20 Reacties

2 jaar geleden

Hier praat ze al best veel maar nog geen nee of ja hoor. Zou me er niet al te ongerust over maken. Dat nee voor ja wordt gebruikt is op deze leeftijd vrij ormaal lijkt me. Ze begrijpen de associaties nog niet direct

2 jaar geleden

Mijn zoontje (18 mnd) zegt denk ik zo’n 18 woordjes. M’n eerste zoon zei bijna niets op die leeftijd en die kletst nu heel veel (wel nog wat onduidelijk soms). Merk wel dat ze bij het CB doen alsof er iets mis is, terwijl elk kind zich anders ontwikkelt.

2 jaar geleden

Er word hier wel veel gekletst maar nog weinig echt woordjes. (Hij is 18 mnd). Ja, nee, mama, baba, poes, neus, aardbei en boot is zijn woordenschat op dit moment. Hij begrijpt wel veel wat we zeggen. 9 november gaan we naar het CB ben benieuwd of ze gaan zeggen dat hij ook achter loopt..

2 jaar geleden

Snapt hij al wel meer woordjes (passieve woordenschat)? Onze dochter zegt ook nog niet zo heel veel, maar kan al heel veel aanwijzen in haar boekjes. En kleine opdrachtjes of vragen kan ze uitvoeren, bijvoorbeeld: geef de beer maar een slokje, geef de (vul maar in) maar aan mama, waar is je (vul je maar in)? En motorisch kan ze blijkbaar al dingen die ze nog niet hoeft te kunnen. Op het CB stelde ze mij daardoor juist gerust. Je kunt bij twijfel altijd even een logopedist contacten. Heb zelfs ergens gelezen dat Einstein pas op zijn 4e ging praten, omdat hij het daarvoor niet nodig had gevonden. Maar goed, dat kan een broodje aap verhaal zijn 🤭😉

2 jaar geleden

Hier steeds meer woordjes en hele verhalen, waar we niks van verstaan. Ze begrijpt heel veel, ja en nee gebruikt ze ook genoeg.

2 jaar geleden

Mijn dochter is ruim 18 maanden. Ze zegt wel ja en nee, soms bewust, maar ook vaak nog niet. Verder zegt ze papa, mama, opa, oma, chico (naam van onze hond), auto, bed, jas, tas, naan (banaan), fiets, uit, klaar, paard, koe, dag dag en maakt een aantal dierengeluiden... Ik las ergens dat ze rond deze leeftijd met twee woordzinnen beginnen, maar dat doet ze echt nog niet..

2 jaar geleden

Dank voor jullie reacties! Gelukkig is een vriendin van mij logopedist en die zei ook al nou zit prima waar die nu zit. Zoals in een reactie hierboven begrijpt hij inderdaad wel al veel.maar niet altijd zin om iets te brengen en het aanwijzen in een boekje doet hij niet. Hij trekt liever het boekje uit onze handen hahaha

2 jaar geleden

Vergeleken met mijn oudste praat mijn jongste veel. Ze zegt ook al een hele tijd, kijk mem daar, kijk auto, kijk boe. Echt al een 'zinnetje', voor de rest zijn het veel losse woorden. We hoeven nu maar een woord te zeggen en ze zegt het na. Ook veel gebrabbel waar je niets van verstaat.

2 jaar geleden

Hier zegt hij enkel mama, papa, bal, dada...maar is wel heel behendig is andere dingen. Mijn oudste zoon zong volledige liedjes tegen de leeftijd van 2 jaar en is nu een 7 jarige die geen minuut zwijgt op een dag en dat is echt zonder overdrijven (heel vermoeiend!). Maar die moest je dan niet vragen om op 1 been te staan want dat lukte niet. Laat ons dreumes maar nog wat stil zijn. Beide hebben ook hun reden dat ze ene nog niet kunnen en het andere wel. Er komt wel een tijd dat ze alles doen wat ze moeten doen

VRIEND

2 jaar geleden

Mijn zoontje is ook 1 jaar en 7 maanden en die zegt alleen nog maar: ja, nej, baw (bal), wauw, kijnou (kijk nou) en owkij (oh kijk). Vanmiddag probeerde hij een paar keer speen na te zeggen: "spè...aaaatygjguydug" of iets dat daar op leek. Ik moest er vooral erg om lachen. En hijzelf ook. Hij wijst wel dieren en voertuigen aan in boekjes en voert kleine taakjes uit als ik het vraag dus woordenschat is wel ok denk ik. Dat praten komt vanzelf wel.

