24 Reacties
3 jaar geleden
Ik loop tegen precies het zelfde aan...
Ik wil niet dat mijn kind te veel ongezond eten krijgt, want het is nog helemaal niet nodig. Maar tegelijkertijd wil ik ook geen moeder zijn van wie haar kinderen über gezond moeten leven en nooit wat lekkers mogen 🤭 Ik denk zelf dat het ook een stukje loslaten is. Mijn man gaf laatst een stukje croissant aan onze dochter en ik werd eerst een beetje bozig, want “niet gezond”, maar toen ze lekker aan het smikkelen was bedacht ik me ook dat ze hier niks aan overhoudt en haar fruit ook gewoon nog steeds lekker vind. Dus ja, ik vind het ook heel moeilijk 🙈
3 jaar geleden
ik vind het onnodig dus krijgt ze het niet. Fruit word ze heel blij van, waarom zou je dan nu al zulke slechte dingen geven. ik geloof er ook in dat hun maag- darmstelsel dat helemaal nog niet aankan. En daarnaast krijgen ze ineens een onwijze suiker binnen. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar hier krijgt ze geen eten wat niets toevoegt aan haar behoeftes
3 jaar geleden
Als wij een verjaardag hebben eet onze zoon gewoon taart mee, en dat doet hij al vanaf dat hij 6 maand in. Daar in tegen eet hij ook alles, van gezond en al zijn normale voedingen tot af en toe wat met ons mee snoepen.
Het is niet dat het hier een gewoonte is van ongezonde dingen, maar als ik met bedelende oogjes word aangekeken als ik een taartje zit te eten op een verjaardag mag hij van mij best een paar hapjes mee eten. Vind die het niet lekker is het ook niet meer interessant, als die het wel lekker vind mag die meer hapjes.
Vind het ook wel goed als hij alle smaken leert kennen.
En als hij al zijn groentes enz goed eet mag dat best is beloond worden met iets anders. (Wij eten ook niet alleen maar gezond, en houden ook wel is van iets lekkers 😄)
VRIEND
3 jaar geleden
Reactie op marina1988
ik vind het onnodig dus krijgt ze het niet. Fruit word ze heel blij van, wa ...
Eens! Sluit ook mooi aan bij het onlangs vernieuwde advies om kinderen tot 2 jaar geen toegevoegde suikers te geven.
Wij gaan dus echt proberen tot 2 jaar geen snoep, koek, ijs en chocolade te geven. Denk dat dat best wel eens lastig zal zijn, maar dat zal dan vooral komen door onze omgeving die hierover een andere mening heeft.
3 jaar geleden
Sinds ongeveer 1,5 maand als ik een taartje, koekje of vlokken/hagelsag aan het eten ben en mijn zoon komt naar mij toe om te kijken wat het is dan geef ik hem een stukje. Vaak proeft ie en speelt ie weer verder door.
Wij willen er geen big deal van maken. Iets lekkers hoort erbij en vroeger of later gaat hij het ook aangeboden krijgen.
Verder eet onze zoon van alles en vind hij alles lekker dus ik zie niet waarom hij niet af en toe iets lekkers mag proeven.
3 jaar geleden
Ik dacht eerst ook ik ga mijn kind niets geven met teveel suikers of andere ongezonde dingen.
Maarja dan stopt die oma er wat in en dan die opa of oma, zijn eigen vader heeft er een handje van. Moet ik dan steeds die zeurende moeder zijn die het niet nodig vind? Als de basis maar gezond is en af en toe iets lekker kan dan best. Maar om hele stukken chocola te geven gaat misschien weer wat ver, maar dat is mijn mening.
Je kunt het toch gewoon aannemen en later wel zien wat je er mee doet? Of moet het voor oma's neus worden opgegeten? 🤷♀️ Je kunt altijd voorzichtig aangeven wat je wel/niet fijn vindt toch?
3 jaar geleden
Als onze zoon wat ouder is vind ik het prima, maar hij wordt 20 april 1, en hebben nog nooit iets van chocolade of ander snoepgoed gegeven (hebben voor Pasen vandaag ook niks voorzien). Eens we het introduceren willen we het liever ook niet zien als ‘slecht’ of als beloning maar gewoon als ander eten. Maar zolang hij het niet kent... 🤷🏻♀️ Hij heeft nog een heel leven om te snoepen, denk ik dan.
Voor zijn verjaardag ook geen taart, maar pannenkoeken met fruit. Gelukkig zijn onze ouders ook niet het type om zomaar snoep te gaan geven. Ze vragen altijd of iets oké is of niet.
