43 Reacties
2 maanden geleden
Als dit voor jullie goed voelt, lekker zo doen. Houd er rekening mee dat het in de kraamweek (of erna) helemaal anders kan voelen. Ik wilde mn zoontje dolgraag showen, maar als mensen er eenmaal waren, maakte niet uit wie, dan kwam alles zo op me af dat ik meteen doodmoe werd. Ik had een zware bevalling gehad en zat daar nog heel erg mee. Dus toen hebben we onze ideeën gewoon aangepast en ook gewoon gezegd tegen familie: deze week even niet want ik moet echt eerst even bijkomen. Ik heb daar geen vervelende reacties op gehad. Ook collega's die na 2 weken wilde komen, heb ik gezegd de familie is nog niet eens allemaal geweest dus nog even geduld ;-) dus doe wat goed voelt!!
2 maanden geleden
Heb niet alle reacties en tips gelezen.
Maar wij hebben de kaartjes pas verzonden na 1.5 week. Dus 2 weken later kwamen ze binnen. Hebben er ook niks over bezoek of telefoonnummers ingezet. Puur een aankondiging van geboren baby😉degene die we echt over de vloer wilden hebben kwamen toch wel. Alleen opas en omas broer en zussen eerste week.
Ook daar mn grens in moeten stellen, zus bleef maar hangen maar ik was kapot, heb ze echt weg gestuurd😅 we hadden een zoontje wat veel huilde dus ik vond het kraambezoek ook echt heftig elke keer.
Denk dat ik het deze keer ook weer zo doe(en waars minder kaartjes stuur haha) en hopelijk is deze baby rustiger 😉 vond het ook een hele moeilijke gedachte dat mensen mijn baby wilden vasthouden terwijl ik daar niet aan toe was. Dat viel me gelukkig mee op 1 iemand na niemand die het vroeg!
2 maanden geleden
Gewoon aangeven wat voor jullie goed voelt en wat jij en je baby aan kunnen. Ik heb mijn grenzen niet aangegeven, hele slechte kraamweek gehad. Totaal mijzelf voorbij gegaan
Familie als onze ouders, broers, zussen. Bleven lang zitten. Ik zat op de bank, aangekleed en wel na mn keizersnee. Man vroeg continue zijn ouders op de koffie. Mijn ouders wonen ver en ondanks dat het fijn was om ze te zien bleven ze echt te lang. En ervaarde ik elk bezoek als heel intens.
Na een week of 3 had ik er wel behoefte aan. Er kwamen toen bijv vriendinnen apart langs. En ik heb daar zoveel aan gehad
2 maanden geleden
Ik herken je gevoel als pleaser ook heel erg. Je gedrag aanpassen op een ander en je grenzen te laat aangeven. De bezoekers zijn mensen waar je van houdt en die van jullie houden. En ik wil ze pleasen om ze niet “kwijt te raken”
Wat ik heb geleerd is dat mijn partner er OOK is. Ik vond het heel lastig om de regie uit handen te geven en toen ik me realiseerde: “o ja hij is er écht voor mij, omdat hij van mij houdt! Hij zorgt voor mij.” Toen kon ik pas bij mijn partner aangeven wat ik nodig had.
- hij maakt de afspraken
- vragen ze alsnog aan jou of ze op bezoek konden komen, dan zei ik dat mijn partner de agenda beheert, vanwege mijn onbetrouwbare geheugen.
- partner let op de klok en stuurt mij naar bed. Einde bezoek
- ben je (eerder) klaar met het bezoek? Dan zeg je dat je een dutje gaat doen of boven gaat borstvoeden (tip van de kraamhulp)
Als mijn partner het nog gezellig vindt, dan blijft het bezoek langer hangen, maar dan ben ik tenminste boven en heb ik niet de neiging om te pleasen. Dan mag hij ze verzorgen en alles opruimen.
2 maanden geleden
Huh joh je mag doen wat je wil! Wij hebben de kaartjes met een week of 5 opgestuurd. In de kraamweek alleen de opa's en oma's gezien en mijn zus met haar kinderen. Verder niemand hoor, heerlijk. Ook de 1e 3 dagen geen bezoek gehad. Wij hebben heel veel geleerd bij onze eerste ;). Voor een volgende keer zou ik de 1e week helemaal geen kraambezoek wensen. Wij hebben ander bezoek na een week of 4 a 5 ontvangen en dan inderdaad maar voor een uurtje. Vond ik meer dan genoeg! Super goed dat je hier nu al overna denkt want grenzen aangeven als kraamvrouw kan soms best pittig zijn. Plus ok vond de kraamweek al intensief genoeg!
2 maanden geleden
Reactie op emmacaro
Dankjewel! Thuis voelt voor mij als een veilige bubbel, ben sowieso niet zo ...
