20 Reacties
één jaar geleden
Ik heb er 3 waarvan de jongste nu bijna 6 maanden is en de oudste in november 4 wordt.
Je kan niet alles tegelijk en alleen, go with the flow ♥️. Jullie kunnen dit en wellicht over paar maanden heb je minder strijd met je dochter omdat ze nu waarschijnlijk tussen wel of geen slaapje overdag in zit.
één jaar geleden
Onze oudste dochter was qua slaap echt vre-se-lijk de eerste paar maanden, echt om te janken. Onze tweede dochter is nu 4 maanden en een compleet ander kindje; zo relaxed en tevreden.
Echt elk kindje is anders!
Je hormonen kunnen ook met je aan de haal! Heb af en toe ook gedacht ‘waar ben ik aan begonnen?’ Tijdens de zwangerschap, maar jij KUNT dit!
één jaar geleden
Ik heb er 2, mn zoon word in januari 4 en mn dochter is 2,5. Toen ik zwanger was van de 2e kon de oudste niet zelf in slaap komen dus hele avonden op z'n kamertje gezeten maar toen z'n zusje geboren was kreeg hij het helemaal onder de knie en lostte alles zich vanzelf wel op. M'n dochter sliep het eerste half jaar zo graag en lekker in de draagzak, ik vond het heerlijk en ook de band die ze samen opbouwen. Je gaat dit zeker kunnen! Slaapritme kunnen ineens een omslag maken en er is zo veel moois om.naar uit te kijken, gaat echt helemaal goed komen 🩷
één jaar geleden
Hier mama van een zoontje van 2.5 en een newborn van bijna 6 weken oud. Ik zal liegen als ik zeg dat het niet aanpoten is. Ja je bent de hele dag bezig met luiers verschonen, flessen maken, alles moet weer op schema. Klap op de vuurpijl was onze zoon de eerste hele maand weer aan het spoken in de nachten en wil hij nu overdag ook niet meer slapen. Toch zou ik het voor geen goud terug willen draaien. Hij is super lief voor haar. Wil de hele dag wel met haar knuffelen en als ze huilt dan komt hij meteen aanrennen om te kijken of hij kan helpen. Ons meisje is een super relaxt kindje. Plus je hebt het allemaal nog niet zo lang geleden gedaan, dus je zit zo weer in het ritme. Het komt echt goed mama! Ja er zijn pittige dagen, maar het is hetvook echt waard!
één jaar geleden
Reactie op SongMJG
Zou kunnen ja. Zonder dutje redt ze het niet, maar met dutje duurt het lang ...
Ja hier hetzelfde probleem met de middelste. Hij doet nu een powernap van 20 min en dat gaat redelijk
één jaar geleden
Ik heb dit ook al vanaf het begin en inmiddels 31 weken. 🫣 Iedereen zegt dat het wel goed komt en het vanzelf gaat, bij mij wordt de angst alleen maar groter hoe dichterbij de bevalling komt. Vannacht ook weer een dramatische nacht en ik ben zo bang voor het moment dat er nog 1 bij is, dan steken ze elkaar straks aan en slaap ik helemaal nooit meer. 😅 Dochter is 2,5 slaapt maar af en toe door en wordt een aantal keren per nacht gillend en huilen wakker. Wordt boos als je haar wil troosten dus ja wat kan je dan nog doen, zelfs praten op afstand maakt haar bozer, ze ligt al bij ons in bed voor zoveel mogelijk slaap voor ons allemaal. Dus ik begrijp de angst, ik hoop dat ik over een paar weken ook kan zeggen dat het wel mee valt, want voor nu begrijp ik je angst voor 100%.
één jaar geleden
Zeker herkenning! Tijdens de zwangerschap was k ook regelmatig gespannen en angstig en aan het twijfelen, hebben we wel goed gekozen. Wat doen we onze relatie aan, wat doen we onze oudste aan, wat doen we onszelf aan.
