13 Reacties
4 maanden geleden
Wij beginnen de dag elke dag tussen 7:00 en 7:30 ja ik maak hem wakker. Dit was in het begin zoeken maar nu doet ie het heel goed! Overdag heeft hij 4 dutjes van ongeveer een uurtje per dutje. ‘s avonds elke avond een vast ritueel 18:00 douchen 18:15 laatste fles in een donkere kamer en white noise aan. Rond 18:45 ligt hij in bed en slaapt dan tot 2:00/2:30 en komt dan pas weer rond 7:00/7:30.
4 maanden geleden
Overdag doen we niks bijzonders, behalve slaapzak aan (gewoon met kleertjes aan) als ze thuis in haar bedje slaapt.
S avonds soms douchen/badje, maar het volgende altijd:
Boven schone luier en pyjama aan
Luiken dicht en licht uit
In het donker een flesje
Daarna boeren en liedje zingen
Geen idee of het ritueel in ons geval werkt, maar ze ligt rond 18.30 in haar bed, krijgt rond 22.30 een droomvoeding en slaapt sinds 2 weken door. We halen haar eigenlijk wel altijd rond 7.30 maximaal uit bed, grote broer is dan ook vaak al eventjes wakker en klaar voor de opvang e.d.
4 maanden geleden
Hier krijgt hij om 19.00 de fles dan nog eventjes spelen en dan boven omkleden, Slaapzak aan, boekje lezen en vertellen wat we hebben gedaan die dag. En dan muziekje op en bed in. Dan slaapt hij tot we hem wakker maken voor de fles van 23.00 en dan slaapt hij weer verder tot 7.00/07.30. Dan begint de dag
4 maanden geleden
Ons meisje nu is ontzettend makkelijk, maar ik weet van onze oudste dat een ritueel en vaste slaaptijden echt werkte bij hem!
Overdag max 3uur achter elkaar slapen en zelfde bedtijdritueel als 's avonds.
Dat was toen:
Badje (niet elke dag)
Schone luier & pyjama aan
Op zijn kamertje de fles & boeren
Slaapzak aan (in ons geval inbakeren)
Verhaaltje voorlezen (vanaf de geboorte al)
5min knuffelen en niks meer zeggen
Naar bed
4 maanden geleden
Onze dochter is 14 weken.
In de avond:
18.30 naar boven, gordijnen dicht, dimlampje aan, luier verschonen, insmeren, slaapzakje aan, muziekdoosje afspelen, wandelen door de kamer.
Hierna op de stoel een flesje (dan begint ze te huilen, alsof ze weet dat ze moet gaan slapen). Even doorzetten en ze drinkt verder. Hierna in bedje leggen, ruisje aan en dan valt ze in slaap (ze beweegt dan nog 5 minuutjes ongeveer). Als ze wel huilt dan pakken we haar op, troosten, wandelen door de kamer en weer neerleggen. (Of eventueel restant van het flesje geven).
In de middag:
Na 2.5 uur wakkertijd naar boven (tijden zijn dus verschillend overdag, vaak wel rond 10.00 uur , 12.30 en rond 16.00). Gordijnen dicht, luier verschonen, slaapzakje aan en in bed leggen. (Soms de borst als het daar de tijd voor is).
Even woelen en dan valt ze in slaap.
Alleen tijdens het ochtenddutje maak ik haar voorzichtig wakker na 1.5 uur door haar gordijn alvast een beetje open te doen. Verder maken we haar nooit wakker.
Hopelijk heb je hier wat aan!🙏🏻🍀
4 maanden geleden
Reactie op kelly259
Maken jullie je kindje ook wakker overdag? Mijn dochter heeft vandaag ineen ...
Ons zoontje hebben we als baby een paar x langer laten slapen. Gevolg: hij sliep daardoor 's nachts niet meer
Ons dochtertje laat ik daarom nu niet langer dan 3uur achter elkaar slapen en dan maak ik haar wakker.
Ik zou zeggen probeer het een x uit en als het niet werkt, dan weet je dat je na een bepaalde tijd gewoon moet wakker maken 😊
4 maanden geleden
Onze dochter heeft altijd haar onrustige uurtjes van 21.00-23.00 dus ze gaat pas naar bed als ik ook ga. En dit baseer ik op de laatste voeding dat is meestal tussen 23.15-00.15.
Ik ga dan met haar naar boven, doe haar pyjama aan, luier verschonen, nog even kort vertellen en swaddle me slaapzakje aan. Ondertussen warmt het flesje dan op. Zodra het flesje klaar is, is zij ook klaar voor bed.
Ik voed haar op bed en moet haar daarna nog minimaal een halfuur rechthouden ivm teruggeven. Rond dit moment is ze vaak diep in slaap en kan ik haar wegleggen in de co sleeper.
Het liefst zou ik haar zelf willen laten wakker worden maar ik maak haar na max 8u wakker omdat ik anders niet aan 6 flesjes per dag kom.
