19 Reacties

3 jaar geleden

Ik denk maar hardop: wat gebeurt er als je hem ‘s ochtends wat langer laat slapen? En waarom exact na 45 minuten wakker maken, als ik vragen mag? Ik moet toegeven dat wij onze zoon ‘s ochtends nooit wakker maken en hem gewoon laten slapen. Meestal slaapt hij 1 of 1,5 uur en dan wordt hij vanzelf wakker. In de namiddag slaapt hij dan weer 1 tot 2 uur. Na 2 uur maken we hem wel wakker als hij nog slaapt. Eén dutje lijkt mij ook nog echt te weinig voor een kindje van 11 maanden.

3 jaar geleden

Reactie op Lotski

Ik denk maar hardop: wat gebeurt er als je hem ‘s ochtends wat langer laat ...
Het wakker maken ben ik toen puur gaan uitproberen omdat hij dan sochtends erg lang sliep, en smiddags zo kort dat hij de avond niet meer kon halen, maar een 3e dutje zat er echt niet meer in 🥺 Dus toen ging het een tijdje heel lekker met half uurtje/45 min sochtends en pakte hij smiddags lekker zon 2u.. Omdat hij van 7 naar half 7 naar 6:15 gaat met wakker worden sochtends, merk ik dat er iets niet goed gaat met slapen.. kan het niet zwaar onderbouwen. Het is mn gevoel/ hoe ik mn zoontje ken Ik zit idd te overwegen hem sochtends eens te laten liggen als hij zelf niet wakker word.. alleen hoop ik dan niet dat die middag nog korter word 🤓 puur omdat hij dan nog tot minimaal 18u "vol moet houden".. vandaar dat ik even zoekende ben/tips vraag😁

3 jaar geleden

Reactie op Anneb

Het wakker maken ben ik toen puur gaan uitproberen omdat hij dan sochtends ...
Dat gevoel ken ik! Je kan altijd eens zien wat het geeft als hij ‘s ochtends wat langer slaapt? Wij hebben nogal vaak wisselende dutjestijden gehad. Dan sliep hij in de namiddag langer, dan weer bijna niet, dan ‘s ochtends weer minder lang, dan had het ochtenddutje wél invloed, dan weer niet,... Kop noch staart. Maar hij slaapt wel goed nu (al een hele tijd ongeveer dezelfde tijden) en ‘s nachts ook, dus ik mag zeker niet klagen.

3 jaar geleden

Reactie op Lotski

Ik denk maar hardop: wat gebeurt er als je hem ‘s ochtends wat langer laat ...
Hier doet onze dochter maar 1 dutje al zn maand of 2 gaat heel goed. De ochtend dut hebben we afgebouwd omdst ze smiddags maar 3 kwartier sliep om vervokgens om half 6 in slaap te vallen.. nu wordt ze om 7 uur wakker en om half 12 gaat ze naar bed tot 14.00 uur en dan om 19.00uur weer naar bed.. ik denk dst het even zoeken is naar een goede balans...

3 jaar geleden

Middagdutje is inderdaad goed om in te investeren, die houd je meestal ook het langste aan. Is je kleintje wellicht bezig met het ontwikkelen van nieuwe motorische vaardigheden? Onze meid sliep de afgelopen 2 weken slecht, maar was bezig met leren kruipen (ze tijgerde op haar buik), optrekken en staan en er kwamen 3 tanden tegelijk door. Nu lijkt ze haar oude ritme (zelfde als dat van jou) weer op te pakken. Misschien heb je hier iets aan: https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/baby-van-11-maanden-in-sprong-hoe-laat-je-jouw-kleine-beter-slapen/ https://www.instagram.com/p/CKVp9K1gHUX/?igshid=18sbcrndx1dwd https://www.instagram.com/p/CHAAYNOD2Ec/?igshid=1e5n9vy5zhtrt Succes in ieder geval 😘

3 jaar geleden

Hier doet onze dochter maar 1 dutje al zn maand of 2 gaat heel goed. De oc ...
Ik beweer niet dat het niet kan, hoor, zeker niet! Maar de overstap naar ‘genoeg aan 1 dutje’ komt meestal wel wat later omdat baby’s gemiddeld gezien langer die twee nodig hebben om de dag te overbruggen. Onze zoon zou het met één dutje zeker nog niet redden, bijvoorbeeld. Maar da’s elk kindje weer anders!

3 jaar geleden

Reactie op Lotski

Ik beweer niet dat het niet kan, hoor, zeker niet! Maar de overstap naar ‘g ...
bedoelde t ook niet van hallo het kan wel.. meer van hier werkt het juist beter 1 dutje.. soms komt t lastig over op schrift haha. Maar inderdaad elk kindje is anders.. hier alle 3 geen goede slapers dus ook al snel maar 1 goeie dut per dag..

3 jaar geleden

Vaak houden mensen het eerste dutje vaak kort omdat dat uiteindelijk het dutje is dat komt te vervallen. Onze oudste werkte alleen naar 1 dutje toe vanaf de ochtenddut. Dus de ochtenddut werd op een gegeven moment steeds wat later en ze weigerde s middags dan te slapen op een bepaald moment. Waardoor we dan steeds verder de tijd 's ochtends wat langer rekten tot de tijd zo was dat ze de middag ook vol ging houden. Dus juist dat eerste dutje was voor haar de meest belangrijke op lange termijn. Dus lang verhaal kort...Ik zou kijken wat langer slapen s ochtends doet en dan maar kijken of een lange ochtenddut en een korte s middags misschien beter werkt.

