142 Reacties

2 maanden geleden

Hier heb je een tijdje geleden toch al antwoorden op gehad? Ook hoe de test eruitziet?

2 maanden geleden

Ik heb hier in een eerder topic van je al een uitgebreide reactie over geplaatst, net als vele anderen. Lees die nog eens terug ☺️. En, stop met stressen. Dat helpt helemaal niks, je zoontje voelt die stress en spanning ook. Vertrouw erop dat de onderzoeksters weten wat ze doen, dan komt het echt goed!

2 maanden geleden

Reactie op Logootje

Hier heb je een tijdje geleden toch al antwoorden op gehad? Ook hoe de tes ...
Ja, ben te weten gekomen dat hij 3 voormiddagen aanwezig moet zijn. Het is precies uitgebreider dan verwacht. Ik zag dat het ongeveer 7 onderzoeken zijn (motorisch, verstandelijk, taal en communicatie, gedrag en spel, zelfredzaamheid, sociaal en emotioneel en als laatste visus). Ik kan me er gewoon niets bij voorstellen en ook niet of het hem zal lukken aangezien hij zich op de opvang veel anders gedraagt dan thuis. Ik ben ook enorm bang voor het resultaat, waardoor ik mij er niets bij kan voorstellen...

2 maanden geleden

Ik heb hier in een eerder topic van je al een uitgebreide reactie over gepl ...
Ja, ik weet het. Mensen maken me gewoon bang dat een kind van die leeftijd niet belast moet worden met onderzoeken. Dat het geen meerwaarde is voor hem en zeker niet voor zijn toekomst eens hij naar school gaat. Dat als het in zijn dossier terechtkomt er nooit uit gaat. Ik ben gwn enorm bang dat ik mij daardoor schuldig ga voelen ten op zichte van mijn zoontje...

2 maanden geleden

Ik werk zelf als psycholoog in een team voor ontwikkelingsstoornissen met kinderen tot 6 jaar en zou je graag gerust stellen. De onderzoeken gaan heel spelenderwijs. Intelligentie kun je vanaf 8 jaar pas stabieler over de tijd vast stellen maar zo n onderzoek op de peuterleeftijd zegt wel iets over hoe jouw kind het op dat moment doet in vergelijking met leeftijdsgenoten. bovendien geven de.observaties veel informatie, bv: gaat een kind mee in de structuur vh onderzoek, hoe verloopt de contactname, maakt een kind oogcontact etc etc. Als je je als ouder er voor open stelt kan het veel opleveren.

2 maanden geleden

In mijn werk (GGZ) begeleid ik jongeren met psychische problemen en het meest zielig en moeilijk behandelbaar vind ik als ze er pas op late leeftijd (14-25) achter komen dat ze LVB of ASS hebben. Ze hebben soms nog jaren nodig om aan het idee te wennen en dan kom je niet aan behandeling toe. Als je bent geadviseerd door hulpverlening om dit te onderzoeken, juist doen. Met het antwoord kunnen jullie uiteindelijk doen wat je wil. En daarnaast heb je altijd het recht om een dossier te vernietigen.

2 maanden geleden

Reactie op Nicolien161

Ik werk zelf als psycholoog in een team voor ontwikkelingsstoornissen met k ...
Hij wordt onderzocht omdat hij niet sprak, maar na zijn tweede buisjes merken we wel verschil. De kinderarts denkt aan autisme bij hem, wat me ook enorm bang maakt. Daarom dat ik ook zo onzeker ben over die testen...

2 maanden geleden

Reactie op Maartje111

In mijn werk (GGZ) begeleid ik jongeren met psychische problemen en het mee ...
Ik ben gwn bang voor autisme omdat die van de vroegbegeleidingsdienst me heeft gezegt dat er kinderen met autisme zijn die gwn niet babbelen en dat is gwn niet motiverend als je kind op dat moment niet babbeld en als ze denken dat hij autisme heeft...

