28 Reacties

3 jaar geleden

Volg

3 jaar geleden

Wij hebben nu een dochter die bijna 1 is en nu is nummer 2 onderweg. Ik zal een lijstje maken van dingen die we het eerste jaar gebruikt hebben, zodat je een beetje beeld krijgt. Ik vond de lijsten namelijk ook nogal commercieel en heb eea echt niet gekocht! Maar weet wel dat iedereen anders is en dus ook andere behoeftes heeft!

3 jaar geleden

Reactie op Kiwinasje

Wij hebben nu een dochter die bijna 1 is en nu is nummer 2 onderweg. Ik zal ...
Dat zou vele mama's hier enorm helpen!

3 jaar geleden

1 tip, koop niet te veel kleertjes in de kleine maten. Bij m’n dochter mee de mist in gegaan. Had heel veel kleren voor haar, ze was en veelste klein, en had veel dingen met lange mouwen en het was vanaf april toen al behoorlijk warm waardoor ze heel veel dingen gewoon niet heeft aangehad. Ik doe nu per maat 5 setjes kleren. Alleen in maat 50 2/3 setjes omdat je gewoon niet weet hoe groot het wordt

MOD

3 jaar geleden

3 jaar geleden

Onze eerste is bijna 2 dus ik moet even denken hoe de baby tijd was. Hij werd te vroeg geboren dus wij hadden nog lang niet alles in huis en hebben daarna alleen gekocht wat we echt nodig hadden. - Qua beddengoed had ik een molton, hoeslaken en dekentje (voor wieg, ledikant en kinderwagen). Alles maal 2 of 3 (met 3 heb je er 1 in het bedje, 1 in de was en 1 in de kast). - 2 kruiken met hoes. - 2x aankleedkussen met extra hoezen (gewoon vd prenatal), voor boven en beneden. - 1 tummytub of badje (uiteindelijk zijn wij gaan douchen, maar dat vond ik eerst nog spannend) - Je kan nooit genoeg hydrofiele doeken hebben, en zeker ook een aantal XL. Die zijn fijn voor van alles en kunnen ook nog als lakentje indien nodig. En handig met verschonen onderweg. Ik vind de doeken van Hema erg fijn (sommige van andere merken voor ik te stug). - een paar washandjes voor het badje - voor de billetjes gebruiken wij altijd bepanthen zalf (koop ook een kleine voor onderweg) - wasgel, billendoekjes - qua kleding vooral wikkel rompers in het begin, is veel makkelijker. Voor nu ga ik vooral wat wol/zijde halen. En fijne boxpakjes. Als het maar comfortabel is. Je kunt los gaan of terughoudend zijn, ze groeien er ook snel uit. Vooral boxpakjes lijken kort te vallen is mijn beleving. Ik vind de bamboe rompers van Hema ook erg fijn. En het bamboe mutsje van de Hema (die blijft ook goed zitten) Aantallen is persoonlijk denk ik. Hangt er ook vanaf hoe vaak je wilt wassen.. - kinderwagen en/of draagzak - ik vond zelf een baby nestje fijn (had die van doomoo) en uiteindelijk om te slapen de puckababy piep (waardoor ik ineens dekentjes te veel had). Maar ook dat is persoonlijk. - uiteindelijk hadden wij een 2e hands wipstoeltje van babybjorn, was erg fijn. Andere optie is bijv de newborn set op de tripp Trapp stoel om je baby aan tafel te hebben (wat je voorkeur ook is) - bij flesvoeding is zo’n torentje voor onderweg handig om afgemeten hoeveelheden in te doen. - qua bijtringen is de matchstick monkey een aanrader - dingen met contrasterende kleuren. Wij hadden een zwart wit knuffeltje waar ons zoontje helemaal weg van was. Qua echte essentials kom ik niet zo ver. Optioneel in mijn idee: - box met kleed, ik had ook met matras maar was m.i. overbodig - luieremmer. Op zich wel fijn, ik heb de diaperchamp. Maar uiteindelijk veel beneden verschoond en daar gaan de luiers de kliko in. Dus was meer voor de eerste tijd. - flessenwarmer heb ik zelf overbodig gevonden. - speelkleed. Kan ook boxkleed zijn. Ik ben zelf niet erg van veel speelgoed en dingen met veel geluiden en alles. Wij hebben het iets meer prikkel vrij gehouden. Maar ook dat is misschien een voorkeur. En er valt vast veel meer te bedenken. Maar moraal van het verhaal is dat een baby in de basis niet veel nodig heeft. Maar alles is ook afhankelijk van persoonlijke voorkeur en of je eerder terughoudend bent of het juist leuk vindt om meer in huis te hebben.

