22 Reacties

5 maanden geleden

Klinkt als een lastige situatie. Ik snap jouw gevoel en ook de reactie van je omgeving. Kan je misschien die rechtzaak afwachten hoe dat gaat lopen? Ik neem aan dat de rechtzaak gaat over gezag?

5 maanden geleden

Ik worstel hier ook mee. Ook onder niet-leuke omstandigheden zijn naam "gekozen" en ik wil nu mijn naam erbij. Daar zal hij niet zomaar mee akkoord gaan, dus dat zal weer een hoop gedoe worden. Beide ouders met gezag moeten tekenen en gezag heeft hij wel. Ik weet eigenlijk niet wat dan de mogelijkheden zijn, ik kan er nog maar weinig over vinden. Misschien weet hier iemand dat? Ik zou het in elk geval niet laten vanwege reactie en gezeik. Zo te lezen heb en krijg je dat toch wel. En ik zou het regelen voordat het hem wel lukt om gezag te krijgen en je zijn handtekening nodig hebt.

5 maanden geleden

Ik wist niet dat dit kon maar wel goed om te weten. Misschien dat ik dat ook wel ga doen. Mijn ex heeft mij ook zo bespeeld dat ik ons zoontje zijn achternaam heb gegeven. Maar kun je dan alleen jouw achternaam achter zijn achternaam zetten? Of kun je ook jouw naam eerst en dan zijn naam erachter zetten?

5 maanden geleden

Reactie op Vlinder1809

Ik wist niet dat dit kon maar wel goed om te weten. Misschien dat ik dat oo ...
Ook je eigen naam eerst en daarna die van hem!

5 maanden geleden

Reactie op Vlinder1809

Ik wist niet dat dit kon maar wel goed om te weten. Misschien dat ik dat oo ...
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/03/21/wetsvoorstel-dubbele-achternaam-aangenomen#:~:text=Sinds%20de%20invoering%20van%20de,werking%20op%201%20januari%202024.

5 maanden geleden

Reactie op laramosie123

Ook je eigen naam eerst en daarna die van hem!
Dat is wel goed zeg! En krijgt de vader hier bericht van? Mijn ex heeft geen gezag

5 maanden geleden

Reactie op Vlinder1809

Ik wist niet dat dit kon maar wel goed om te weten. Misschien dat ik dat oo ...
Je mag de volgorde kiezen. Normaal in overleg met de andere ouder, met exen wordt dat vast wat lastiger. Als je ex gezag heeft, moet hij ook toestemming geven.

5 maanden geleden

Reactie op Vlinder1809

Dat is wel goed zeg! En krijgt de vader hier bericht van? Mijn ex heeft gee ...
Ik denk het dan niet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

5 maanden geleden

Weet iemand hoe het zit met wanneer de andere ouder geen toestemming wil geven? Wat zijn dan de stappen die je kunt ondernemen? Ik kan daar nergens iets over vinden.

5 maanden geleden

Reactie op Meringue04

Weet iemand hoe het zit met wanneer de andere ouder geen toestemming wil ge ...
Ik denk even informeren bij een familierecht advocaat

5 maanden geleden

Reactie op laramosie123

Ik denk even informeren bij een familierecht advocaat
Ja die heb ik. Maar die wist er ook nog maar weinig van. Ik zal hem eens aansporen om het goed uit te zoeken.

5 maanden geleden

Ik heb gisteren de gemeente gebeld om een afspraak te maken om de achternaam van mijn zoontje te laten aanpassen. Toen kreeg ik te horen dat ik de achternaam alleen kan laten aanpassen als mijn ex akkoord geeft daarvoor. Ik zeg mijn ex heeft geen gezag. Ze zegt dat maakt niet uit, hij moet er wel voor tekenen. Heel apart...

4 maanden geleden

Reactie op Vlinder1809

Ik heb gisteren de gemeente gebeld om een afspraak te maken om de achternaa ...
Heel raar, bij mijn gemeente kan het helemaal nog niet..

4 maanden geleden

Reactie op Vlinder1809

Ik heb gisteren de gemeente gebeld om een afspraak te maken om de achternaa ...
Ohhh wat raar. Jouw ex heeft hem dus alleen erkend. Maar je bent alsnog zijn toestemming nodig? Ik vraag me af of dat wel klopt. Misschien de gemeente mailen met je vraag, telefonisch weten ze lang niet alles.

4 maanden geleden

Ohhh wat raar. Jouw ex heeft hem dus alleen erkend. Maar je bent alsnog zij ...
Heeft jouw zoon dan nu jouw ex zijn achternaam? Ondanks dat hij geen gezag heeft. Of heeft hij jouw achternaam.

4 maanden geleden

Ohhh wat raar. Jouw ex heeft hem dus alleen erkend. Maar je bent alsnog zij ...
Klopt

4 maanden geleden

Heeft jouw zoon dan nu jouw ex zijn achternaam? Ondanks dat hij geen gezag ...
Ja mijn zoontje heeft zijn achternaam. Daar heb ik toen mee ingestemd

4 maanden geleden

Let op dat dit alleen in 2024 kan met toestemming van de wederpartij. Ookal heeft de wederpartij geen gezag! In 2025 is deze regeling niet meer van toepassing. Heb dit zojuist even gecontroleerd bij het juridisch loket.

4 maanden geleden

Reactie op Meringue04

Weet iemand hoe het zit met wanneer de andere ouder geen toestemming wil ge ...
Dat gaat dan via de gerechtelijke weg. Duur grapje.

4 maanden geleden

Reactie op LYMNA

Dat gaat dan via de gerechtelijke weg. Duur grapje.
Duur kan me niet schelen 😁 Maar mij wordt steeds gezegd dat dit niet kan. Zelfs de jurist van de gemeente zei dat er geen gang naar de rechter mogelijk is hiervoor. Mij lijkt dat stug, maar mijn eigen advocaat moet ik het nog eens vragen. Ik hoopte eerst wat info te vinden zonder dat ik mijn advocaat ervoor moet betalen 😅