9 Reacties
4 maanden geleden
Was bij onze dochter ook zo... na een tijdje deed ze het plots toch op het potje.
4 maanden geleden
Hier werkt ook nog niks, wij leren haar nu wel dat ze bij plassen/poepen in de wc moet gaan staan (de ruimte 😜). Ze voelt het wel maar alles is eng, terwijl ze bij elkaar al zo’n 30 stickers heeft voor plasjes het afgelopen half jaar. Zijn er niet heel veel mee bezig geweest ivm de komst van haar broertje maar ze wilde zelf wel op die momenten.
We hopen dat door daar te staan de ruimte vertrouwd wordt en dat letterlijk de drempel is die ze over moet. Want ja als je daar moet staan is op de wc gaan zitten met zo makkelijk?
Misschien helpt dit bij jullie ook?
4 maanden geleden
Ik had toen het mooi weer was buiten een potje neergezet en onze dochter in haar onderbroek laten lopen. Toen moest ze wel op het potje en deed ze dat ook netjes. Misschien als het weer mooi weer is ook proberen buiten op het potje te poepen? Emma vond het ook erg spannend om op het potje te gaan en vroeg ook om haar luier in het begin, maar die gaf ik niet 😅 ik zei toen dat het echt op het potje moest. Was wel even een drama, maar heeft hier wel geholpen 🙈 en natuurlijk steeds belonen als ze wat op het potje deed!
4 maanden geleden
Ik heb daar meerdere "posts" over geplaatst. Gewoon niet geven. de controle die mijn dochter had... ik voelde mij bijna in de zeik genomen... Gewoon afgelaten. 1 keer protest in haar broek gepoept, niet op gereageerd en daarna booit meer gedaan. Mijn man was het er niet mee eens, maar ik was het getuttel zat. luier op wc om het op te vangen had hij bedacht, als overgang bijv... Gewoon af laten 🙌🏻 komt goed, promise!
4 maanden geleden
Ikzelf zei 34 jaar geleden: als ik 4 ben, dan ga ik poepen op de wc. Daarvoor weigerde ik. Ik was zindelijk op mn 3e. Dus kreeg een tijdje de luiers vsn mijn kleine broertje om. Poepte dan meteen en dan was t weer klaar.
Kinderen met een sterke wil hebben dat vaker.
Daarnaast nog 2 theorieën die ik van vriendinnen heb.
Poepen is een ding waar kinderen zelf controle over hebben. Verder moeten ze vooral doen wat wij van ze willen. Sommige kinderen uiten die drang om zelf controle te hebben in het ophouden van poep.
Of poepen is nog eng. Er komt iets uit je billen en dat valt in de wc en is weg. Schijnt iets psychologisch te zijn.
Wellicht helpt kijken naar poep in de luier wel of als mama poept er bij zijn, zodat ze zien dat t niet eng is?
Dwingen kan averechts werken.
Succes in elk geval.
4 maanden geleden
Ik heb haar in haar blote billen laten lopen want ook zij vond het heel eng en na een paar ongelukjes ging ze ineens op het potje toen zitten en toen hebben we een groot feestje gevierd met zijn tweeën. En sindsdien nooit meer een ongelukje gehad. Het is een kwestie van veel geduld.
4 maanden geleden
Reactie op juudje6
Ik heb haar in haar blote billen laten lopen want ook zij vond het heel eng ...
Hier houdt ze het gewoon op tot ze weer een luier om krijgt, vraagt hier ook zelf om.. Als het het plassen eerst maar is dan komt het poepen wel. Ze heeft last van de luier maar ook dat is naast een cadeautje uitkiezen niet motiverend genoeg, terwijl ze het wel al heel vaak gedaan heeft. Hebben er ook een baby van 7 maanden bij dus 100% er mee bezig zijn is ook lastig. Als ze 4 is mag ze naar de basisschool als ze zindelijk is, vanaf 4 mag ze niet meer naar de peuterschool, het is allemaal niet genoeg motivatie. 🫣
4 maanden geleden
Reactie op Kruimel90
Hier houdt ze het gewoon op tot ze weer een luier om krijgt, vraagt hier oo ...
Onze dochter hield het ook op tot ze weer een luier omkreeg. Soms zelfs wel 4 uur! Dan deden we toch maar weer een luier om, bang voor blaasontsteking. Maar op een gegeven moment toch maar gewoon de hele dag niet aangedaan. Twee dagen heel veel ongelukjes gehad omdat ze het echt niet meer op kon houden en toen was ze er zelf ook klaar mee en sindsdien zindelijk!