2359 Reacties

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op Lotski

Hoe doen jullie dat met al die verschillende adviezen? Onze zoon is nu tw ...
Verschillende mensen verschillende adviezen. Lekker cliché en je eigen gevoel volgend. Maar ik snap dat je aan dit antwoord weinig hebt. Zal onze situatie schetsen. Zoon geboren met 3700 gram. Begonnen met 8 voedingen om de 3 uur. Maar meneer sliep in dr nacht al vlot 4 uur. Dus na nacht 4 lieten we hem de nacht zelf slapen en tot onze verbazing sliep hij al 5 uur. Dat hebben we zo gelaten. In de middag gingen we al snel over na de voedingen om de 4 uur. En als hij een keer na 3 uur komt dan krijg hij dan de fles. Eigenlijk bepaalt hij dit ritme al helemaal zelf. Soms drinkt hij ook na 4 uur zijn flesje niet helemaal op. Vinden we niet erg, we houden dat goed in de gaten zodat hij de volgende rondes maar weet voldoende tot zich neemt. En dat doet hij ook. Na 2 weken zaten we al op 6 voedingen en na 3 weken al op 5 voedingen. Ook omdat hij met kleine flesjes steeds aangaf meer te willen, wij hebben dus het flesje vergroot en de aantal keren verminderd. Nu 4 weken; 5x140ml en meneer is in die 4 weken bijna 1kg aangekomen. Volgens de arts perfect! Arts gaf ook aan, als hij een keer een flesje niet helemaal pakt dan is dat zo. Baby’s kunnen heel goed zelf aangeven hoeveel ze nodig heeft. Eerlijk gezegd; laat hem Snachts alsjeblieft slapen en ga hem niet wakker maken! Worden jullie leukere ouders van en als de baby overdag voldoende krijgt is dat geen enkel probleem, ook niet bij 2 weken!

4 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoorden! Denk dat ik daar wel wat mee kan. Ik ben aan de vroedvrouw ook vergeten te vragen waarom ze dan net 7 voedingen zou doen in plaats van 6. Ga het haar eens vragen volgende week. We kijken het alleszins nog even aan. Hij krijgt voldoende binnen op een dag, dus daar moeten we ons al geen zorgen over maken. :)

4 jaar geleden

Reactie op Coco88

Als je erbij bent kan t prima. Hier kregen we van de Kraamzorg en verloskun ...
Oooohh je bent een held, mevrouw heeft hier heel veel last van krampjes, ik heb haar nu op haar buik bij me gepakt en ze is helemaal zen!

4 jaar geleden

Reactie op Jasje

Onze kraamhulp zegt toevallig net tegen ons voordat ze naar huis ging(en mo ...
Wij kregen exact hetzelfde advies van onze kraamhulp. Nu komt Tess snachts tussen de 3 en 4,5 uur, langer haalt ze nog niet. En overdag zorg ik dat er Max 3uur tussen de voedingen zit en maak ik haar dus wakker als ze zelf niet komt. Vooralsnog gaat dat hier prima!

4 jaar geleden

Reactie op Jenn104

Wij kregen exact hetzelfde advies van onze kraamhulp. Nu komt Tess snachts ...
Onze dochter Yve kwam ook elke 3 uur... soms nog eerder... maar Mave is zo anders. Haar moeten we echt wakker maken om te eten. Zo’n vreemde gewaarwording

4 jaar geleden

Reactie op Lotski

Hoe doen jullie dat met al die verschillende adviezen? Onze zoon is nu tw ...
Ik vind die verschillende adviezen ook wel lastig. Maar mijn vriend heeft wel zoiets van ‘het is gemakkelijk om regeltjes te schrijven maar je moet nog een beetje op je gevoel afgaan ook he!’. Ik zet ‘s nachts geen wekker meer, ze laat wel van zich horen als ze honger heeft. De ene nacht is dit al na 3,5u de andere nacht (zoals vorige nacht) is dat na 5,5u. Overdag maken we haar wakker als ze zich zelf niet meldt, dan doen we dat na ongeveer 4 uren. Als ze zich vroeger meldt proberen we afhankelijk van de tijd ertussen ofwel wat te ‘rekken’ ofwel geven we gewoon een flesje. ‘S avonds is ze ook moeilijker verzadigd en hebben we gisteren nu wat meer gegeven rond 19u30, de fles erna dronk ze dan zelf minder maar had ze wel een hele goeie nacht...

