17 Reacties

3 jaar geleden

Ik ben bijna de hele dag met mijn kindjes bezig, geen vaste uren. Tussendoor doe ik huishouden. De peuter speelt wel meer op zichzelf.

3 jaar geleden

Ieder kind is anders en iedere ouder ook. Mijn kind speelt graag zelf en komt zelf naar mij toe als hij met mij wil spelen. Volg je kind dan is niets verkeerd

3 jaar geleden

Onze dochter daar heb ik ook geen speelmomenten mee. Ik laat haar ook gewoon haar gang gaan en zelf ontdekken. Ik probeer wel eens te lezen, maar daar heeft ze ook geen geduld voor. Draait ze alle kanten op. Soms komt ze naar mij toe en gaat klappen. Dan zingen we dat liedje even. Maar als ik haar oppak is het niet goed. Nu net ook. Klimt ze de bank bij mij op, wil ik haar vastpakken wil ze er gelijk weer vandoor 🤷‍♀️ Ik ben niet anders gewend, was met de oudste ook zoo. Geen knuffel kont, geen geduld. Lekker ondernemend.

3 jaar geleden

Ieder doet dit op zn eigen manier. Ik heb geen vaste routine op een dag qua spelen en vermaak. Ik laat ze veel zelf spelen en rommel zelf wat in huis. En als ze dan naar me toe kom ga ik samen zitten spelen met dr en als ze dan weer zelf aan t spelen is ga ik weer verdee met waar ik mee bezig was. Er is geen goed of fout iedereen denkt er het zijne over. Als jij denkt dat het goed zit is het prima. Volg je hart en geniet van je kleintje of je nu samen speel of als ze alleen lekker speelt.

3 jaar geleden

Hier spelen, zingen, lezen we de hele dag met haar. En we proberen haar veel te leren (dieren, lichaamsdelen, objecten etc. Ze kan al heel veel aanwijzen). Maar omdat we de hele dag door zo intens met haar spelen wordt ze soms huilerig en dan zetten we haar in de box en dan gaat ze héérlijk zelf spelen. Of ze kruipt van ons weg en gaat zelf bezig. Maar 90% van de tijd wil ze de aandacht wel (op schoot kruipen tijdens het spelen, zelf boekjes halen en aan ons geven zodat we die voor gaan lezen, wijzen dat de kinderradio aan moet en samen dansen, met vingerpoppetjes tegen haar praten, samen torens bouwen en blokjes in en uit de doos halen etc.) Maar als we alleen met haar thuis zijn moet ze wel wat vaker alleen spelen, maar soms wil ze dat niet en dan ben je overal 10 kilo baby mee naartoe aan het zeulen. Ik vind het juist heel goed dat jouw kindje zo goed alleen kan spelen! Hier zijn we ook altijd in de buurt i.v.m. katten, kattenbrokjes, kattenbakken, planten etc. Ze kan nooit 100% haar eigen weg gaan zolang dat er allemaal staat. Ik verwacht dat ze steeds zelfstandiger gaat worden, ik wil graag zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengen nu ze dat nog wil. Maar voor ze naar school gaat moet ze wel die zelfstandigheid leren die jouw kindje nu juist al heeft. Ik denk dat jij niet uitzonderlijk bent, maar ik denk dat jouw kindje juist knap is dat ze zelf zo lekker bezig kan zijn!

3 jaar geleden

Onze zoon is ook best ‘zelfstandig’. Die speelt erg vaak op zijn eentje en amuseert zich dan. Ik merk dat hij dan echt ‘in zijn wereld’ is om het zo te zeggen, dus laat hem vaak doen dan. Boekjes lezen, daar heeft hij het geduld nog niet voor. Allemaal goed en wel dat voorlezen dan nog steeds een goed effect heeft, maar ik wil het dan zelf ook nog wel een beetje fijn vinden. Da’s moeilijk als hij constant wegkruipt of het boekje opzij duwt. 😅 Als hij aandacht wilt, wijst hij vaak zelf de weg naar waar hij wil of wat hij wilt doen. Zingen en dansen is goed voor eventjes, maar dat passeert ook snel. We benoemen wel heel vaak de dingen, maar we houden ons eigenlijk niet echt bezig met bv. platenboeken o.i.d. omdat hij het na twee minuten gewoon al terug kotsbeu is en weer ergens anders gaat spelen. Hij kan bij wijze van spreken uren aan een stuk geconcentreerd rommelen in zijn speelgoedbak, maar samen met hem iets doen = snel beu. Allemaal leuk dan die adviezen en tips om vaak samen te lezen en dingen te benoemen en weet ik wat nog allemaal. Baby couldn’t care less. 💩

