85 Reacties

3 jaar geleden

Bij m'n eerste wilde ik perse een jaar borstvoeding geven. Aan het einde van het jaar zat ik op het werk 2x per dag te kolven, en vervolgens thuis ook nog de hele avond, om precies genoeg melk te hebben voor 2 dagen kdv (er kwamen echt nog hele kleine beetjes uit). Met de voorraad die ik had opgebouwd in de vriezer had ik berekend dat ik het precies ging redden tot een jaar. En toen ging de vriezer kapot.... 😣 Hele voorraad weg, en ik baalde er zo van dat ik gelijk helemaal klaar was met de borstvoeding. M'n zoon had ook totaal geen moeite met de overgang van borst naar fles. Dit keer wil ik zeker wel weer borstvoeding gaan geven, maar als m'n productie achteruit gaat dan stop ik er wel sneller mee dit keer. Hele avonden kolven gaat zeker niet meer gebeuren iig 😑

3 jaar geleden

Ik wil graag gaan combineren. Zien zoals het uitkomt. Thuis borstvoeding en bij onthaalouder en bij andere fles. Ofzo moet het nog bekijken. Is eerste kindje.

3 jaar geleden

Je moet doen wat voor jou goed voelt. De kindjes komen wel groot. Wel zou ik er zelf altijd voor kiezen om de kleine in ieder geval de colostrum mee te geven. Maar eerlijkheidshalve, ik geef nu 16 mnd borstvoeding aan mijn 1e en hoop de hele zwangerschap door te gaan en daarna tandem te kunnen voeden. Dus wel een hele andere mindset. Ik denk dat voor iedereen de situatie anders is en je kunt het alleen voor jezelf goed inschatten. Mijn inziens is er geen goed of fout als beeb maar de juiste zorg en aandacht krijgt. Of ze dan groot worden op bv of kv, weten ze later zelf toch niet meer. Ik ben zelf ontzettend voorstander van bv door alle voordelen die het bied, maar voor sommige wegen de nadelen groter en dat is een persoonlijke afweging. Succes mama, je doet het hoe dan ook goed.

3 jaar geleden

Egoistisch misschien niet het juiste woord... maar zo voelt het wel bij mij ...
Tegen de stuwing kun je medicatie nemen als je echt al zeker bent niet te willen geven

3 jaar geleden

Ik wil heel graag weer borstvoeding geven. Maar dit keer hoop ik goed live te voeden. M’n dochter kon niet goed aan de borst drinken. Lactatiekundigen op bezoek en maar strijd voor haar en voor mij maar ze heeft het nooit goed geleerd. Ze zat dan een uur aan de borst en daarna moest ik alsnog bijvoeden met m’n afgekolfde melk. Ik heb er toen voor gekozen om fulltime te gaan kolven. Ontzettend zwaar en pittig. Maar ik vond het het oh zo waard. Ze heeft tot een half jaar exclusief borstvoeding gehad. Tot dan fulltime gekolfd en daarna nog 1 keer per dag. Ze heeft tot een jaar nog dagelijks borstvoeding gegeven door m’n voorraad. Ben uiteindelijk met 9 maanden gestopt. Maar met al een kleine rondlopen ga ik dit jaar echt niet fulltime kolven. In ieder geval niet zo lang. Ik heb er vertrouwen in dat het dit keer gaat lukken. Het lag aan m’n dochter, dus de kans is groot dat de volgende wel goed kan drinken. Maar ik vind dat je pas borstvoeding moet geven als je er volledig achter staat. Het is vaak een strijd in het begin en soms nog langer. Gelukkige mama’s zijn de beste mama’s. Misschien kan je het proberen en dan altijd nog zien?

3 jaar geleden

Ik twijfel nog! Mijn dochter heeft 3 maanden borstvoeding gehad en toen ik weer moest werken ben ik volledig er af gestapt. Eerst nog de ochtend en avondvoeding met de borst gedaan, maar toen liep m'n productie heel erg af. Toen zat er geen voeding genoeg meer in voor haar. Maar de drie maanden gingen bij mij juist (te) gemakkelijk waardoor ik over produceerde en haar overvoedde. Er bleef maar melk komen en zij bleef drinken. Een speen heeft toen wel voor verlichting gezorgd bij haar. Om de nachten te verdelen met mijn vriend is flesvoeding ook praktischer. Ik voel(de) mij niet prettig bij kolven. Maar mocht ik bv gaan geven, dit keer ga ik me niet telkens verstoppen op bijv. het invalidentoilet. Dan komt er een mooie doek en blijf ik lekker waar ik ben😉 Ik laat m'n gevoel tegen die tijd wel beslissen. Ben nu 10+4, dus nog voldoende tijd 💕

3 jaar geleden

Reactie op Mona3008

Ik zie geen voordelen bij borstvoeding. Uit wetenschappelijk onderzoek is d ...
Iedereen moet zijn eigen keuze erin maken, maar wel een goed geïnformeerde keuze. En wat je zegt klopt gewoon niet. Er zijn tal van voordelen, zowel voor jezelf (bijv. verlaagde kans op borstkanker), als voor je kind.

