39 Reacties

9 maanden geleden

Hier doet "dat is geen goed idee" (met uitleg) het altijd beter dan nee/niet.

9 maanden geleden

Ik leg het inderdaad ook altijd uit, ‘oh dat is mama’s bril, je mag wel met X spelen’ of ‘in de prullenbak zitten vieze dingen, bah, laat alles er maar in zitten’. Dus klein beetje ombouwen. En als ze iets gaat doen wat niet mag zeg ik altijd ‘eh’, zo’n korte klank, dan weet ze inmiddels dat ze iets doet wat niet mag.

9 maanden geleden

Wij gebruiken vaak: Als je ervoor kiest om mamma’s bril te pakken, dan kies je ervoor dat we de bril wegleggen / jou weg te zetten of whatever. Of: - Zullen we samen dit in de prullenbak gooien? - We moeten goed voor de planten zorgen, de planten vinden het niet fijn als je ze aan raakt. Wil je helpen met de planten water geven? Met uitzondering van slaan / bijten / krabben, dat mag gewoon niet.

9 maanden geleden

Vooral vertellen en benoemen wat WEL mag. Of een alternatief aanbieden. - laat mama’s bril maar liggen/ met rust. En dan iets anders aanbieden bijvoorbeeld: parkeer maar een auto in je garage. Of zullen we je mooie rode auto zoeken. - doe de prullenbak maar dicht - handen houd je bij jezelf, anders doe je een ander pijn, daarna een alternatief aanbieden - straks mag jij er mee spelen, nu is x er mee bezig. Of je kan vragen of je samen mag spelen, - laat de planten maar met rust, die vinden het niet fijn als je aan hun blaadjes zit, maar je mag er wel naar kijken. Of een een liedje voor zingen oid. En daarna het goede gedrag “belonen” met woorden (goed gedaan! Fijn, dank je wel dat je luisterde) of een aai over de bol. En, een hele belangrijke, naar het kind toe gaan. Dus niet al schreeuwend vanaf de bank. Ik loop heen en maak ook even lichamelijk contact door bijv mijn hand te leggen op zijn arm of hoofd.

9 maanden geleden

Reactie op 1234kinderen

Vooral vertellen en benoemen wat WEL mag. Of een alternatief aanbieden. - ...
Het zit hem daarnaast ook in consequent zijn en heel veel herhalen🫣.

9 maanden geleden

Ik heb ooit eens gehoord dat je vooral niet teveel moet zeggen; hou het kort. Ik vraag altijd; van wie is .......? En dan geeft onze dochter aan van wie het is en bedank ik haar dat ze goed luistert en zij dwaalt weer af.

9 maanden geleden

"Dat is Mama's bril, wil je die aan mama geven?' "Dat is Mama's bril, hier [geef hem iets anders] mag je wel mee spelen" "Dat is viesz hoort in de prullenbak bak doe je de prullenbak weer dicht?" "Slaan doet zeer, aaien mag wel" "X is er mee aan het spelen, zullen wij met iets anders spelen?" "X is er mee aan het spelen even wachten dan mag je straks er ook mee spelen" "Voorzichtig anders gaat de plant stuk, hier [geef hem iets anders] mag je wel mee spelen" Hier is het een kwestie van zn aandacht wegtrekken van hetgeen wat hij wil doen wat niet mag.

9 maanden geleden

Eens met alle tips maar volgens mij snappen ze best wat het woord niet betekent. En anders bijvoorbeeld ipv niet pakken : afblijven. Niet slaan : aaien.

9 maanden geleden

- mama’s bril hoort op mama’s hoofd / mama’s bril blijft op haar hoofd want ze heeft hem nodig om goed te zien - bah, in de prullenbak zitten vieze dingen, we stoppen alleen dingen IN de bak - niet slaan, maar aaien - X is daarmee aan het spelen, jij mag spelen met… of eventueel: als jij ermee wilt spelen, kun je dat vragen aan X. (Maar goed afhankelijk van wie X is, kan dat lastig zijn.) - de planten zijn om naar te kijken. Niet elk alternatief hoeft te zijn dat ze iets anders wél mogen pakken of doen, alternatief is ook dat iets ergens moet blijven of dat je er alleen naar kijkt etc. Vervolgens iets van speelgoed aanbieden kan wel helpen.

9 maanden geleden

- van mama's bril afblijven - laten zitten in de prullenbak - lief doen - samen spelen - planten laten staan Wat hier vaak helpt is 'stop' zeggen.

