27 Reacties
3 jaar geleden
Hoi,
Wat vervelend!
Mijn dochter is bijna 9 maanden en heeft hetzelfde. Eten gaat erg moeizaam. Wij hebben ook alles geprobeer..ik geef nog wel de nacht fles erbij. Ze vind trouwens 1 kant en klaar potje groente wel oké en dat eet ze soms wel leeg! Maar vers gemaakt eten wil ze niet.
Heb ook geen tips, heet CB zei tegen ons dat het niet een probleem was maar dat we het wel moeten blijven aanbieden.
3 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee. Onze dochter is nu 9 maanden en krijgt nog borstvoeding. Daarnaast eet ze haar brood wel, maar groente en fruit ook niet zo veel, wij geven via Rapley methode.
Maar als je dochter haar groei stagneert zou ik wel de extra fles nog aanbieden. In principe is tot 1 jaar de melkvoeding hoofdvoeding.
En dan zou ik per eetmoment wel blijven aanbieden en proberen het leuk te houden. Niet opdringen, zodat het geen nare ervaring word.
3 jaar geleden
Oei wat vervelend! Ik heb heel veel verhalen gelezen van mama's waarvan hun kinderen tot 1 - 1,5 jaar niks wilden eten maar dat het daarna wel goed kwam. Ik herken onze kleine er een beetje in (jouw eetschema ziet er nog beter uit dan die van ons😅). Bij haar maakt het ook niet uit hoeveel flesjes ik laat vallen ze gaat er niet beter van op eten dus ik geef haar nog een droomvoeding en een nachtvoeding.
3 jaar geleden
Terug op de kunstvoeding, dus sowieso de fles die je hebt laten vallen terugbrengen in dr schema! Zo slecht dat het CB denkt dat je tot 1 jaar vaste voeding de borst of fles vervangt, dat is niet waar! Strijd vermijden, dus niks dwingen... ze is er duidelijk nog niet aan toe. Bied haar meerdere dingen aan, zodat ze zelf kan kiezen en als ze niks eet of alleen in dr mond neemt en daarna weer eruit, dit zo laten. Zij geeft duidelijk aan dat het nog te vroeg is, lichamelijke problemen misschien wel laten uitsluiten idd...
Succes! Het komt goed
3 jaar geleden
Wat vervelend! En snap dat je er gefrustreerd van raakt.
Hoelang speelt het al? Ze eet iig wel iets, dat is al heel fijn. Zou het geen fase/sprong kunnen zijn? Of duurt het al veel langer? Hier een dochter van bijna 9 maanden, waarbij het avondeten ook slechter gaat en de tussendoortjes ook. Alleen fruit gaat er altijd wel goed in zoal vers als potje. Groente potje gaat de laatste tijd ook niet meer leeg, soms helemaal niks of een paar happen. Ik gooi t op een fase of tandjes of iets dergelijks. Als ze geen groente wil geef ik vaak fruit extra, dat wil ze dan weer wel.
Het zou ook nog kunnen dat je kindje juist slecht eet omdat jij zo gefrustreerd bent, kinderen voelen veel aan. (Ik snap jou frustratie totaal hoor! Maar probeer t een beetje los te laten.
3 jaar geleden
Vind het ook weer bizar maar typisch advies van het consultatiebureau. Ik ben woensdag nog geweest, en de dokteres zei zelf ‘melk blijft het belangrijkste tot 1 haar’.
Wij geven vaste voeding a.d.h.v. de Rapley methode. Een uur tot halfuur voor het eten geven we nog altijd een fles. Zo komen we aan vijf flessen per dag, waaronder ook nog een fles tussen 23u00 en 00u00. Misschien kan je dat ook nog doen, melk aanbieden voor het fruit en de groenten?
Kan het misschien ook niet zijn dat ze teveel honger heeft en daardoor het niet goed gaat? De eerste weken gaven we nog papjes, maar onze zoon was dan te hongerig en at daardoor slecht. Melk op voorhand zorgde ervoor dat hij beter at. Maar we zijn redelijk snel erna overgestapt naar Rapley.
3 jaar geleden
Ieder baby is anders en er is geen kindje dat met 2 nog alleen maar melk drinkt. Overal lees je over de sfeer aan tafel..dat deze ontspannen moet zijn en blijven. Als het een strijd wordt, dan zou ik die vermeiden zolang ze nog zo jong is. Ons meisje is altijd al van de kleine beetjed geweest, zowel bij borst als ook bij hapjes..en totaal geen regelmaat. Als haar ook maar iets niet past, verweigert ze de borst of de hap..zoooo stressig. Ik beb zelf best plannerig en probeer zoveel mogelijk go with the flow te doen en ga ook niet meer naar het cb. Mijn meisje is geen ritme kind. Nu eet ze een beetje pap, wat fingerfood, en brood, of babymuffin of babypancake en aan fruit happen vindt ze super. Soms eet ze meer, soms minder en ik geef de borst als ze weer honger heeft. Ook ik maak me steeds zorgen maar hoor ook veel van anderen dat meer kindjes van deze leeftijd zo zijn. Het is ook een drukke fase en een overgangsfase. Wees blij met ieder hapje en maak het leuk en interessant. Dat gemoet van het cb werkt totaal niet. Komt goed 😚
3 jaar geleden
Hey!