Mijn ervaring is dat veel mensen vragen of en wanneer ze mogen komen. Ik heb na een pittige zwangerschap ook veel gezegd dat ik ze zou uitnodigen als wij daar ruimte voor hadden. Iedereen begreep dat. Ook last minute afzeggen van kraambezoek deden we als dat moest en doen anderen ook naar ons - normaalste zaak van de wereld. Kraambezoek is steunend, en anders niet. Hoewel ik vooraf ook dacht dat ik het belastend zou vinden vond ik het ook heel fijn en steunend om mijn verhaal kwijt te kunnen bij lieve mensen. Dus... Bedenk opties, en volg vooral daar en dan je gevoel :)
2 maanden geleden
Je ziet het vanzelf wel, maar natuurlijk kan alles op jullie manier! Wat mij opviel was dat veel mensen (ook buren enzo) al een kaartje naar ons haddern gestuurd voordat het geboortekaartje de deur uit was. Daardoor wel veel extra kaartjes verstuurd omdat ik het ook wel erg lief vond dat mensen zo betrokken waren. Kraambezoek hebben wij pas na enkele weken ontvangen, en alleen wanneer ons het uitkwam. Ik heb geen ervaringen gehad met mensen die naar mijn mening te lang bleven zitten, eigenlijk. Misschien ook omdat ze pas een aantal weken na de bevalling kwamen, dan kun je eea ook weer beter handelen..
2 maanden geleden
Reactie op RPT92
Dat is bij de meeste kraamgezinnnen ook vrij gebruikelijk.. 🤷♀️🤷♀️ Hoe ...
Wij hadden het op het kaartje gezet bezoek vinden wij fijn maar zal alleen binnen kraamtijd mogelijk zijn.....en dan toch nog direct naaste fam!!! Die dan zeggen wij komen na kraamweek
2 maanden geleden
Reactie op mivd
Wij hadden het op het kaartje gezet bezoek vinden wij fijn maar zal alleen ...
Puur uit nieuwsgierigheid; hadden jullie de kaartjes dan zo snel na de geboorte al klaar voor verzending? Een kraamweek is zo kort en kraamtijd is gemiddeld zes weken. Ik merkte achteraf dat best veel mensen aan het wachten waren op het kaartje voordat ze een afspraak gingen maken. Onze kaartjes zijn uiteindelijk twee weken na de geboorte bij iedereen aangekomen.
2 maanden geleden
Wij hebben de eerste 5 weken geen bezoek gedaan (behalve mijn ouders, zus en beste vriendin. Mijn man zijn ouders wonen in buitenland). Daarna zijn ook echt alleen de familie geweest waar ik echt een band mee heb. Die kraamtijd is al pittig genoeg, ik zat echt niet te wachten op mensen over de vloer. Als gezin aan elkaar wennen, bijkomen van de bevalling etc is m.i. veel belangrijker dan meteen bezoek ontvangen. Kraamzorg dacht ik ook, liefst zo min mogelijk. Maar daar ben ik wel van teruggekomen want ons kindje kon niet goed drinken, viel af en ik kon erg weinig door m'n hechtingen en de kraamzorg was echt een hele fijne en noodzakelijke hulp voor die problemen.
2 maanden geleden
Ik ben altijd heel duidelijk geweest naar het bezoek. Gezellig dat je komt maar niet te lang. Max een uurtje. En er is niemand geweest die er geen begrip voor had.
2 maanden geleden
Ik was hier ook heel erg mee bezig tijdens m’n zwangerschap. Eigenlijk dezelfde wensen als wat jij noemt. Maakte mij er enorm druk over maar het gaat helemaal goed! Met ouders vond ik het wel lastig om ze er naar een uur uit te bonjouren maar verder weet eigenlijk ook iedereen wel dat kraambezoek niet heel lang duurt. Collega’s heb ik achteraan gezet en moeten nog komen (ben nu 8 weken pp). Ik zou vooral de tip geven om samen vooraf afspraken te maken wat jullie belangrijk vinden én als de tijd daar is per moment goed aan te voelen hoe je er bij zit. Ik had nl bij het ene bezoek op de ene dag onwijs energie lek en op een andere dag was het prima. Bedenk je ook dat je geen visite ontvangt, zoals je dat voorheen zou doen. Dus niet het hele huis aan kant willen hebben of de gastvrouw uithangen. O ja, geen drinken meer aanbieden is ook een duidelijk signaal. Wat je trouwens ook nog kan doen is bij het afspreken al aangeven dat het bezoek een uurtje is. Weet je, als je straks met je nieuwe gezin bent dan lukt het echt beter om voor je eigen te kiezen. Ik spreek uit ervaring 😄