102 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op Jomata

Ja dat absoluut hoor. Ze is een super tevreden en eigenlijk altijd vrolijk ...
Anders contact opnemen weer met het ziekenhuis en ook zeggen dat je er zelf onzeker etc van wordt. Mijn zoontje van 6 maand heeft fysio voor voorkeurshouding. Zij is er juist op tegen om nu al met een baby te oefenen voor zitten. Zoveel mogelijk op de buik. Vanuit daar moet hij alles leren. Ook hij kan nog niet rollen etc. Ik maak mij er geen zorgen over.

4 jaar geleden

Reactie op Nadiena

Anders contact opnemen weer met het ziekenhuis en ook zeggen dat je er zelf ...
Ja ik ga dinsdag het ziekenhuis bellen heb ik mezelf voorgenomen. Hier ook fysio.. ze ziet wel dat het er echt wel inzit met rollen etc. Vind de onzekerheid vooral heel vervelend. Had er totaal geen last van totdat de CB kwam met die aannames...

4 jaar geleden

Reactie op Jomata

Ja ik ga dinsdag het ziekenhuis bellen heb ik mezelf voorgenomen. Hier ook ...
Ook een beetje raar dat ze het op die manier zeggen. Logisch dat je dan onzeker wordt! Hopelijk kun je zo snel mogelijk terecht zodat je weet of er iets is en zo ja, wat. Maar qua ontwikkeling niet teveel kijken naar wat iedereen hier zegt.

4 jaar geleden

Reactie op Jomata

Het CB voedt mijn onzekerheid alleen maar helaas. Sterker nog zij zeiden in ...
Ooh jammer bij mij zei k&g dat de meeste kids nog niet alleen konden zitten op 6 maand, meestal tussen de 7 en 9 maand, maar ze hebben tijd tot een jaar en dan pas gaan ze verder onderzoeken. En ik vertelde hen dat mijn zoontje geen fan is van liggen op de buik, toen zeiden ze enkel probeer het te stimuleren, maar er zijn ook kindjes die vanuit zit naar kruipen gaan. Dus die zijn bij ons precies minder snel ongerust.

4 jaar geleden

Ons meisje is nu 6,5 maand. Is nog nooit gaan draaien uitzichzelf. Op der buik liggen vind ze vreselijk. Maar daarintegen kan ze wel redelijk loszitten en wilt ze steeds vaker staan met ondersteuning. Zou je niet zo druk maken, snap je gevoel wel, maar elk kindje is anders en de 1 is sneller als de ander, het gebeurd vanzelf 🥰 Geniet er gewoon van dat ze nog lekker baby zijn, ze MOETEN nog zo lang van alles ❤

4 jaar geleden

ons kleine gaat volgens mij best goed draaid niet terug op de rug en helemaal goed zitten lukt ook nog niet ze is 6 maanden en had met 5 maanden al 2 tandjes. ik zeg dit omdat ieder kindje anders is en ontwikkeld waar het bij de 1 snel gaat gaat het bij de ander langzamer maar dat betekend niet dat er dan wat mis is met je kindje. heb geduld en blijf stimuleren. maar meest belangrijke vergelijk niet met andere baby's. jullie kindje doet de dingen wanneer hij of zij er klaar voor is.

4 jaar geleden

Mijn zoontje kan rollen, lichtjes optrekken, kruipen, beetje rechtzitten (maar is zeker nog onstabiel)... hij is best vooruit of "op schema" MAAR even ter verduidelijking: het is zeker geen wedstrijd en kindjes ontwikkelen zich soms trager of sneller. Geen zorgen maken mama! Voor je het weet kan ze weer wat meer 🥰

4 jaar geleden

Ieder kindje is anders! Je mag je daar echt niet op focussen en al zeker niet wat andere zeggen. Ik weet dat dat heel moeilijk is en het je heel onzeker maakt. Sommige kindjes zijn nu eenmaal sneller in hun motorische ontwikkeling en andere trager. Maar ook zijn er kindjes die sneller zijn in hun verbale ontwikkeling dan anderen. Ons zoontje is vandaag net 6 maanden. Hij is al eens 3x omgerolt van rug naar buik, maar buik naar rug doet hij niet.. hij brabbelen daarentegen de hele tijd. Geeft heel duidelijk aan wanneer hij honger heeft door een bepaald geluidje te maken en geeft aan wanneer hij moe is door te wrijven in zijn gezicht. Er wordt vaak naar het gemiddelde gekeken, maar weet dat er dan een aantal baby's sommige dingen veel vroeger doen en andere weer veel later. Geniet van alles wat je baby doet, je doet dat goed hoor mama!

