56 Reacties
3 jaar geleden
Ok ik zal zelf even beginnen (van vandaag):
Ontbijt: Eerst borstvoeding, daarna nog een half sneetje brood met hummus en komkommer.
Fruithapje: mango, banaan en mandarijn met een bekertje water.
Lunch: 1 snee brood met avocado en een halve snee brood met zuivelspread
Snackje: 2 rijstwafeltjes en een handje rozijnen.
Diner: groentecurry met klein stukje naan brood.
Toetje: borstvoeding 😜
3 jaar geleden
Hallo! Ons zoontje begint met een fles melk 210 6 schepjes ( ivm extra vocht, slechte drinker) daarna fruitpotje helemaal op, dan smiddags 2 broodjes met beleg, pindakaas of jam oid. Tegen 3u weer 210 melk en 17:00u groentehap en half 7 pap fles 230, soms wat tussendoortjes zoals yoghurt, koekje, toetje of chippie
3 jaar geleden
Hoi,
Ontbijt: boterhammen met stroop, pindakaas, smeerkaas, avocado, kipfilet of ei + flesje melk (120 + 4)
Tussendoor: fruit en water
Lunch: soms bananenpannenkoeken, boterhammen met stroop, pindakaas, smeerkaas, avocado, kipfilet of ei + flesje melk (120 + 4)
Tussendoor: yoghurt, fruit, koekje, maisstengel en water of thee
Avondeten: zo goed als met de pot mee zonder zout of heftige kruiden.
Voor het slapen een flesje 150 + 5.
We gebruiken de broodsmeersels, de thee en de koekjes van de kleine keuken en de maissticks van Ella's kitchen!
3 jaar geleden
Reactie op Holamama
Ok ik zal zelf even beginnen (van vandaag):
Ontbijt: Eerst borstvoeding, da ...
Oh wat gezond en goed allemaal, ik ben heel standaard met eten heb ik al door... gemakzucht denk ik, maar ook als ik zelf eten maak en dingen verzin hij het toch niet op eet... oeps haha
3 jaar geleden
Ons meisje begint 's ochtends met een boterham met boter en af en toe wat beleg (appelstroop of pindakaas). Deze eet ze voor 3/4 op inclusief korst. Daarna een fles van 150+5. Als ze uit bed komt fruithapje of stukjes fruit (hangt af van het soort fruit). Tussen de middag een hele boterham met korst met pindakaas. Voor het slapengaan een fles 120+4. Als ze wakker wordt een soepstengel. S avonds warm eten, afwisselend een beetje yoghurt als toetje. En voor het slapen een 180+6. Water bieden we de hele dag door aan.
3 jaar geleden
Mijn zoontje krijgt ongeveer het volgende:
Smorgens om 8.00 fruit met pap, of fruit met bananenpannenkoeken
Dan borstvoeding voor het slapen gaan
Om 12.30 twee boterhammen. Eentje met pindakaas en eentje met tomaten basilicum spread
Dan borstvoeding voor het slapen gaan.
Om 16.00 stukken fruit. Vaak 1/2 banaan en 1/2 appel of peer.
Om 18.00 avondeten met ons mee.
Dan voor het slapengaan een grote fles afgekolfde melk of kv (180 + 6)
En dan snachts borstvoeding op verzoek
3 jaar geleden
's Ochtends fruit:
Peer, appel, mango, blauwe bessen, of meloen (banaan lust ze niet)
's Middags brood:
2x in de week zonder iets, verder afwisselend met pindakaas of plantaardige boter. In het weekend met ei. (Bij haar brood drinkt ze slokjes water bij om de mond schoon te spoelen). Altijd volkorenbrood, ze kon een keer niet goed poepen toen ze ander brood kreeg.
Tussendoor weer fruit:
Vaak blauwe bessen (haar favoriet) of fruit wat van de ochtend over is (als er nog iets over was). Eerder kreeg ze komkommer, maar daar vindt ze niet meer zo lekker.
's Avonds groenten:
Gestoomde of gekookte groenten die wij die dag eten. Ze krijgt vaak linzen erbij en als we pasta of rijst eten krijgt ze dat erbij (altijd volkoren). Aardappel krijgt ze ook, maar lust ze niet.
Ze eet alles nog zonder "smaakjes", dus geen kruiden of zout of saus o.i.d.
Ze krijgt: aubergine, bloemkool, broccoli, pompoen, doperwten, snijbonen, sperziebonen, champignons, spitskool, paksoi, paprika, puntpaprika, maïs, courgette, wortel, winterpeen, peultjes, en meer weet ik zo niet. Tomaat en avocado lust ze niet.
Heel saai, "kaal" fruit, simpel brood, en "kale" groenten, maar zolang ze ervan smult laten we het zo. En als ze een keer wat minder van iets eet maakt dat niet uit, want tot ze 1 is zien we bv als hoofdvoeding.
