9 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb geen specifieke ervaring met combinatie kind-kat, maar wel kind-hond. Misschien een hekje of grondbox zodat de kat zijn rust kan opzoeken als hij dat wil. Daarnaast is het heel goed als ze naar elkaar kunnen kijken van een afstandje zonder dat ze meteen gevaar vormen aan elkaar. Zo raken ze gewend aan elkaars bewegingen/gedragingen. En ik zou echt gaan oefenen met zachte handjes. Koop een knuffel of pop oid om het mee te oefenen. De kleine laten meehelpen met klusjes voor de kat is ook een manier om een goede band te scheppen. Laat hem de brokjes in het bakje doen bijvoorbeeld en, als het kan, voor de kat neerzetten. Probeer zoveel mogelijk de aandacht bij te sturen wanneer de kat daar geen zin in heeft. Geef aan waarom je nu niet wilt dat hij de kat aait en geef een alternatief: "De kat ligt nu even te slapen, dus laten we hem met rust. Wil je liever tekenen of een blokkentoren bouwen terwijl we wachten tot hij wakker wordt?"

2 jaar geleden

Hier hebben we het zelfde met de hond. Ons zoontje laat hem niet met rust en begint nu aan de oren en staart te trekken. De hond doet ook niks en proberen dit tegen te houden maar ons zoontje heeft blijkbaar oren die niet werken. Zijn er druk mee haha

2 jaar geleden

Hier ook het geval. Al valt het wel mee hoe hardhandig onze dochter is. Wij proberen zoveel mogelijk rollenspel te doen met de kat. Zachtjes aaien... constant voordoen en benoemen. Kammen samen. We betrekken haar bij alles wat de verzorging van de kat betreft. Heb het idee dat het langzaamaan wel steeds iets liefdevoller wordt. Hier is het vooral extreme liefde naar de kat. Maar die krijgt wel eens een ("aai") klap. Daarnaast heeft onze kat veel hoge slaapplekken maar ze blijft ook gewoon liggen en accepteert alles. Ik denk dat als de kat echt pijn gedaan wordt hij/zij wel het hazenpad kiest. Heb haar ook een knuffelkat, met geluid en beweging gegeven waar ze mee kan oefenen. Ze gaan het vast snel leren om iets katvriendelijker met ze om te gaan.

2 jaar geleden

Hier was dat ook het geval, hij trok de kat (ook een goedzak) aan zn haren naar de grond zelfs. Elke keer als hij dit deed pakte ik onze kat op en deed voor wat je wel moet doen en zeg "aaien, zachtjes, aaien", of ik zette mn zoontje ver bij de kat weg en zei "Nee! Niet lief!" en hield m vervolgens even 5 minuten bij de kat uit de buurt, ook al wilde hij meteen terug. Zeker dat hij dat begreep hoor! Nu komt het eigenlijk niet meer voor en aait hij hem lief (proces van een aantal weken wel hoor haha). Succes!!

2 jaar geleden

"Max kan ik nog niet duidelijk maken dat wat hij doet niet goed is". Wat bedoel je hier mee? Dat je hem niet kan aanspreken op zijn gedrag? Het is inderdaad goed om gewenst gedrag (dus het aaien) voor te doen en belonen met complimenten zodra hij dat na doet. Dat wil niet zeggen dat hij niet mag of kan worden toegesproken (streng) wanneer hij te ver gaat. Hij heeft een prima leeftijd om te leren begrijpen wat de grenzen zijn

2 jaar geleden

Reactie op Raaau-

"Max kan ik nog niet duidelijk maken dat wat hij doet niet goed is". Wat be ...
Oh, ik spreek hem zeker wel aan 😊 en ik heb ook nog eens zo’n donkere heksenstem als ik hem terecht wijs. En mijn vriend doet het net zo, maar hij vindt alles nog leuk en grappig. Ik heb het idee dat hij het serieuze nog niet begrijpt. Mijn “nee” doet hij dan na, met zo’n belerend vingertje en een schuddend hoofdje. En verder giechelt hij om alles. Ook als ik hem het juiste laat zien, of rustig uitleg.. het is wel echt een energiebom eerste klas. En mijn vriend zegt dan makkelijk: misschien moet Bob maar een keer uithalen, dan leert ie het wel. Maar aan dat soort uitspraken heb ik een hekel. Zeker als er echte pijn bij komt kijken. Net als onze houtkachel… “ daar brandt hij zich maar 1 keer aan” 😤😤😤 Ja… of je zorgt ervoor dat hij er niet bij kan. Sorry, maar vind dat soort dingen zo makkelijk . Ik probeer nu iedere keer Max bij Bob weg te houden als de kat slaapt of eet en uit te leggen waarom. Ach… misschien moet er een beetje tijd overheen…

2 jaar geleden

Reactie op Zonnetje25

Hier was dat ook het geval, hij trok de kat (ook een goedzak) aan zn haren ...
Klinkt bekend. Ik denk dat het inderdaad een kwestie van ( extra) opvoeding is. En tijd. En geduld. En nog meer tijd. En geduld ☺️ Het gekke is: onze kippen aait hij dan wel weer voorzichtig. Het is dus alleen bij de kat.

2 jaar geleden

Reactie op MvM2021

Oh, ik spreek hem zeker wel aan 😊 en ik heb ook nog eens zo’n donkere heks ...
Zo herkenbaar.. Hoe strenger ik de kleine toespreek hoe ondeugender en baldadiger ze wordt.. Of er ontstaat een complete dreumes drama met op de grond gaan liggen en een potje te schreeuwen en huilen 😭🤣 Wij hebben twee katers en een hond en bij ons is het 'aaien' uiteindelijk helemaal goed gekomen. Kleine was al heeeel jong bewust van de dieren en dat ging ook met zachte maar ook minder zachte handelingen. Onze katers liepen gelukkig wel weg want ze kan lief aaien maar vond de haren ook interessant en kon er ook ineens aan trekken. Nu doet ze lief aaien maar wil ze zooo graag dat ze erachteraan rent en de katten dat weer niet zo fijn vinden 🙈 Hond was ze erg gefocust op zijn oren en aan zijn halsband trekken en daar echt bovenop gezeten en focus/afleiding verleggen op andere dingen gelegd en aangeleerd zoals brokjes geven, met een balletje gooien etc. En dat doet ze nu heel goed. Heeeel veeeel geduld en veel herhaling en ongeacht hun reactie wel consequent blijven in wat wel/niet mag. En misschien tijdelijk een hoog plekje creëren zodat je kat zich daar kan terugtrekken.

2 jaar geleden

Onze oudste dochter kon niet van onze oude hond afblijven en bleef maar achter hem aan gaan. Zag aan de hond dat hij het niet fijn vond. Hij zocht zijn mandje op of zocht steun bij ons. Wij bleven waarschuwen en haar bij de hond weghalen. Uiteindelijk hebben wij een hek gekocht en middenin de woonkamer gezet. Voornamelijk uit bescherming voor de hond. Maar voor ons gaf het ook rust. Nu onze dochter ouder is gaat het prima en is het hek niet meer nodig. Onze jongste dochter heeft niet veel aandacht voor de hond.