VRIEND
3 jaar geleden
Hier krijgt ons zoontje ook al sinds een heel poosje kleine flintertjes van dingen die wij eten. Dus ook van ons gebak. En vandaag krijgt hij voor het eerst ook een paar flintertjes chocolade. De rest verdwijnt in onze magen 🤣
3 jaar geleden
Hier krijgt m’n dochter van net een jaar heel soms een hoekje chocola van 85% cocao als ik een stukje eet. Heel zoet is niet het dus niet.
Op haar verjaardag kreeg ze ook een klein puntje suikerarme appeltaart.
Wij willen ook geen big deal maken van zoetigheid. En we willen vooral niet dat het een beloning wordt. Maar we doen wat we kunnen.
3 jaar geleden
Ben ik dan echt zo'n strenge moeder dat ze hier absoluut niks ongezonds krijgt, ook niet op haar verjaardag? 🙈 Ze heeft nog nooit iets van een koekje gehad, nog nooit iets met suiker of zout. Ik heb zoiets van: zolang ze niet kan aangeven dat ze iets wil blijft ze lekker gezond eten. Ze weet toch nog niet wat ze mist dus waarom zou ze iets ongezonds moeten krijgen.
Misschien ben ik dan wel heel streng hoor en iedereen moet uiteraard doen wat goed voelt, maar ik begrijp misschien niet helemaal wat een baby eraan heeft om koek of chocolade te eten terwijl ze ook hartstikke blij zijn met een stuk fruit. Komt misschien ook wel omdat ik een slechte eter ben qua gezonde dingen en ik haar "basis" voor eten nu zo goed mogelijk wil doen...
Is overigens geen aanval op anderen!! Ik ben ook echt niet perfect 😅
3 jaar geleden
Reactie op Meisjemama
Ben ik dan echt zo'n strenge moeder dat ze hier absoluut niks ongezonds kri ...
En wat betreft (schoon)ouders: alle 4 staan ze er gelukkig hetzelfde in als ons dus geen probleem met zomaar snoep geven als wij dat niet willen. En ze vragen altijd wat ze wel/niet mag hebben.
VRIEND
3 jaar geleden
Reactie op Meisjemama
Ben ik dan echt zo'n strenge moeder dat ze hier absoluut niks ongezonds kri ...
Nou dan ben ik net zo'n strenge moeder 😉 Maar ja, ben diëtist, dus mijn dochter moet er maar aan wennen.
3 jaar geleden
Chocola lijkt me wel een beetje overdreven ja, maar verder zou ik me niet al te druk maken van een hapje van het een en ander.
Onze kleine meid krijgt van ons ook af en toe een hapje van het een en ander. IJs en milkshake vindt ze erg lekker. Ach die paar druppels die ze binnen krijgt, tis heus niet dat ze een heel ijsje eet. En ja ook een patatje of zo (haal het ergste zout er af) gaat er soms wel in. Maar goed 99% van de tijd is alles gezond, dus ik zou niet weten waarom niet. Wij houden ook van lekker toch en het is voor ons ook ongezond.
Soms slaan we door 😉
VRIEND
3 jaar geleden
Mijn dochter krijgt voor het eerst op haar verjaardag een smash cakeje met daar suiker in verwerkt. Ik laat hem namelijk maken en dat is de eerste keer dat ze suiker zal proeven. Mijn dochter is oké met het alternatief wat ze altijd krijgt en dringt niet aan op hapjes ijs, patat, pizza oid. Op het moment dat ze gaat beseffen dat ze “hetzelfde” wilt als wat wij hebben dan zullen wij ons daar langzaam op aanpassen. Als ze het stuur van de auto wilt aanraken dan geef ik haar ook niet meteen de autosleutels 😜
3 jaar geleden
Chocola lijkt me wel een beetje overdreven ja, maar verder zou ik me niet a ...
Hier net hetzelfde. Ik vind dat als je zelf iets eet dat je ofwel je kind ook moet laten eten als die dat wil of een gelijkaardig alternatief voorzien. En anders moet je zelf het voorbeeld stellen v geen snoep enzo eten.
3 jaar geleden
Mijn dochter heeft van de week bij mijn moeder bij haar zus en nicht de chips uit de bakjes zitten eten. Ze zal wel gedacht hebben die 2 krijgen wel wat en ik dan. Zowel de kaas chipje als nibb it vielen erg in de smaak 🤭
Thuis krijgt ze wel eens een likje van een ijsje of een baby koekje, maar verder ook niet.