En toegeven, de eerste 1 á 2 maanden waren écht heel zwaar. De kraamweek had ik die gedachten nog steeds, waar zijn we aan begonnen. De gevoelens voor m'n jongste moesten nog komen en ik had veel schuldgevoelens naar de oudste toe. Ervaarde het heel zwaar om maar te proberen alles hetzelfde te houden voor haar, en tegelijk de jongste ook te geven wat ze nodig had.
Daarna dat los kunnen laten, meer routine en meer klik met de baby. Maar nog echt onze weg zoeken en dagen alleen met de 2 trokken we allebei niet goed. Dat we zeiden dat we echt niet begrepen hoe mensen het deden met 2 kids, dat het niet te doen was.
En toen, opeens, was het gewoon goed. We hadden onze draai, de kids gingen goed en ik zie en zag absoluut niet meer op tegen een dagje alleen met ze.
De liefde voor de jongste was er na de eerste week en daarna alleen nog maar gegroeid. De liefde voor de oudste is ook alleen maar meer geworden. Zien hoe ze samen zijn was vanaf het begin geweldig om te zien en wordt steeds leuker. De tweede baby ervaren we als veel makkelijker dan de eerste, vooral omdat we alles al een beetje kennen.
De nachten hier zijn pittig omdat de baby elke 2 uur wil drinken, soms nog vaker, maar ervaar ik niet zo, ik voel me niet extreem moe en weet dat het vanzelf beter wordt.
Het is allemaal zo leuk dat we denken zo willen we er nog wel 2 🤣 gaan we niet doen, maar ik wil maar zeggen, die eerste fase was zwaar, maar ben je ook zo weer vergeten. Ze is nu 4,5 maand, dus het gaat al ruim zo lang goed als dat het zwaar was. Als het alleen die eerste maanden zijn... nou dat is eigenlijk helemaal niks op een leven 😊
Het gaat echt goed komen! Als je de wens zo sterk had voor een tweede, dan zijn het nu vooral de hormonen die je laten twijfelen. En het feit dat je je tweede kindje nog niet kent helpt ook niet. Het is nog abstract. Maar dat komt allemaal goed als je eenmaal de baby hebt en je draai vind.
één jaar geleden
Allereerste natuurlijk, gefeliciteerd!!!
Grote herkenning hier. Ik was juist onverwacht zwanger van de 2e vorig jaar en had er ook veel paniek om.
Ik heb er twee nu, eentje van 2,5 jaar net als jij en eentje van bijna 11 maanden. Ik heb ook een tijdje gehad dat de oudste liep te spoken. Maar met wat advies van de opvoedadviseur van de GGD ging het echt super goed. Die kun je gratis om hulp vragen..
Ik heb nog een eigen leven. Ik sport 3x per week, ga als het kan eens in de zoveel tijd uit eten met m'n man of een vriendin. Als eenmaal nummer 2 er is pas je je vanzelf aan, gaat allemaal automatisch. En in het begin is het druk maar daarna merk je er niet zoveel meer van. Het word steeds makkelijker naarmate de jongste ook ouder word, dan zit je niet meer vast aan flesjes of borstvoeding en dergelijke.. Ze gaan heerlijk samen spelen waarschijnlijk. Super leuk om twee kleintjes te hebben! En ja het is soms even zwaar, zoals gisteravond kwamen ze van de opvang af en ze lagen allebei tegelijk te huilen en ik was alleen. Ik heb ze zsm naar bed gedaan, daarna was het me-time en kon ik even ontspannen 😀 dus nee het is niet allemaal leuk, maar het overgrote deel is super leuk.
één jaar geleden
Ik voel je.. ook zwanger van de tweede, nu 39 weken dus het is echt elk moment zover, en de paniek slaat ook hier af en toe toe. Zeker als de oudste weer nachtenlang aan het spoken is. Hij is een slechte slaper dus af en toe vraag ik me echt af hoe we dit in godsnaam moeten gaan doen. Maargoed, op de een of andere manier zal t wel goedkomen.