Ze is nu 4,4 kilo met 10.5 week (ze was n kleintje). Ze drinkt 6x 120+4 maar drinkt die niet allemaal op. Flesjes ophogen werkt niet omdat ze die hoeveelheid niet drinkt.
Ik geef de ochtend voeding dus tussen 07.45-08.15 en doe dit nog in bed. Daarna weer halfuurtje rechthouden en dan leg ik haar weer in de co sleeper. Hier slaapt ze dan meestal weer tussen 2-3uur en dan maak ik haar weer wakker want als ik die tweede voeding pas na 4u doe, haal ik ook weer niet die 6 voedingen. Hierna voed ik haar op verzoek iedere 3/4 uur.
Slapen overdag is verder nog wel een dingetje. Mevrouw is klaar wakker t moment dat ik haar wegleg overdag 🙈
Dus veel in de draagzak of op de arm. Maar ze is overdag soms wel echt lang wakker 2/3 uur met soms n hazenslaapje tussendoor. Ik heb overdag dan wel ook nog niet echt een routine voor haar slaapjes. Vandaag toevallig hele dag op de slaapkamer geweest omdat ik zelf ziek ben.
Zodra ze begon te gapen heb ik haar in de co sleeper gelegd met een slaapliedje aan en met mn hand op haar. Ze is toen 2x zelf in slaap gevallen 🥹🥰
Daarnaast probeer ik soms overdag wel eens het flesje ook boven te geven met hetzelfde riedeltje als in de avond maar dat lijkt nog niet echt succesvol want zodra ik haar dan wegleg is ze weer wakker.
Ik vermoed dat ze het nacht ritueel wel kent maar buiten dat heb ik ook nog niet echt een vaste structuur met slapen dus daar kan ik verder geen tips in geven.
Ik ben dit nachtritueel onbewust gaan doen omdat ze eerst alleen maar op ons wilde slapen en na een week of 2 had ze t vlgns mij door en sliep ze opeens in de co sleeper.
Dus wellicht indd wel proberen met een vast ritueeltje!
4 maanden geleden
We proberen ons zoontje ergens tussen 19.00-20.30 naar bed te brengen. Geen groot ritueel, maar wel altijd hetzelfde en dat werkt als een trein: zelfde pianomuziekje aan - slaapzakje aan - even knuffelen en wiegen tot hij bijna in slaap valt - dan in bedje met white noise van een hartslag aan - over z’n bolletje aaien - en dan langzaam afbouwen: aaien stoppen, muziekje iets zachter, white noise zachter en dan langzaam de kamer uit sluipen 😉 Kostte wat investering want de eerste week heb ik hem soms wel 2 uur lang gewiegd en gesust. Maar die tijd werd steeds korter! Voor het opstaan geen ritueek want hij wordt op onregelmatige tijden wakker voor een voeding of krampjes.
4 maanden geleden
Uiterlijk 19.00 naar boven
Badderen om de dag
Omkleden, slaapzak aan
Kletsen over de dag
Dan lekker de fles, kort verhaaltje en ik dim steeds verder het licht tot het donker is.
Flesje leeg leg ik hem in bed
White noise aan
Vaak slaapt hij binnen 10 min
4 maanden geleden
Hier baby 11 weken avond ritueel:
- In bad of douche (bijna iedere dag, wel maar heel kort).
- Insmeren, luier en romper en pyjama aan.
- beneden samen een flesje maken (hij zit dan op de grond in zijn baby Björn in de keuken)
- boven op het grote bed de fles geven (meestal rond 22.00 uur) met de lampen uit, klein lichtje aan en tv zet ik op YouTube een rustgevend muziekje voor baby’s.
En als de fles op is slaapt hij altijd al. (Zo niet houd ik hem vast of wieg ik hem in slaap). Dan mag hij nog even op me blijven liggen of leg ik hem naast me op het grote bed en dan erna leg ik hem in zijn wieg naast mijn bed en blijf ik op bed tv kijken of op mijne telefoon of ook slapen.
Hij slaapt wel altijd met zijn moonie beer aan.
Overdag: geen ritueel, leg hem altijd in zijn snuggle me in de box. Gisteren legde ik hem op het grote bed voor dutjes en sliep hij veel sneller dus voor overdag overweeg ik nu om hem boven te leggen met dutjes. Maar wil hem het liefst altijd in dezelfde kamer hebben als waar ik ben 🥹
4 maanden geleden
*Hij slaapt dan door tot 5 of 6 of 7. Dan luier op bed verschonen. Beneden weer samen een flesje maken. Fles weer op bed geven en dan weer even slapen dan slaapt hij meestal nog 2-3 uurtjes. En gaan we samen rond 9-10 pas uit bed 😅 zijn laatste fles is wel altijd groter dan zijn flesjes door de dag heen en zijn ochtend fles ook!