26 Reacties

3 jaar geleden

Hier eentalig opgevoed kindje en zegt alleen mamamama/papapa en heh als hij iets aanwijst verder in het wilde weg wat klanken en brabbeltaal. Verder weinig echte woorden! Maak me er gelukkig niet druk over :)

3 jaar geleden

Hier veel mamamama en papapa en 'eh' in verschillende tonen. Zoals vragend 'eh' wanneer hij iets wil. Bepaalde klanken herken ik wel al. Amp bij lamp, hatje voor handje en een enkele keer iets wat klonk als Nijntje terwijl we Nijntje lazen. Verder veel gebrabbel wat erg leuk klinkt 😉

3 jaar geleden

Mijn dochter haar repertoire bestaat op het moment uit: mamma (ook tegen papa en tegen de oppas), anana (ananas), bah tegen alle kruimeltjes en alles wat nat is (ook kanalen), en boe (als ze een koe of melk ziet)... schattig hoor 😍

3 jaar geleden

Hier zegt ons dochtertje, heel veel papa en mama. Als je vraagt wat een schaapje doet zegt ze Behh en een eendje kwak kwak, ook Poee voor ( poes ), kijk, en bij aanwijzen zegt ze die. En ahh als ze een hapje wilt

3 jaar geleden

Ook bahh word veel gezegd

3 jaar geleden

Hier zegt ons dochtertje mama, papa, happe, bah en ook boe als ze een koe ziet 😉

3 jaar geleden

Is het gek als een 1 jarige nog helemaal geen woorden spreekt? Brabbelt wel hele verhalen maar geen woorden

3 jaar geleden

Reactie op Jann89

Is het gek als een 1 jarige nog helemaal geen woorden spreekt? Brabbelt wel ...
Tuurlijk niett Mijn dochter brabbelt ook papa maar nog nietd verder haha schreeuwen veel

3 jaar geleden

Reactie op Jann89

Nee hoor, helemaal niet! Lees maar: https://www.24baby.nl/baby/ontwikkeling/eerste-woordjes-baby/ Hier ook nog geen echte woordjes. Maar wel indirecte woordenschat. Als ik vraag: Waar is papa/oma/popje of de namen van onze huisdieren, dan kijkt ze wel in juiste richting. Dus ik maak me geen zorgen. Het lijkt er op dat ons meisje de dingen eerst uitvoerig onderzoekt, bekijkt en beluisterd. Pas als ze zeker weet dat ze iets kan, doet ze het pas. 🤭 En het ene kindje is eerst heel druk met motoriek en de andere met spraak. Ieder kindje ontwikkeld zich anders en dat is prima!

3 jaar geleden

Hier een logopedist :) Het is gemiddeld als je kind tussen 1 en 1,5 jaar zijn/haar eerste "woord" zegt naast papa en mama. De woorden hoeven nog niet goed uitgesproken te worden, bv ba voor bal. Of dat kinderen eigen woorden maken, bv bieboe voor knuffel. Dat is ook nog normaal op die leeftijd. Brabbelen is een voorteken op praten dus laat ze maar lekker kletsen en praat zelf ook gezellig met je kind mee! Veel dreumesjes zeggen vaak eerst zogenaamde onomatopeen (bv toetoet voor auto of wafwaf voor hond). Een tip: benoem waar je kind naar kijkt of waar hij/zij interesse in heeft. Daar leren ze het best van! En benoem zelf het juiste woord. Dus geen wafwaf maar gewoon hond. Als je kind tussen 1,5 jaar en 2 jaar nog geen woorden zegt die jij kan herleiden naar wat hij/zij bedoelt, kun je een logopedist raadplegen vanaf dat je kind 2 jaar is.

3 jaar geleden

Reactie op Jann89

Hier hetzelfde

3 jaar geleden

Mem heit beppe papa mama bah en die en als ze dan die zegt wijst ze er ook naar. En gebrabbel haha

3 jaar geleden

En nog wel paar woordjes

3 jaar geleden

Reactie op Jann89

Hier ook hetzelfde. Veel gebrabbel, maar nog geen woorden.

VRIEND

3 jaar geleden

Mijn kleintje zegt, naast mama, alleen "tie" als hij iets aanwijst en "mmmmm" als we gaan eten. Voordeel dat mmmmm is zo grappig: heel hard en echt uit zijn tenen. En dan wandelt hij naar de eetstoel 😃.

3 jaar geleden

Woef bij hond, mama en papa, zu van zus, ba van bal, nog, paw patrol klank dus niet 100% juist gezegd. We zijn soms nog verbaasd dat ze iets zegt dat we niet verwachten maar het is meestal niet het volledige woord.ze begrijpt wel alles. Pakt haar jas en schoenen als we zeggen dat we weggaan en gaat dan nr de deur, gaat naar haar stoel als ze eten hoort, pakt een luier als we dat vragen, gaat naar het potje als de dat vragen.

3 jaar geleden

Hoi! Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat met de taalontwikkeling van jullie kleintjes. Bij ons lijkt t een beetje gestagneerd, er zijn eigenlijk niet veel woorden bij gekomen de afgelopen maanden, sterker nog t woordje Ja bijvoorbeeld wat ze een aantal maal gezegd heeft komt er nu niet meer uit, ze knikt alleen maar... Eigenlijk hoor ik op dit moment alleen nog maar Nee en Die de hele dag door! 😁 Hoe gaat het bij jullie?

3 jaar geleden

Bij ons is het voornamelijk de hele dag door "mama" en "die, die, die". Hij begrijpt al wel een hele hoop, maar echt woordjes of praten dus nog niet.

3 jaar geleden

Ons zoontje wordt tweetalig opgevoed, dus woordjes wisselt hij af. Nog niet heel veel. Spaanse woordjes zijn No = nee Tomate = tomaat Si = ja ( heeel soms haha) Mama en papa ( vaker mamá ook tegen papá haha) Nederlandse woordjes Bal Bah (als iets vies is) Voor de rest veel gebrabbel en hele gesprekken in zijn eigen taal en wat dieren geluiden en auto geluiden Meehh = schaap en geit Woef of hard schreeuwen is = hond Vroem vroem = auto of alles wat er op lijkt hahah Ik geloof heel erg dat hij alles lekker op zijn eigen tempo doet. Net zoals los lopen dat hij pas sinds 2 weken echt is gaan doen. ☺️☺️😍😍 super leuk om te zien

3 jaar geleden

Hier kletst ze de hele dag: Papa, mama, Nenna(Fenna,eigen naam) pop, bal, eten, kijken, veel dierengeluiden, ja, nee, aan, uit, kijk, op, auto, daah(g), aa(rd)bei, poep (geeft t ook aan als ze heeft gepoept of moet poepen) (ch)ippies, mee, pakke, au, ijs, neu(s) ooh(r), ooh(g), Soms zegt ze ook al 2 woorden " daa papa" "papa auto" Nenna mee" Nou verder weet ik het even niet haha.