60 Reacties
3 jaar geleden
Of lekker bij jullie laten tukken zodra hij wakker wordt?
Ik heb zelf het boek, baby in een droomritme. Dit is echt wel een keidikke aanrader.
Meisje slaapt hier van 8 savonds tot half 9 de volgende dag. Voordat ik dit ritme gebruikte was het hier ook ellende😅
3 jaar geleden
Reactie op Daniela xm
Ik heb de gratis dutjes schema van de snuggels and dreams gedownload. Daar ...
Ik heb van alles geprobeerd met tijden. 17:00, 17:30, 18:00, 18:30, 19:00 naar bed... Geen verschil. Laatste dutje is nu ook van 12:00-12:30 tot 14:00-14:30. Derde dutje lukt vaak niet meer dus die slaan we over. Om 17:30 begin ik met naar bed gaan ritueeltje en dan ligt hij tussen 18:00-18:15 te slapen. Ik moet wel zeggen dat ik altijd even met hem moet lopen, liedje zingen en neuriën, zodat hij slaperig wordt. Anders blijft hij alert. Nu twijfel ik of het aan de nachtvoeding komt... Er is geen pijl op te trekken.. want nu wordt hij opeens om 20:30 al wakker (normaal rond 21:30). Ik ben denk ik van plan om onze slaapcoach weer te bellen. Ik stoei al 7 maanden met z’n slaapjes en ik word er echt te onzeker van
3 jaar geleden
Nou dat is lastig door die vroege ochtend. Maar in principe proberen we hem ...
Ik lees dat hij tussen 4 en 5 s middags een powernap doet. Bepaald hij dan zelf hoe lang hij slaapt of houden jullie het slaapje kort?
Ons meisje wordt ongeveer rond 7 uur wakker
Krijgt rond half 8 een fles en gaat rond 9 uur weer op bed. We laten haar dan max 1,5 uur slapen. Zodra ze wakker is fruit. Rond half 12/12 uur een fles dan gaat ze rond half 1/1 uur weer op bed. Dan slaapt ze meestal een uur of 2. Als ze dan uit bed komt groente en rond 4 uur een fles. Tussen half 5 en 5 uur gaat ze dan naar bed en ook dan laten we haar ook een uur tot 1,5 uur slapen. En dan rond half 8/ kwart voor 8 een fles en tussen 8 en half 9 op bed. De ene nacht slaapt ze door en anders wordt ze wakker tussen 4 en 5, krijgt ze een flesje en leggen we haar weer terug.
3 jaar geleden
Reactie op ysdnil88
Ik heb van alles geprobeerd met tijden. 17:00, 17:30, 18:00, 18:30, 19:00 n ...
Ja ik begrijp je Helemaal. Soms is het toch echt fijn om iemand even met je mee te laten kijken. Vooral ook als je al van alles hebt geprobeerd. Houd de moed erin het komt echt goed.
3 jaar geleden
Nou ik durf nog niet te vroeg te juichen maar sinds twee nachten slaapt hij door tot half 7, 7 uur.
Ik had een slaapgids besteld online voor vroege vogel kindjes. Eigenlijk alles wat hierin stond deden we. Het laatste punt was dat sommige kindjes nog een voeding nodig hebben om 23:00 uur (deze voeding hadden wij dus al een tijd afgebouwd) tot ze een maand of 9 zijn kunnen ze hier behoefte aan hebben.
Dit hebben wij dus weer gedaan. Om 23:00 uur even wakker maken, flesje en weer slapen.
Het was dus waarschijnlijk wel gewoon honger:( ik voel me een slechte mama! Maar omdat wij ons zo strikt houden aan de regeltjes van het CB en aan het pak opvolgmelk durfde we niet meer te geven. Nu krijgt die dus eigenlijk 1 fles teveel, maar volgens mij is slaap net zo belangrijk dus ik laat het even zo!
3 jaar geleden
Daar zitten wij idd ook mee! Je mag dan niet voor 9:00 uur het ochtendslaap ...
Wij hebben dat maar los gelaten. Ik hoop dat hij gewoon niet slim genoeg is om die relatie te leggen en hij gaat gewoon nog even van 8-9 naar bed anders is t hier niet te doen. Mama’s schema is ook wat waard 😂
3 jaar geleden
Nou ik durf nog niet te vroeg te juichen maar sinds twee nachten slaapt hij ...
