16 Reacties

één jaar geleden

Zelfde probleem hier dus lees even mee

één jaar geleden

Hier het zelfde 😅 consultatiebureau zegt voorlezen enzo maar mijn kind interesseert het niks als wij dat doen, gaat alleen maar spelen. Dus ik lees ook ff mee

één jaar geleden

Hier ook zo.. wij lezen wel iedere avond voor en heb de indruk dat ze alles verstaat wat we tegen haar zeggen

één jaar geleden

Dit hebben wij ook heel lang gehad. Sinds een week zegt ze opeens heel veel woordjes na. Het komt echt vanzelf!

één jaar geleden

Hier ook zo, laatste weken zit er wel plots vooruitgang in, hoewel de nieuwe woorden allemaal op elkaar lijken, is het ons duidelijk wat ze dan bedoeld. Alleen kan ze een nieuw woordje een week gebruiken en daarna opeens helemaal niet meer. Ook zegt ze de laatste weken dingen die wij zeggen soms na, dus wat we wel zijn gaan doen weer, is alles waar ze naar kijkt benoemen en herhalen herhalen herhalen. En dan heel enthousiast als ze het na zegt. Ze gebruikt het woord daarna niet zelf. Maar ze vind het nu wel een super leuk spelletje. Dus ik ga ervan uit dat het op den duur wel gaat helpen 😆🤷‍♀️ Zelfde als ze inderdaad wijst dan pak ik het niet, maar noem het woord van iets in de omgeving. Laatste week zegt ze als ik het goede heb genoemd, het woord van wat ze wil dan na met knikken erbij. Ik hoop dat ze dan op een gegeven moment zelf het woord gaat gebruiken, gaat dan ook een stuk sneller haha. Wordt een beetje moe van, deze? Nee, deze? Nee, die dan? Nee, enz 🤣 we hebben nogal een vol huis. En de woordjes proberen 'af te dwingen'. Ze zei bv opeens klaar (klinkt als ahh), maar was er weer mee gestopt, dus nu mag ze d'r stoeltje pas uit als ze met woorden duidelijk heeft gemaakt dat ze klaar is. Wil je nog? Nee. Klaar? Ahh. Ok. Zijn we niet heel streng in hoor, als ze duidelijk helemaal klaar is ermee of niet lekker in d'r vel, wat dan ook, dan pushen we het niet. Maar t lijkt wel te helpen, ze zegt het nu weer vaker.

één jaar geleden

Mijn zoontje van bijna 3 sprak een jaar geleden ook bijna niet ook al begreep hij alles wat we zeiden en hij kon wel duidelijk maken wat hij wou door mimieken e.d. Nu gaat hij naar een logopediste, zei heeft me de tips gegeven om altijd alles heel duidelijk te zeggen, ook af en toe langzamer en duidelijk laten zien hij jij die klank maakt. Ook al word het niet nagezegd word het wel gehoord opgeslagen en dat is al deel van de spraakontwikkeling. Liedjes zingen, voorlezen of gewoon lekker kletsen word zeer aangeraden, hier raad ze de speen af maar die heeft m'n zoon nog wel met slaapmomenten verder niet. Ook aanwijzen met duidelijk benoemen schijnt goed te zijn, uiteindelijk komt het zeker wel op gang.

één jaar geleden

Open vragen stellen en dan redelijk snel zelf het antwoord geven. Als hij naar bvb een speelgoedauto wijst, het al pakken en terwijl je het aan hem geeft: "wat wil je? Auto" Meenemen met boodschappen doen is ook leuk, en dan vervolgens alles wat in de kar gaat benoemen. Je wilt in ieder geval voorkomen dat hij alleen maar ja/nee hoeft te zeggen, dat zorgt er namelijk voor dat hij wel andere woorden moet gaan gebruiken.

één jaar geleden

Heel herkenbaar terwijl wij heel veel boekjes lezen

één jaar geleden

Misschien vind hij pretletters ( je hebt ook een babyversie) wel heel leuk. Dit is op youtube. Als je het 100x zelf hebt gehoord is dat heel irritant. Maar onze dochter praat het wel veel na en benoemd buiten dan ook deze dingen, zoals fiets, koe, auto en ga maar door.