3 jaar geleden

Ik herken dit wel een beetje! Wij laten ons zoontje ook ‘s ochtends max 45 a 60 minuten slapen. Merkte hier ook dat de middag dan een stuk beter is en we hem dan geregeld na 2 uurtjes wakker moeten maken.. Haal jij je zoontje altijd gelijk uit bed als hij wakker wordt? Ik heb namelijk ook wel een enkele x dat ons zoontje ‘s middags na een uur wakker wordt.. ik laat hem dan echter wel liggen.. soms slaapt hij na paar minuten weer verder, maar soms is hij dan wel een kwartier / 20 minuten aan het jengelen, maar valt dan toch weer in slaap.. Ik weet dat sommige er op tegen zijn om je kind te laten huilen, maar hier is het echt jengelen/huilen en als ik er wel heen ga, gaat hij sowieso niet weer slapen en heb ik de rest van de middag een ontzettend chagrijnig jochie.. als hij echt overstuur is ga ik er natuurlijk wel heen.. maar dit zijn dan natuurlijk de huiltjes die je als ouder het beste kent..

VRIEND

3 jaar geleden

Misschien toch wat langer laten liggen in de ochtend? En in de middag, misschien als hij wakker wordt even terug leggen? Zeggen nee slaapje is nog niet klaar, slaap maar door en speentje/ aai over de bol geven what ever it is dat je s nachts zou doen..?

3 jaar geleden

https://liefdevaneenmoeder.nl/welk-schema-moet-ik-gebruiken-voor-mijn-kind/

3 jaar geleden

Dankjewel allemaal! ☺

3 jaar geleden

Reactie op Miarnold

https://liefdevaneenmoeder.nl/welk-schema-moet-ik-gebruiken-voor-mijn-kind/ ...
En deze is dan ook weer heel sterk! Moet ik echt toegeven!!

3 jaar geleden

Wij bieden dutjes aan voor de duur die hij nodig heeft. Dus 2u na wakker worden weer naar bed, dan slaapt hij 1 a 2 uur. Daarna 3u later weer naar bed en dan slaapt hij weer 1 a 2 uur. Ik ga ervanuit dat zijn slaap behoefte vanzelf wijzigt dus dat er vanzelf een slaapje vervalt of verplaatst dus ik ga ook niet wakker maken.

3 jaar geleden

Reactie op Coco88

Wij bieden dutjes aan voor de duur die hij nodig heeft. Dus 2u na wakker wo ...
En hoe slaapt hij bij jullie de nacht? Welke tijden? ☺

3 jaar geleden

Hier is het ochtend dutje het langst. Hij gaat om 10 uur naar bed en slaapt dan 1,5 tot 2 uur. Maak hem om 12 wakker als hij nog slaapt. Smiddags is dan vaak korter. Ga ervan uit dat als hij straks naar 1 dutje gaat (wordt met een paar dagen 1 jaar) er de ochtend dut kunnen opschuiven naar uur of 12/half 1.

3 jaar geleden

Reactie op Anneb

En hoe slaapt hij bij jullie de nacht? Welke tijden? ☺
Afhankelijk van hoe het laatste dutje ging gaat hij tussen 6 en 7 aan z’n laatste flesje beginnen en dan naar bed. Dus tussen 6.30 en 7.30 ligt hij in bed. Slaapt dan tot 6.30/7.00 gemiddeld. En als we echt willen kunnen we er dan nog een uurtje aanplakken door te doen alsof het nacht is en speen in te doen en weg te lopen. Ideaal in het weekend haha

3 jaar geleden

Ja dutjes zijn altijd lastig en zo wisselend. Ik kan wel even delen hoe wij het doen. Wij laten ons zoontje slapen zo lang hij nodig heeft. Gemiddeld tussen 1 en 1,5 uur per dutjes (2x). Als hij niet helemaal lekker is dan kan dat korter of juist in eens langer zijn 🤷‍♀️. Wakker tijden zijn in de ochtend Max 3 uur, daarna 3 uur en een kwartier en daarna 3 uur of 3,5 uur. Dat is afhankelijk van hoe moe hij is. Een dag na de opvang is dat vaker 3 uur en een dag bij ons thuis is dat 3,5 uur. Kleine wordt meestal ergens tussen 6.30/7.00 wakker en gaat in de avond rond 18.30/19.30 slapen. De ene keer is het dutje in de ochtend heel lang en de andere de middag en soms zijn ze beiden heel lang haha. Zoals ik al zei erg wisselend dus. Wij hebben altijd de gedacht gehad dat hij slaapt wat hij nodig heeft op die dag. In het verleden wel eens wakker gemaakt, daar heel erg spijt van gehad, want ik had een heel chagrijnig kindje en sliep daarna ook niet perse langer haha. Ieder kindje is natuurlijk anders. Je zou een aantal dagen kunnen proberen hem niet wakker te maken en te kijken wat er dan gebeurt.

3 jaar geleden

Hier doet onze dochter maar 1 dutje al zn maand of 2 gaat heel goed. De oc ...
Ja wij hebben het ook zo gedaan afgebouwd naar 1 lange dut en dat is het. Savonds eten we best laat dus de kleine is op zn vroegst 7:30 in bed. Even wiegen en weg is ie. Scheelt enorm. Eerst zoveel moeite doen om hem in slaap te krijgen. En het geeft ons ook rust savonds op de bank samen.