3 jaar geleden

Op sites van winkels heb je goede lijstjes. Met musts en extra's

3 jaar geleden

Als je op google "consumentenbond uitzetlijst" intikt kom je hun lijst tegen. Daar staat bij alle benodigheden aangegeven of iets onmisbaar, ter overweging of twijfelgeval is volgens de consument. Wij verwachten ook ons eerste kindje en zien door de bomen het bos niet meer.. En weet niet of dit erg is, maar babywinkels zijn zo niet gemaakt voor ons. Verschrikkelijk vinden we het 🫣 Na vele lijstjes bekeken te hebben vond ik persoonlijk deze wel het tofste omdat vele lijstjes inderdaad commercieel waren. Ik heb ervaring met babies en kon zo de helft al weglaten wat je 1x of nooit gaat gebruiken. Ieder voor zich natuurlijk, maar dit is in ieder geval mijn mening.. Succes met de voorbereidingen, spannende tijd!! ❤️❤️

3 jaar geleden

Reactie op Sem_

Hi, In dit topic heb ik diverse uitzet benodigdheden geplaatst https://co ...
Bedankt!

3 jaar geleden

Reactie op Amanda001

Onze eerste is bijna 2 dus ik moet even denken hoe de baby tijd was. Hij we ...
Wat fijn dat je de tijd nam om dit te sturen! Echt enorm bedankt!

3 jaar geleden

24 baby heeft een hele goede lijst

3 jaar geleden

Kleding: Ik had niet heel veel setjes in maat 50 omdat wij al wisten dat ons kindje groot zou zijn.. Maar is echt heel persoonlijk hoeveel je daarvan koopt. * rompertjes: ik had per maat al minimaal 10 rompertjes liggen. * broekjes/shirtjes: maat 50 iets van 5 setjes. Maat 56: 10 setjes. * complete pakjes: maat 50 3 stuks. Maat 56 3 stuks.. Ik vind met voetjes eraan vast niet fijn, is snel te krap dus allemaal zonder voetjes. Textiel: * hydrofiele doeken.. Hele lading maar nauwelijks gebruikt, voornamelijk in het bedje. * spuugdoekjes van badstof. Lekken minder snel door dan de hydrofiele * badcape: is heel persoonlijk. Wij hadden lekkere zachte badcapes die wij veel gebruikten na het douchen. * hoeslaken voor in de kinderwagen. Ik gebruikte een ledikantlakentje over het kussen voor in de bak van de kinderwagen. Mocht er een keer gespuugd worden, hoef je niet meteen dat hele kussen te wassen. * hoeslaken, molton en lakentje voor in het bedje/cosleeper. Ik had voor beiden 4 hoeslakens, 2 moltons en 2 overtrekken passend bij de kamer. * losse dekentjes. Heerlijk voor extra in de wandelwagen of je baby in te wikkelen als een burrito om warm bij je te laten liggen. Verzorging: *ouderwetse stalen kruiken met hoezen. De elektrische mochten niet van mijn kraamzorg. * badje +standaard. Let heel goed op de hoogte van de standaard!! Wij hebben hem nauwelijks gebruikt omdat hij voor ons beiden te laag was.. * wasgel, badolie (kregen wij als tip om in het begin het uitdrogen van de huid tegen te gaan) Merk moet je echt zelf kijken wat je zelf fijn vindt. En haal niet te veel, het kan zijn dat je kindje bv niet tegen een bepaald merk kan en dan zit je met een jaar voorraad 🤣 * aankleedkussen met meerdere hoezen. Alleen voor boven gebruikte ik hem, beneden gewoon op de bank. *babyfoon. Wij hadden er 1 van luvion met camera. Inmiddels overgestapt naar een Google cam. Voeding: *flesjes, 2 kleine en 2 grote. Ik gebruikte difrax omdat ik die al heel fijn vond bij mijn dochter. Maar dat is heel erg persoonlijk. Wij hebben wel uit de baby dozen ook andere merken tijdelijk bewaard voor als de baby de difrax niet wilde. * poedertorens voor flesvoeding. Handig voor onderweg en ook bij het kdv zijn ze er heel blij mee. Ik nam ook vaak een klein bakje vol met voeding mee en dan een schepje zodat ik altijd voldoende had. * thermoskan! Bij flesvoeding ideaal als je weggaat! 