2 maanden geleden

Ik begrijp je angst, maar zulke onderzoekjes op die leeftijd zijn echt niet zo iets groots hoor. Ze kijken wat je kind kan en niet kan spelenderwijs (en ja ze weten ook dat sommige kinderen zich thuis anders tonen dan daar) en nadien krijg je een verslagje waarin staat wat ze gezien hebben en wat ze je aanbevelen. That's it. Heel eerlijk... je geeft zelf vaak aan dat je je zorgen maakt over je zoontje. Wees dus blij dat je een plekje hebt. Als er iets aan de hand is zullen ze advies geven om hem te helpen en als er niks aan de hand is kan je lekker verder. En als je echt niet wil dan zeg je af. De wachtlijst op het COS zijn echt ongelofelijk lang, dus dan kunnen ze alvast iemand anders helpen. Met dat verslag doe je wat je zelf wil, je hoeft dat niet aan CLB of school te bezorgen, maar dan is het wel bizar dat je de onderzoeken doet als je toch niet wil dat ze je helpen. Er is daar trouwens echt niemand die daar werkt die er baat bij heeft dat jouw zoontje slecht scoort.. Die mensen proberen je gewoon een beeld te schetsen van hoe de situatie is op dit moment (onafhankelijk en zonder hulp van ouders) om je dan te laten weten of je je zoontje ergens ondersteuning in zou nodig hebben. En jij doet met dat advies wat je wilt. Qua lengte en duur van de onderzoeken, wees blij dat ze het allemaal bekijken en grondig bekijken. Stel dat ze een laag IQ vinden en nadien een probleem met gehoor of zicht, zullen ze geen conclusie trekken over het iq alleen, maar bvb de suggestie doen om eerst het gehoor te verbeteren en dan opnieuw het iq te bekijken. Maar als ze alleen Iq hadden onderzocht dan zouden ze alleen naar die resultaten kijken. In mijn ogen zou dat dan een gemiste kans zijn. En als je alles bekijkt zie je ook sterktes en zwaktes per kind (bvb beter motorisch, minder goed talig). Dus opnieuw kunnen ze je kind beter inschatten en dus ook beter helpen als dat nodig zou zijn. En wat maakt het uit als het in zijn dossier staat? als hij het toen slecht deed en nadien goed doet op school gaat iedereen alleen maar denken "amaai die jongen heeft hard gewerkt" of "dat was zeker een onderschatting". en als het er in staat en het was niet goed en hij presteert niet goed gaan ze denken "goed dat die ouders alvast de stappen hebben gezet die nodig waren". Ik zie niet in hoe dat slecht zou zijn voor je zoontje in beide gevallen...? Maar nogmaals.. wil je niet, ben je te bang voor de uitkomst. Je bent vrij om dit te doen of niet. Een balast is het voor die kinderen zeker niet. De meeste kinderen vinden die onderzoekjes wel leuk. het zijn spelletjes, uitdagend opgesteld. succes en zoals gezegd. probeer wat minder te stressen of ergens een professional aan te spreken rond de angsten die je hebt (psycholoog of sociaal assistent van het cos bvb) lijkt me niet zo een goede basis om zo naar die onderzoeken te vertrekken voor je zoontje met al die stress.

2 maanden geleden

Reactie op Zeycat

Ik ben gwn bang voor autisme omdat die van de vroegbegeleidingsdienst me he ...
Ik begrijp je zorgen. Maar besef je dat je kindje precies hetzelfde blijft, of er nou wel of niet iets uit het onderzoek komt. Jouw zoontje blijft jouw zoontje, met al zijn lieve, leuke, grappige eigenschappen. Maar waarschijnlijk komen er vanuit het onderzoek wel goede adviezen, om jullie als ouders en iedereen die bij je zoontje betrokken is te helpen. Zodat jullie de omgeving zo fijn mogelijk voor hem kunnen maken, zodat hij zich zo goed mogelijk ontwikkelt. Dat is toch alleen maar fijn en helpend? En met alle (Europese) privacy wetgeving staat niks meer zomaar voor altijd in je dossier hoor. Voor elke overdracht moet je toestemming geven, je hebt recht op inzage en vernietiging. Dus daar hoef je zeker niet bang voor te zijn.

