21 Reacties
3 jaar geleden
Hé, wij brengen onze dochter 1x p.w. naar KdV. Puur uit sociaal oogpunt. Enigst kind en kans groot dat dit zo blijft (na 13 jaar onverwachts en ongedacht spontaan zwanger, tegen alle medische onmogelijkheid in:-).
Ik heb nog geen dag spijt! Ze heeft het er leuk. Leert geluiden, delen, spelen en eens een tik of ruzie-tje.Ik wil echt niet dat het een verwend prinsesje wordt. Als ik haar ophaal heeft ze een stralend toetje:-)!
Ik werk die ochtend en plan 's middags afspraken wat makkelijker is zonder Hadassah.
Ik zeg: aanrader!
3 jaar geleden
Hallo!
Een baby hoeft voor zijn/haar sociaal-emotionele ontwikkeling echt niet naar de opvang.
Zelfs een dreumes heeft hier nog niet zoveel aan.
Kinderen zijn tot ongeveer hun tweede jaar nog grotendeels op zichzelf gericht. Alles draait in de beleving van het kind nog om het kind en in het spel heeft het kind nog weinig anderen nodig. Natuurlijk zoekt een dreumes wel interactie, bijvoorbeeld met de ouders of een broertje of zusje. Maar meestal worden deze mensen nog niet echt opgenomen in het spel. Een dreumes kan heel erg genieten van kiekeboe, maar pakt daarna weer zijn auto om alleen door de kamer te rijden. Een dreumes vindt het nog heel moeilijk om op zijn beurt te wachten,wil speelgoed nog helemaal niet delen en beleeft er nog geen plezier aan een ander ook iets te gunnen.
Vanaf een jaar of drie gaan kinderen naast elkaar spelen, maar nog steeds niet met elkaar, dat komt pas vanaf een jaar of 4.
Je kindje heeft het allermeest behoefte aan contact met jou, dus hoe meer tijd je samen doorbrengt, hoe fijner voor je kindje! Goed voor de hechting.
Als je in de luxepositie verkeert dat dit mogelijk is, zou ik dit zeker doen!
Wij zijn bewust allebei parttime gaan werken, zodat we onze kinderen nooit weg hoeven te brengen. We hebben heel veel geluk dat dit mogelijk is, dat besef ik me iedere dag!
Doe vooral wat goed voor je voelt, maar nogmaals, het is zeker niet nodig, eerder juist het tegenovergestelde (bij jou blijven).
3 jaar geleden
Onze dochter gaat ook 1 dag in de week naar de opvang. Ze vind het geweldig. Leuk spelen en kijken naar de andere kindjes.
Wij heben er ook voor gekozen om de zelfde redenen als jullie. We merken dat ze het heel interessant vind om andere kindjes te zien. En zo krijgt ze wekelijks de mogelijkheid om dan ook echt met andere kindjes te spelen en van elkaar te leren!
Enige nadeel zijn de snottebellen die t met zich mee brengt, mja daar bouwen ze weer weerstand van op ;)
Ja en qua financieel gebied dat moet je overwegen of je het t waard vind. Wij krijgen redelijk wat kinderopvangtoeslag, dus daarom kan het voor ons wel uit.
3 jaar geleden
Ja het is inderdaad een eigen afweging. Bij onze oudste dochter hadden wij ook de luxe, ze ging 'pas' met 1 jaar en 8 maanden naar het KDV. Het was heel erg wennen voor haar. Ze heeft lang gehuild bij het afscheid en zelfs in het laatste jaar had ze het soms nog moeilijk. Ik weet niet of dit anders had geweest als ze eerder was gegaan en of onze baby nu hetzelfde zou zijn, ze hebben een ander karakter. Onze baby gaat al sinds ze 4 maanden is (wij hebben de luxe nu niet meer om langer te wachten) , dat is ook moeilijk geweest (vooral voor mij) op een andere manier.
Het is echt per kind verschillend. Over het algemeen denk ik dat het goed is voor kinderen en dat ze altijd wel even moeten wennen. Maarja dat is ook zo als je kind 4 is en naar de basisschool moet en nog nooit naar het KDV is geweest. Er is zelfs aangetoond dat het stresslevel bij kinderen van 4 die naar de basisschool gaan en nog nooit naar het KDV zijn geweest, veel hoger zijn dan kinderen die wel naar het KDV zijn geweest. Daarentegen hebben die kinderen wel eerder een hoger stresslevel gehad toen zij de eerste keren naar het KDV gingen.
