29 Reacties

één maand geleden

Heel toevallig heb ik hier vandaag nog een topic over gemaakt, helaas reageerde hier niemand op, ik heb 2 weken geleden een groei echo gedaan, daar was ook een groeiachterstand te zien met de kleine meid haar buikje ( de rest van goed) nu ben ik vandaag weer geweest en nu is het nog erger dan de vorige keer ( haar buikje) de rest was nog steeds zoals het hoort, weet precies hoe je je voelt, vaak is hier niks aan te doen, dat kan meerdere oorzaken hebben, ik kan je wel als tip mee geven om de bewegingen goed in de gaten te houden, en rust te nemen, en vooral genieten van de zwangerschap, het ene kindje is het andere kindje niet👶 je hebt grote baby's en kleine baby's, wel heel vervelend dat het zo onduidelijk is, ik snap hoe dat voelt, ik zit er momenteel ook in

één maand geleden

Heel toevallig heb ik hier vandaag nog een topic over gemaakt, helaas reage ...
Hi! Thanks voor het reageren🙏🏻 Wat vervelend dat jij ook die onzekerheid voelt. Ze gaan bij mij volgende week checken of ze genoeg voedingstoffen binnen krijgt.. Nu ben ik weer super stom gaan googlen en is het dus wel echt belangrijk om inderdaad bewegingen in de gaten te houden ivm zuurstof! Nou top want dat zorgt niet voor meer rust haha😓👍🏻 Hopelijk gaat bij jou alles ook goed verlopen.. 😘🙏🏻

één maand geleden

Heel toevallig heb ik hier vandaag nog een topic over gemaakt, helaas reage ...
Ze gaan jou dan weer over 2 weken controleren? En als het dan nog niet verbeterd is?

één maand geleden

Zeggen ze hier niks over in het ziekenhuis? neem aan dat een verloskundige of gynaecoloog hier uitleg over geeft, vanuit hier uit weet je dan toch of je je zorgen moet maken of niet? Ik neem aan als het niet goed zou zijn, dat de baby dan extra in de gaten gehouden zal worden of dat de moeder extra checks krijgt. Bij mijn vorige zwangerschap was mijn dochtertje tot bijna het eind gemiddeld, deed het perfect, op het eind maakte ze een kleine groeispurt en bleek ik ineens teveel vruchtwater te hebben, ik kreeg een check en bleek dus zwangerschap suiker te hebben. Als je je zorgen maakt, zou ik dit bespreken en hun kunnen dan vertellen hoe en wat, al zal ik het gek vinden als dit niet meteen besproken wordt als er een afwijking is in groei 🙂

één maand geleden

Reactie op Chan04080107

Zeggen ze hier niks over in het ziekenhuis? neem aan dat een verloskundige ...
Er werd vrij gemakkelijk verteld dat ze dus groeiachterstand had en ik volgende en over 2 weken terug moet komen. Voor de rest vrij gemakkelijk allemaal. 😔 Thanks voor het reageren☺️

één maand geleden

Reactie op Es⭐️

Hi! Thanks voor het reageren🙏🏻 Wat vervelend dat jij ook die onzekerheid ...
dan duurt een week ineens heel erg lang, ik hoop voor je dat alles goed is🙏 ik ook volgende week een echo om te kijken of de navelstreng goed werkt, net bloedgeprikt om te kijken of de baby een zeldzame virus heeft, Google weet vaak veel maar ik vermijd dat liever, soms lees je dingen wat helemaal niet aan de orde zijn, en dan word je nog meer bezorgd en gestrest, op hoop van zegen is komt alles goed 🙏🍀

één maand geleden

Reactie op Es⭐️

Ze gaan jou dan weer over 2 weken controleren? En als het dan nog niet verb ...
Jaa elke 2 weken, als het niet verbeterd is dan denken ze dat de placenta niet goed werkt, dan kan ik tabletten krijgen voor de placenta, maar het kan ook gewoon zijn dat ik een lange en dunne baby krijg, heel erg dubbel allemaal🥴

één maand geleden

Reactie op Es⭐️

Er werd vrij gemakkelijk verteld dat ze dus groeiachterstand had en ik volg ...
Jaa dit ervaarde ik ook, ik denk dat we ons niet teveel zorgen moeten maken, anders hadden ze dat wel gezegt, het is afwachten, ze kunnen pas iets beoordelingen als je paar keer bent geweest, want dan kunnen ze een verschil zien, het duurt helaas wel lang zo