2 maanden geleden

Ik begrijp je zorgen. Maar besef je dat je kindje precies hetzelfde blijft, ...
Ik ben het hier mee eens. Ik moet voor elke overdracht tussen hulpverleners een formulier tekenen en specifiek benoemen voor wie het bedoeld is . Ik zie het ook positief . Uiteindelijk krijg je de hulp die je kindje nodig heeft om niet verder achterop te raken. Ik weet ook dat mijn zoontje overal slecht op gaat scoren, vanwege zijn concentratie in andere omgevingen . Maar ik neem aan dat ik dat mondeling kan toelichten en anders is dat wat ze zien in combinatie met wat ik vind een goede observatie om door te verwijzen ! Hulp zoeken is niet erg voor je zoontje , je bent juist goed bezig om hulp te accepteren ! Dat is ook moedig !

2 maanden geleden

Reactie op Gubbe

Ik begrijp je angst, maar zulke onderzoekjes op die leeftijd zijn echt niet ...
Bedankt, voor je reactie. Natuurlijk wil ik dat hij geholpen wordt. Hij staat ook in wachtlijsten. Ik wil het resultaat gewoon enkel delen aan instanties die hem verder gaan kunnen helpen. Ik heb vroegbegeleiding ingeschakeld. Ze komen bij mij thuis, maar ze hebben me zo bang gemaakt over die testen, vooral de iq test. Ze doen alsof de iq test een test voor het leven is, waardoor ik het niet kan los laten. Ze doen alsof ze zelf de diagnose ondertussen hebben gesteld en dat hij beter naar een buitengewoon onderwijs moet gaan en dergelijke en dat hij enkel door hun opgevolgd moet worden, terwijl ik hem bij verschillende instanties heb aangemeld. Als ze zonder enig onderzoek en resultaat al heel erg negatief doen, geraak ik bang voor een diagnose. Ik vraag mij dan gewoon af hoe ze dan gaan doen als er wel een diagnose is. Dan gaan ze helemaal een zwart wit verhaal van hem maken...

2 maanden geleden

Reactie op marretje84

Ik ben het hier mee eens. Ik moet voor elke overdracht tussen hulpverleners ...
Ja, ik wil ook dat hij geholpen wordt daarom dat hij ook in wachtlijsten staat van verschille, maar de vroeg begeleidingsdiendt heeft me zo bang gemaakt over alles. En anderen maken mij ook bang, dat het blijkbaar niet eens klopt met toestemmingen. Dat het op een manier rond gaat. Ik wil ook heel graag dat hij de juiste ondersteuning krijgt daarom dat ik hem ook bij meerdere instanties heb aangemeld. Helaas wordt ik zo bang gemaakt over van alles waardoor ik er onzeker van geraak...

2 maanden geleden

Reactie op Zeycat

Ja, ik wil ook dat hij geholpen wordt daarom dat hij ook in wachtlijsten st ...
Wat jammer dat je er zo’n gevoel van hebt overgehouden . Als het goed is gaat die centrum je een passend advies geven waar je het beste terecht kan. En dat er nu speciaal onderwijs geadviseerd word hoeft niet te zeggen dat hij niet nog kan overstappen naar regulier . Genoeg kindjes met autisme of andere dingen die op regulier kunnen functioneren , en met deze hulp word die kans alleen maar groter . Bedenk dat ze er echt zijn om je te helpen , jammer dat ze je bang maken! Is autisme überhaupt iets om bang voor te zijn? Genoeg mensen die het hebben? Ik weet het niet .. ik sta er al luchtiger tegenover , omdat ik een ander beeld had van autisme ( mijn kindje wordt ook verdacht van autisme ) het is een spectrum en de symptomen kunnen ook mild zijn of zelfs erg naar de achtergrond verdwijnen. Het gaat erom dat je kindje blij is en op een plek komt die hem Past. En die iq test.. het is bekend dat kinderen met autisme slecht kunnen scoren vanwege de omstandigheden . Staat echt niet voor altijd vast. Jij hebt nu ook een ander iq dan toen je 2 was toch: ik snap je zorgen , maar denk dat je het iets luchtiger moet bekijken. EN ik zou nog eens extra benoemen dat je nergens toestemming voor geeft wat betreft delen van informatie , tenzij ik dat schriftelijk doe. ik heb dat ook extra aangegeven .succes hoor!

