9 Reacties
2 jaar geleden
In het boek "oei, ik groei" staat ook dat je altijd de uitgerekende datum moet aanhouden. Wat ze als voorbeelden geven wat je kindje daarna kan zijn richtlijnen. Sommige kindjes zijn sneller met bepaalde dingen en sommige trager.
Onze dochter is bij sprong 5 aangekomen. Jippie 😅 we merken het altijd best goed aan haar. Maar het is zo leuk om te zien dat ze weer iets geleerd heeft. 😁
2 jaar geleden
Je weet dat die sprongetjes op geen enkel wetenschappelijk bewijs zijn gebaseerd? (https://nl.wikipedia.org/wiki/Oei,_ik_groei!) Ik zou er niet teveel naar kijken en gewoon je kind volgen. Jouw kind ontwikkeld zich in haar eigen tempo en als het goed is zit de kinderarts er bovenop.
2 jaar geleden
Bij ons klopte er geen bal van. Hij had zeker wel sprongetjes, maar qua timing kon ik het nergens aan linken. Niet op de echte leeftijd en niet de gecorrigeerde leeftijd. Vond het zelf altijd wel geruststellend als hij t moeilijk had om te zeggen: oh dat is weer een sprongetje! Dan voelt het iets meer tijdelijk allemaal.
2 jaar geleden
Ze gaan meestal uit van gecorrigeerde leeftijd. Maar hoor altijd mensen zeggen dat ze een week eerder of langer in een of andere sprong zitten. 🙃
Onze dochters hebben geen last van sprongetjes of regressies gehad. Wel hyperactief en hongerig voor en na een grote mijlpaal zoals kruipen of zitten. Maar dat was maar paar dagen. Wij volwassenen zijn ook niet altijd in dezelfde mood. Daarnaast had in het gevoel alsof babies maar 2 weken of zo niet in hun sprong zitten in hun eerste levensjaar.
2 jaar geleden
Ik zou de sprongetjes een beetje proberen los te laten. Onze zoon heeft ook wel eens lastigere dagen (vaak voordat hij iets nieuws leert) maar dat is moeilijk te plaatsen in het schema van de sprongetjes. Ik merk dat hij op bepaalde vlakken eerder in de buurt zit van zijn ongecorrigeerde leeftijd en met andere vaardigheden wat dichterbij zijn gecorrigeerde leeftijd. Dat maakt het dan ook moeilijk om te herleiden naar sprongetjes oid.
2 jaar geleden
Je moet rekenen met de gecorrigeerde leeftijd, de tijd ervoor hadden ze nog in de buik moeten zitten en ze zullen niet opeens sneller ontwikkelen nu ze er eerder uit zijn. En vergeet niet, elk kind ontwikkeld op zijn eigen tempo :-).
Maar hier loopt het niet echt gelijk. Ik heb het losgelaten. Wat ik wel doe is lezen wat ik kan gaan verwachten de komende tijd.