Je bent echt geen slechte mama, je doet je best en meer kun je ook niet doen. Soms is het echt lastig om te zien wat nu de oplossing is. Wel fijn dat je hebt gevonden wat hij nodig heeft en dat hij hiermee nu wat meer rust heeft in de nacht en jij natuurlijk ook 😊.
Hier heeft de kleine klaarblijkelijk nog ergens pijn van, we vermoeden nog steeds zijn oortjes. Dus vandaag maar weer de huisarts gebeld. :(
3 jaar geleden
Reactie op Daniela xm
Je bent echt geen slechte mama, je doet je best en meer kun je ook niet doe ...
Oh en ik trek me niet altijd heel veel aan van het CB, als hij honger heeft en hij heeft dat even weer nodig dan moet je daar in je gevoel volgen. Soms hebben baby’s een groeispurt en meer behoefte en wat extra’s
3 jaar geleden
Nou ik durf nog niet te vroeg te juichen maar sinds twee nachten slaapt hij ...
Welke tips heb je nog meer? Wij zijn ook op het punt gekomen dat het echt zwaar wordt nu... Meneer wordt nog steeds vroeg wakker en vandaag zelfs om 4:30! Lange dagen en een mama en papa die ‘s avonds al om 21:00 op bed liggen, omdat we weten dat we vroeg op moeten.... 🥱
3 jaar geleden
Ik weet niet of ik er zelf al achter ben, en of het helpende tips zijn.. echter speelde het hier ook veel dat onze kleine veel eerder wakker was. Soms 6u, soms eerder.
6u is in principe een prima tijd. Maar wetende dat hij het ergens ook kon om tot 7u te slapen.. en het ook net wat beter uitkomt dat hij tot 7u slaapt vanwege dat hij naar de gastouder moet. (Moest dan vaak weer slapen op het moment van wegbrengen, bam oververmoeid kind)..
Bij mij zit het (tot nu toe de conclusie) echt in genoeg slaap overdag. Wat de bedoeling is;
1e ochtend dutje rond 9u voor max 45 min.
Middag dut rond half 12 en dan zon 2 tot 2,5 uur.
Rond 16u nog een powernap van 3 kwartier.
Als dit lukt, breng ik hem tussen 19u en 19:30 naar bed. Dan word hij (vaak) tussen half 7 en 7 wakker.
Alles daarvoor word hij eerder wakker. Heb ook tijden gehad dat ik hem 18u er in moest leggen ivm weinig tot nu slapen op de opvang.
Ochtend dutje gaat 99% goed.
Middag dutje vaak niet. Dan heb ik al "een probleem". Volgens mij raden de gidsen het niet aan, maar wat ik vaak doe is dan toch het laatste middag dutje langer maken en vaak ook samen met hem (als ik vrij ben) om zo toch aan minimaal 3 uur slaap overdag te komen.. bedtijd pakt hij vrijwel altijd omdat we al heel lang een ritueeltje hebben en wrijft alsnog meteen in de ogen en valt in slaap ondanks dat de namiddag dut lang heeft geduurd..
Nog steeds lukt het hier niet altijd. Dan is er een verkoudheid. Dan kan het misschien zijn dat er een tandje doordrukt..ze worden volgens mij ook standaard wel even wakker zo rond 4/5u snachts..
De witte ruis maakte bij mij ook weinig verschil (is mijn vermoeden)
Terug naar rust en even weinig prikkels (wel flink laten spelen thuis) en beetje de vaste slaaptijden aanhouden werken bij mij uiteindelijk het beste..
Het is allemaal wat he.. heel vermoeiend.. :(
3 jaar geleden
Reactie op Anneb
Ik weet niet of ik er zelf al achter ben, en of het helpende tips zijn.. ec ...
Dankjewel voor het delen! Het is zeker vermoeiend... maar ook je relatie heeft er effect op.. je gaat samen elke avond vroeg naar bed, omdat je weet dat je ‘s nachts een paar keer op moet. Dus quality time samen is verleden tijd :(
Vraagje over het dutje ‘ smorgens. Ik heb ook gelezen dat het eerste dutje niet voor 9 moet zijn. Maar dan is meneertje 3 uur lang wakker en echt heel erg moe (druk worden, oogjes wrijven). Houd jullie zoontje dit vol? Of zag je ook dat hij eerder moe was,
Mijn zoontje slaapt ook 1,5-2 uur ‘s morgens. Paar keer over nagedacht om hem eerder wakker te maken. Z’n tweede dutje gaat ook moeizamer de laatste tijd...