2 maanden geleden

Reactie op Zeycat

Bedankt, voor je reactie. Natuurlijk wil ik dat hij geholpen wordt. Hij sta ...
Jij zegt dat ze jou heel erg bang maken, maar is het in je op gekomen dat jij er zelf gewoon bang van wordt? En dat die artsen en begeleiders het helemaal niet zo bedoelen? Ze willen je gewoon duidelijkheid geven denk ik, soms kan de juiste ondersteuning op deze leeftijd nog zo'n wezenlijk verschil maken. En ik werk met kinderen en volwassenen die autisme hebben (onder andere) en een onderzoek gaat daar niks aan veranderen. Als je kindje echt klassiek autisme heeft, komt dat vanzelf wel aan het licht, ook als ze dit onderzoek nu niet doen. Heb je dan liever dat hij op een gewone school helemaal vastloopt en dat jij dan moet gaan uitleggen dat hij naar een heel andere school moet (bij autisten meestal niet zo fijn) in plaats van dat hij vanaf het begin op de goede plek zit? Bekijk het zo, er zijn de volgende opties: Of hij heeft helemaal geen stoornis, en er komt niks uit die onderzoeken Of hij is een grensgeval, of er is iets onverklaarbaars aan de hand (PDD-NOS bijv) of het blijkt gewoon aan zijn gehoor oid te liggen. Dan krijgt hij de hulp die hij nodig heeft om straks alsnog het gewone traject in te kunnen omdat hij zoveel vooruit is gegaan. En als dat niet lukt, dan hebben jullie er alles aan gedaan en kun je daarin berusten, dat het er niet in zat. Of het is bij hem kristalhelder, en hij kan gelijk naar de juiste plaats en de juiste ondersteuning krijgen. Óf, zoals jij vreest, er is niks aan de hand maar door vertraging door omstandigheden ofzo krijgt hij wel het label maar ontwikkelt hij zich over een jaar alsnog tot de 'normaal'. Je denkt toch niet serieus dat hij dan zijn hele leven, als totaal normaal functionerende, op een speciale school blijft zitten? Als het even kan dan verwijzen die scholen juist weer door naar een normale school, alleen gebeurt het zelden want ze sturen je kind niet zomaar naar zo'n school. Ik heb van dichtbij ervaring met zo'n kind die in het begin een label kreeg (PDD-NOS), en naarmate hij ouder werd toch steeds meer inhaalde en uiteindelijk van een speciale school het reguliere onderwijs is ingestroomd. Heeft daarna MBO en zelfs HBO afgerond. Dus het kan gewoon hoor, als dat er echt in zit!