Verder is het ook goed om te kijken naar wat je zoekt in een KDV. Ik vind het fijn als ze doen aan voorschoolse educatie en als ze ook letten op de ontwikkeling van je kindje. Het is ook zo leuk als je kindje een band op bouwt met de leidsters en vaak zie je ook een voorkeur voor een van de leidsters.
Nou een heel verhaal, maar volg je eigen gevoel. Je kan ook altijd weer je kindje van het KDV afhalen als het (nog) niet goed voelt. Die luxe heb je. Je kan natuurlijk ook beginnen met een halve dag!
Succes met de keuze en wat je ook kiest, het is jouw keuze en dat is altijd goed.
3 jaar geleden
Hier gaan ze alledrie pas met 2 naar peuterspeelzaal. Niks mia mee en 15 jaar geleden was dat echt heel normaal, 8 jaar geleden ook, maar tegenwoordig lijkt t wel alsof ze iets missen als ze als baby niet naar de opvang zijn geweest. 😅
3 jaar geleden
Ik heb de luxe als single werkende mama helaas niet, mijn meisje gaat 2 dagen in de week naar de opvang. Maar man, wat ben ik daar super positief over! Ik merk dat ze oprecht enthousiast is als ze daarna weer thuis komt, ze babbelt dan aan een stuk door! (Is nu 9 maandjes en kan niet praten natuurlijk maar echt, ze kan zo een half uur babbelen!). Alsof ze wil vertellen wat ze allemaal meegemaakt heeft. Het is té schattig! Tevens enorm leuk voor haar sociale ontwikkeling als ik zie hoe leuk ze met de andere kindjes is. Plus dat de kinderopvangtoeslag bij mij 90% van de kosten dekt!
3 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik het in coronatijden wel oprecht leuk vind dat onze zoon 3 dagen per week naar de crèche gaat. Verandering van omgeving én andere mensen en kinderen. Iets wat we de voorbije 9 maanden enorm missen. Door naar de crèche te gaan bloeide hij wat open, want hij zag bijna enkel mijn lief, mijn moeder en ik.
3 jaar geleden
Toevallig had ik het hier net nog met een collega over. Haar dochter ging de eerste 3 jaar niet de opvang en haar zoon wel gelijk. Haar zoon was / is echt veel socialer.
Mijn beide dochters gaan vanaf hun 3e maand al heen en zijn ook beide sociaal. Mijn oudste hoeft maar een ander kindje te zien en loopt er gelijk hem een zegt altijd hoi. Er was laatst ook een jongetje die was rond 1,5 en daarvoor ook nooit heen geweest. Die vond het afscheid vreselijk.
Ik denk dat het zeker goed is, dat als het kan om je kind hem te laten gaan.
3 jaar geleden
Mijn zoontje gaat 1x per week naar het kdv. Hij vind het super leuk.
Ik werk zelf in de kinderopvang en vind het belangrijk voor zijn ontwikkeling.
Maar iedere ouder mag hier haar/zijn eigen mening in hebben
3 jaar geleden
Wij brengen baby 2 dagen. Ik werk inderdaad een deel om die kosten op te vangen maar ik vind het heerlijk dat baby een vaste plek heeft waar hij naartoe kan en hij leert er spelen met andere kindjes. Behalve dat helpen ze hem ook in ontwikkeling. Ze ondernemen activiteiten die je thuis niet zo gauw doet en die wel heel goed zijn voor de ontwikkeling van vaardigheden.
3 jaar geleden
Reactie op Milagro
Hier hetzelfde plan!
Zelfs experts verschillen hierover van mening (zie link), dus doe wat goed voelt! 😘
https://www.ad.nl/binnenland/wat-is-beter-je-baby-op-de-creche-of-thuis-experts-geven-antwoord~a6c311e1/#:~:text=Zes%20maanden%20is%20een%20ideale,contact%20te%20hebben%20met%20anderen.
3 jaar geleden
https://kiind.nl/is-kinderopvang-schadelijk/
Ik vind dit wel een mooi artikel. Vooral gebaseerd op de hechting, blijkt dus dat dat het belangrijkst is.
3 jaar geleden
Wij merken dat onze dochter enorm geniet bij de opvang. Ze begint direct te lachen als we binnenkomen. Als ik haar kom halen, kijk ik vaak eerst nog even naar haar door het raam. Heerlijk om te zien hoe ze zelf speelt of hoe andere met haar spelen. We merken thuis dat ze veel vrijer is met andere kindjes, dit vond ze eerst echt spannend. Vrienden merkte het ook nog op. Hun zoon gaat niet naar de opvang en die schrikt bij alles wat onze dochter doet.