één maand geleden

Reactie op Es⭐️

Er werd vrij gemakkelijk verteld dat ze dus groeiachterstand had en ik volg ...
Dat is dan wel jammer inderdaad, ik zou dan de volgende echo even afwachten. Succes, en hopelijk is her allemaal niks geks 🙂

één maand geleden

Jaa dit ervaarde ik ook, ik denk dat we ons niet teveel zorgen moeten maken ...
Haha jaa is niet fijn!😅 Hopelijk komt het allemaal gewoon☺️ Jij succes nog komende maandjes🙏🏻😘

één maand geleden

Reactie op Es⭐️

Haha jaa is niet fijn!😅 Hopelijk komt het allemaal gewoon☺️ Jij succes nog ...
Dankjewel, jij ook! Vooral lekker rustig aan doen🫶 en van de zwangerschap genieten, en het weer natuurlijk ☀️

één maand geleden

Ik heb er geen verstand van, maar een week klinkt nog niet ernstig in mijn oren. Ik denk dat je het pas goed kan ik interpreteren op de groeilijn: zat ze bij de vorige meting bijvoorbeeld boven verwachting/leeftijd en nu eronder, dan is dat wel een verschil en iets om in de gaten te houden. Ik denk dat het superfijn is dat je proactieve zorgverleners hebt die binnenkort (ook al voelt het vast lang...) nog een meting hebben ingepland. Ik probeer te zeggen: 1 meting zegt nog niet zo heel veel (vind ik, die niet in dit vak zit ). Hopelijk stelt de volgende meting je gerust.

één maand geleden

Jaa elke 2 weken, als het niet verbeterd is dan denken ze dat de placenta n ...
Ik heb nu exact hetzelfde en bij mijn vorige dochter speelde dit ook! Zolang de baby netjes groeit is er niks aan de hand. Sommige mensen maken nu geen grote baby’s is wat de gynaecoloog vandaag tegen ons zei! Wel raar dat ze in weken praten bij ons hebben se gekeken naar de gemiddelde curves en onze baby lag aan de onderste lijn maar niet zorgwekkend. Hebben ze bij jullie niet die curve laten zien? Dat is misschien iets gerust stellende

één maand geleden

Wij hadden dit ook tijdens onze vorige zwangerschap. Ik hoop dat ik je zorgen een beetje weg kan nemen met ons verhaal. Allereerst; Je hebt vanaf dit termijn allerlei maatjes kinderen. Bij exact 40 weken kan een kindje bijvoorbeeld 2576 gram wegen (p1) of 4512 gram wegen (p100). En de echo metingen komen zo precies, dat er een foutmarge van 10% is. Ons kindje werd bij de 20 w echo bovengemiddeld geschat (bijna p80). Na een heftige COVID besmetting kreeg ik groeiecho’s vanaf 28 w (dat was destijds nog het advies). De eerste groeiecho was de p-waarde sterk gezakt, naar p52. Die eerste groeiecho zei alleen nog niet zoveel, het kon namelijk ook nog zo zijn dat ons kindje vanaf dat moment op die waarde bleef hangen en dat dat gewoon haar lijntje was. Met de 30 w groeiecho was de waarde gezakt naar p11 en vanaf dat moment moest ik wel meerdere keren per week naar het ziekenhuis voor controles (echo’s, doppler metingen, ctg scans, bloeddruk meten etc). Maar het enige advies wat ik kreeg “geen zorgen maken, want stress is aantoonbaar slecht voor de groei”. Ik heb me dan ook nauwelijks zorgen gemaakt, want ze hielden me zo goed in de gaten en ik kon er zelf niks aan doen werd gezegd. Met 34 w was de schatting p4. Met 36 weken werd ze ineens weer op p11 geschat en dus niet meer kritiek (onder de p10 wel). Dus ze mocht lekker blijven zitten tot ze zelf wilde komen. Ze kwam met 40+3 en bleek toch een stuk lager, tussen de p1 en p2 te zitten. Ze had daarmee een groeiachterstand van ongeveer 6 weken. Dat bracht wel wat risico’s met zich mee tijdens en na de bevalling. Maar inmiddels ligt hier een gezond meisje van bijna 2 jaar te slapen, weliswaar nog steeds klein (80 cm). Tijdens deze zwangerschap word ik weer heel goed in de gaten gehouden, want waarschijnlijk maak ik gewoon kleine kindjes zonder aantoonbare reden. Ze kunnen altijd besluiten om dit kindje met 37 w te halen, omdat een kindje soms beter af is buiten de buik dan in de buik. Maar voor jou en mij nu nog geen zorgen! 🤗

