421 Reacties

4 jaar geleden

Ik was begonnen met bloemkool ivm licht verteerbaar... die nacht was het dr ...
Koolsoorten kunnen kramp veroorzaken

4 jaar geleden

Reactie op Coco88

Wij hebben er ook zo een maar onze man is gelukkig wat langer dan gemiddeld ...
😂😂 Herkenbaar. Alleen is jouw zoontje natuurlijk al wel wat ouder waardoor je net wat meer kan. Rosan was bij de cbafspraak nog geen 15 weken 🙈

4 jaar geleden

Misschien idd wat lichtere groenten voor de darmen proberen? Hier gaan bijvoorbeeld courgette en doperwtjes fijner dan bloemkool :-)

4 jaar geleden

Hoevaak geven jullie dezelfde smaak ( soort groente of fruit) achter elkaar ?

4 jaar geleden

Top! Gaan wij ook is wortel proberen. Kijken hoe dat gaat🙂

4 jaar geleden

Reactie op mamavanDT

Hoevaak geven jullie dezelfde smaak ( soort groente of fruit) achter elkaar ...
Ik wissel na een keer of 3/4 af.

4 jaar geleden

Wat ik mij afvraag: ik vind het heel moeilijk om een soort van "schema" te bedenken hoe je van oefenhapjes naar maaltijden gaat. Ik snap dat een schema niet altijd hoeft te werken, maar ik heb nu even geen idee hoe het aan te pakken. Ik wil mijn dochter hapjes gaan geven als ze 5 maanden is. Ik heb op de site van het voedingscentrum wel een opbouwschema gevonden, maar hoe doet je dat nu letterlijk? Hoeveel soorten groenten en fruit ga je geven, er zijn er zoveel (waarvan een paar natuurlijk worden aangeraden in het begin). En hoe weet je wanneer je meer kan geven, hoe weet je wanneer je smaken kan combineren, hoe weet je wanneer je een echte maaltijd hebt die een fles vervangt. Op een of andere manier heb ik geen overzicht in hoe het aan te pakken. En raak er best wel gefrustreerd van! Iemand tips hoe dit aan te pakken?

4 jaar geleden

Reactie op Meisjemama

Wat ik mij afvraag: ik vind het heel moeilijk om een soort van "schema" te ...
Ik zit met hetzelfde.. weet niet zo goed hoe te beginnen en wat nou precies te doen als je eenmaal begonnen bent 🤣🤷‍♀️

4 jaar geleden

Vraagje; zijn jullie hier zelf mee begonnen of kwam het cb hiermee ?

4 jaar geleden

Reactie op Mamamoose

Vraagje; zijn jullie hier zelf mee begonnen of kwam het cb hiermee ?
Bij mij zei CB bij de 3 maanden afspraak dat ik volgende maand kon gaan starten met oefenhapjes.

4 jaar geleden

Hallo iedereen! Iemand al eens raapjes gegeven? Heb wat schrik voor krampen daarop of valt dit mee? Bedankt 😊😊😊

4 jaar geleden

Reactie op Lindah1989

Bij mij zei CB bij de 3 maanden afspraak dat ik volgende maand kon gaan sta ...
Ok. Ik heb de 3 mnd afspraak ook vorige week gehad, maar ze hebben niks gezegd. Misschien omdat ik nog volledige bv geef en mijn dochtertje nog op de 1 na onderste curve lijn zit qua gewicht. Moet nu weer pas met 5 mnd heen

4 jaar geleden

Reactie op Meisjemama

Een schema maken kan inderdaad wat lastig zijn, helemaal in de begin fase.. zelf ben ik begonnen met in de ochtend ( 30 min voor de 2e fles van de dag, is bij mij rond 1100 uur ) een fruithapje ( banaan&mango zelf gemaakt ) om de dag te geven.. na een paar hapjes ( hoeft echt niet veel te zijn, dat komt vanzelf ) daarvan genomen te hebben geef ik de fles... de volgende dag geef ik een groentehapje ( ook zelf gemaakt ), voor de fles van 1900 uur.. Zo wissel je dus elke dag een beetje af, en kan je elke keer wat meer gaan geven, en langer tussen het hapje en de fles laten.. Ik zou beginnen met 1 smaakje, voor fruit : - mango - banaan - appel - aardbei Als deze smaakjes goed vallen, kan je een keer een combinatie maken.. Voor groente : - sperziebonen - broccoli - bloemkool - spruitjes Als dit ook goed gaat, kan je een combinatie maken..

