36 Reacties

2 jaar geleden

Dat is echt al heel veel meer dan mijn zoontje. Die is van maart 2021 en zegt alleen ohnee en ohdie

2 jaar geleden

Hier zegt ze; ja is ja, poppy kom, *haar eigen naam*, niet doen, papa eten, (of mama eten) oh auw auw, mag niet …. en een hoop losse woordjes.

2 jaar geleden

Ze is bijna 1,5 jaar

2 jaar geleden

Bij ons is het Opa Poes Oma Mama Papa Aarbei Paaaanaan (banaan) Bal Die En soms auto Hij probeert alles na te zeggen en brabbelt verder veel in z'n eigen taaltje Nog geen echte koppelingen verder.

2 jaar geleden

Hier nog niets. Nja woef als ze een hond ziet. Verder ja, dit, en klinkt als mama en papa

2 jaar geleden

Mijn dochter is 17 maanden en zegt de volgende woorden: Papa Mama Opa Oma Tante Poes Aap Kikker Eten Koekje Komkommer Aardbeien Mmm lekker Bal Minnie mouse Drinken Poepie Buiten Boek Verder maakt ze bij bijna alle diertjes de geluiden.

2 jaar geleden

Hier zegt ze lekker, papa (bedoeld ze haar broer, papa en mama mee), ja, koekje, ijs, koe en auw

2 jaar geleden

Hier praat ze echt al heel goed voor haar 1,5 jaar. Horen we op de opvang ook terug. Maar ik weet ook dat dit heel snel is en ook nog niet ‘hoeft’.

2 jaar geleden

Reactie op Stemali

Hier praat ze echt al heel goed voor haar 1,5 jaar. Horen we op de opvang o ...
Echt ook al zinnetjes met meerdere woordjes, vraagt dingen aan ons.

2 jaar geleden

Hier vergelijkbaar. Hij is van eind april. Veel mama. Af en toe papa. Het meeste Tuss en dan bedoeld hij zijn grote broer Ties. Die kijkt Bob de Bouwer dus sinds kort is het bij alles bouw. En klar, als hij klaar is met eten, drinken. Hij wijst veel, da da da en wil dan weten wat het is. Hij probeert het dan ook wel te zeggen. Af en toe lukt dat. Ik merk dat hij ons wel super goed begrijpt. Als we iets vragen knikt of schudt hij zijn hoofd. En hij volgt instructies op. Loop maar naar je stoel. Doe maar in de prullenbak. Pak maar een boekje. Dus ik blijf tegen hem praten en vertel ook altijd wat ik aan het doen ben. Zijn praat ontwikkeling is vergelijkbaar met onze oudste. Die wordt in december 3 en praat nu continu. Soms al 4, 5 woord zinnen. Kan hard gaan opeens.

2 jaar geleden

Onze dochter van 29 maart 2021 zegt ook bijna niets, waf, mama, yes en ja.. van de week nog met haar bij neuroloog geweest en wanneer ze 2 woorden/klanken maken voor een bepaald persoon/dier/ iets anders is het helemaal prima. Alle kinderen ontwikkelen zich anders, vooral niet druk maken, blijven benoemen en je niet gek laten maken door wat andere kinderen kunnen

2 jaar geleden

Hier opeens best veel oa; Mama Opa Eten Uit Op Aap Poes Vis Paard Appel Auto Buiten Bal Mee Die

2 jaar geleden

Het verschilt volgens mij echt per kind.. Ik zou er niet mee inzitten!

2 jaar geleden

Behalve dat ik hier vooral reacties vind met wat eigen kindjes vooral wel al zeggen.. wil ik toch vooral op jouw post ingaan, top dat je kindje al zoveel zegt en kan uiten! Dat is al heel wat en volgens mij nooit te vergelijken, daardoor krijg je misschien een vertekend beeld, ontwikkeling, gezond zijn, meekomen met wat jij voor je kindje kan inschatten op vooruitgang is alles wat je gevoel kan bevestigen dat het wel goed zit, no worries! Ieder z'n ding en tempo, komt zoals het komt en go with the flow X!

2 jaar geleden

Ons zoontje is 18 maanden en zegt nog vrijwel niks (op een soort van mama na) eerst dacht ik ach ieder kind z’n eigen tempo maar vraag me nu soms toch wel af of er niet iets van vooruitgang op deze leeftijd in moet zitten. Nog meer kindjes hier?

2 jaar geleden

Reactie op Lissa12

Ons zoontje is 18 maanden en zegt nog vrijwel niks (op een soort van mama n ...
Same here

2 jaar geleden

Onze dochter is 1j & 5 maanden en zegt de volgende woorden: Mama/papa Opa/oma Ja/Nee Appel Auto Aap Poes Fles Vogel Aan/uit Buiten/binnen Fiets Beertje Bing/Bumba En nog wat andere woordjes waar ik niet op kom, ze doet nu ook mensen na als ze niezen (hatsjoe zeggen) of maakt dieren geluiden.

2 jaar geleden

Reactie op Lissa12

Heeft hier ook wel even geduurd maar nu komen er toch steeds meer woordjes bij! Heb je wel het gevoel dat je kindje veel begrijpt? Hier kan ze wel erg goed antwoorden op ja/nee vragen en zo kan ze zichzelf echt duidelijk maken! Dat zelf spreken komt dan wel weer, ze zullen vast druk bezig zijn met andere dingen te ontwikkelen :)

2 jaar geleden

Reactie op Lissa12

Hier ook nog nauwelijks woordjes. Alleen papa en auto. Wel vrijwel alle dieren geluiden.

2 jaar geleden

Ik ben gestopt met woorden bijhouden want hij kletst zó veel. Er komen op sommige dagen meerdere woorden per dag bij. Hij gaat zelfs al 2 woorden zinnetjes zeggen. Daarentegen loopt hij nog niet los. Alles op z’n tijd en blijkbaar focussen ze dus allemaal ergens anders op.