19 Reacties

6 maanden geleden

Toch ook een derde vraag. Na hoelang gaf jullie lichaam het signaal weer door dat je moet plassen. Hier na een week nogsteeds niet..

6 maanden geleden

Reactie op babyboyben

Toch ook een derde vraag. Na hoelang gaf jullie lichaam het signaal weer do ...
Laatste vraag. Kunnen de onderhuidse littekens ook eigenlijk ook ontstoken raken of knappen?

6 maanden geleden

Hi! Mijn keizersnede is vanmiddag ook een week geleden. Ik heb juist een puddingbuik. Heb je al ontlasting gehad? Misschien heeft het iets met je darmen te maken? Bij mij trekt het inderdaad ook en gemene steken. Ik was gister aan het afbouwen met paracetamol, maar einde dag toch weer extra genomen tegen die messteken. Mijn gevoel van moeten plassen is ook anders. Ik merk vooral een soort druk in mijn onderbuik. Echt veel drinken helpt mij trouwens wel, dan komt dat signaal beter binnen. Zal vast te maken hebben met het katheter. Ik zou de verloskundige of gynaecoloog even bellen met je vragen en twijfels over het litteken en de andere dingen. Zij kunnen vast beter beoordelen wat normaal is en wat niet. Sterkte meis! Hoe voel je je verder ondertussen?😘

6 maanden geleden

Mijn buik is wel redelijk zacht als ik goed naar de wc ben geweest. Om goed uit te plassen helpt het mij om heel bewust rechtop op de wc te gaan zitten, voor poepen maak ik mijn rug juist bol. Bij mij is de verloskundige nog twee keer langs geweest sinds ik uit het ziekenhuis ben, ook om de wond te bekijken. Volgens mij moet je enorm je best doen die inwendige hechtingen te laten knappen. Bij mij is dat wel met een uitwendige gebeurd, maar zolang de wondranden goed op elkaar aansluiten is dat niet erg. Aan het einde van de dag merk ik wel dat het helemaal rond mijn litteken gezwollen/verdikt is, maar dat verdwijnt ‘s nachts ook weer - zal een reactie zijn op bewegen. Er zit natuurlijk ook een hoop (wond)vocht in je buik wat je lichaam langzaam moet afvoeren. Als jouw verloskundige niet standaard langskomt zou ik zeker even bellen of dat kan en of ze mee wil kijken, dan kan ze je ook gericht advies geven.

6 maanden geleden

Ik had ook eerder een flubberbuik, niet echt hard dus. Had op voorhand wel een lavement gekregen, waardoor ik pas na 3e de eerste keer wat stoelgang had. De hechting zelf voel ik soms wel tegen trekken, maar het gaat dan echt om die in de huid, dieper heb ik weinig last. Denk ook niet dat die kunnen knappen, tenzij je misschien echt extreme bewegingen doet met je buikspieren? Maar op zich verwacht ik daardoor zelfs geen complicaties, het herstel zal enkel wat trager gaan, lijkt me. Ik heb 5d na de keizersnede wel enorm veel pijn gekregen door mijn bekkenbodemspieren. Ik voelde wel dat ik moest plassen, maar alles onderaan zat in een soort kramp, dus zowel achteraan als vooraan. Maar dit zat veel lager dan mijn litteken. Heeft ongeveer 3d geduurd. Ik voelde wel dat ik moest plassen, maar druk zetten was dus extreem pijnlijk (pijnlijker dan de keizersnede zelf, naar mijn gevoel). Moest lichte oefeningen doen van de vroedvrouw, en inderdaad erop letten dat ik mooi rechtop zat tijdens het plassen, met de voeten plat op de grond. Nu dus duidelijk beter. Vraag zeker nog eens advies aan je vroedvrouw als je kan, want ik merk sowieso hier op het forum dat het herstel voor iedereen enorm verschillend is

6 maanden geleden

Reactie op babyboyben

Toch ook een derde vraag. Na hoelang gaf jullie lichaam het signaal weer do ...
Bij mij voelt dit ook anders. Heb tijdens uitplassen wel eens een soort verkramd gevoel in de onderbuik. Urine was schoon

6 maanden geleden

11 dagen geleden mijn keizersnee gehad en pas 2 dagen geleden gaat plassen weer een beetje normaal. Daarvoor wel aandrang, maar kwam vaak niets. Merkte wel dat het beter lukte als partner thuis was en ik even niet op de kleine hoefde te letten. Direct na de narcose kwam mijn hoest ook weer terug en heb een week lang flink gehoest. De hechtingen zijn niet losgekomen, maar heeft denk ik wel vertraging in mijn herstel gegeven. Had namelijk een zeer grote blauwe/paarse plek op mijn buik. Merk ook dat mijn buik steviger is en waarschijnlijk komt dat door vocht en bloedresten.

6 maanden geleden

Hier ook een week geleden keizersnede gehad. Mijn buik voelt meer als pudding. Wond voel ik wel wat trekken bij bijvoorbeeld in/uit bed stappen en te snelle bewegingen. Verder weinig last. Wond is in de avond wel opgezet en dan ook gevoeliger merk ik. Merk dat ik dan echt weer moet gaan liggen. Qua plassen geen last gehad, voel duidelijk wanneer ik moet plassen. Wel eerste dagen wat geïrriteerd gevoel, maar dit komt denk ik door de katheter. Ik gebruik nog dagelijks paracetamol. Wil kijken of ik dat kan gaan afbouwen.

