10 Reacties
3 jaar geleden
Wij zijn vlak voordat ze 6 maanden werd begonnen met stukken geven. De eerste weken was ze vooral aan het proeven, maar ze ging al snel steeds meer eten en vindt ook eigenlijk alles lekker. Ze is bijna 11 maanden en eet nu al bijna twee maanden in de ochtend muesli, als tussendoortje twee stuks fruit, als lunch 2 a 3 boterhammen, een tussendoortje in de vorm van bijvoorbeeld een koekje of een wafel en in de avond eet ze wat de pot schaft. Ze krijgt steeds grotere stukken en vindt het ook heerlijk om te experimenteren. Brood in vier stukken is bijvoorbeeld prima en dat scheurt/bijt ze zelf in stukken. Het is hier vier keer per dag (als ze de hele dag thuis is) een ontzettende bende, maar dat is denk wel de kracht van hoe ze eet. Ze mag doen met het eten wat ze wil en het meeste eindigt in haar mond. Het is een leerproces geweest maar je ziet echt dat ze het steeds beter kan en het ook heel gaaf vindt om het zelf te doen.
Ze drinkt doordat ze veel vast voedsel eet bijna geen melk meer. Tussen de lunch en diner drinkt ze tussen de 100 en 150 ml en na het eten nog eens ongeveer zo'n hoeveelheid.
Ik weet niet of wij gewoon heel veel geluk hebben met zo'n goede eter maar ik merk dat het helpt om ons aan te passen op wat zij wil. Ze krijgt veel variatie en mag het lekker zelf doen en proberen. Het komt wel eens voor dat ze geen trek heeft in wat we neer zetten savonds, dan geven we haar dingen die altijd goed zijn zoals wat maisvingers, stukke gestoomde zoete aardappel, tomaat, maïs of doperwten.
3 jaar geleden
Reactie op Seldam
Wij zijn vlak voordat ze 6 maanden werd begonnen met stukken geven. De eers ...
Dat zijn stevige porties (positief bedoeld)! Onze zoon is 11 maanden, en 1 boterham opeten is al veel. Er zijn dagen dat hij amper eet, en dan weer dagen dat het niet snel genoeg kan en eet als een bouwvakker. In babyversie dan. We kunnen ons er alleszins niet op vastpinnen.
Onze zoon drinkt ‘s ochtends eerst nog melk en een halfuur later eten we brood. Soms eet hij een hele snede, soms amper een vierde. Het is enorm willekeurig.
Een uur voor het middageten krijgt hij een klein flesje. Wederom: het ene moment eet hij veel, het andere moment amper. Hij houdt wel veel van witte vis, kalkoen/kip, noedels, pasta, broccoli, andijvie, bosvruchten,... maar zit nu in een fase dat wat hij ervoor graag at niet meer goed is. 😅
Hij krijgt vaak 125 gram bosvruchten op bv. in de namiddag, maar ook weeral wisselend. Banaan gaat ook vaak vlot. Tussendoor geven we wat water en quinoa cracotten.
We zorgen er nog steeds voor dat hij aan zeker 500 ml melk per dag komt. Dat blijft toch nog even het belangrijkste.
Hij groeit goed, is blij, vrolijk en gezond. Ik maak me dus niet teveel zorgen de dagen dat hij amper iets eet. Hij haalt het altijd wel in. Ik zou me in jouw plek ook nog niet teveel zorgen maken. Elk kind heeft zijn/haar tempo, maar als je je zorgen maakt, kan je altijd eens een deskundige contacteren? Wij hadden heel veel aan Rolinde Demeyer (Rolinde op de groei op IG) als we het even niet wisten. Na zo’n gesprek voelde ik me altijd weer een pak beter.
3 jaar geleden
Onze dochter van 11 maanden eet sinds ze 6 maanden is stukken. In het begin was het meer ontdekken en de weg naar dr mond vinden maar nu is ze een pro in eten met handen.
Sinds ze 8 maanden is eet ze met de pot mee en heeft ze in totaal 4 eet momenten en tussendoor bv op verzoek.
Ontbijt:
1snee brood en wat fruit
Lunch:
Met de pot mee (wij eten ook warm in de middag)
Snack:
Wafel/fruit/avocado/yoghurt
Dinner:
Met de pot mee
De ene dag eet ze veel de andere dag eet ze weinig. Soms als ze echt heel weinig eet geef ik iets waar ik zeker van weet dat ze het lekker vindt. Vaak is dat brood fruit of kaas.
3 jaar geleden
Bij ons nu met de 2e precies zo. Bij de 1e ook. Geen zorgen, ze gaan vanzelf meer eten. Onze kleine dame heeft de afgelopen twee weken schat ik zo in nog geen hele boterham gegeten maar super veel borstvoeding. Die kleintjes weten wat ze nodig hebben. Sowieso is borstvoeding veel voedzamer dan brood, groente en fruit. Dus maak je geen zorgen.
VRIEND
3 jaar geleden
De mijne speelt meer met eten dan dat ze werkelijk eet. Zeker met de kleintjes methode. Als ik haar laat proeven van ons eet ze wel. Of als ik haar hapjes pureer. Ik probeer af te wisselen zodat ze wel went aan de structuur van vast eten. Als ze weinig eet dan pureer ik de volgende dag en eet ze wel alles op. En zo telkens opnieuw.