4 jaar geleden

Reactie op Jasje

Onze dochter Yve kwam ook elke 3 uur... soms nog eerder... maar Mave is zo ...
Mooi hè, dat je in de kleinste dingetjes al verschillen ziet tussen beide kids! 🥰 Bij ons sliep de oudste al in de eerste week 6uur achter elkaar en haalde dat qua eten overdag in. Qua karakter was die ook super driftig. En Tess is eigenlijk een beetje het tegenovergestelde 😉

4 jaar geleden

Reactie op Jenn104

Mooi hè, dat je in de kleinste dingetjes al verschillen ziet tussen beide k ...
Yve was voor ons een moeilijke baby. Sliep weinig, heel alert en wakker en veel huilen. Sliep pas door op haar 2,5 en bleek uiteindelijk (wat wij al verwachtte vanaf dag 1) hoogsensitief. Mave slaapt heeel veel tov haar zus, wij weten niet wat we meemaken. Dus wij zijn nu al gezegend

4 jaar geleden

Reactie op AnnaW

Ik vind die verschillende adviezen ook wel lastig. Maar mijn vriend heeft w ...
Ja, ik vind het écht moeilijk. Ook wat gevoel betreft, want ik heb dat nog niet zo hard. Of ja, ik voel dat ik het moeilijk vind om hem ‘s nachts wakker te maken, maar voor overdag weet ik echt niet wat het beste zou zijn, om de 3 of 4 uur. We moeten hem sowieso wakker maken. Merk dat mijn lief het nu ook even lastig heeft. Hij is bang dat hij iets verkeerd doet doordat onze zoon nu zoveel slaapt en niet vaak meer zelf voor een flesje vraagt. ‘s Nachts sowieso wel, maar overdag blijft hij slapen en is hij enkel even actief na de voeding. Hij zit ook nog steeds met die 24 uren in zijn hoofd en blijft maar rekenen en denken dat hij de dingen fout ‘berekent’. Die uren zijn nooit exact hetzelfde, en hij is zich daar nu helemaal blind op aan het staren waardoor hij enorm aan zichzelf begint te twijfelen en dus denkt dat we hem teveel geven. En ik kan hem niet echt helpen, want ook al leg ik uit dat het gewoon binnen die 24 uren moet vallen, hij blijft focussen op die begin-en einduren. Niet gemakkelijk...

4 jaar geleden

Reactie op Lotski

Ja, ik vind het écht moeilijk. Ook wat gevoel betreft, want ik heb dat nog ...
Het is ook echt lastig, vinden wij ook met deze eerste baby. T is gewoon een groot experiment 😂 wij laten m in de nacht zelf komen maar moesten daar ook aan wennen. Misschien kan je iets met onze strategie; De eerste dagen hebben we in de drie uur gevoed overdag tot de laatste voeding die dan baan rond 23 of 00 uur was. Daarna zetten we geen wekker voor de eerst volgende voeding. Als daar dan 4u of meer tussen zat dan voedden we daaropvolgend 3uur later en gingen we weer verder in t schema van 3 uur. Zat er die eerste voeding 3uur tussen, dan lieten we de wekker nog een keertje uit en lieten we hem zichzelf weer melden. En gingen we na die voeding ook gewoon weer verder in t schema met 3uren. Op deze manier konden we een beetje mixen tussen voeden op verzoek in de nacht en een schema overdag. Uiteindelijk merkten we vorige week dat meneer elke 2/2,5u kwam voor voeding dus tijd om t schema aan te passen. Ik denk dat als je goed probeert te kijken naar signalen en luistert naar je gevoel daarbij dan vind je ook vanzelf uit wanneer het bestaande schema niet meer past bij je kindje z’n eetwensen.

4 jaar geleden

Een vraagje over flessen! Wij voeden met de tommee tippie fles. Maar onze man is een driftige snelle drinker. We hebben al de slow speen erop. Iemand enig idee of er een flesmerk is dat ervoor kan zorgen dat hij nog wat rustiger drinkt?

