36 Reacties
3 maanden geleden
Ik herken dit heel erg! Onze zoon kan echt het eten uit onze mond kijken. Hij is 1 april geboren en denk dat ik in die week ook begin met de oefenhapjes. Volgens mij staat dit ook in verband met het maagdarmstelsel
3 maanden geleden
Reactie op nicoleb1994
Ik herken dit heel erg! Onze zoon kan echt het eten uit onze mond kijken. H ...
Ja er staat 4 maanden pas beginnen en m'n dochter is nu 3 maanden (13 04)
3 maanden geleden
Hoi,
Onze dochter is nu 3 maanden oud en heeft ook al interesse in het eten. Ik heb begrepen dat ze pas met 4 maanden hun eerste hapje mogen omdat dan pas het darmstelsel het aan zou kunnen.
Wij wilde eerst wel al beginnen maar doordat ik dat las twijfel ik om toch nog even te wachten tot ze 4 maanden is of misschien 3,5 maand oud.
Het zijn natuurlijk ook alleen maar oefen hapjes dus kan me ook niet voorstellen dat dat super veel kwaad kan
3 maanden geleden
Bij ons zoontje van 4 maanden kregen we het advies zo snel mogelijk oefenhapjes te geven en op te bouwen in verband met reflux. Dit gedaan en toen kreeg hij 'lekke' darmen. Ik zou zodoende rustig aan doen.
3 maanden geleden
Reactie op Steffie 83
Bij ons zoontje van 4 maanden kregen we het advies zo snel mogelijk oefenha ...
Bedankt voor de tip. Wat zijn lekke darmen als ik vragen mag?
3 maanden geleden
Reactie op Annaonna19
Bedankt voor de tip. Wat zijn lekke darmen als ik vragen mag?
Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar de darmen raken beschadigd waardoor ons zoontje veel last van buikpijn kreeg.
3 maanden geleden
Je start met het geven van oefenhapjes als je baby tussen de 4 en 6 maanden is. Begin niet eerder en niet later. Je kunt met 4 maanden al starten, maar als je nog enkele weken wilt wachten, is dat ook goed.
Kijk vooral of je baby eraan toe is. Maakt hij steeds smakkende geluidjes? Kijkt hij het eten uit je mond? Dan kan het tijd zijn om met de oefenhapjes te beginnen. Iedere baby heeft zijn eigen tempo. Het is belangrijk dat je kind in ieder geval rechtop zit en goed kan slikken. Als je kind 6 maanden is, dan heeft hij ook echt vaste voeding nodig naast borst- of flesvoeding.
3 maanden geleden
Sowieso goed om te realiseren dat het belangrijk is dat je kleintje al goed rechtop kan zitten. Als hij/zij zich verslikt, is het sterk genoeg om het op te kunnen hoesten. Als het kindje nog als een zak aardappelen erbij zit lukt dit veel minder goed. Daarnaast is het voor de rijping van de darmen ook beter om wat langer te wachten heb ik gelezen. Wij starten pas na 6 maanden met hapjes
3 maanden geleden
Reactie op Annaonna19
Hoi,
Onze dochter is nu 3 maanden oud en heeft ook al interesse in het ete ...
Dit wisselt wel echt per kind hoor. Ons eerste kindje was er met 4 maanden dus echt nog niet aan toe met haar darmen. 1 klein lepeltje banaan zorgde voor een hele middag huilen en buikpijn. Zou echt niet te vroeg beginnen. Ze was geboren met 37 weken en met 5 maanden ging t wel goed. Geen idee of het wetenschappelijk is maar ik heb altijd gedacht dat haar darmen dus gewoon nog wat minder ver waren.
3 maanden geleden
Wij wachten omwille van de darmrijping tot 6 maanden en starten dan met vaste voeding via de Rapley/Kleintjesmethode. Bij ons eerste kindje heel goed gegaan. Belangrijk is dat je kindje goed kan zitten. Zou echt niet voor 4 maanden starten. De WHO adviseert niet voor niets pas te starten met 6 maanden.
3 maanden geleden
Wij willen zo laat mogelijk beginnen i.v.m. de darmen. Hij is nu 3.5 maand en ik hoop het tot 6 maanden te kunnen rekken.
3 maanden geleden
Reactie op JN2022
Ivm allergie in de familie hebben we advies van kinderarts,diëtist & al ...
Welk ziekenhuis is dit? Ik heb zelf een ernstige pinda allergie en mijn allergoloog adviseert juist heel nadrukkelijk tot zes maanden te wachten in verband met de darmen en mogelijke kans op ontwikkelen van allergieën
3 maanden geleden
Reactie op JN2022
Ivm allergie in de familie hebben we advies van kinderarts,diëtist & al ...
Wij ook indd zelfs zonder dat er allergie in de fam zit
3 maanden geleden
Reactie op Anne..91
Welk ziekenhuis is dit? Ik heb zelf een ernstige pinda allergie en mijn all ...
Is dit serieus? Bij ons heeft de oudste allemaal allergieën… dus wil nu doen wat het beste is 😅
3 maanden geleden
Toch eerder beginnen = beter ivm
Allergie
https://www.voedselallergie.nl/wat-is-voedselallergie/wetenschappelijke-ontwikkelingen/652-voorkomen-van-voedselallergie-door-dieetmaatregelen.html
3 maanden geleden
Toch eerder beginnen = beter ivm
Allergie
https://www.voedselallergie.nl/ ...
Ik vind het allemaal maar verwarrend maar heb binnenkort weer een consult met hem. Hij gaf wel aan dat voor 8 maanden belangrijk is maar bij voorkeur na 6 maanden. Lastige in dit artikel is dat ik nergens zie wat zei als ‘vroeg’ beschouwen. Mijn eerste dochter heeft gelukkig niks aan allergieën, terwijl ik dus zelf anafylaxie heb en bij zowel pinda, lupine als soja meerdere epipennen moet prikken. Blijft een gekke gewaarwording als ik foto’s zie dat zij op de opvang zonder problemen een boterham pindakaas eet 😬