9 maanden geleden

Overigens hier gebruiken wij het woord nee en niet wel gewoon. Tuurlijk positief benaderen prima maar vind persoonlijk het niet en nee altijd vermijden niet nodig. Ze mogen best leren wat nee en niet betekent🙃

9 maanden geleden

- Leg maar terug - Zoek een andere plek om te spelen - Dat is vies / bah! - Dat doet pijn - Van de planten blijven we af - Eten leg je op het bord (niet op de grond gooien) - We doen zachtjes met het speelgoed (niet gooien) Wij zeggen ook wel nee hoor. Daar luistert onze dreumes nu best goed naar, met 20 maanden. Een paar maanden terug echt totaal niet 🤣. Mijn man zegt ook vaak "niet X doen" en ik probeer structureel te noemen wat wel mag. Heb wel het idee dat ze daar wat beter op reageert. Het is nogal wat voor zo'n klein breintje om te snappen wat je zegt en bedoelt, en dat je dat dus niet moet doen. En ze vergeten het ook weer heel snel. We leiden haar dus ook wel af of nemen iets weg als ze voor de 2e keer iets wil doen dat niet mag.

9 maanden geleden

Al is het eigenlijk niet veel moeilijker om al die verschillende uitspraken te leren, dan alleen het woordje "nee"? 🤔

9 maanden geleden

Ik ben denk ik in de minderheid in dit topic maar ik ga echt niet de hele tijd uitleg geven. Kort en consequent is voor een dreumes denk ik handiger. Nu met een 3 jarige leg ik wel uit waarom iets niet mag of juist wel goed is, daar komt het iets meer bij binnen Als je ‘niet’ wilt vermijden zou ik hoogstens ‘nooit’ gebruiken maar dat is denk ik ook je bedoeling niet

9 maanden geleden

Wij gebruiken trouwens niet en nee regelmatig. In onze ogen mag een kind echt wel weten dat iets niet mag of niet goed is. Daarnaast geven wij wel vaak een complimentje of geven wij aan het fijn te vinden dat ze goed luistert. Weegt mooi op tegen elkaar 😉

9 maanden geleden

Hier gewoon nee en niet. Niet aan mama's bril komen was zoon beetje t eerste dat ie geleerd heeft, daar heeft mama een hekel aan 😂 Verder zeg ik vaak dat is geen speelgoed als ie iets pakt wat niet mag. Dat snapt ie intussen ook wel en daarnaast heeeeel veeeeel herhaling.

9 maanden geleden

Je hoeft de zin niet met 'Niet' te beginnen natuurlijk. Als je bijvoorbeeld zegt: Doe dat maar even niet want dan gaat dat stuk. Dan komt het al veel minder denigrerend over. Het woordje niet hoef je niet persé te vermijden. Als je er achteraan misschien maar benoemt wat er kan gebeuren (iets gaat stuk of het is gevaarlijk)

9 maanden geleden

Lukt hier ook niet altijd haha. Maar ik probeer er wel op te foccuse en vooral te zeggen wat hij wel kan doen ipv wat hij niet moet doen. En als ik dan toch nee of niet zeg dan leg ik uit waarom en hoe we het wel doen

9 maanden geleden

Voor de punten die jezelf aankaart zeg ik dit: - laat de bril maar liggen (en geef dan iets waar ze wel mee kunnen spelen) - doe de prullenbak maar dicht (doe dit ook voor) - lieverd we doen aaie (en dan voordoen en zeggen aai / aaien) Dat slaan dat doet hij nog steeds regelmatig maarja t heeft tijd nodig om te leren - dit is van …. Voor jou kunnen wij iets anders pakken - de plantjes laten we met rust anders gaan ze kapot (je kunt event. Hem de plant ook leren aaien want vaak blijven planten interessant) en dan geef je ook iets waar hij wel mee kan spelen

9 maanden geleden

Sorry maar ik ga echt niet ter plekke twee pedagogisch verantwoorde zinnen kunnen bedenken om mijn kind uit te leggen waarom hij nú moet stoppen met wat hij aan het doen is. Is er gevaar (= kans op schade bij hemzelf, anderen of omgeving)? Dan is het heel simpel: ‘Afblijven!’ Als hij gestopt is, heb ik de kans om ff 3 seconden na te denken over een goede maar korte uitleg waarom.