Maar uiteindelijk is het volgens mij het allerbelangrijkste om je hart te volgen!
3 jaar geleden
Onze dochter van 5 is nooit naar de opvang geweest en had amper contact met kindjes, enkel bv op de speeltuin of soms bij vrienden. Altijd een heel sociaal meisje geweest, nu nog. Ik denk dat het meer van het karakter van het kind afhangt.
3 jaar geleden
Onze dochters gaan 1 dag in de week naar de gastouder. Ik vind het erg fijn dat ze daar met leeftijd leeftijdsgenoten kunnen spelen. Onze gastouder is erg actief met dingen leren. Zo liet onze oudste heel erg over zich heen lopen door andere kinderen en liet zich alles afpakken. De gastouder is toen heel actief bezig geweest met voor haarzelf opkomen. Nu kan ze zeggen dat iets van haar is en een ander het niet mag afpakken. Ook oefent ze op een speelse manier met tellen enzo. Mijn man en ik zijn allebei verlegen kinderen geweest die nieuwe dingen heel eng vonden. Daarom vinden wij het belangrijk dat onze meiden leren dat het ergens anders dan bij papa en mama ook veilig en leuk is.
Maak je vooral geen zorgen dat de hechting met je kind slechter zou zijn als ze naar het kdv gaan. Ik ben zelf orthopedagoog en ik heb kinderen gezien die prima gehecht zijn en 4 dagen naar het kdv gingen en kinderen die onveilig gehecht waren terwijl ze 24/7 bij hun ouders waren. Of de hechting goed verloopt is afhankelijk van je eigen houding en gedrag richting je kind en niet van die ene dag dat ze ergens anders spelen met andere kindjes. De basis voor de hechting is overigens op deze leeftijd ook allang gelegd!
3 jaar geleden
Onze dochter gaat ook 1 dag. Ze vindt het geweldig en leert er veel. Ik denk wél dat het goed is voor kindjes voor het sociale en cognitieve aspect. Altijd naar je kind kijken maar je krijgt het altijd uitgelegd in de richting dat je gelijk hebt en wat bij je eigen overtuiging past natuurlijk.
3 jaar geleden
Mijn kleine gaat 2x in de week de hele dag naar de kdv en 1x in de week naar oma (waar grote 4 jarige neefje er ook is (nu de scholen dicht zitten). Ik heb helaas geen keus en moet hem echt naar de kdv doen. Normaal gesproken werken we beide die 3 dagen de hele dag; nu is mijn vriend wel thuis als hij naar kdv gaat, maar die lukt het niet om een gehele dag voor ons zoontje te zorgen door een herseninfarct. Hij mag ook niet autorijden dus kan hem tussendoor ook niet gaan ophalen oid.
Kleine man moest in het begin op de kdv echt wennen wat betreft de drukte, de prikkels en het slapen met andere kindjes (ander kindje wakker, mijne ook wakker). Maar je merkt nu echt dat hij het helemaal niet erg vindt en het eigenlijk wel heel leuk vindt om te kijken wat de rest allemaal aan het doen is. Verder krijgen we elke keer hele leuke foto’s op het Ouderportaal en dat vind ik echt genieten ☺️.
3 jaar geleden
Ik kan niet helemaal vinden hoe oud je kleintje nu is, maar 1 dag opvang is soms om te starten wat lastig. Het kan super goed gaan hoor, vooral als ze vanaf maand of 3 al heen gaan Maar sommige kindjes hebben qua wennen wel eens moeite als ze 1 dag komen, vooral als dit bijvoorbeeld pas vanaf 8 a 9 maanden is. Dan hebben ze het zo goed in de gaten dat hun papa en mama er niet zijn. Maar er zijn ook kindjes die het allemaal prima vinden natuurlijk.
De peuterspeelzaal is vanaf 2 jaar ook een goede optie, kunnen ze 2 dagdelen lekker met andere kindjes spelen! Ik ga natuurlijk niet zeggen wat je moet doen...kies waar jullie je goed bij voelen. Het ene kindje is nou eenmaal socialer als de andere en dat heeft niet altijd te maken met naar de opvang gaan of niet. Bij ons komen ook kinderen die veel alleen spelen en weinig behoefte hebben aan contact met anderen...
3 jaar geleden
Hier zijn ze nooit naar de opvang geweest.. wel vanaf 2 jaar (en 3 mnd) naar de peuterspeelzaal. 2 oudste zijn zeer sociaal en verwacht bij de 3e ook geen problemen