4 jaar geleden

Reactie op Meisjemama

Ik snap je helemaal en vind het ook lastig. Wat ik hier wel merk is dat de eerste keren 3/4/5 lepeltjes groente voldoende waren. De volgende stap was in de ochtend fruit en in de middag groente maar nog steeds maar een paar lepeltjes. Tot t punt dag meneer boos werd als we t potje wegzetten. Dat was voor ons t teken om meer te willen geven en cb zei ook dat we mochten opbouwen naar 100gram. Ik hou daar geen schema voor bij maar geef gewoon en kijk wat hij opeet. Je merkt naar verloop van tijd vanzelf wat genoeg is. Zodra er meer uitgaat dan in weet je dat de grens bereikt is ;-) zo doen we maar wat en ik denk dat dat de truc is. Gewoon aanbieden, eerst in kleine hapjes en zodra je denkt dat je kindje het happen en eten van een lepel snapt gewoon steeds meer geven of extra momenten inbouwen. Ik denk dat je zo aan een flinke portie zit ;-)

4 jaar geleden

Met welke groentes hebben jullie de ervaring die de minste krampjes geven? Koolsoorten ga ik sowieso later pas mee beginnen. Onze beeb is net klaar met een lange kuur antibio en heeft erg last van zijn buik. Ik wil dus niet dat het erger word met de eerste oefenhapjes! En zijn er ook ouders die een dietetiek achtergrond hebben, of contact hebben gehad met een diëtist over de eerste hapjes? Voeding is een grote hobby. Ik doe een opleiding naar diëtiste maar ik weet te weinig van baby/kindervoeding en vraag mij af welke bronnen ik het beste kan gebruiken. Ik ben benieuwd 😁

4 jaar geleden

Reactie op Jann89

Met welke groentes hebben jullie de ervaring die de minste krampjes geven? ...
Geen achtergrond maar de ervaring bij onze oudste is dat vooral worteltjes eigenlijk altijd goed gaan.

4 jaar geleden

Reactie op Jann89

Pastinaak ging bij onze oudste heel goed. Wortel en bloemkool gaf haar veel last. Zij was destijds bekend met kma, dus in samenwerking met een diëtist begonnen met de eerste hapjes. Zij gaf als tip de groenten lang te koken (15-20 min, is niet erg voor de voedingsstoffen). Op die manier is het makkelijker te verdragen. En als eigen gemaakte hapjes klachten blijven geven, kregen we als tip om een keer een potje groente te geven, omdat dit makkelijker verdragen wordt. Onze dochter had in het begin heel veel last na de zelfgemaakte hapjes dus hebben we haar pastinaak uit een potje gegeven (bio AH) en dit ging heel goed. Zo hebben we het opgebouwd naar uiteindelijk weer eigen gemaakte hapjes.

4 jaar geleden

Hier in Zwitserland is het advies om het groentehapje smiddags te geven. Zo zie je beter of en hoe ze erop reageren. Men begint hier met wortel of zoete aardappel, want wortel kan stoppend werken. De groente het best steamen voor het behoud van vitamines en wat lijnzaadolie voor een betere opname. Een week dezelfde groentensoort, dan aardappel erdoor (1/3 aardappel op 2/3 groente is het advies) en dan in de 3e week een andere groente ipv wortel of zoete aardappel. Een week later weer wisselen etc. Koolsoorten pas met 9-12 maanden. En dan na een maand wat vlees erdoor, 2x per week. Na het proefhapje nog borst of fles aanbieden tot ze 100 gram van het hapje eten. Dan zou je tegelijk 10 of 20 ml venkel- of kamilletee kunnen geven voor vocht. Het 2e hapje is een melk-granen hapje in de avond en het 3e een fruithapje in de namiddag en of late ochtend...fingerfood is hier ook een hype. Wij zijn met zoete aardappelhapje gestart en gaan waardsch. met ca. 6 maanden over op fingerfood. Maispops krijgt ze sinds gister, als snackje.

4 jaar geleden

Reactie op Jann89

Hier zijn de krampjes gek genoeg spontaan verdwenen na het beginnen met hapjes... Pastinaak, wortel en pompoen gaan hier erg goed. Ze heeft vandaag bruine bonen gehad, ging er veel scheetjes van laten maar had geen kramp: kan me wel voorstellen dat een kindje daar kramp van kan krijgen. (ze vond die trouwens echt niet lekker😂)

4 jaar geleden

Is fruit ook gewoon in te vriezen en warm te maken (te ontdooien)? Aangezien we zelf fruit nooit warm eten..