14 Reacties

2 jaar geleden

Hey, ik kan me voorstellen dat je je rot voelt hier door 😘 Het is ook vervelend dat er vergeleken wordt en dat maakt je onzeker. Vooral babys ontwikkelen zich zo snel en allemaal op eigen tempo. Je kan ze niet vergelijken. Qua tummy time voel je je ook niet schuldig!! Wij doen het ook veels te weinig! Wij hebben nog een kind van net 2 rond lopen dus ik merk dat ik minder snel tummy time doe met zijn broertje. Bij de oudste deed ik het wel heel braaf en heel vaak. Maar ze gingen allebei rond dezelfde leeftijd rollen 😉 dus het ligt (bij ons thuis in ieder geval) niet aan hoe vaak een kindje op zijn buik ligt.

2 jaar geleden

Wat vervelend dat je hier zo'n last van hebt. En ik weet niet goed wat te zeggen, maar heb wel de behoefte te reageren. Eerst heel "zakelijk": wist je dat je zwangerschapshormonen nog door je lijf gieren? Bij mij maken hormonen altijd dat ik me snel wil verdedigen, aangevallen voel en me minder vind dan anderen. Misschien sluimert er bij jou ook zoiets? Maar los daarvan... dit is hoe je je voelt en dat is naar! Het is zo lastig om niet te vergelijken, maar probeer ook te vergelijken op dingen die jij belangrijk vindt. Bijvoorbeeld dat jouw kindje misschien heel goed aanvoelt als hij niet thuis is en eerst even aanvoelt hoe de situatie is. Daar heb je later heel veel aan. Of andere dingen die juist jouw kind uniek maken. Mijn oudste was mega serieus als baby en op een gegeven moment werd ik ook een beetje moe van iedereen in mijn omgeving van wie hij alleen maar moest lachen. Laat hem lekker observeren, dan is hij blij. ;-) Als je je goed voelt kun je dit ook bespreekbaar maken. Het lijkt me niet nodig om hier alleen zelf last van te hebben. Anderen zijn het zich misschien niet eens bewust. Of hemelen jouw kindje ook op bij de andere kant van de familie. Sterkte en geniet van je kindje!

2 jaar geleden

Jeejtje. Wat vervelend voor jou dat jij je hier zo slecht bij voelt. Mijn kind heb ik ook weinig gestimuleerd maar ze pakt alles op, op haar tijd en haar manier. Zij had er helemaal geen zin in, om op haar buik gelegd te worden dus ook weinig tot niet (extra) gedaan (misschien twee keer?) Vroeger werden kinderen ook veel minder gestimuleerd en toch is iedereen gaan lopen en praten. Kinderen hebben een sterke intrinsieke motivatie en om wat te leren hebben ze ons helemaal niet zoveel nodig als wij soms willen denken. Je doet het goed! Jij doet waarschijnlijk hele andere belangrijke dingen met je zoontje die het andere kindje minder doet. ♥️

2 jaar geleden

Wat vervelend dat je je zo naar voelt hierover! Wij hebben 3 baby's van dezelfde leeftijd en 2 baby's van 2,5 maand jonger in onze omgeving. Ze kruipen allemaal en 3 staan/lopen aan de hand. Onze dochter rolt en schuift een beetje🙈 ik maak me er gelukkig zelf niet zo druk om. Uiteindelijk zal ze wel gaan lopen... Het commentaar van anderen is alleen soms super irritant. Soms zijn we ergens net 2sec binnen en de eerste vraag die we krijgen is: kruipt ze al?🙄

2 jaar geleden

Reactie op ICG

Wat vervelend dat je je zo naar voelt hierover! Wij hebben 3 baby's van dez ...
Tummy time vond onze dochter verschrikkelijk dus deden we nauwelijks. Tot ze opeens het draaien uitvond (6 maanden) en nu ligt ze alleen maar op haar buik 😉

2 jaar geleden

Wat naar dat je je zo voelt. Even relativerend: je ziet jouw zoontje de hele dag. De andere baby niet, neem ik aan. Ik ken (helaas) een aantal moeders die beweren dat hun baby bepaalde dingen doet (doorslapen, de hele dag lachen, dat soort dingen die je niet kunt nagaan), terwijl dat stiekem helemaal niet zo is. Prestatiedrang. Voor hetzelfde geld heeft haar baby vannacht de hele nacht liggen krijsen. Of kwam 30x voor een speentje. Maar ja, wie kan dat controleren, dus zeggen ‘mijn baby lacht altijd, slaapt altijd goed’ is makkelijk. Bedenk voor jezelf maar dit: wanneer een baby bepaalde handelingen kan doen, zegt werkelijk niets over hoe intelligent hij of zij is. Een snel ontwikkelende baby komt misschien later wel het lastigst mee in de klas, terwijl de baby die er lekker de tijd voor neemt ineens een uitblinker in de klas kan zijn. En zo niet: ook prima! Elk kind is een eigen individu, met zijn of haar eigen capaciteiten. Het zegt allemaal niets. Je doet het goed, mama!

