11 Reacties

2 maanden geleden

Eventueel een tweeling draagzak proberen? Om ze in iedergeval even rustig te krijgen allebei

2 maanden geleden

Of wandelen in de kinderwagen? Dat ze dan in slaap vallen? Zou wel proberen om ze te leren slapen in hun eigen bedje, zodat je zelf even de handen vrij hebt of zelf ook een dutje kan doen. Misschien een flesje warme melk en dan lekker in hun bedje leggen. Ze mogen gewoon wakker in hun bedje gelegd worden, zodat ze zelf leren in slaap te vallen.

2 maanden geleden

Heel herkenbaar. Heel anders dan we ons hadden voorgenomen(plan was: in eigen ledikant bij ons op de kamer of op een eigen kamer), maar wij zijn uiteindelijk met 8 maanden overgegaan naar een vloerbed op hun kamer. Matras van 140*200 op de grond. We gaan met de jongens op het matras zitten, ze kruipen tegen ons aan en vallen (inmiddels) met een paar min in slaap. Daarna kunnen we weglopen. Inmiddels (15 maanden) slapen ze daar in de nacht ook samen, in het begin legden we ze wel in hun eigen bed terug in de nacht. Maar dit geeft iedereen de meeste rust. Als ze heel onrustig zijn kunnen wij bij de kinderen gaan liggen ipv dat we ze naar ons bed halen. Hun vloerbed lijkt een fijnere en veiligere plek voor ze dan het ledikant ooit geweest is. Overleggen etc werkte bij ons ook niet. Bed is koud, ruikt anders, ineens het contact kwijt? Geen idee wat er allemaal meespeelt. Maar dit scheelt enorm veel drama en stress bij iedereen. Sommige kinderen zijn gewoon enorme plakkers. Achteraf hadden we het eerder zo moeten doen.

2 maanden geleden

Ik ben op ongeveer die leeftijd (gecorrigeerd) begonnen met de 2-2-5 methode. Niet elke keer maar begonnen met het eerste dutje omdat die over het algemeen het makkelijkste is. Heb je al een naar bed breng routine? Dan kan ik met je mee denken als je dit wil proberen😃

2 maanden geleden

Reactie op LindseyS2

Ik ben op ongeveer die leeftijd (gecorrigeerd) begonnen met de 2-2-5 method ...
Wat houdt dat in? Niet echt nog een vaste routine omdat ze dan vaak al zo oververmoeid zijn dat we uren in armen met ze lopen en wegleggen dan worden ze altijd nog wakker dus flesje erin en dan slapen ze in de nacht. Overdag ben ik alleen. Alle tips zijn welkom ☺️

2 maanden geleden

Reactie op GracieuzeLelie201551

Wat houdt dat in? Niet echt nog een vaste routine omdat ze dan vaak al zo o ...
Oh ja dan zou ik echt beginnen met bij de eerste slaapsignalen naar bed brengen. Ik heb een eeneiige tweeling en wat ik dus heel grappig vond was dat vaak de eerste die de slaapsignalen gaf sliep als laatste. Vaak degene die ze nog niet gaf als eerste. Wellicht dus inderdaad dat ze moeilijker in slaap vallen hoe moeier ze zijn. Ik hield met flessen en eten altijd hetzelfde ritme en koppel dat dus ook niet met slapen (ontkom je natuurlijk niet altijd aan). Ik legde ze dan in bed en (het zijn al heel lang buikslapers) dan wreef ik over hun rug en dan “las” (ik kende het al gauw uit mn hoofd) het boekje van rupsje nooit genoeg voor totdat ze sliepen. Als ze dan dus huilden dan troostte ik ze in bed en haalde ze ook echt niet meer uit bed. Toen dat goed ging ben ik gestart met de 2-2-5. Dat is dus het verhaaltje en wrijven. Dan ging ik weg en als ze gingen huilen liet ik ze 2 min huilen en dan ging ik weer terug. Troosten en het verhaaltje doen en dan weer 2 min weg. en dit dan herhalen met dan 5 minuten. (Eigenlijk is dit maar 2x gebeurd en toen lukte het ook echt niet en kwamen ze bij mama in bed, maar eigenlijk sliepen ze al snel bij de tweede keer 2 min en binnen enkele weken de eerste keer 2 min) Ze zijn nu gecorrigeerd 12 maanden en ik doe nog steeds wrijven en hetzelfde verhaal (opvang en oma’s doen dit ook) en ook als ze nog niet slapen kan ik weglopen en vallen daarna zelf in slaap (met uitzondering van sprongen, slaapregressies, ziek zijn, eigenlijk dus wel vaak). Maar met sprongen en slaapregressies kan ik dus ook wel terugvallen op de 2-2-5, omdat deze methode het kind helpt om de prikkels kwijt te raken d.m.v. gecontroleerd laten huilen