4 jaar geleden

Reactie op Lotski

Ja, ik vind het écht moeilijk. Ook wat gevoel betreft, want ik heb dat nog ...
Wij geven nu ook soms meer dan de standaard, in het begin was dit omdat ze ‘s avonds echt heel lastig kon zijn door de honger. Nu drinkt ze vaak ook gewoon alles leeg... 🤭. Wij gaan uit van maximum 4 uur tussen en 6 flessen per dag. (Bij ons mag het eigenlijk naar 5 beginnen verschuiven omdat we ‘s avonds nu wat meer geven maar da’s niet altijd even simpel als haar eetlust naar boven komt 🤭) Ik denk dat die onzekerheid meer dan normaal is! Ten slotte zijn we voor het eerst ouders 😉. Ons dochter kan ‘s avonds nogal een lastig moment hebben en dat zorgt bij ons ook voor veel onzekerheid.

4 jaar geleden

Reactie op Lindah1989

Een vraagje over flessen! Wij voeden met de tommee tippie fles. Maar onze m ...
Onze man is ook een gulzige drinker en de dr. Brown flessen gaan goed.. daarnaast krijgt hij 120ml en laten we hem 2x tussendoor boeren.. helpt wel.. Misschien heb je er wat aan :)

4 jaar geleden

Ik wil binnenkort gaan beginnen met afbouwen van borstvoeding. Ik ga dus iedere keer 1 voeding vervangen voor kunst voeding. Maar iemand enig idee hoeveel ml kunst voeding je dan moet geven of moet ik eerst laten wegen om dat te bepalen..? Borst voeding en kunst voeding zit natuurlijk verschil in want de kraamzorg zei dat ze minder kunst voeding mogen omdat borstvoeding lichter verteerbaar is...

4 jaar geleden

Reactie op itsxclaudia

Ik wil binnenkort gaan beginnen met afbouwen van borstvoeding. Ik ga dus ie ...
Ik zou t ff afstemmen met cb want kan me voorstellen dat het als je t combineert tijdens het afbouwen anders is dan bij volledig kv. Bij volledig kv geef je verdeeld over de dag een hoeveelheid. De rekensom die wij van de kinderarts kregen was als volgt Minimaal: 150ml x kg lichaamsgewicht. Dat verdeel je dan over t aantal voedingen dat je aanbied Maximaal: 180mlx lichaamsgewicht Alles daartussenin kan dus ook :-)

4 jaar geleden

Reactie op itsxclaudia

Ik wil binnenkort gaan beginnen met afbouwen van borstvoeding. Ik ga dus ie ...
Ik weet niet of je gevoelig bent voor borstontsteking, maar op die manier afbouwen zorgde bij mij voor een nieuwe borstontsteking.. Niet om je bang te maken, want bij de meeste mensen gaat dat wel goed en het cb zei ook dat ik het op die manier moest doen, maar voor mij werkte dat dus niet

4 jaar geleden

Reactie op Antoinet

Ik weet niet of je gevoelig bent voor borstontsteking, maar op die manier a ...
Heb nog geen ontsteking gehad.. maar hoe moet je dan afbouwen? Je moet toch een keer van die melk af lijkt mij

4 jaar geleden

Reactie op itsxclaudia

Heb nog geen ontsteking gehad.. maar hoe moet je dan afbouwen? Je moet toc ...
Ja, ik weet nu ook niet meer hoe ik het moet doen! Misschien heeft iemand nog tips? Ik ga nu proberen om er telkens langer tussen te laten zitten en snachts niet helemaal leeg te kolven (ik kolf alles) maar alleen de druk eraf en dan de keer daarop weer helemaal leeg.. zo maar proberen denk ik

4 jaar geleden

Reactie op Antoinet

Ja, ik weet nu ook niet meer hoe ik het moet doen! Misschien heeft iemand n ...
Elke 3-7 dagen kun je één voeding weg laten en vervangen door kunstvoeding. Maar mijn tip: vraag advies aan vk of cb om stuwing en/of borstontsteking te voorkomen!

4 jaar geleden

Reactie op Swiebertje

Elke 3-7 dagen kun je één voeding weg laten en vervangen door kunstvoeding. ...
Ja, dat had ik gedaan, maar doordat ik overproductie heb en heel gevoelig ben voor borstontsteking werkt het bij mij dus iets anders, heb nu overleg met vk en huisarts gehad en die raden aan om de kolfbeurt niet helemaal over te slaan, maar even de druk eraf te kolven en dan loopt het wel terug en kun je voedingen over gaan slaan, maar nu nog niet