Vanmorgen hier weer om 4:30 wakker.. manlief en ik zijn nu om de beurt bezig om hem weer in slaap te krijgen 🥱
3 jaar geleden
Reactie op ysdnil88
Dankjewel voor het delen! Het is zeker vermoeiend... maar ook je relatie he ...
Nee, als de kleine vroeg was, lag hij er echt wel uiterlijk half 9 in.. dus 2,5 later dan opstaan (met 6u wakker dus).. langer wakker houden doe ik niet.. omdat dat inderdaad tot vermoeidheid leidt en dan slapen ze weer slecht 🥱 nu lees ik dat jouw kleine al wel eens om 4:30 wakker is.. dan zou het voor jullie 7u weer terug in bed zijn.. even denken.. wat zou ik "doen".. of wat deed ik in de tijd dat hij bij ons ook zo vroeg wakker werd?
Op die tijden van 4u/half 5 deed ik vaak de speen terug in en dan sliep hij meestal ook wel weer verder.. ik hield de kamer donker. Zei niks. En ging weer weg. Speen & aai over de bol. Later speen in 1x weggenomen. Slaapt daardoor 1000x beter. En ook langer.
Maar goed, half 5 wakker.. zou ik hem 7u weer terug in bed leggen. Half 8 wakker maken. Ophouden tot 9u/half 10. Dan het "eigenlijke ochtenddutje" laten doen voor 45 max. Dus tot kwart voor 10 of 10 uur. Dan 2 uurtjes ophouden voor de middag dut. Lekker laten eten en drinken tussendoor zodat hij moe maar niet oververmoeid en met een vol buikje gaat slapen.
Eerst duurde bij mij de middagdutjes ook maar 45 min. Heel frusterend.. maar dit gebeurde vooral als ik hem sochtends langer liet slapen dan 45 min. Ik lees dat die van jou sochtends ook langer slaapt; mijn tip dus idd wakker maken met 45 min 😊
Ook met een 45 min ochtend slaapje deed die van ons soms wel eens óók de middagdut kort. Dan was het gewoon pech zeg maar.. dan deed ik hem max 2 uur later weer naar bed (dan zit je ergens rond 3u smiddags als de middag dut kort duurt)
3u gaat al naar die 4u smiddags tijd waar "eigenlijk" die namiddagdut moet plaatsvinden..
Dus steeds meer naar toe "werken"
Tot hij op een gegeven moment 8 van de 10 keer dus die lange middag slaap van zon 2 uurtjes ging pakken en ik hem dus mooi rond 16u nog even naar bed kon doen voor ook maar max 45 min. Dan zon 2 uur later naar bed voor de nacht..
Snap je hem nog?😅🤭
Verdere tips even zonder goed jou andere berichtjes terug te lezen dus wellicht doe je al wat:
Kamer donker
Geen speen
Kort ritueeltje
Zelf in slaap laten vallen
Troosten nodig? Weinig zeggen, even erbij zitten, hem zachtjes schudden/wiebelen in bed. En weer weg
Snachts wel witte ruis (om sochtends de geluiden van vriendlief te "verbloemen")en elk lampje aan vermijden. Kleintjes worden (vaak) snel wakker van licht
3 jaar geleden
Reactie op ysdnil88
Dankjewel voor het delen! Het is zeker vermoeiend... maar ook je relatie he ...
Ohja en ik snap zeker dat dit zijn effect op de relatie heeft.. je bent niet alleen 😔😘
Ik schrijf net een behoorlijk "strak" verhaal.. wat mij hielp was ook gewoon hem volgen.. je doet niks verkeerds en hoe gefrustreerde je bent, hoe moeilijker het allemaal gaat :(..gewoon in bed leggen wanneer hij moe was..het is oke..
Wat ik dan wel probeerde is het dus steeds een beetje sturen.. ietsje langer ophouden (dan heb ik het over een x aantal minuten steeds om oververmoeidheid te voorkomen, steeds een beetje schuiven) duidelijkheid bieden..
Ohja! Vast avondritueel voor naar bed.. dat heeft hij nu altijd door..