Ik voel met je mee😊
Mijn zoontje (inmiddels 3) was ook zo'n slechte eter, en nog steeds... weegt nu bijna 11 kilo.
Mijn dochter van 9 maanden daarentegen is net zo'n bodemloze put🙈 en weegt nu al 9 kilo.
Ik ben pre-logopediste en ben bij veel van dit soort casussen betrokken geweest. Soms kon ik wat betekenen, maar heel vaak ook niet.
Vanaf het moment dat ik zelf kinderen kreeg besefte ik dat al die goed bedoelde tips soms gewoon niet werken.
Pas ook op dat je niet vervalt in 100.000 dingen uitproberen.. Ik denk dat wat je nu doet prima is.
Stoppen met vaste voeding zou ik niet doen. Dat heb ik destijds gedaan en kwam zo slecht weer op gang...
Ga ervan uit dat wat ze nu eet, steeds meer zal worden.👍
Stop met zelf wegen, dat maakt je echt gek.. in de jungle worden kindjes ook niet gewogen😉
Fijn als een kinderarts mee kan denken, maar die zijn wel wat gewend gelukkig en maken zich meestal ook niet zo heel snel zorgen.
Probeer te genieten en zolang je kindje goed in dr vel lijkt te zitten is het prima!!
Succes!!😘
3 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar mijn gevoel zegt dat je best nog een tijdje 4 flessen zou kunnen geven dan, en ondertussen wel gewoon vaste voeding blijven aanbieden. Ik denk, elk kindje op zn eigen tempo, ook met overgang van melk naar vaste voeding dan toch?
3 jaar geleden
Mijn kleine vent krijgt zelf nog 3 a 4 flessen per dag het is maar net wat hij zelf wilt. Ik hou mezelf echt voor dat de belangrijkste voeding tot hun eerste levensjaar toch echt de melk is en de rest is bijzaak. Als jouw kleintje nu wat hapjes eet is het in ieder geval wat en zou me er niet al te veel op vastpinnen van oke ze moet 200gram dit en 200 gram dat eten denk dat het enkel averechts werkt en zolang ze happy in haar velletje zit dan is het toch prima lijkt me.
Ik heb zelf ook een slechte eter terwijl hij echt wel kan eten. Vandaag at hij geen brood wel bijna 200gr fruit en ook geen avondeten.. nu is het avondeten werkelijk een drama waardoor ik zelf geneigd ben een stap terug te doen en dus weer ga beginnen met 1 soort groente en dan weer op moet bouwen.
Al met al denk ik toch echt dat onze kleintjes zelf bepalen en aangeven wat ze nou daadwerkelijk nodig hebben aan voeding.
Ik hoop dat je eruit komt wat je het beste kan gaan doen voor jouw meisje, succes ☺️
3 jaar geleden
Lieve mama’s als eerst heel erg bedankt voor jullie reacties. Het is al heel fijn te lezen dat ik er niet alleen in sta. Ik heb mij met momenten echt een heel slechte mama gevoeld. Ik heb besloten haar late avond fles weer te gaan geven. En alle dingen die ze wel eet te zien als mooi meegenomen. Ik heb er zoveel tranen om gelaten. Tis misschien heel stom om om zulke dingen te huilen. Maar ik hou zo intens veel van m’n meisje dat ik t allerbeste voor haar wil. En als dat voor nu gewoon simpelweg melk is dan is dat melk. Ik ga proberen mij niet te veel meer vast te pinnen aan wat moet en meer kijken naar wat nodig is.
3 jaar geleden
Ik denk dat je misschien om 7:30 brinta mort gaan proberen een papje.mijn zoontje krijgt als eerst een papje dus geen melk ..
3 jaar geleden
Wij moeten af en toe ook creatief zijn met eten geven. Vaak vind ze afleiding fijn. Is ze met een boekje bezig doet ze zo haar mond open voor hapjes. Anders draait ze haar hoofd weg. Soms vindt ze zelf een hapje pakken leuker, of uit een bakje pakken. In het begin doopten we broodstukjes door moedermelk, of een btje een brei met avocado. En nu is ze ook dol op yoghurt, dus als ze de groenten niet eet, doen we yoghurt erover en smikkelt ze wel alles op 🤔
Succes iig. 👍
3 jaar geleden
Poeh, ik snap je heel goed. Dat is heel zwaar... En je doet er alles aan.
Warme hapjes ‘s avonds zijn ook echt moeizaam. Ik maak elke keer een vers hapje en 9 van de 10 keer eet ik het zelf op....
Wat doen jullie als ze de warme hap niet willen eten? Geef je dan wel iets anders?