41 Reacties

9 maanden geleden

Reactie op Fietsvakantie fietser

Is niet juist bekend dat kindjes met laag intelligentie ouders met een mind ...
Nee, dat is niet zo. Want ouders met een hoger opleidingsniveau, gebruiken de 'makkelijke' woorden ook. Wel hoor je kinderen met hoog opgeleide ouders, eerder moeilijkere woorden gebruiken, vaak vanaf 3/4 jaar, en dan weten ze ook wat het betekent. Begrip van een woord kan er wel al zijn voordat een kind het zelf kan zeggen. Ik denk dat dat is watje bedoelt, kinderen met een rijkere woordenschat om zich heen hebben het begrip misschien eerder maar spreken het zelf later.

9 maanden geleden

Reactie op Fietsvakantie fietser

Is niet juist bekend dat kindjes met laag intelligentie ouders met een mind ...
Wat valt dan onder laag intelligentie? Zelf denk ik dan echt aan zwakbegaafd? Dat lijkt mij maar heel klein percentage van de bevolking.... vind mij en mij partner gewoon gemiddeld (beide mbo niv 4) maar ons zoontje is eerder een late prater. Dat kwam pas echt goed opgang na z'n 2e verjaardag. Verder loopt hij met sommige dingen voor en soms gewoon gemiddeld. Wel heb ik ooit vernomen dat je kind er meer baad bij heeft als je op een normale toon tegen ze praat en gewone woorden gebruikt. Dus geen hoog piepstemmetje opzetten, en woorden die ze fout zeggen niet zelf ook fout gaan zeggen. Zoals mijn zoontje sjalala zegt tegen chocola. Ik blijf het chocola noemen. Dit doet mij denken aan een opmerking die ik hier ook op het forum had gelezen, iets in de richting van: ouders met een lagere opleiding bieden hun kinderen minder uitdaging aan. Viel m'n mond van open, wat een onzin. Er zullen vast lager opgeleiden ouders zijn die dat doen, maar bij universitair opgeleide ouders ook.

9 maanden geleden

Hoi! Hier hetzelfde verhaal. Onze dochter is inmiddels bijna 5,5 en zit in groep 2. Zij had dezelfde voorsprong als jouw kind op die leeftijd. Ze loopt op rekengebied voor en krijgt daar aangepast aanbod voor. Qua woordenschat scoort ze ook flink bovengemiddeld. Echter is ze sociaal-emotioneel op niveau en heeft ze het enorm naar haar zin. Op het gebied van lezen zit ze ook op niveau, dus wij en school zien geen reden om haar te versnellen. We blijven het in de gaten houden en vinden het vooral belangrijk dat ze fouten blijft maken en niet gewend is dat alles makkelijk is. School heeft daar dezelfde visie op, dus dat is fijn! Dus: niet teveel druk over maken, gewoon in de gaten houden hoe het gaat als ze eenmaal in groep 1 zit.

9 maanden geleden

De puzzel vind ik wel uitzonderlijk op die leeftijd. De woorden en kleuren deden mijn kinderen ook wel. Hoeveel woords zinnen kan ze maken? En hoe is het begrip van plaats (onder, achter, etc.) en verleden tijd/toekomst? En op sociaal gebied, empathie o.a.? Tellen van voorwerpen (is veel gevraagd hoor) tot 2 of 3? Welke voorleesverhalen kan ze volgen en volgens jou begrijpen (dus niet herhalen maar koppelen aan gebeurtenissen los van het verhaal)? Het begrip van een kindje kan heel breed zijn, en dat herken je vaak aan de kleine dingen. Dat je denkt van 'heh, linkt ze dat nou aan dit, dat heb ik niet voor gedaan'. Mijn kindjes liepen voor doordat we veel stimuleerden (veel boekjes, taal niet versimpelen, tellen) Krijg wel terug van de juf dat het begrip groot is en er uitdaging nodig is. Maar ik merk nu ook (4jr) dat kinderen bij beginnen te halen en er meer kindjes groot begrip hebben. Ze zullen in ieder geval intelligent zijn op bepaalde gebieden, dat is alles wat je kan voorspellen.