één jaar geleden
Reactie op juudje6
Allereerste natuurlijk, gefeliciteerd!!!
Grote herkenning hier. Ik was juis ...
Dankje, Ik zal proberen los te laten en hopen op dat automatisme. Mijn man steunt me wel om geregeld een paar uurtjes eruit te kunnen voor sport of vrienden. Hopelijk met 2 kids dadelijk ook haha
één jaar geleden
Reactie op SongMJG
Dankje, Ik zal proberen los te laten en hopen op dat automatisme. Mijn man ...
Haha moet goedkomen. Het is hartstikke leuk twee maar wel even aanpoten. Je hebt leuke en minder leuke dagen er bij zitten. Het makkelijke is wel dat je beetje weet wat je moet verwachten. Ik vind baby's overigens zoveel makkelijker dan peuters hahaha
één jaar geleden
Gefeliciteerd! En het komt goed, uiteindelijk. Want eerlijk is eerlijk, het is mega zwaar de eerste maanden. Maar wat de jongste straks wel al meteen leert, is even wachten. Ik vond het heel erg zoeken naar verdelen van aandacht. Maar uiteindelijk werd de oudste er zelfstandig van, en de jongste had sowieso meer geduld.
één jaar geleden
Je kan dit. Ik kan dit ook. Het is soms zwaar, ik heb een kindje van 2,5 en een van 9 maanden.
De aandacht verdelen vind ik echt moeilijk, maar het is belangrijk om de verwachtingen bij te stellen; met 2 of meer kinderen kan je de kinderen niet voortdurend evenveel aandacht geven als wanneer je er eentje zou hebben.
één jaar geleden
Gefeliciteerd! Mijn eerste van 2,5 heeft nu een zusje van 7 maanden. Ja, het is soms pittig. Ze wisselen elkaar in dutjes af, wat mijn dutjes onmogelijk maakt haha. Maar, ze zijn echt gek op elkaar. Het is zo leuk om mn peuter in de rol van grote zus te zien. Hoe blij ze met haar zusje is. Willen helpen met luiers enzo. Vind het echt wel heel gezellig met mn meiden. 🩷
één jaar geleden
Reactie op Kruimel90
Ik heb dit ook al vanaf het begin en inmiddels 31 weken. 🫣 Iedereen zegt d ...
Dit klinkt als nachtangst/nightterror en is op te lossen. Google was m’n beste vriend, na 10 dagen was onze peuter ervan af.
één jaar geleden
Van harte gefeliciteerd! Omarm de rot gevoelens en probeer ze vooral niet weg te duwen. Dan komen ze dubbel zo hard terug. Je mag onzeker zijn, en bang, en verdrietig en alles wat komt kijken bij deze beslissing. Die van ons zijn nu 2,5 en 4 maanden, ik vind het heftig. Maar zodra ze iets doen waar je als moeder van smelt, ben je alles weer heeel snel vergeten. Het is voor het hogere doel. Korte termijn pijn, lange termijn fijn. 2 kindjes dicht op elkaar is zwaar, maar in de toekomst hebben ze zoveel meer aan elkaar. Zie het als een missie, die zwaar wordt, maar waar je straks trots en met een glimlach naar kan terugkijken. Slaaptip voor de peuters onder ons: dreamease van YoungLiving. Drupje onder de voetjes doet wonderen. Heel veel succes maar ook geluk en plezier. ❤️
één jaar geleden
Dit zit dus de wens bij ons voor een 2de ook in de weg. Er zijn momenten dat ik ontzettend graag een 2de wil maar er zijn ook genoeg momenten dat ik het nu met 1 kindje al erg pittig vind. Voorheen was ik een fanatieke sporter maar ik ben nu savonds (nog steeds) zo moe van alle zorg taken en huishouden werk etc dat ik de energie nog steeds niet heb. Ik wacht zelf nu dus nog een jaartje. Maar ik denk dat het er ook wel bij hoort je groeit er vanzelf in ❤️