één maand geleden

Hier vorige zwangerschap hetzelfde meegemaakt. Uiteindelijk bleek wat ze toen zagen op de echo (heel dun buikje, groot hoofd) gewoon de bouw van ons kind, maarja dat wisten we toen nog niet en werd er gedacht aan slecht werkende placenta. Je moet je ook realiseren dat van alle 100 kinderen, 10 onder de p10 vallen en 10 boven de p90, dat is nou eenmaal hoe percentielen werken. Als je meet, gaan er altijd kindjes groter en kleiner uitvallen. Dus een klein kindje op zichzelf is nog geen reden tot zorg, maar wel om de groei van het kindje en de doorbloeding van de placenta goed te monitoren. Sterkte met de onzekerheid, ik weet hoe vervelend dat is. Maar voor de meesten loopt af met een sisser :) en ik hoop voor jou ook!

één maand geleden

Reactie op jongemamaworden

Ik heb nu exact hetzelfde en bij mijn vorige dochter speelde dit ook! Zolan ...
Ik heb geen curve of iets gezien,er werd alleen gezegt dat de vorige curve al wat lager zat, en gisteren was tie nog lager, maar gezien met eigen ogen heb ik het niet, de kleine meid ligt de heletijd in een dwarsligging dus ze kunnen steeds het hoofdje niet meten, ze ligt letterlijk met haar hoofdje in mijn kom van de heup, lekker verstopt maar niet ideaal voor zulke echo's, en dat is al 3 weken lang en verplaatsen doet ze ook niet, bewegen doet ze wel veel, en haar bovenbotbenen waren ook goed, ze zeggen dat ik me voor nu geen zorgen hoeft te maken, maar dit klinkt allemaal zo zorgwekkend

één maand geleden

Los van het medisch inhoudelijke verhaal, vind ik dat je bij zorgen of vragen gewoon nog een x je verloskundige of gyn moet bellen. Blijkbaar kwamen de vragen achteraf en dat is toch logisch? Er zijn nmlk allerlei verschillen in de groei, afname van de groei, stilstand, alleen de buik etc. Dus laat ze mr uitleggen wat ze nou zien en wat het betekent.

één maand geleden

Hier hetzelfde. Vandaag 29 weken en kindje wordt kwa groei van het hoofdje en de benen geschat op 25.1. 27 mei een extra groeiecho, maar naar mijn idee is een maand groeiachterstand al heel veel. Momenteel op vakantie dus hopelijk doet dit goed voor de baby, maar de zorgen blijven toch aanwezig. Ik vraag me ook af waar ze de grens trekken met een groeiachterstand en welke acties hierop volgend worden ondernomen. Wanneer heb jij weer de volgende groeiecho? Helaas geen tips voor je, maar wel een soort gelijke ervaring.

één maand geleden

Vandaag met 28.5 weken te horen gekregen dat we ook een week groeiachterstand hebben. Maar maak me helemaal geen zorgen, niet iedereen maakt grote baby’s. Wij zijn zelf ook niet zo groot + geen Nederlandse etniciteit dus dat verklaart ook heel wat (groeicurve is op basis van NL etniciteit volgens mij). De verloskundige zei dat ze met 32 weken meer kon zeggen maar dat ze een 6-ponder verwacht. Nou helemaal mooi. Ik zou me niet al te druk maken ;-)

22 dagen geleden

Mijn baby was bij de tweede termijnecho ook iets te klein (een paar weken) vervolgens 3 weken later een groei echo gehad en was ze nog steeds aan de kleine kant maar wel binnen de curve. De gynaecoloog zei dat het soms ook echt een momentopname is. Omdat ze soms even blijven hangen qua groei en dan ineens weer een groeispurt krijgen. Mijn baby was bij de groei echo echter zo actief dat ze zich totaal geen zorgen maakte. En dat probeer ik dus ook niet te doen. Want je hebt ook niet alles in hand. Ik ben zelf van gemiddelde lengte en mijn man is best lang, dus mocht de baby klein geboren worden, zal dat na de geboorte vast weer ingehaald worden 😊