2 jaar geleden

Snap helemaal hoe je je voelt. T is niet erg dat hij wat minder snel ontwikkeld. Maar je gaat toch twijfelen of je wel genoeg voor en met hem doet. Wij hebben in onze familie nu 3 kindjes de jongste is 1,5 maand jonger als mijn kindje (hij is de oudste) Omdat we met verschrikkelijke eczeem en allergische reacties hebben geworsteld. Liep hij tot verkort wat achter in zijn ontwikkeling. En hoewel hij nu een inhaalslag aan t doen is. Is zijn jongere neefje dus bijna op t zelfde punt. Maar t jongere neefje wordt dus meer geprezen omdat ie zo lekker snel is en elke ontwikkeling via WhatsApp gedeeld wordt.(zo zijn wij gewoon niet) En t middelste neefje heeft mijn zoontje al (lang) ingehaald. ( 1week leeftijd verschil) maar dit kan ik beter hebben omdat zij er niet zo veel aandacht aan geven. 😅 Of terwijl t is heerlijk om af en toe stoom af te blazen...

2 jaar geleden

'Baby's met reflux liggen niet graag plat op hun buik.. maar hierdoor voel ik me dus schuldig, ik heb een groei manier in de weg gestaan.' Laat ik dit even uit de weg ruimen, dit heb je niet! Jouw baby heb je een groot plezier gedaan door niet die verplichte tummy time te doen, maar ermee te wachten. Als je zelf zou bedenken hoe dat was; reflux en je werd telkens plat op je buik gelegd.. Je zorgt dus ontzettend goed voor je kindje en die ontwikkeling komt echt wel! Ene baby is sneller dan de andere. Laat jouw baby met alle liefde en gericht op wat jouw baby nodig heeft, opgroeien, ipv nu al vergelijken. Ik snap dat het lastig is hoor! Maar jullie zijn belangrijk en niet je familie. En als je het echt irritant vindt, er gewoon wat van zeggen. Want je bent terecht trots op je zoontje en je wil ook dat anderen dat zien!

2 jaar geleden

Ach meis, wat rot dat je het zo ervaart! Het is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik, maar probeer je er niet zo druk om te maken! Ik merk vaak dat moeders hun baby's/kinderen ophemelen, om te laten zien hoe goed het gaat. Terwijl het echt niet altijd zo goed gaat 😉 En ook al gaat het met het andere kindje wel zo goed.. Jij doet het beste voor jouw kindje en iedere baby ontwikkeld zich op zijn/haar eigen tempo ook hoor! Onze dochter volgt het boekje zeker niet (bijvoorbeeld 8,5 mnd oud maar rolt nog niet van rug naar buik of tijgert ook nog niet), daarentegen deed ze andere dingen al weer veel eerder. Ze focust zich meer op haar fijne motoriek lijkt het. Ook prima. Ik ken geen (gezonde) tiener die niet loopt, eet, slaapt, etc. Het komt allemaal goed, echt waar! En trouwens.. het feit dat je je hierom druk maakt en je niet wilt dat ze slecht over je kindje praten laat alleen maar zien dat je veel om je kindje geeft en je het beste voor hem wilt! Vergeet niet: je bent een goede mama ❤

2 jaar geleden

Reactie op Joan2828

Wat naar dat je je zo voelt. Even relativerend: je ziet jouw zoontje de hel ...
Bedankt !!

2 jaar geleden

Iedereen alvast een grote bedankt ! Doet me heel veel deugd dit allemaal te lezen !

2 jaar geleden

Ik ken het. Zoon van nicht was 6 weken ouder maar kon alles een paar maanden eerder. Liep met 11 maanden los en zo. Heel moeilijk mee gehad want dochter kon toen net tijgeren. Bij dochter is een en ander geconstateerd waardoor ik het nu meer los kan laten, maar lopen doet ze zeker nog niet los met 21 maanden. Echter praat ze nu volzinnen als 'ik wil stukjes watermeloen in een bakje' en is ze op andere vlakken veel verder dan haar neefje, die nu 5 eenlettergrepen woorden kan roepen. Het enige wat je kan doen is stimuleren en stoppen wanneer ze aangeven dat het niet leuk meer is. Het komt goed 😘 al voelt het nu zo oneerlijk

2 jaar geleden

Ik herken je gevoel wel. Hier ook een baby met een moeilijke start. Nu een half jaar en hij doet hij super, maar kan wel nog snel overprikkeld raken. In het begin was het echt lastig, we konden nergens heen en weinig bezoek ontvangen. In mijn directe omgeving zijn er 3 baby's in dezelfde periode geboren en ik zag steeds fotos en verhalen voorbij komen dat ze van alles met hun kindjes deden en ik zat thuis opgesloten met een gevoelig kindje die overal last van had. Dat maakte me vaak erg jaloers en verdrietig. Na 4,5 maand ging het opeens een stuk beter. En terugkijkend valt de tijd mee en vliegt het voorbij en zul je op den duur net zo veel kunnen genieten dan een ander. Daarbij een kindje dat met 10 weken omrolt is vaak meer geluk dan wijsheid omdat het hoofdje zo topzwaar is😄 dat leren ze pas echt na de 4de sprong (volgens onze fysio)

2 jaar geleden

Zeggen ze… merkte zelf dat toen ik begon te vertellen dat de nachten nog steeds ruk gaan (kind is inmiddels anderhalf) etc, andere mensen ook gingen praten. Het gaat nergens 100% van de tijd van soepel!! En mensen die zeggen dat dat wel zo is bij hen thuis, die liegen denk ik dan altijd maar 😉. Vind overigens die strijd die moeders kunnen maken over prestaties kids dodelijk vermoeiend.