34 Reacties

3 jaar geleden

Mijne is 8 en half maand en wil graag ook met mij mee eeten ik haal voor hem wat eeten apart waar geen kruiden en zout op ziet voor de rest zelfde wat ik eet

3 jaar geleden

Die van mij (8 maanden) eet praktisch altijd met de pot mee. We zorgen dat er in haar portie geen zout zit of heel weinig. Kruiden krijgt ze wel gewoon. Niet al te pittig, maar ook daar proberen we langzaam in op te bouwen. Ik maak voor haar een muesli mix als ontbijt en daar zit soms kaneel en soms speculaaskruiden in. Avondeten heeft ze al van alles op. Laatst ook bijvoorbeeld een milde curry. Het mooie van kruiden is juist dat je daardoor minder of zelfs geen zout nodig hebt :)

3 jaar geleden

Zout mag niet ivm de nieren. Op internet kan je hier veel over vinden.

3 jaar geleden

Wij doen Rapley, en maken voor onze zoon apart altijd een portie zonder al teveel kruiden (wel al eens oregano en basilicum en zo, maar zeker geen zout). Wij eten bijvoorbeeld spaghetti vandaag, dus voor hem maak ik tomaat/paprikasaus met oregano en basilicum, pasta, een klein beetje gebakken gehakt (eerste keer gehakt hier trouwens) en gestoomde broccoli. Ik ga onze saus en gehakt gewoon kruiden. Zo eet hij ook mee, maar op een babyproof manier. :)

3 jaar geleden

Kleine is hier bijna 9 maanden, eet vaak ook met de pot mee. Als wij iets eten wat hij niet zo goed mee kan eten, gebakken aardappelen of de knorr gerechten o.i.d. dan stoom ik voor hem apart eten, of haal ik wat uit de vriezer, enkele keer een potje. Meestal heb ik verse groente maar bruine bonen heb ik makkelijk uit een pot en ook die eet hij dan gewoon mee, verder doe ik eigenlijk nergens zout in. Bij de eerste al mee gestopt, moet zeggen als ik nu zelf ergens eet, bijv. Bij me moeder en die heeft wel zout in de aardappelen ofzo vind ik het niet eens meer lekker haha.

3 jaar geleden

Wij gebruiken weinig zout. Eigenlijk alleen bij frietjes. Ik let er wel op.de rest vd kruiden kijk ik niet naar. Onze 8maander eet ook mee

3 jaar geleden

Ik heb bijv. voor vandaag gehaktschijven gemaakt gewikkeld in wraps, heb alleen kruiden gebruikt en zo'n kruidenzakje tacomix en geen zout, kan ik dit aan haar geven?

3 jaar geleden

Reactie op Girl123

Ik heb bijv. voor vandaag gehaktschijven gemaakt gewikkeld in wraps, heb al ...
Je zou even moeten kijken wat er in dat zakje tacomix zit. Vaak zitten in dat soort zakjes zout.

3 jaar geleden

Wij proberen in ieder geval tot zeker 1 jaar nergens zout aan toe te voegen. Ook daarna gaan wij bewust om met kruiden. Onze oudste van 2 eet wel mee als wij een knorr wereldgerecht eten of een saus uit een pakje op zakje en natuurlijk patat. Maar wij doen geen zout bij het koken van aardappelen/groente/pasta/alles wat ik vers maak. Zodra ze mee gaan eten krijgt ze wel andere kruiden maar ook niet tot het eerste jaar.

3 jaar geleden

Reactie op Seldam

Die van mij (8 maanden) eet praktisch altijd met de pot mee. We zorgen dat ...
Die mueslimix klinkt goed, hoe maak je die?

3 jaar geleden

Reactie op Konini

Die mueslimix klinkt goed, hoe maak je die?
Als basis neem ik zo'n simpele goedkope muesli mix met haver en wat rozijnen. Daar voeg ik wat zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, kokosrasp, cranberries en fijngehakte rauwe noten aan toe. Dan doe ik er nog wat kaneel of speculaaskruiden doorheen. Dat eet ze elke ochtend met wat sojayoghurt .

3 jaar geleden

Reactie op Seldam

Die van mij (8 maanden) eet praktisch altijd met de pot mee. We zorgen dat ...
Dat is wel heel fijn, dan hoef je niet nog na te denken wat je voor je kleintje nog apart moet maken. De muesli mix klinkt ook lekker, geef je dit elke ochtend? En geef je daarvoor of daarna ook nog een fles melk?

3 jaar geleden

Ik zou met zout wel oppassen....een paar hapjes maakt niet uit...in brood zit ook wat zout. Maar als ze met een jaar mee eet wordt er toch wel aangeraden om weinig tot geen zout op het eten van de kleine te doen.. .kruiden mogen ze dan wel geloof ik....allen oppassen met de wat pittigere kruiden....

3 jaar geleden

Reactie op Lotski

Wij doen Rapley, en maken voor onze zoon apart altijd een portie zonder al ...
Volgens mij is het vooral oppassen met pittige kruiden omdat je kindje het te heftig kan vinden. Bij ons ook gewoon alle kruiden, behalve zout. Honing mogen ze nog echt niet hebben. Dat is wel belangrijk.

3 jaar geleden

Hier eet ze soms wel mee met de pot, maar dan doe ik er geen zout doorheen en maak ik alles vers, ook geen knoflook nog trouwens, maar wel een beetje ui en allerlei kruiden als komijn, gerookte paprika etc, vind ze heerlijk! Zout voegen we dan zelf later op het bord toe.

3 jaar geleden

Reactie op Migie

Volgens mij is het vooral oppassen met pittige kruiden omdat je kindje het ...
Ik kruid wel met meer, hoor. Dat waren nu maar voorbeelden omdat ik die vandaag toevallig gebruikten. Chili en zout en peper heb ik er achteraf voor ons toegevoegd. Van honing weet ik dat je’t best niet aan jonge kinderen geeft. :)

3 jaar geleden

Mijn meisje eet al sinds 7,5 maand met de pot mee. Ik hou een beetje voor haar apart en doe er dan minder/geen zout en chili bij. Met andere kruiden doe ik niet zo moeilijk. Ze vindt het heerlijk. Hopelijk blijft dit zo :)

3 jaar geleden

Wij koken/bakken wat we zelf eten ook voor haar en dan kruid ik het erna voor ons met zout , heel soms krijgt ze wel beetje zout binnen maar als je geen grote hoeveelheden geeft zal het allemaal wel meevallen

3 jaar geleden

Onze dochter eet al met de pot mee maar altijd zonder toegevoegd zout. Wij doen kleintjes methode en volgen een schema waarin aangegeven staat welke kruiden geschikt zijn vanaf welke maand.

3 jaar geleden

Als ze met de pot of muesli mee-eten Hoe geven jullie dit dan? In kleine stukjes of toch nog pureren met een staafmixer?