VRIEND

9 maanden geleden

De puzzel vind ik wel uitzonderlijk op die leeftijd. De woorden en kleuren ...
Ligt ook wel aan kindje hoor. Als je niet aanbied zullen ze niet voorlopen. Maar als je je kindje veel stimuleert betekend niet dat je kindje het oppakt. Onze meid beiden we van alles aan maar ze is wat langzamer dan gemiddeld. Ze heeft ook maar een hele korte aandachtspanne. ze is net 3 jaar. Kleuren gaan nu wel aardig en lukt sinds kort tot 10 te tellen. puzzels met vormen is ze goed is maar gewoon een rechthoekige plaat met 4 stukjes lukt niet altijd. Ook goed, ieder eigen tempo 🙂. Maar zo zijn er ook kindjes die het snel oppakken dan gemiddeld.

9 maanden geleden

Reactie op Fietsvakantie fietser

Is niet juist bekend dat kindjes met laag intelligentie ouders met een mind ...
Als logopedist zie ik dat een taalachterstand bij zowel laag- als hoogopgeleide ouders evenveel voorkomt. Bij kinderen met taalachterstand van hoogopgeleide ouders zie je vaak dat ze 5 dagen per week naar de opvang gaan en dat alles gehaast is, ouders komen met kind thuis, ze eten en naar bed en er wordt totaal geen taal gebruikt! Alles wordt gewoon gedaan. Bij laagopgeleide ouders zie je vaak dat ze gewoon geen flauw benul hebben, ze weten ook niet waar ze de informatie vandaan moeten halen en weten vaak niet ‘hoe’ je moet voorlezen of dat je taal moet gebruiken als je je kind bijv. aan het douchen bent. Maar ik zie ook genoeg ouders, hoog- en laagopgeleid, die het hartstikke goed doen!

9 maanden geleden

Reactie op 2020mama

Ligt ook wel aan kindje hoor. Als je niet aanbied zullen ze niet voorlopen. ...
De een pikt het sneller op dan de ander inderdaad. Maar, net 3 en tot 10 tellen en kleuren herkennen is gewoon netjes toch? Zon puzzel moeten ze maar net de aandacht en interesse voor hebben.

9 maanden geleden

Er is heel veel variatie binnen de normale ontwikkeling. En een ontwikkelingsvoorsprong is geen voorspeller van hoge intelligentie op latere leeftijd. Maar, wel lekker blijven uitdagen zou ik zeggen! 😊

9 maanden geleden

Ik vind het knap! Mijne sprak pas met 25 maanden een beetje fatsoenlijk, en die puzzel (zonder frustratie 🙃) pas rond 3 jaar. Het is idd wel zo dat dit niks voor de toekomst zegt maar tot nu toe zou ik zeggen, wat een slim meisje 🥰

9 maanden geleden

Je beschrijft precies mijn dochter van destijds! Ze is nu 6 jaar, zit in groep 3 en heeft grote moeite met lezen en schrijven. Het zegt echt allemaal niks nog 😉

9 maanden geleden

Reactie op Logootje

Als logopedist zie ik dat een taalachterstand bij zowel laag- als hoogopgel ...
Wat maakt dat, dat kindjes die naar de opvang gaan, taalachterstand ontwikkelen? Of hoe komt dat dat ze daar niet voldoende worden “geprikkeld” om te praten. Mijn dochter gaat 4 dagen p/w naar de opvang, wat ik raar vind is dat de pedagogische medewerkers zeggen dat zij nog niet praat, maar thuis praat zij wel (+50 woorden en probeert ze al zinnen bouwen zoals: hier schoen, waar is die?…). Wordt dan op de opvang niet gepraat met de kinderen? Snap ik dat ik die vraag zou moeten stellen aan de medewerkers daar, maar wellicht heb jij hier verklaring voor vanuit jouw deskundigheid.