3 jaar geleden

Reactie op MamaMartine

Iedereen moet zijn eigen keuze erin maken, maar wel een goed geïnformeerde ...
https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/inhoud/algemeen1/ Iedereen heeft de vrije keus en soms heb je geen keus. Het is fijn dat er flesvoeding bestaat maar als je deze lijst zie op de site wordt je je er wel heel bewust van dat fles en borstvoeding totaal niet hetzelfde is.

3 jaar geleden

Herkenbaar ja. De 1e kreeg 2 jaar, de 2e ruim een jaar en nu twijfel ik maar dat is vooral uit praktisch oogpunt hoe ik het allemaal moet doen. Maar gelijke monniken gelijke kappen zal het denk ik worden. Al zal de periode nu wat korter zijn dan bij de anderen. Maar dat je je kind als dit lukt kunt voeden van jouw melk: blijf het zo mooi vinden.

3 jaar geleden

Flesvoeding vond ik ideaal! Kind is gegroeid als kool.

3 jaar geleden

Mijn plan is borstvoeding proberen zolang als het lukt. Lijkt me fijn, gezond en handig. Als het helemaal niet lukt, ook goed. Ik probeer er niet een heel ding van te maken, anders wordt het misschien een enorme teleurstelling als het dan niet lukt.

3 jaar geleden

Ik zie om me heen dat borstvoeding vooral makkelijk is; altijd voorradig en op temperatuur. Niet snachts moeten studderen in het halfdonker om een fles te maken maar gewoon je bub in bed aankoppelen en verder sluimeren tot ze uitgedronken zijn. Mijn 1e één jaar gevoed en ook nooit problemen gehad. Ik weet niet of ik met werk weer een jaar zou kunnen halen, maar ga zeker een poging doen. Maar ik moet zeggen dat iedereen in mijn familie en vriendenkring borstvoeding heeft gegeven.

3 jaar geleden

Ik krijg een tweeling en vraag me voornamelijk af hoe ik dat ga doen. Naar mijn idee wordt ik echt ene fabriek. Is de ene vol dan mag de andere weer haha

3 jaar geleden

Doe wat jouw goed lijkt , de eerste moest niks van me borst weten hoeveel ik het ook geprobeerd heb, dus zij heeft vanaf dag 1 fles gehad ze is nu vijf en heeft nergens last van . De tweede was tot 5 maanden blijven plakken aan me borst . ik heb eerst gekolfd en toen ze me steeds kapot trok een tepelhoed gebruikt .

3 jaar geleden

Ik krijg een tweeling en vraag me voornamelijk af hoe ik dat ga doen. Naar ...
Je hebt twee borsten 😬 gewoon tegelijk aanleggen.. hoef je tussendoor ook niet te switchen van borst zodat ze beide leeg komen 😇 en je bent sneller klaar met voeden dan om en om...

3 jaar geleden

Ik ga zeker proberen borstvoeding te geven! Maar wil er ook niet teveel druk op leggen voor mezelf. Bij mijn moeder lukte borstvoeding geven niet altijd. Heb zelf de fles gehad en na drie maanden wilde ik niet meer drinken. Hopelijk krijg ik een kind dat iets meer zin heeft in drinken..

3 jaar geleden

Je zou het ook bewust wat korter kunnen doen, 3 weken oid, om toch de goede start te kunnen geven. En daarna overstappen. Wel jammer dat je vervelende ervaring hebt gehad in het verleden. Mijn dochter redde het zelf niet met aanhappen etc wegens vroeggeboorte, en heb toen gekolft... Maar dat vond ik dus echt vervelend om te doen, na een half jaar afgebouwd. Maar wil het zeker opnieuw weer proberen met deze kleine.

3 jaar geleden

Reactie op Momster24

Je zou het ook bewust wat korter kunnen doen, 3 weken oid, om toch de goe ...
Ja ik denk dat het zoiets gaat worden. Lijkt me ook raar om zoveel stuwing te hebben en al die melk en daar dan niks mee te doen. Ik ga de nutricia in huis halen, en dan zie ik wel. Heb je nog lang vol gehouden dan met een half jaar kolven! Op het werk heb ik dat ook gedaan en ik vond het helemaal niks om dat tussendoor te moeten doen en productie liep hard terug. Nog 2 mnd gedaan en toen gestopt, zoveel gedoe

3 jaar geleden

Reactie op moontje_mona

Je hebt twee borsten 😬 gewoon tegelijk aanleggen.. hoef je tussendoor ook ...
Dat lijkt me echt heel heftig! Moet je goede stoel/kussens oid hebben want hoe hou je dat vol met twee op je arm haha. Grote bewondering voor vrouwen die dat kunnen en zulke doorzetters zijn!

3 jaar geleden

Reactie op Eveline_Eveline

Ik zie om me heen dat borstvoeding vooral makkelijk is; altijd voorradig en ...
Als het als vanzelf gaat zou ik het ook zeker doen. Maar dat is helaas niet altijd zo. Superfijn dat het bij jou zo makkelijk gaat, dan geniet je er ook van en is het alleen maar iets moois. Misschien is mij dat gegund deze keer 😇😇