1 met kokend water en een flesje met koud water en dan zelf mengen. Is ff beetje puzzelen voor de verhouding maar je hebt altijd wat bij je voor het geval dat. Onderweg: * kinderwagen. Goed opletten of jullie hem beiden fijn vinden lopen. Probeer er meerdere uit en denk ook aan opties naast dat het lekker loopt, bv voldoende ruimte voor boodschappen. Denk er alvast over na of jullie snel na de eerste nog een kindje willen. Want dan is het handig om vast voor een wagen te kijken die je om kan bouwen naar een dubbele. *maxicosi. 1tje die je ook makkelijk op de kinderwagen kan bevestigen vond ik echt wel heel fijn zodat je voor korte wandelingen niet perse de hele bak mee hoeft te nemen. * fijne tas voor luiers, doekjes, dat soort dingen. Hoeft echt niet perse een echte luiertas te zijn. Ik vond een tas met meerdere vallen heel fijn zodat ik m'n eigen spullen ook nog terug kon vinden. Niet perse essentieel * draagzak. Je moet dit zelf fijn vinden en dan moet ook je kindje het nog leuk vinden. Hier wel een mooie gekocht maar mijn zoontje vond het verschrikkelijk in dat ding. Bij mijn dochter alleen gebruikt zodat ik m'n handen vrij had bij eten koken. * box + boxkleed (en matras) wij hebben hem weinig gebruikt maar wel fijn om te hebben. Misschien gebruiken we hem straks meer omdat mijn zoontje net 2 is als de baby komt. Ook hebben wij honden dus ik kan de baby niet zomaar op de grond laten als ik even naar de wc moet.. *kinderstoel met New born inzet.. Kinderstoel heb je echt de eerste maanden niet nodig dus hoef je echt niet perse al voor de geboorte te hebben. Wij konden toevallig een newborn set lenen voor onze triptrap vandaar dat wij hem al wel hadden staan. Maar als je al je kindje bij het eten erbij wilt hebben, werkt een wipstoeltje of maxicosi ook prima hoor. * wipstoeltje. De gewone vind ik niet fijn. Wij hebben een schommelstoeltje gekregen waar ons zoontje ook nauwelijks in heeft gelegen omdat hij het niet leuk vond. Maar is echt heel persoonlijk. * campingbedje. Wij hebben er 1 gekregen en die staat nu bij mijn ouders aangezien ik daar heel veel ben. Ben je vaak weg, kan dat echt handig zijn als je kindje straks uit de bak weet te klimmen. * speelgoed: dat is echt zo persoonlijk! Wat je daarin al wilt halen, moet je echt zelf weten. Niks is fout 😉 Wat ik echt onzin vond (maar blijft altijd je persoonlijke voorkeur!) * luieremmer. Wij gooiden de luier beneden in de prullenbak. Want ook al heb je een met zakjes of afsluitbaar, je ruikt het toch in zo'n kamertje. * flessenwarmer. Kokend water met koud mengen werkt prima.. * magnetronsterelisator. In een pannetje water uitkoken en verder in de vaatwasser. Zonde van het geld. Ik zal vast nog wel wat zijn vergeten.. Maar bedenk goed, qua kleding ed soort dingen is allemaal heel makkelijk bij gehaald worden 😁 Hou alleen rekening met bepaalde levertijd wat betreft het kamertje of wandelwagen