3 jaar geleden
Ontbijt: pap van 200 ml fles + thee
Voor het ochtenddutje nog 1 stuks fruit
Lunch: 1,5 boterham volkoren met boter en beleg (kleine keuken, philedelphia, jam oid) + stukjes tomaat + thee. Soms bananenpannekoekjes ipv brood
Tussendoor: plakjes komkommer, fruit, cracker cracotte volkoren, soepstengel, stukjes tomaat, mini rijstwafeltjes
Avond: met de pot mee, sinds een week geen prakjes meer maar stukjes eten vanaf een bordje. Ze pakt het zelf met haar handjes en eet zo heel goed. Altijd pasta/rijst/aardappel/linzen/quinoa met groente en met vlees/vis/ei/tofu. Daarna nog gewone yoghurt.
Voor het slapen nog een fles van 200 ml.
3 jaar geleden
Reactie op NKZ
's Ochtends fruit:
Peer, appel, mango, blauwe bessen, of meloen (banaan lu ...
Gelijkaardig hier! Alleen kruid ik al wel. Onze zoon is dol op witte vis met een beetje curry, kurkuma en komijn. En kalkoen met fijne kruiden en paprikapoeder! Al zitten we hier in een fase dat alles dat hij altijd lekker vond ineens moeilijker gaat. Dit weekend had ik blauwe bessen gekocht (vond hij ook altijd heerlijk), maar die proefden zo raar - vooral erg korrelige structuur - dat hij er sindsdien niet meer zo scheutig op is. Was altijd hét fruit to go. 😅
Even terzijde: jij geeft ook regelmatig fruit dat hij graag lust? Soms denk ik ‘ik moet meer variëren’, maar het is gewoon zo makkelijk om altijd ook iets te geven dat hij zeker lust. Elke week staat hier dus meermaals framboos, bosbes en braam ‘op het menu’.
3 jaar geleden
Reactie op Eva2304
Ik zie al echt stukken fruit etc voorbij komen. Mijn dochter heeft nog geen ...
Ons meisje heeft ook maar 2 tanden. Wij geven zacht fruit als peer, rijpe meloen, stoofpeertjes in stukjes omdat je dat ook 'geplet' krijgt zonder tanden. Druiven in 4en gesneden krijgt ze ook goed weg.
3 jaar geleden
Reactie op Lotski
Gelijkaardig hier! Alleen kruid ik al wel. Onze zoon is dol op witte vis me ...
Zelfde hier dat ik denk: moet ze niet meer verschillende soorten fruit krijgen? Ze krijgt altijd hetzelfde... (Ze heeft nog nooit druiven, perziken, pruimen etc. gehad.) Maar dat wil ik van de zomer doen als er meer fruit "in het seizoen" is. Appels, peren, mango, blauwe bes gaan er gewoon altijd goed in, dus dat krijgt ze eigenlijk elke week en niets anders 🙈 Inderdaad zodat ze het zeker lust (als ze haar fruit 's ochtends niet eet ben ik bang dat ze de hele dag trek heeft terwijl ik dan op het werk ben. Onzin natuurlijk, want ze krijgt ook flesje bv en brood vlak erna, maar toch...)
En alleen appels zijn ook gezond (an apple a day...), en ze krijgt meer dan alleen appel dus dat is dan wel best goed. Ik leg soms ook uit als ze mango krijgt: mama kreeg dat vroeger niet, want toen lagen er nog geen mango's in de winkel. Er is nu zóveel fruit te krijgen van over de hele wereld, dat het al snel lijkt dat we niet variëren. Maar 3-4 verschillende fruitsoorten geven is al best knap van ons toch 🤭
3 jaar geleden
Reactie op Eva2304
Ik zie al echt stukken fruit etc voorbij komen. Mijn dochter heeft nog geen ...
Hier heeft ze 1 tand van een halve milimeter 😂 maar ze kreeg vanaf 6 maanden als stukken eten. Appel rasp ik met een grove rasp (kreeg ze toen ze kleiner was gestoofd). Peer moet goed rijp zijn. Halve/kwart blauwe besjes gaan ook goed.
Ook als ze geen tandjes hebben zijn die tandvleesjes heel sterk 😅
3 jaar geleden
Hier eet mijn dochter met de pot mee (kleintjes/rapley methode. Dus we eten allemaal hetzelfde:
Ontbijt: snee brood met boter/pindakaas/appelstroop en een halve peer in stukjes
Lunch: spinazie zalm quiche
Snack: rijstwafel met kaas en een paar stukjes mango
Avondeten: weer spinazie zalm quiche
Op verzoek nog bv na de dutjes en na de snack vaak.
Vandaag staat er nasi op het menu voor lunch en een vegetarische cassoulet voor het avond eten.
We proberen ook altijd samen te eten. Betekend wel dat we om 17:30 al aan tafel zitten voor het avond eten😅 wat voor ons doen heel vroeg is. Maar ik merk dat ze meer eet als ze ons ook ziet eten. En het is een stuk gezelliger dan alleen eten of kijken naar hoe zij eet.
3 jaar geleden
Ons meisje is gister geweest is nu 74cm en weegt 8810 gram. Ze gaven aan dat ze te licht is en meer moet eten..Maar volgends mij eet ze voldoende. Ze eet dit als volgt:
07.30 120ml water 4 scheppen melk 5 scheppen pap.
09.30 180ml water 6 scheppen melk.
12.00 2 boterhammen
13.00 fruit
14.30 180ml water 6 scheppen melk.
17.00 groentesap
18.30 180ml water 6 scheppen melk.
Tussendoor rijstwafels en koekjes.