17 Reacties

2 weken geleden

Ik ben geen arts, maar voor zwangerschap zijn deze waardes volgens mij niet heel gunstig. TSH is liever niet hoger dan 2 (liefst rond de 1). In nederland hanteren ze conservatievere richtlijnen hierop. Belgie en Duitsland willen ze deze waarde rond de 1 hebben. TPO van rond de 500 wijst op verhoogde ontstekingswaarden/auto-immuunreactie. En dus risico op miskramen. Maar: deze waardes moet je vaak breder interpreteren, en daarvoor schiet mijn kennis tekort helaas. Mijn advies: als je in NL naar het ziekenhuis gaat, kritisch de waardes laten uitleggen en anders evt naar buitenland uitwijken. Andere tip: ben je al lid van de facebook pagina herhaalde miskramen? Ik heb daar heel veel nuttige tips opgedaan (5 miskramen en bijna uitgerekend van baby nr 2).
Dankjewel voor je reactie Ooievaar. Wat fijn dat je na zo veel ellende bijna op je uitgerekende datum van nummer 2 zit. Had jij ook hoge TPO waardes, of was er een andere reden (of geen reden) voor je miskramen? Maandag wordt ik gebeld door de arts. We overwegen al langer om naar België te gaan omdat daar meer onderzoek wordt gedaan. Ik heb geen Facebook, maar ga via mijn man z'n Facebook eens kijken op die groep, bedankt voor de tip

2 weken geleden

Hoi meis! Ik ben TPO positief en had een TSH van 43, met een lage vrije T4. Ik merk dat er nog steeds veel onduidelijkheid heerst binnen de verschillende poli's over de aandoening. SchildklierNL in een patiëntenforum met heel veel kennis, die je wellicht gaat helpen!

2 weken geleden

Reactie op Aranka654

Hoi meis! Ik ben TPO positief en had een TSH van 43, met een lage vrije T4. ...
Daar staan inderdaad de Nederlandse richtlijnen. Het buitenland heeft als richtlijn tsh rond de 1 en in Nederland tag onder de 2,5. Toen mijn tsh rond de 2,6 zat mocht ik al wel beginnen met proberen. Aan anti tpo is helaas niks te doen, al zijn er genoeg die beweren dat voeding de oplossing is. Dat is niet wetenschappelijk bewezen. Mijn anti tpo was >1.000. Het fluctueert ook door de tijd heen.

2 weken geleden

Reactie op Suusje796

Daar staan inderdaad de Nederlandse richtlijnen. Het buitenland heeft als r ...
Ik ben uiteindelijk positief op Hashimoto gediagnosticeerd. Toen ik met medicatie ben gaan starten, werd ook als doel onder de 1 gesteld. Dus in Nederland komen ze er wel op terug, met name door de hoeveelheid hormoon die je moet gaan aanmaken.

2 weken geleden

Reactie op Aranka654

Ik ben uiteindelijk positief op Hashimoto gediagnosticeerd. Toen ik met med ...
Dat verschilt helaas echt per arts. De mijne was onder de 2,5 is prima en op een gegeven moment heb ik zelf gezegd ik wil echt rond 1 gaan zitten, maar dat vond zij niet nodig. Mijn fertiliteitsarts zei dat het echt per internist verschilt en zij er een andere mening over hebben soms. Officiële richtlijn is nog steeds onder de 2,5.
Dank iedereen voor de reacties @suusje796 begrijp ik goed dat je met jouw waardes alsnog zwanger bent geworden van de 2e ? Natuurlijk of via IUI/IVF/ICSI? En Aranka, hoe zit het met jou?

2 weken geleden

Reactie op ConstructieveTulp626796

Dankjewel voor je reactie Ooievaar. Wat fijn dat je na zo veel ellende bijn ...
Ik zou in dat geval gelijk laten verwijzen naar buitenland. In Nederland blijf je enorm aanklooien als het om herhaalde miskramen gaat is mijn beleving. Bij mij waren alle waardes goed. TSH rond de 1 dacht ik. Er is nooit een oorzaak gevonden.. Succes!

2 weken geleden

Dank iedereen voor de reacties @suusje796 begrijp ik goed dat je met jouw ...
Klopt, op de natuurlijke weg. Ik had vitaminetekorten en lichte insulineresistentie wat de zwangerschap bleek tegen te werken uit onderzoek bij Cuypers en Cuypers
Ik snap er niks van. Wordt vandaag gebeld door de arts en die zegt dat alles gewoon prima is. Geen problemen met schildklier. Waarom wordt er getest op die waardes als ze er vervolgens niks mee doen? Zit zwaar te twijfelen om naar België te gaan

2 weken geleden

Ik snap er niks van. Wordt vandaag gebeld door de arts en die zegt dat alle ...
Omdat in Nederland 2,55 bij gezonde mensen als een goede tsh waarde wordt gezien. Tussen de 0,4-4 is gewoon goed en daarboven geven ze vaak pas medicatie bij klachten. Dit zijn de landelijke richtlijnen. Lees maar op schildklier.nl In het buitenland kijken ze er anders tegenaan. Dus je kan er voor kiezen.

Reactie op Suusje796

Omdat in Nederland 2,55 bij gezonde mensen als een goede tsh waarde wordt g ...
Thnx Suusje. Ik vind het raar met de combinatie van die hoge TPO. Maar dan is het aan mij om de beslissing te nemen of ik naar het buitenland wil ermee of niet

2 weken geleden

Thnx Suusje. Ik vind het raar met de combinatie van die hoge TPO. Maar dan ...
Ja, lastige is dat mensen hoge tpo kunnen hebben en nooit Hashimoto krijgen en andersom. Wat je kan doen is met je huisarts overleggen of je eens per half jaar je tsh mag meten bijvoorbeeld. Wat ik je sowieso aanraad, mocht je hopelijk snel zwanger worden, laat je na je zwangerschap ook een keer testen. Zwangerschap kan vaak een postpartum schildklierontsteking veroorzaken. Soms herstellen mensen daar gewoon van, bij mij is het helaas gebleven.

Reactie op Suusje796

Ja, lastige is dat mensen hoge tpo kunnen hebben en nooit Hashimoto krijgen ...
Ja dat zei de arts ook, begin van een zwangerschap weer een meting doen. We gaan het zien

5 uur geleden

Ik ben (nog) niet zwanger. Ik heb een arts gesproken uit mijn netwerk die adviseerde op bij een hoge TPO selenium/zink (zonder vitamine D) te slikken, die je gewoon goedkoop bij kruidvat kunt halen. Wel iets om te overleggen met een huisarts/verloskundige.

5 uur geleden

Selenium en Zink zijn stabilisatoren, die de TPO kunnen laten zakken.