2 jaar geleden

Toevallig vandaag op het cb geweest en zijn spraak besproken. Matthias brabbelt nog voornamelijk en verder dan mama, die, daar en doei komen we niet. Omdat hij wel alles begrijpt (opdrachtjes voert hij wel uit) hoeven we ons nog geen zorgen te maken, net als de rest van zijn ontwikkeling doet hij dit op zijn eigen, rustige tempo. Wel hebben we volgende maand een afspraak met een logopedist vanwege zijn overmatig kwijlen en dan gaan we het wel bespreken. Wellicht kan zij wat tips geven om hem wat meer te stimuleren.

2 jaar geleden

Mijn dochter van 18 maanden ging ineens snel met haar spraak sinds een maand lijkt er soms per dag een nieuw woord bij te komen. Terwijl ze tot een maand geleden nog niet veel zei. Als ik zo tel zijn het al zo'n 30 woorden die ze al actief gebruikt. Het grappige is wel dat ze nog geen mama zegt daar maakt ze baba of iets wat er op lijkt van. Ieder kind ontwikkeld zich anders maak je er niet te druk om het komt vanzelf.

2 jaar geleden

Hier wordt al heel veel gesproken. Ze is echt heel snel in haar ontwikkeling, dus misschien niet echt gemiddelde vergelijkingsmateriaal. Ook zegt ze al 2 woord zinnen (daa mama, papa auto etc) Ook kan ze al vertellen als iets gebeurd. Gister had ze in de plassen gestampt en gaat ze "springen". Loopt ze, toen we thuis kwamen, direct naar zus en zegt "een tee die...pi" (een twee drie spring) en probeert te springen . En vorige keer was ze gevallen en vertelde ze aan dr papa "au, oooh neeee, boem" en liet ze ondertussen op de grond vallen. Wat wel weer grappig is is dat ze poes nog steeds weigert te zeggen. Ze zegt al sinds ze 11 mnd is "maauw" maar dat blijft het dus ook nu ze beter kan praten. Als ik zeg: "zeg maar appel" dan zegt ze "appel" Als ik zeg: "zeg maar poes" dan zegt ze "maaauw" 🤣

2 jaar geleden

Ik heb pas met 2 jaar weer een afspraak staan. Hoe komt het dat jullie met 1,5 jaar een afspraak hebben? Ik vind het zelf wel heel lang. Zit 1 jaar tussen… En over de spraak vind ik die uitspraken best raar. Vanaf 1,5 jaar begint vaak pas de spraak toe te nemen en kan ineens heel snel gaan. Je kan nu nog niet van een achterstand praten hoor. Als je twijfels hebt kan je altijd contact opnemen met een logopedist, zij hebben er veel verstand van.

2 jaar geleden

Reactie op Aman85

Mijn dochter is ruim 18 maanden. Ze zegt wel ja en nee, soms bewust, maar o ...
Twee woordzinnen pas met 2 jaar. Dat is het nadeel van internet, overal staat wat anders.

2 jaar geleden

Reactie op maanmeisje

Twee woordzinnen pas met 2 jaar. Dat is het nadeel van internet, overal sta ...
Klopt hoor, maak me er zelf ook niet druk om, komt vanzelf!

2 jaar geleden

Reactie op maanmeisje

Ik heb pas met 2 jaar weer een afspraak staan. Hoe komt het dat jullie met ...
Had ik zelf om gevraagd omdat ik het ook heel lang vond. Vind het wel leuk om lengte en gewicht weer te weten en fijn om vragen te kunnen stellen. En natuurlijk lekker de trotse mama uithangen hè? 🤭

2 jaar geleden

Reactie op Milagro

Had ik zelf om gevraagd omdat ik het ook heel lang vond. Vind het wel leuk ...
Oké, ik weet inderdaad dat je zelf wel een afspraak kan inplannen eerder. Wegen en meten kan ik ook thuis doen, dus dat vind ik niet zo erg. Af en toe wat vragen stellen is wel heel fijn!

2 jaar geleden

Reactie op Aman85

Klopt hoor, maak me er zelf ook niet druk om, komt vanzelf!
Goedzo!

2 jaar geleden

Reactie op maanmeisje

Ik heb pas met 2 jaar weer een afspraak staan. Hoe komt het dat jullie met ...
Hier hadden ze zelf voorgesteld om een afspraak tussendoor in te plannen. Verwacht dat je dat zelf ook kunt doen