3 jaar geleden

Onze zoon is vaak ook veel te druk, maar sinds een tijdje vindt hij het soms erg fijn om even rustig een boekje te lezen. Hij duikt echt met z'n gezicht in het boek om de plaatjes van dichtbij te bekijken, zo schattig om te zien🥰 we doen dit als hij zelf naar de boekjes grijpt. Voor de rest speelt hij ook heel veel zelfstandig en is elke dag anders wat betreft samen spelen of niet🙂

3 jaar geleden

Reactie op AHo

Onze dochter daar heb ik ook geen speelmomenten mee. Ik laat haar ook gewoo ...
Hier precies hetzelfde!

3 jaar geleden

Ik ga meestal na het eten even half uurtje op de grond zitten en met hem spelen, hij gaat dan lekker klimmen en uitsloven of we lezen samen een boekje 👌🏼

3 jaar geleden

Onze meid geeft idd zelf aan als ze wil dat je erbij komt. Heb nu een gezamenlijke activiteit ontdekt : de was. Ik zet de wasmand neer en zij haalt graag alles eruit en ik zit er naast en vouw het op. Zij is lekker bezig en ik heb m'n was klaar. Haha..

3 jaar geleden

Reactie op Rinny82

Onze meid geeft idd zelf aan als ze wil dat je erbij komt. Heb nu een gezam ...
Hahah hoe doe je dat precies? Ik kom niet verder dan alleen het deel waar ze wasmand plundert. Haar spelletje is juist de opgevouwen stapeltjes zo snel mogelijk weer omgooien.

3 jaar geleden

Bekijk Woezel & Pip - Slaap lekker op: https://www.bol.com/nl/p/woezel-pip-slaap-lekker/9200000130393137?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp dit is ook een heel leuk boekje, blazen ze zelf de lampjes uit.

3 jaar geleden

Wij lezen s’ avonds voor het slapen 2 of soms 3 verhaaltjes voor uit Jip&Janneke en tegelijkertijd drinkt hij dan zijn flesje. Dat is het enige moment dat hij rustig zit en naar de plaatjes kijkt. Anders stopt hij het boek in zijn mond of scheurt hij de bladzijde eruit 😂 Hij speelt heel zelfstandig en we laten hem zelf alles ontdekken in huis. Soms wilt hij dan even met mij of met mijn vriend spelen maar dat is ook weer gauw voorbij en gaat hij weer zelf verder. Wanneer hij speelt, staat de radio op de achtergrond lekker aan en ben ik bezig met het huishouden. Verder zing ik soms een liedje. Ik doe dat niet meer elke dag..

3 jaar geleden

Reactie op mamavanbergen

Hahah hoe doe je dat precies? Ik kom niet verder dan alleen het deel waar z ...
Ik zit tegen de bank aan en leg de gevouwen was achter me op de bank om dat uit haar handjes te houden.

3 jaar geleden

Reactie op NKZ

Hier spelen, zingen, lezen we de hele dag met haar. En we proberen haar vee ...
Idem hier! Ik moet echt continu met haar bezig zijn. Vind het soms wel vermoeiend... soms speelt ze eens 10 min alleen en dan denk ik al dat er iets scheelt 😂😂😂

3 jaar geleden

Hier de hele dag door samen lezen, zingen en spelen!

3 jaar geleden

Ik laat haar heel erg veel zelf spelen eigenlijk en lekker laten ontdekken, zo heel af en toe pak ik dr bij me en ga ik voorlezen aan dr. Ik probeer haar zo veel mogelijk te volgen met haar interesses en haar niet te forceren te doen wat ik wil en met haar blokken spelen is nu je van het. Zingen doen we ook soms, gewoon lekker samen dansen op de muziek ook wel. Maar ze kan echt heerlijk alleen spelen en daar ga ik haar echt niet in storen 😂 en ze komt naar mij toegekropen als ze bij mij wilt zijn, haar drinken pakt ze ook zelf van de tafel af. Heerlijk 😂 ze vind de deur open doen ook heel leuk en ik corrigeer dr alleen als ze de hond niet met rust laat, aan dr bakken zit of aan de wijnflessen en voor de rest laat ik dr lekker doen wat ze wilt (zolang het veilig is natuurlijk 😉) . Vooral niet op letten wat andere doen, wat jij doet is ook gewoon goed, iedereen voed anders op en dat is helemaal oké