26 Reacties

3 jaar geleden

Ik zou haar in bed lekker nog speen geven (wel maatje groter) afleren kan altijd nog en als je het beperkt tot slapen valt t mee toch. Mn zoon had tot 3 speen.

3 jaar geleden

Ik zou haar in bed lekker nog speen geven (wel maatje groter) afleren kan a ...
Helemaal mee eens.

3 jaar geleden

Die tip hadden wij ook gekregen, om de fopspeen alleen te geven als ze gaat slapen. Hier pakt ze m heel af en toe ook nog overdag als ze m nodig heeft. Is niet zo vaak meer. Want hoe vaker ze de speen overdag in hebben, hoe minder snel ze gaan brabbelen enzo. Was bij mij de tekst van het cb.

3 jaar geleden

Ik had liever ook een speenloos kind, maar helaas ook niet gelukt. Hier ligt hij eigenlijk altijd in bed, verder heeft hij er gelukkig weinig behoefte aan. Ik zou er wel even eentje voor haar leeftijd kopen, sowieso af en toe vervangen is wel fris, staat 6-8 weken voor, doe er hier ook wel langer mee hoor 😊

3 jaar geleden

Ik had liever ook een speenloos kind, maar helaas ook niet gelukt. Hier lig ...
Haha oeps, deze heeft ze al een half jaar 🙈

3 jaar geleden

Laat gerust tutteren hoor. Die van mij heeft op deze leeftijd altijd een speentje ter beschikking. Soms gebruikt hij het, soms niet. En ondanks z'n vele tutteren is hij al bezig met b(r)abbelen want hij zegt al een paar 'woordjes'. Wat de tanden betreft valt dat allemaal ook reuze mee hoor. Ik hanteer als cb arts het advies: speentje moet weg als tandjes wisselen begonnen is. En ik denk dat ik vanaf 1,5-2 jaar de 'speentje is voor in thuis/in bedje methode' ga toepassen. Dwz speentje alleen in bed, en als hij het nodig heeft igv ziekte, pijn, erg moe zijn.

3 jaar geleden

Bedankt allemaal voor de reacties en tips!

3 jaar geleden

Reactie op Aardbeitje20

Laat gerust tutteren hoor. Die van mij heeft op deze leeftijd altijd een sp ...
Zo deed ik het ook bij mijn eerste zoon. En maand voor 3de verjaardag was het tutje kapot en ik kocht geen nieuwe meer. Sindsdien slaapt hij zonder en dat gaat prima. Mijn 2de zoon nu bijna 1 jaar heeft het enkel nodig als hij moe is.

3 jaar geleden

Hier gebruiken we de speen alleen voor troost of om in slaap te vallen. Als ze eenmaal in slaap gevallen is, spuugt ze hem uit. Als ik zie hoeveel rust en troost die speen haar geeft, denk ik er nog niet aan om het te stoppen. Als ze even geen speen heeft, pakt ze een knuffeltje en gaat ze op een hoekje zuigen. Kennelijk heeft ze die behoefte nog erg sterk. Ik laat het voorlopig maar zo

3 jaar geleden

Onze baby gebruikt geen speen

3 jaar geleden

Waarom geef je een maatje groter? ☺️

3 jaar geleden

Net zoals er verschillende maten babykleertjes zijn, heb je ook verschillende maten fopspenen. Wanneer je baby groter wordt, neemt ook de zuigkracht toe omdat de kaakjes steeds sterker worden. De voornaamste verschillen tussen de maten van fopspenen zijn de grootte van het schildje en de grootte van het zuiggedeelte.

3 jaar geleden

Mee eens ik vind het ook zielig on de speen af te pakken. Soms hebben ze het nodig. Ook al gaat mijn voorkeur naar speenloos.

3 jaar geleden

Reactie op Lulu ✌️

Onze baby gebruikt geen speen
Wat handig zeg!

3 jaar geleden

Ons zoontje heeft speentjes van MAM. Ik moest echt wel elke keer over naar grotere modellen ( leeftijd). Anders propte hij ze zo in 1 x in zn mond 😅. mij is vertelt bij de prenatal dat de leeftijd op de verpakking ook te maken heeft met hoe hard de speen is. Hoe hoger de leeftijd hoe harder het rubber en dat het daardoor niet meer lekker sabbelt en kinderen de speen niet meer willen..🤷🏽‍♀️ of het waar is weet ik niet 😂

3 jaar geleden

Mijn dochter duimt, enorm veel ook. Ze heeft ongeveer een maand a 6 weken een speen gepakt, maar nu al vanaf de zomer niet meer. Ze is verknocht aan haar duim, en ik was dat zelf vroeger ook. Ze zijn nog zo klein en ze moeten nog zoveel... als zij er troost uit haalt mag ze van mij lekker duimen.

3 jaar geleden

Ergens gelezen... geen idee meer waar... dat in slaap vallen met speen niet verkeerd zou zijn voor tanden en juist ergens goed voor de spierontwikkeling. Als je de speen er dan wel uithaalt als hij/zij slaapt. Maar goed, ik weet dus niet meer waar dit vandaan is en hoe correct deze info is.

3 jaar geleden

Onze dochter heeft ook nog een speen. Ze krijgt hem alleen als ze naar bed gaat. Maak me er eerlijk gezegd totaal niet druk over. Als ik foto's van mezelf zie van vroeger had ik die speen een stuk vaker in mijn mond toen ik klein was dan mijn dochtertje nu (en mijn moeder bevestigde dat laatst). 🙈 En met mij is het ook een soort van goedgekomen. 😋

3 jaar geleden

Wij zijn onlangs overgestapt op de dental spenen van Difrax. Deze zijn in samenwerking met logopedisten en tandartsen ontwikkeld. Bovendien gebruikt ze 'm alleen om in slaap te vallen. Zodra mevrouw slaapt valt ie uit tijdens al haar gedraai en gewoel 🤭. Wat ik fijn vind is dat ze de spenen aanpassen aan de leeftijd, steeds wat steviger voor de sterker worden kaakjes.

3 jaar geleden

Mijn dochter heeft tot 3j een speen gehad en heeft geen enkel probleem ervan ondervonden (nu is ze bijna 6). Ze had die voornamelijk bij het inslapen (nadien viel die eruit), maar soms ook om rustig te worden tijdens de dag. Met mijn zoontje ga ik hier voorlopig ook niet te streng mee om, bij hem bij het inslapen, om rustig te worden, en soms om ervoor te zorgen dat hij niet elk klein ding in zijn mond stopt 😅