9 maanden geleden

Reactie op Anga

Wat maakt dat, dat kindjes die naar de opvang gaan, taalachterstand ontwikk ...
Nee, op de opvang wordt juist vaak wel gepraat! Vaak zie je bij hoger opgeleide ouders dat er thuis totaal niet gecommuniceerd wordt als er sprake is van een taalachterstand. Maar op de opvang hebben ze tegenwoordig ook niet veel tijd meer, dus als ze weten wat je kind bedoelt wordt het gegeven want er is gewoon weinig tijd om dan de taal uit te lokken omdat de volgende alweer schreeuwt. Dus als een kind geen taal hoeft te gebruiken doen ze dat vaak ook niet.

9 maanden geleden

Fijn dat ze zich zo goed ontwikkeld maar het is niet uitzonderlijk. De ontwikkeling van kinderen rond deze leeftijd varieert ontzettend. De ene zijn super goed qua taal en anderen zijn motorisch heel goed ontwikkeld. Op deze leeftijd kan je nog niks zeggen over de ontwikkeling van later. Mijn nichtje kon met anderhalf al tot 20 tellen en goed puzzelen en goed praten plus zindelijk maar is uiteindelijk op de basisschool twee keer blijven zitten omdat ze niet goed mee kwam.

9 maanden geleden

Reactie op Logootje

Nee, op de opvang wordt juist vaak wel gepraat! Vaak zie je bij hoger opgel ...
Dat klinkt inderdaad logisch, 1 op 1 gesprek/ begeleiding is veel effectiever dan 2 op 12 😅 … Ik weet dat deze topic over iets anders gaat - voordat een moderator “boos” op mij wordt hahaha 😜 Laatste paar vragen, beloofd! Wat als de kinderen van “laagopgeleiden” ook naar de opvang gaan, hebben die kindjes nog meer taalachterstand? Of andersom, hebben dan kinderen van “hoogopgeleiden” die niet naar de opvang gaan geen taalachterstand? En wat maakt dat, dat hoogopgeleiden, ondanks dat zij de kennis bezitten (over wat een kind nodig heeft om zijn taal te ontwikkelen) die niet inzetten? Of hebben zij die wetenschap ook niet, zoals die laagopgeleiden?

9 maanden geleden

Wetenschappelijk onderzoek wijst tot nu toe uit dat de kinderen van hoger opgeleide ouders wel degelijk minder achterstanden hebben. Nou denk ik ook dat hoogopgeleide ouders sneller een logopedist opzoeken, dus misschien komt daar die ervaring in de praktijk wel vandaan 🫣

9 maanden geleden

Reactie op MilsMom

Wetenschappelijk onderzoek wijst tot nu toe uit dat de kinderen van hoger o ...
Ik werk in de kinderopvang en ik vind dus juist vaak dat hoogopgeleide ouders stuk minder betrokken zijn, ook de heel laag geschoolde mensen hoor. De "gemiddelde mbl/hbo" mensen vind ik de meest betrokken ouder. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen.

9 maanden geleden

Reactie op Lampje88

Ik werk in de kinderopvang en ik vind dus juist vaak dat hoogopgeleide oude ...
*MBO/HBO

9 maanden geleden

Reactie op Lampje88

Ik werk in de kinderopvang en ik vind dus juist vaak dat hoogopgeleide oude ...
Ook daar denk ik dat jullie veel hoogopgeleide ouders zien die hun kind 5 dagen per week droppen, dan zien jullie natuurlijk relatief veel van hen. Hoogopgeleide ouders die dat niet doen zijn er gelukkig ook veel.

9 maanden geleden

Reactie op MilsMom

Ook daar denk ik dat jullie veel hoogopgeleide ouders zien die hun kind 5 d ...
Klopt maar er zijn ook zeker juist laag opgeleide ouders die 5 dagen brengen. Vaak zijn dat gemeente plekken.. Ach ja er is overal wat😅

9 maanden geleden

Reactie op Lampje88

Klopt maar er zijn ook zeker juist laag opgeleide ouders die 5 dagen brenge ...
Ja precies!