één jaar geleden

Ladies, boekjes lezen is geen wondermiddel. Boekjes lezen is nog heel abstract vaak. Het type boekjes wat je leest is heel belangrijk en om eerlijk te zijn lezen veel ouders ook gewoon slecht voor. Maak het vooral heel levendig en leuk: ja, met stomme stemmetjes, geluiden en gebaren. Kies voor boekjes met duidelijke plaatjes van bijvoorbeeld dieren. (namen en geluiden, kleuren, groot vs klein, glad/zacht/hard etc) of over lichaamsdelen oid, kies voor voelboekjes, flapjes, pop-up boekjes etc. Dat is interessant en leent zich voor nuttige vocabulaire. Op deze leeftijd lees je nog niet voor in de zin van dat je de tekst leest die in het boek staat. Het is voornamelijk plaatjes kijken en benoemen wat je ziet (koe zegt boe, kip legt ei, etc.). Ik ben zelf echt fan van Guido van Genechten voor boeken waar je makkelijk woordjes mee kunt oefenen. Met name Ik zoen je, Dik en Dun, Op en In. De boeken van Jimmy Fallon lenen zich hier ook heel goed voor (maar zijn niet altijd even mooi vertaald).

één jaar geleden

Hier juist een zoontje dat voorloopt met praten. Wij lezen elke avond een boekje voor en ook overdag als hij dat wil. Gaan vaker naar de bibliotheek voor nieuwe boeken. We praten heel veel tegen hem ook over wat we aan het doen zijn al sinds zijn geboorte. We leren hem actief elke dag een paar nieuwe woorden. Vooral woorden die hij grappig vindt pakt hij direct op en "oefent" ze in bed. We zingen veel kinderliedjes met gebaren. Nu zingt hij zelf al de zin hop hop hop paardje in galop. Maar denk dat het ook echt met interesse te maken heeft hoor. Hij vindt liedjes en boekjes leuk dat helpt.

één jaar geleden

Vooral zelf veel praten hielp hier boekjes voorlezen deed ik al van van toen hij 6maand was , en in de opvang pikt hij ook veel woordjes op door met de begeleiders alledaagse prenten te benoemen.

één jaar geleden

Hier een zoontje dat heel veel praat en gek is op boekjes en liedjes. Ik weet niet of het helpt, maar ik stel tijdens het lezen van boekjes ook vaak open vragen als 'wat zie je allemaal?/Wat is dit?'. En ik laat hem sindskort bij boekjes op rijm (zoals Bobbi/Nijntje) de zin afmaken (meestal de laatste lettergreep of het laatste woord benoemen). Verder scheelt het misschien heel erg dat ik voorlezen en liedjes zingen het allerleukste vind dat er is en alles al vanaf zijn babytijd benoem. (Ik was in de kraamweek al het verschil tussen vijlen en veilen aan hem aan het uitleggen, kraamzorg moest altijd erg lachen om dit soort verhalen.) En tegelijkertijd denk ik dat het niet per se uit hoeft te maken en dat elk kind verschillend is qua ontwikkeling. Onze zoon loopt nog niet zo lang los bijvoorbeeld. Hij is heel voorzichtig en heeft gewacht tot hij zeker wist dat hij bijna niet zou vallen. Misschien zijn er kinderen die in hun spraakontwikkeling zo perfectionistisch zijn; die pas gaan praten als ze zeker weten dat ze dingen 'goed' kunnen zeggen. Zo ken ik ook best wat volwassenen die best goed zijn in andere talen, maar ze durven het niet direct te spreken uit angst om fouten te maken.

één jaar geleden

Toevoeging: mijn schoonmoeder vertelde onlangs dat de spraakontwikkeling bij haar tweede zoontje (mijn zwager) pas goed op gang kwam toen ze net deed of ze hem niet begreep. Haar woorden: 'we waren zo geoefend in hem begrijpen, dat hij het niet nodig vond om meer te gaan zeggen. Pas toen we ons van de domme hielden, werd hij gefrustreerd en begon hij meer te praten'. (Beetje het verhaal van 'klaar' dat ik hier ook lees.)

één jaar geleden

Misschien dat het kwartje ineens gaat vallen binnenkort. Natuurlijk kun je boekjes lezen en alles benoemen, maar hier sprak ze een maand geleden max tien woorden en nu tientallen woorden. Alsof ze het ineens door had, heel bijzonder. Dus ja, natuurlijk kun je het stimuleren, maar ik denk ook dat het deels te maken heeft met interesse en het 'door hebben'. We hebben namelijk niks anders gedaan. Praten veel, vragen veel en benoemen veel, maar dat is ook een soort automatisme 😁

één jaar geleden

Ik merk sinds ze bij de opvang zit en ik weer aan het werk ben (vanaf 1 jaar) hoor ik steeds meer woordjes en sinds 3 a 4 weken komen er zoveel woorden en soms ook 2 a 3 woordjes achter elkaar. Gaat ineens veel te hard hier. Laat veel plaatjes zien en benoem het en 9 van de 10 keer zegt ze het ineens na