2 maanden geleden

Reactie op Zeycat

Bedankt, voor je reactie. Natuurlijk wil ik dat hij geholpen wordt. Hij sta ...
heel vervelend zo'n reactie van de vroegbegeleidingsdienst. op 2j is het namelijk nog geen Iq test maar een ontwikkelingstest. iq test (Wppsi) is pas vanaf 2,5j. verschil is dat een ontwikkelingstest (Bailey) de ontwikkeling meet en dat vergelijkt met het gemiddelde. Een iq test meet verschillende cognitieve vaardigheden die wij belangrijk vinden en iq noemen. dit wordt ook vergeleken met zijn leeftijdsgenootjes. een iq test is min of meer stabiel doorheen je leven. al moet ik wel zeggen dat testen op kleuterleeftijd minder betrouwbaar zijn omdat zo'n kleine kindjes moeilijker te testen zijn (sneller afgeleid, even geen zin,...). het geeft dus op die leeftijd zeker een indicatie en zal geen 30punten gaan verschillen met een test op latere leeftijd maar kan wel wat verschillen (weet ik uit ervaring. ik neem die regelmatig af en ook hertestingen). je zal ook wel snel merken doorheen de komende jaren of hij blijft functioneren naar het cijfer dat hij dan haalt of niet. en dan kan je altijd een hertesting vragen (er moet wel minstens 1, liefst 2j tussen zitten om betrouwbaar te hertesten). en dan kan je dat cijfer bijstellen. Als ik hertest zie ik wel vaak verschillen naar beide kanten. de test zelf vinden de meeste kindjes wel leuk om te doen. op die leeftijd heel kort nog. qua diagnose.. dan bedoel je autisme diagnose vermoed ik? vervelend dat ze daar al zo stellig in zijn.. ik heb voor mijn werk in het verleden vaak diagnoses gesteld. ik zeg altijd bekijk het zo: een diagnose zijn bepaalde gedragingen van een mens die anderen ook hebben en die in meer of mindere mate bij iemand voorkomen. als iemand een heleboel van bepaalde gedragingen heeft gaan we daar een naam op plakken en dat is een diagnose. maar dan nog wilt dat zeker niet alles zeggen over je kind. hij blijft wie hij is. jammer genoeg zijn diagnoses vaak nodig om hulp of zorg te krijgen. in een ideale wereld hadden we dit niet nodig. en buitengewoon onderwijs moet niet. sinds het m-decreet mag je als ouder kiezen of je daar in meegaat. je mag ook naar een gewone school en zal wel snel horen of ze hem daar voldoende zorg kunnen bieden. het is wel dubbel soms. sommige kinderen zijn heel goed op een "gewone" school maar andere kinderen lopen daar net tegen bepaalde dingen aan en voelen zich dan extra anders omdat ze zich moeten staande houden tussen kinderen die niet zijn zoals zij.. ik heb nog gewerkt op een school buitengewoon onderwijs en daar kwamen soms oudere kinderen (5lj) toe met een heel laag zelfbeeld en die gaven aan dat ze liever al langer op deze school hadden gezeten dan hadden ze zich niet zo alleen gevoeld. en sommige kinderen zitten misschien liever wel op een gewone school. maar dit is allemaal vooruit lopen op de feiten. er is nog geen diagnose en al helemaal nog geen buitengewoon onderwijs. er zijn nog heel veel andere stapjes die je kan nemen. begin gewoon bij de testjes en kijk wat er uit komt. en dan zoeken naar de beste hulp voor je zoontje. en dan zie je wel weer wat er nodig is. succes!

2 maanden geleden

Reactie op Gubbe

heel vervelend zo'n reactie van de vroegbegeleidingsdienst. op 2j is het na ...
Bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat je ook van België bent. Ik wil heel graag dat mijn zoontje de nodige hulp krijgt op vlak van spraak en ook als er iets anders aan de hand zal zijn. Hij staat ook in de wachtlijst voor Centrum ambulante revalidatie. Het is echt vermoeiend dat hij zich bijna niet kan verwoorden. Hij geraakt er veel gefrustreerd van en ik als moeder machteloos. Weet jij nog andere instanties in België waar we terecht kunnen als hij de diagnose autisme zal krijgen? Of voor zijn spraak want ik vrees dat ze geen logopedie zullen voorschrijven als hij autisme zal hebben...