Maar ook echt nog helpen hoor.. zolang de meeste dutjes lukken met zelf in slaap vallen, is het echt geen ramp hem af en toe in slaap te helpen. Ze zijn nog zo jong! 🥰
Ik durfde dat een tijdje niet meer.. weer helemaal losgelaten.. ik help nu bijna altijd de laatste dutjes mee (die van 16u) of ik slaap dus zelfs samen met hem als ik moe ben.. maar nog steeds doet hij alle andere slaapjes + nacht geheel zelfstandig 🙌 .. en als ik help, met hele minimale manieren dus.. dus niet eruit pakken en het echte wiegen aanleren 😊
3 jaar geleden
Mijn dochter krijgt om 19:00 haar laatste fles en gaat daarna naar bed, ook zij wordt vroeg wakker maar ligt dan rustig in dr bedje en vaak valt ze ook weer in slaap en soms ook niet. Zolang ze niet huilt en rustig in dr bedje ligt haal ik haar standaard om 07:30 uit bed en begint de dag bij ons. Ze kan nu ook zelf haar speen weer in dr mondje stoppen dat scheelt weer. Ik weet ook niet waarom ze zo vroeg wakker is. Overdag slaapt ze wel goed. Als het middag dutje goed is gegaan en ze heeft echt ruim 2 uur geslapen dan laat ik haar geen middagdutje meer doen en rek ik het uit tot bedtijd. De ene keer gaat het wel goed en de andere keer niet. Zal het zijn dat ze weinig voeding krijgt? Dit is wat ze overdag krijgt:
08:00 fles 150+5
10:30/10:45 brood en thee
12:15 fles 180+6
15:00 fruithap 150gr ongeveer + slokjes water
17:00 groentehap ongeveer 200gr (dit is alleen groente, dus zonder aardappel, rijst of vlees enz.)
19:00 laatste fles 180+6
Onze dochter is nu 8 maanden.
3 jaar geleden
Hier ook een vroege vogel, al 8 weken rond 05.00 uur wakker. Heb net zoals jij daadwerkelijk alles al geprobeerd: verschonen, slaapjes overdag aangepast, vroeger naar bed, later naar bed.. Niets lijkt te helpen. Ik heb ook geen ideeën meer..
Maar als ik na ga dat ons dochtertje van 8 maanden van 18.30 tot 05.00 slaapt, zijn dat 10.5 uur, dus dat is eigenlijk toch niet zo gek dat ze dan zo vroeg al wakker wordt? Dus ik dacht een latere bedtijd helpt dan misschien, maar nee ook dat haalt niets uit.
Iemand nog andere tips?
3 jaar geleden
Mijn zoontje slaapt ook altijd 10,5 uur. Hij wordt alleen nog regelmatig wakker en daardoor komt hij dan toch uit op 06:00. Als hij niet wakker wordt ( slapend drinkt ) dan is hij ook om 05:00 wakker en hij gaat ook altijd om 18:30 naar bed met zoals jouw kindje. Ik heb net als jij van alles geprobeerd maar ik denk dat mijn zoontje gewoon genoeg heeft aan 10.5. Laatst had ik het een keer geforceerd door hem in m’n bed te gaan voeden en toen was hij weer een uur in slaap gevallen. Resultaat ; heel chagrijnig kind en alle slaapjes kwamen in de knoei. Hij heeft dan behoefte aan een rustmoment om de prikkels te verwerken maar was niet moe genoeg om echt te slapen. Dus ik heb maar geaccepteerd dat 10,5 uur op dit moment voldoende is. Hopelijk veranderd er nog het een en ander de komende maanden
3 jaar geleden
Reactie op Marissa123
Hier ook een vroege vogel, al 8 weken rond 05.00 uur wakker. Heb net zoals ...
Interessant dat jullie beide zeggen dat ze 10,5 uur slapen. Nooit zo over nagedacht. Die van mij wordt nog wel om 21:00-22:00 en 1:00-3:00 wakker. Vannacht was weer feest... 3x wakker
3 jaar geleden
Hier gaan de nachten nu heel goed! Ons zoontje wordt nog tussen 22:00 en 23:00 wakker voor een flesje en slaapt dan door tot 5:30-6:00. Helaas dus heel vroeg wakker :( Hij slaapt overdag voldoende. Zou dit weer een fase zijn of hebben wij een zoontje die gewoon altijd vroeg wakker is. Hij heeft ‘s morgens dan ook echt honger en begint te huilen dus we kunnen hem ook niet eventjes laten liggen. Ben benieuwd hoe het nu met jullie gaat :)