2 maanden geleden

Wat vervelend voor je! Bij ons hielp het om ze op hun buikje in bed te leggen en dan op de billetjes te kloppen/zachtjes schudden. Als ze op jou liggen, dan slapen ze ook op hun buik neem ik aan? Als ze eenmaal van buik naar rug kunnen rollen, dan is dat oké. De eerste keren hebben we het in de gaten gehouden, maar al snel ging het gewoon goed. We doen al sinds 3 maanden omdat anders niemand sliep…

vorige maand

Ohhh ellendig is dat hoor.. Wat bij mij heel goed hielp was de wagen. Oh wat heb ik ze eindeloos veel in de wagen gehad.. Ik ben begonnen met wakkertijden aanhouden en dan een echt ritueel doen (slaapzak aan enzovoort) en ze in de wagen gelegd. Dat werkte na een tijdje echt geweldig, ze sliepen vaak al na 100 meter en toen kon ik weer terug naar huis. Wagen lekker in de tuin en ik chillen op de bank. (Ook in de winter) Nadat dat een en periode goed ging, ben ik het ochtend dutje in bed gaan doen. Ik had het vertrouwen dat ze het konden en het eerste dutje ging sowieso het makkelijkste. Dut 2 &3 nog in de wagen. Later ook die afgebouwd. Maar daarbij waren de tips bij mij 100% slaap signalen volgen, alleen zag ik ze niet altijd. Daarom ook echt de tip wakkertijden aanhouden en dat even proberen, de mijne bleken wat dat betreft lekker gemiddeld.

vorige maand

Ik denk dat ik rond die leeftijd begon met een kindje wiegen op mijn schouder en de andere wiebelen in de wipstoel. Ook twee praktische tips, die mij rond die tijd geholpen hebben: als je een baby in bed legt eerst de billen neerleggen, schijnbaar voelt het dan minder als snel vallen. En kindjes gaan na 5-20 minuten pas in hun diepe slaap, dus als je kiest voor verplaatsen kan het variëren hoe lang je moet wachten. Verder heb ik ook eindeloos gewandeld met ze in de wagen en de tweeling draagzak. Voor de meeste vormen van slaap training zijn ze waarschijnlijk ook nog te klein, wij hebben gewacht tot ze gecorrigeerd zes maanden waren om hiermee te starten. Heel veel succes gewenst!

vorige maand

Herkenbaar. Ik heb toentertijd heel veel gewandeld en laten slapen in de kinderwagen. Ook heb ik veel geoefend met het in zelfstandig slaap laten vallen en wanneer ze na een te kort dutje wakker werden, ik het probeerde te verlengen met contact dutje of in de kinderwagen. Zo leerden ze zelfstandig in slaap vallen en langzamerhand werden de dutjes steeds iets langer. Daarnaast goed de wakkertijden en slaap signalen in de gaten houden en proberen zo veel mogelijk hetzelfde ritme aan te houden voor beiden.

vorige maand

Mijn tweeling is 7 maanden nu en doet nog 3 dutjes per dag. Tot nu toe alle dutjes of samen bij mij op schoot of in de auto of in de kinderwagen (buiten lopend of gewoon binnen). Ik wieg ze ook vaak gewoon in de kinderwagen in slaap en zet ze dan in de gang (ivm geluid want hier loopt nog een peuter rond ook). Naar bed brengen heb ik geprobeerd maar dan worden ze na een half uur huilend wakker dus dat vind ik te veel gedoe. De slaapjes variëren van 30 Tot 90 minuten ofzo per keer (die laatste is een uitzondering wel 😅). Ik denk dat het makkelijker word als ze over gaan op 2 slaapjes per dag, hopelijk krijg ik er dan een beetje vaste bedtijden in en gaan ze wat langer slapen per dut. Tot die tijd probeer ik maar mee te bewegen... het is rommelig en niet altijd makkelijk, hopelijk word het snel beter 🤞🏻