2 maanden geleden

Reactie op Zeycat

Bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat je ook van België bent. Ik wil hee ...
klopt inderdaad van BE hier. goh autisme is geen uitsluitingscriterium voor logopedie hoor.. net heel veel kindjes met ass krijgen ooit logopedie. dus ik denk niet dat het cos dat niet gaat voorstellen als het nodig zou zijn. car (centrum voor ambulante revalidatie) is alvast goed dat je op de wachtlijst staat voor als hij op meerdere vlakken ondersteuning nodig zou hebben. zij hebben vaak een groot aanbod voor zowel kinderen met als zonder autisme. maar dan moet hij wel op meerdere domeinen hulp nodig hebben (spraak, gehoor, grove motoriek, fijne motoriek, pscyhotherapie). maar dat onderzoeken ze meestal zelf op t moment dat het aan jullie is. in prive praktijken vind je dat vaak ook wel die hulp, maar is wel veel duurder. ik denk wel dat je je ook zelf gewoon kan aanmelden bij een logopedist. je zal best wel iemand zoeken die wat gespecialiseerd is in jonge kindjes. of een logo die op school komt (is handig als hij ook met school start, dan moet je geen verplaatsing maken want dat is zeker voor kleuters vaak vermoeiend). voor terugbetaling van de logopedie heb je wel ook vaak een iq test nodig.. maar die krijg je dan in cos. of kan je laten doen bij een zelfstandige psycholoog (wordt dan wel weer duurder). als hij een diagnose zou krijgen, bestaan er verschillende thuisbegeleidingsdiensten maar dat is per provincie en regio wisselend (bvb tanderuis in oost vlaanderen maar daarnaast ook per regio andere diensten). dus dat is moeilijk te zeggen omdat ik niet weet waar je woont. cos moet je hier ook bij kunnen helpen en een overzicht geven van de bestaande hulp in jullie regio. thuisbegeleiding zal ook alleen maar opstarten als jullie daar specifieke vragen naar hebben over de aanpak thuis. verder bestaat er voor autisme vooral scholen buitengewoon onderwijs (type 9) of mpi/mfc (voor als jullie nood hebben aan opvang, kortopvang of internaatsfunctie nu of later. vroeger was dit vaak enkel als je ook naar een school buitengewoon onderwijs ging, nu is er vaak ook los daarvan een aanbod). goede informatie over autisme is trouwens te vinden op de website https://nl.participate-autisme.be/over-autisme/wat-is-autisme

2 maanden geleden

Reactie op Gubbe

klopt inderdaad van BE hier. goh autisme is geen uitsluitingscriterium voo ...
We zijn van Lommel. Ik heb enkele logopedisten gecontacteerd, maar ze zeiden dat er bij een diagnose autisme geen terug betaling is. Ook bij een IQ onder de 86 is er blijkbaar ook geen terug betaling. De iq test maakt mij enorm bang voor als hij autisme zal hebben. Alhoewel mijn huisarts er van overtuigd is dat zijn werkelijke IQ niet laag is.Ik wil heel graag dat hij de nodige ondersteuning krijgt. Het is natuurlijk ook niet zeker dat hij autisme heeft en zijn taalontwikkeling daardoor wat moeizaam is. De thuisbegeleidingsdienst ga ik zowiezo dinsdag vragen om te stoppen, want ik heb er echt niets aan. Ik had eerder een individuele begeleiding voor mijn zoontje op vlak van taal verwacht. Hij staat in de wachtlijst van de CAR in Bree. Helaas hebben ze tijdens de intake niet kunnen zeggen hoe lang het zal duren dat hij aan de beurt komt. In september start hij met school. Ik ben enorm ongerust dat hij tegen dan niet de nodige begeleiding zal kunnen krijgen. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar een gewone onderwijs, maar weet niet of ze hem toch zullen blijven accepteren als zijn spraak ontwikkeling wat trager is.

2 maanden geleden

Reactie op Zeycat

We zijn van Lommel. Ik heb enkele logopedisten gecontacteerd, maar ze zeide ...
Ik werk in het buitengewoon onderwijs in België. Allemaal leerlingen met een verstandige beperking en sommige gecombineerd met autisme. Deze leerlingen krijgen allemaal logo, als ze daar nood aan hebben. Deze kinderen hebben zelfs vaker nood aan therapie momenten ( logo, ergo, kine...) Dus wat er ook uit de test zou komen, heeft je kindje gewoon recht op de therapie dat hij nodig heeft. Heel raar dat de logo's bij jou in de buurt iets anders zeiden...