig blij dat het tot nu toe hierbij blijft. Vind het tot nu toe echt 10000% meevallen. Ah wat balen dat je toch nog ongesteld bent geworden…😩 Ik had dit precies hetzelfde. Ook ik ben na die injectie alsnog ongesteld geworden. Baalde ook enorm en lag er ook weer even af. Wat goed dat je naar een diëtiste bent geweest voor je voeding. Doe je al 2 jaar onderzoek naar wat je het beste kan eten met die endometriose? Ik heb mij hier eigenlijk nog nooit in verdiept maar lees er veel over. Om gezond te blijven heb ik eigenlijk al jaren geleden besloten meer groente, fruit, vis, af en toe vlees, volkoren producten, gezonde vetten, eiwitten, vezels enz te gaan eten en minder bewerkte/witte producten en suikers. Ik ben mij meer gaan verdiepen in welke pure voedingsmiddelen echt iets doen voor mijn lichaam en deze dan ook goed en gezond voeden. Ik eet nog steeds ook wel af en toe lekkere dingen hoor. Dus een reep chocola of een drankje kan er ook nog zo af en toe in gaan hoor😅 Maar ik heb er dus al jaren een hele goede balans in gevonden waardoor het mij geen moeite kost om er mee bezig te zijn en gezond te leven. Daarnaast ben ik echt een buitensporter en sowieso graag buiten welk weer het ook is en loop ik hard en bootcamp ik lekker buiten. Doe ook boxlesjes die buiten worden aangeboden. Dus ik ben minstens 4 dagen per week lekker aan het sporten en zorg eigenlijk elke dag überhaupt wel dat ik even lekker buiten een wandeling maak. Ik merk bij mijzelf dat dit alles voor mij zorgt dat ik mij echt fit en energiek voel en ben echt (bijna) nooit ziek. Als ik 1 keer verkouden ben in een jaar is dit al veel. Denk dat ik deze levensstijl nu al een jaar of 4 heb. Geen idee of het effect heeft hoor, maar ik voel me hier echt energiek en fit bij. 😃

2 jaar geleden

Klinkt goed allemaal! Hou me op de hoogte hoe het allemaal met je gaat als je wilt. Als je gaat lezen dan lees je zoveel over wat niet goed is voor de ontstekingen in je lijf. Varkensvlees, zonnebloemolie, suiker, soja noem maar op. Ik heb naast endo ook nog pds (dat schijnen veel vrouwen met endo te hebben las ik ook ooit) en om uitsluitsel te krijgen over waar ik last van had heb ik een uitsluiting dieet gedaan. Dat was wel waardevol want ik weet nu precies welke voedingsmiddelen ik moet skippen om geen extra buikpijn te krijgen. Alleen ik vond het lastig om verder te bepalen wat ik nou wel en niet kon eten. Alle voeding die niet goed voor je zou zijn schrappen is bijna niet te doen (omdat er in elke volkoren boterham alleen al suiker zit). Daarom ben ik naar een diëtist gegaan. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of wat zij zegt dan wel klopt, volgens mij volgt zij voornamelijk de schijf van vijf, voordeel is wel dat het een stuk leefbaarder is dan wat ik altijd dacht. Toch eet ik nog steeds geen varkensvlees en probeer ik suiker en bewerkte voedingsmiddelen echt zoveel mogelijk links te laten liggen. Maar zij zei ook dat ik heus wel af en toe een chocolaatje of een glas wijn mag. Ik wil aan de ene kant echt het idee hebben dat ik alles heb gedaan wat ik kon om zwanger te worden, maar het moet ook leefbaar zijn en ik merk dat ik tussen die twee nog altijd vecht. Ik sport ook wel veel, CrossFit, fietsen en fitness en ik wandel elke dag met de hond dus aan mijn beweging zal het ook niet liggen :)

2 jaar geleden

Reactie op Sofiee57

Klinkt goed allemaal! Hou me op de hoogte hoe het allemaal met je gaat als ...
Is goed. Zal ik doen en ben ook benieuwd hoe het met jou gaat de komende periode. Ik heb even een vriendschapsverzoek verstuurd. Is nog makkelijker😅 Wel echt super interessant over dat dieet! Ik ga me er ook eens in verdiepen. Maar denk dat ik al best goed bezig ben als ik dat stukje van jou nu zo lees. Ik heb hetzelfde als jij. Ik wil ook het gevoel altijd hebben dat ik er zelf in ieder geval alles aan doe om zwanger te worden zodat je weet dat het niet aan jou ligt. Maar inderdaad, die balans is soms heel lastig. 😨 En super goed ook dat je lekker veel sport en beweegt Dus zo te lezen ben jij ook heel goed bezig! We doen nu (denk ik) wat we kunnen.