4 jaar geleden

Ieder kindje is anders! Mijn zoontje is nu 24,5 week en rolt wel helemaal op zijn zij, maar niet richting de buik. Ik moet hem echt op zijn buikje leggen. Als ik soms hoor hoe andere baby’s het doen, denk ik ook van: “Nou, die van mij is nog niet zover”. Anderzijds, iedereen ontwikkelt zich anders, de een is sneller dan de ander. Bij kinderen is het vaak de “walk” en de “talk”. De een praat sneller en de ander loopt sneller. Maar uiteindelijk komt alles altijd op zijn pootjes terecht. Ben nog nooit een volwassen persoon tegen gekomen die wel kon praten, maar niet kon lopen omdat hij dat niet ontwikkelt heeft 😉

4 jaar geleden

Volgens mij heb je geen trage baby hoor.. de meeste kindjes kunnen nog niet zitten bij 6 maanden. Denk dat je een vertekend beeld hebt omdat juist de mama's waarvan hun kindje dit wel kunnen hier vol trots over vertellen en de rest (de meeste dus) schrijven er niet zoveel over (Denk ik althans). Probeer het zoveel mogelijk te relativeren, mits er medisch niets aan de hand is (en hier is bij 6 maanden niet zitten echt geen aanleiding voor) maakt het echt niet uit. Je kindje zal zich later echt niet herinneren of hij bij 6 of bij 10 maanden zelf kon zitten denk ik dan maar.

4 jaar geleden

Reactie op Maud1984

Volgens mij heb je geen trage baby hoor.. de meeste kindjes kunnen nog niet ...
Heb je ook helemaal gelijk in... alleen werk ik in de kinderopvang en zie ik jongere baby’s meer kunnen... dat werkt ook niet echt bevordelijk 😅

4 jaar geleden

Mijn dochter is bijna 7 maanden en rolt ineens de hele woonkamer door. Volgens mij ziet ze het nut van tijgeren of kruipen nog niet echt in omdat ze rollend ook haar doel kan bereiken 😅 Heeft ook een hele tijd geduurd trouwens. Maak je niet te druk, het komt vanzelf!

4 jaar geleden

Ik ben net klaar bij de oogarts. Het ziet het er gelukkig goed uit. Netvlies etc ziet er goed uit. Ze heeft wel een plus sterkte van 4 aan de ene kant en 3,5 aan de andere kant. Dit kan bij baby’s nog bij trekken. Mocht het niet bij trekken krijgt ze een bril. De trillingen in haar ogen zijn niet continue zichtbaar wat ook nog kan betekenen dat haar ogen gewoon wat meer tijd nodig hebben om te ontwikkelen. Al met al gelukkig voorlopig geen reden tot zorg. Ze willen het wel in de gaten houden dus voorlopig blijven we wel onder controle bij de oogarts.

4 jaar geleden

Zitten kunnen de meeste niet met 6 maanden hoor! Neergezet worden wel maar dat is niet goed! Een kind kan pas echt zelf zitten als het zelf van liggen of tijgeren gaat zitten! Dus geen zorgen!

4 jaar geleden

Zitten is nog inderdaad jiet goed, pas als ze zelf gaan zitten dan is het goed. Ik had dat toevallig gisteren nagevraagd bij de kinderfysio. Vervroegd (laten) zitten (in een kinderstoel bijv) kan de wervelkolom beschadigen.

4 jaar geleden

Reactie op Lalala20

Zitten kunnen de meeste niet met 6 maanden hoor! Neergezet worden wel maar ...
Als je kind zich zelfstandig recht kan houden is het wel ok om je kind zittend neer te zetten. De rugspieren zijn dan voldoende ontwikkeld.

4 jaar geleden

Reactie op Babyboy 🤰🏻

Zitten is nog inderdaad jiet goed, pas als ze zelf gaan zitten dan is het g ...
Ja ik ging al aan mezelf twijfelen omdat ik overal zittende babys zie en veel moeders hier vertellen dat hun kind zelfstandig kan zitten. Maar volgens mij worden die baby's inderdaad neer gezet. Want er zijn volgens mij maar heel weinig baby's die met 6m zelf tot zitten komen...

VRIEND

4 jaar geleden

Mijn dochter is bijna 7 maanden en rolt ineens de hele woonkamer door. Volg ...
Hahaha, hier ook. Rollend komt hij overal en snel ook. Heb ook niet de indruk dat hij nu nog haast heeft met de rest.

4 jaar geleden

Reactie op Swiebertje

Ja ik ging al aan mezelf twijfelen omdat ik overal zittende babys zie en ve ...
Er is een verschil met zelfstandig zitten en zelfstandig gaan zitten. Als ik mijn baby neerzet kan ze al best goed zelf zitten. (Ze houdt het nog niet lang vol hoor)Maar ze kan zich zelf nog niet zelf neerzetten. Maar omdat ze wel al zonder steun zit zonder omvallen, kan ze wel al in de kinderstoel en zo.

VRIEND

4 jaar geleden

Mijn zoontje (van1 april) kan ook echt alleen nog maar rollen. CB vertelde me bij de laatste afspraak dat zitten pas vanaf 7 maanden zou kunnen gebeuren op zijn vroegst. Die 7 maanden zal een gemiddelde zijn, dus er zijn babies veel eerder maar net zo goed veel later. Ik denk dat mijn zoontje bij die laatste groep hoort en nog lekker even wacht. Ik zou me als ik jou was ook daarover nog geen zorgen maken. Lekker genieten van de stapjes die je dochter wel maakt, ook al zijn ze klein.