6 maanden geleden

Hier twee keer een keizersnede gehad. Ruim een week geleden (semi gepland) en 1,5 jaar geleden (spoed na slecht ctg bij vacuüm). De ervaring achteraf is ook compleet verschillend. Nu na twee dagen kon ik na 2 dagen alles weer zelfstandig doen, op tillen na. Twee jaar geleden zeker een week op bed gelegen, had ook hechtingen van een knip. Op dit moment voelt mijn buik soepel aan. Wel voel ik een verdikking thv het gehele litteken. Dit is ook de plek waar de fascielaag (dus niet het onderhuids vet) gehecht word. Ik ben zelf operatie assistent dus weet hoe de hechtingen meestal gezet worden. De dikke laag rondom de spieren word gehecht deze geeft aan beide kanten een knoopje. Of de gynaecoloog van links naar rechts of andersom gaat is vaak voorkeur ivm links of rechts handig. In ieder geval 2 knoopjes. Dit weefsel is wat stugger en de hechting erg dik (en sterk) dus dit zou je best kunnen voelen. De onderhuidse vetlaag (subcutis) word meestal niet gehecht. Voor de huid geld hetzelfde, 2 knoopjes. Waar ze starten om de hechting vast te zetten en waar ze eindigen. Deze laatste ligt vaak wel wat oppervlakkiger. De kans op scheuren is zeer klein (al dan niet onmogelijk?) omdat het weefsel en dr hechting zo dik zijn. Wel kan dit flink branderig aanvoelen en trekken. Dit is heel normaal, vooral bij snelle en onverwachte bewegingen. Aandrang voelde ik nu na een dag of 3/4 ongeveer goed. 1,5 jaar geleden heeft dat echt wel veel langer geduurd. Had ook weinig controle over mijn bekkenbodem toen. Bij twijfel zou ik altijd contact opnemen met het ziekenhuis. Succes!

6 maanden geleden

Ook een vraagje van iemand na een tweede keizersnede. Ik heb aan een kant van mijn buik een rode wat warmere plek (glad los van de striae en zonder bultjes) deze verscheen een aantal dagen na de keizersnede, ik heb er naar laten kijken door kraamhulp, verloskundige, gynaecoloog en huisarts maar ze kwamen allemaal semi uit bij gordelroos. Ivm lagere weerstand en eventuele stress van de ingreep. Nu heb ik helemaal geen blaasjes gekregen of verdere klachten (gelukkig!) Verder voel ik me ook echt wel goed ook Herkent iemand dit? Ik snap dat ze eventueel aan gordelroos denken ivm de afscheidende lijn onder mijn navel, maar het jeukt ook niet meer, heeft het kort na de keizersnede wel gedaan een aantal dagen rond om mijn buik en rug. Maar ik ken ook niemand verder met gordelroos of het verloop ervan, wellicht hier iemand? Zelf lijkt het me eerder een soort eczeem “flare-up” ofzo maar ook zelf verder niet bekend mee.

6 maanden geleden

Reactie op deeemi

Ook een vraagje van iemand na een tweede keizersnede. Ik heb aan een kant ...
Ik had zo’n soort plek op de plek waar de pleister had gezeten, met rode branderige huid. Gek genoeg pas een week na de operatie, alsof de overgevoeligheid pas vertraagd op gang kwam

6 maanden geleden

Hier ook dat harde, maar enkel op de plek van de snede, intussen 4 weken geleden en het lijkt minder te worden maar zeker nog niet weg. Ik ga over 2 weken vragen wat het is bij de gynaecoloog. Vroedvrouw heeft meermaals gecontroleerd, het was geen ontsteking.. ik ben benieuwd

6 maanden geleden

Reactie op Framboosje89

Ik had zo’n soort plek op de plek waar de pleister had gezeten, met rode br ...
Ja precies! Pas na een week, inmiddels is het helemaal weg en heeft er een dag of 4 gezeten, bij jou ook?

3 maanden geleden

Ik merk de laatste week dat mijn onderbuik weer gevoeliger wordt, niet zozeer mijn uitwendige litteken, maar de binnenkant. Kan dat een teken zijn dat mijn cyclus weer op gang komt (ik geef nog borstvoeding)?

3 maanden geleden

Reactie op Framboosje89

Ik merk de laatste week dat mijn onderbuik weer gevoeliger wordt, niet zoze ...
Kan ook reageren op het weer. Klinkt vreemd maar dat heb ik 2 jaar gehad bij grote verschillen in temperatuur

3 maanden geleden

Reactie op Framboosje89

Ik heb dat ook. Bij mij komt het door het weer.

3 maanden geleden

Oh wat bizar! Komende weken maar afwachten of dat het is inderdaad

3 maanden geleden

Reactie op Framboosje89

Oh wat bizar! Komende weken maar afwachten of dat het is inderdaad
Ik heb het heel erg. Bij regen jeukt het, bij kou brandt het en bij warmte voelt het heel naar. Heb dit overgehouden aan m’n eerste ks. Werd wel minder hoor na verloop van tijd

3 maanden geleden

Reactie op Framboosje89

Ik heb er ook last van bij weersveranderingen! En bij kou schrijnt mn litteken ook weer wat ☹️