3 jaar geleden

Reactie op Narges2022

Wat fijn dat je de tijd nam om dit te sturen! Echt enorm bedankt!
Graag gedaan! Fijn als meerdere mensen wat dingen aangeven, uit ervaring. Dat vond ik destijds zelf ook. Dus kleine moeite.

3 jaar geleden

Reactie op Sammie02

Kleding: Ik had niet heel veel setjes in maat 50 omdat wij al wisten dat on ...
Super aanvulling bij de andere lijstjes die hier vermeld worden! Echt bedankt! En ook leuk dat je ze per categorie vermeldde, dat is duidelijker voor een newbie als ik 😅. Ik ben een babywinkel in geweest en heb daar dingen gezien waar ik nog steeds niet van weet wat het was en wanneer je het nodig zou hebben. Echt enorm overwelmend!!

3 jaar geleden

Dames, hierbij de spullen die wij hebben gebruikt. Doe ermee wat jullie willen, iedereen is anders. Maar wie weet helpt het een beetje. Slapen (bij papa en mama) Cosleeper Hoeslakens cosleeper (3x) Laken cosleeper (2x) Deken cosleeper Slaapzakje vanaf ongeveer 4 weken Kruiken (2x) - (en daarvoor dus een water koker) Kruikenhoes (2x) Slapen (eigen kamer na diverse maanden) Ledikant Matras Hoeslaken (behoorlijk aantal ivm spugen) Slaapzak Verschonen Commode Aankleed kussen Aankleedkussenhoezen (behoorlijk veel) Doekjesdispenser Luiers Billendoekjes Luieremmer Bepanthen Sudocreme Drinken Flesje Magnetronsterilisator (Kleinverpakking nutrilon als je bv wil geven in het geval dit niet lukt) Beneden Baby bjorn wipstoel Hydrofielen (heeeeel veel als je een spuger hebt) Spuugdoekjes (ook hier heel veel van) Box (eerlijk gezegd nauwelijks gebruikt, onze dochter was geen fan!) Boxkleed Wikkeldoek (om je baby in warm te houden de eerste week bij vasthouden/in box leggen) Draagzak geschikt voor newborn Reizen Autostoel groep 0 (ook vaak maxi cosi genoemd) Voetenzak Kinderwagen met reiswieg (met autostoel adapters) -> Aankleedkussenhoes over matrasje) Dooky (in de zomer) Regen hoes kinderwagen Luier etui met verschoonmatje Luierzakjes Kolven (indien nodig pas kopen, om eea op gang te helpen kun je tijdelijk een Medela symphonie huren via diverse organisaties) Verzorgen baby Badje met standaard Handdoek Sop/shampoo Olie/body lotion Nagelknipper Glazen vijl Borstel Drogist Thermometer (liefst een super snelle) Vaseline Zetpillen Vitamine d+k Zoutoplossing neusspray Neuszuiger Detinox (kan ook later, bij tandjes) Kleding (alles maat 50 om mee te starten, dochter van 49cm zwom hierin bij de geboorte en heeft deze maat denk ik wel 6 weken gedragen) Rompers (8x) Shirtjes (6x) Broekjes (6x) (Of boxpakjes/kruip pakjes ipv de shirts en broekjes) -> zorg dat alle kleding een beetje bij elkaar past, je wisselt regelmatig een broek bij een spuit luier maar dan wil je echt niet onnodig de shirt ook verwisselen bijvoorbeeld) Sokken (3x) Mutsjes (2x) Jasje En er schieten me straks vast nog dingen te binnen, maar die volgen dan nog wel!

3 jaar geleden

Reactie op Kiwinasje

Dames, hierbij de spullen die wij hebben gebruikt. Doe ermee wat jullie wil ...
Waar wij trouwens heel erg op zijn gaan letten bij aankopen: kan de kleding in de droger. Bijvoorbeeld alles van Hema kan in de droger. Maar het meeste van prenatal niet. Als je dan je 3e ongelukje op een dag hebt (spugen/spuit luier/wat dan ook) en dat een paar dagen op rij, dan is het wel heel handig dat je veel spul snel schoon en droog hebt, vooral als je niet te veel kleding wil kopen omdat je kindje er snel uit kan groeien!

3 jaar geleden

Reactie op Kiwinasje

Dames, hierbij de spullen die wij hebben gebruikt. Doe ermee wat jullie wil ...
Wow! Heel gedetailleerd lijstje naar mijn eigen hart. Bedankt ❤️ en trouwens dat van kledij die in de droger kan is idd een goede. Ik heb zelf geen droger en droog nu nog alles op een droogrek... Maar begin steeds meer te denken dat dit met de komst van onze baby geen goed idee is... Was aan het denken aan een mini droger waar niet zo veel in kan. Baby kleertjes zullen daar wel allemaal in gaan denk ik

3 jaar geleden

Reactie op Narges2022

Wow! Heel gedetailleerd lijstje naar mijn eigen hart. Bedankt ❤️ en trouwen ...
Het scheelt natuurlijk dat wij onze kindjes in april verwachten. Mijn dochter is in november geboren dus we moesten de koude/vochtige periode nog door. Toen hebben we dagelijks een baby was gedaan, met een reflux baby. Als je een droger aan zou schaffen (al is het maar via marktplaats, hebben wij ook gedaan). Dan zou ik adviseren een gewone afmeting te kopen waardoor er 1 hele was uit de wasmachine in kan. Anders moet je de helft alsnog ophangen. Maar ik doe ook alleen maar volle wassen en kan niet tegen een half lege wasmachine!

3 jaar geleden

Reactie op Kiwinasje

Het scheelt natuurlijk dat wij onze kindjes in april verwachten. Mijn docht ...
Dat is waar! Spijtig genoeg zit ik echter met een kleine waskamer (tegenwoordig maken ze de waskamers van de appartementen echt klein!) Dus ofwel is het een kleine droogkast, ofwel moet ik mijn wasmachine verkopen en een combi aanschaffen. 😬😬

3 jaar geleden

Reactie op Narges2022

Dat is waar! Spijtig genoeg zit ik echter met een kleine waskamer (tegenwoo ...
Ahh ja dat zou wel een hele dure uitgave zijn! Niet te doen. Dan een kleine. Of eerst even aankijken. Heb je er 1 nodig dan heb je er snel genoeg 1 in huis!