31 Reacties
8 maanden geleden
Zelf geen ervaring, want eerste keer ook vaginaal bevallen, maar mijn zus is na een keizersnede vaginaal bevallen. Ze vond dit een wereld van verschil, en het herstel was veel prettiger. Ze hebben tijdens de bevalling haar litteken etc goed in de gaten gehouden, en dit ging echt prima.
8 maanden geleden
Ik heb eerst een keizersnede gehad twee vaginale bevallingen en als het goed is nu weer vaginale bevalling. Geen problemen ervaren. Ik vond vaginale bevalling prettiger omdat ik sneller herstelde. Wel moet ik eerder aan de bel trekken bij weeën ivm litteken.
8 maanden geleden
Geen ervaring maar wel al een gesprek in het zkh gehad ivm eerdere keizersnede.
Ze konden bij mij bij de 13 en 20 wkn echo goed zien hoe het litteken geheeld was. Daarnaast kijken ze naar een aantal factoren (bvb grootte baby) en op basis daarvan kijken ze hoe groot de kans is op een vaginale bevalling. Ik vond het erg verhelderend, dus hopelijk helpt dat je op weg. Ik hoor om me heen veel goede verhalen over bevallen na een ks, zeker icm met al een kleintje.
En vergeet niet, je kunt altijd zelf nog anders besluiten om wat voor reden dan ook.
8 maanden geleden
Ik volg ook even. Ik heb 1,5 jaar geleden een spoedkeizersnede gehad. Nu zeiden ze dat ik 68% kans heb op het slagen van een natuurlijke bevalling, maar ik vind het erg moeilijk om die keuze te maken. 7 maart heb ik de afspraak met de gynaecoloog. Mocht ik wel voor een natuurlijke bevalling gaan, ga ik sowieso voor een ruggenprik zodat ik niet volledig onder narcose hoef als het een spoedkeizersnede wordt.
8 maanden geleden
Reactie op MamavanEB
Ik volg ook even. Ik heb 1,5 jaar geleden een spoedkeizersnede gehad. Nu ze ...
Bij mij is de kans op een geslaagde vaginale bevalling voor nu berekend op 67%, dit op basis van mijn vorige bevalling. Ben erg benieuwd naar het gesprek.. neigen zelf naar een geplande keizersnede.
8 maanden geleden
Reactie op deeemi
Is dit percentage op jouw persoonlijke situatie geschat? Die 69%?
En vanwaa ...
Ja het is gebaseerd op mijn gezondheid, waarom ik een spoedkeizersnede heb gehad, hoeveel bloedverlies bij vorige operatie en nog wat andere dingen. Toen de gynaecoloog dit percentage uitlegde zei hij dat als ik voor een natuurlijke bevalling zonder pijnstilling ga, er misschien geen tijd is voor een ruggenprik als het toch een spoedkeizersnede wordt en dat ik dan onder narcose moet. Dat is echt mijn grootste angst dat ik de bevalling niet mee maak. Als ik de prik heb is het een kwestie van extra toedienen.
8 maanden geleden
Reactie op MamavanEB
Ik twijfel zelf ook nog wat ik doe.. Wat maakt voor jou de neiging naar een ...
Vorige bevalling was voor mijn man niet heel fijn. Duurde lang voordat ik volledige ontsluiting had en mocht persen, zoon was sterrenkijker, mislukte vacuüm poging en toen naar de OK voor spoedkeizersnede. Onze zoon had flinke opstartproblemen en moest gereanimeerd worden.. hij wil sowieso dit niet nog een keer meemaken en wil een keizersnede, wat ik begrijp. Moet zeggen dat ik dit zelf en voor hem en de baby ook niet weer wil meemaken. Ik neig hierdoor ook naar een keizersnede. Ziekenhuizen zijn hier op 30-40min afstand, vind ik ook geen fijne gedachte voor als het spontaan begint en wel ineens heel snel gaat.. maar de keuze blijft moeilijk vind ik..langer herstel en al een zoontje van bijna 3 jaar rondlopen. Al is het herstel na een geplande keizersnede vaak beter dan na een spoed wat ik hoor/lees. Ook vind ik 67% kans op slagen van een vaginale bevalling ook niet heel hoog..
Ik ben erg benieuwd naar ons gesprek in het ziekenhuis en of ze een advies hebben.
Jij/jullie al een keuze gemaakt?
8 maanden geleden
Reactie op Annieke18
Vorige bevalling was voor mijn man niet heel fijn. Duurde lang voordat ik v ...
Dat hoeft niet hoor want ik heb ook een spoed gehad ( zoon helaas overleden)en twee hele goede vaginale bevallingen. Ik snap de angst maar denk dat het per situatie verschilt en je het beste advies van je gynaecoloog kan krijgen. Ik snap de angst maar het hoeft echt niet fout te gaan met een vaginale bevalling ba een speed keizersnede. Ik heb 1 speed keizersnede gehad en daarna twee vaginale en ik mag weer vaginaal bevallen met inleiding (ballon)
8 maanden geleden
Reactie op Annieke18
Vorige bevalling was voor mijn man niet heel fijn. Duurde lang voordat ik v ...
Heel herkenbaar dit.
Wij hadden ook een zeer traumatische bevalling met een spoedkeizersnede. En ik merkte aan mijn man dat dat hem behoorlijk diep geraakt heeft en hij daardoor al heel snel de keuze voor een geplande keizersnede heeft uitgesproken. Maar wel altijd gezegd heeft dat het mijn lichaam is, en hij me steunt in de keuze die ik maak.
Onze dochter is bijna 1,5 en daarom zou mijn voorkeur naar een vaginale bevalling uit gaan. Maar bij mij was de kans op een vaginale bevalling ook 67%. Ik had zelf gezegd dat ik er vanaf 70% pas over na zou gaan denken. Want vaginaal starten wil niet zeggen vaginaal bevallen.
Hoewel t voor mijn gevoel een keuze uit slechtste is heb ik voor een geplande keizersnede gekozen.
8 maanden geleden
Ik heb zojuist gesprek met de gynaecoloog gehad. Kans is ruim 74% dat een natuurlijke bevalling gaat lukken 🎉 wel word ik extra in de gaten gehouden met de bevalling en ik moet sneller aan de bel trekken als de bevalling begint, maar kom maar op 💪🏻
8 maanden geleden
Reactie op Annieke18
Zegt mijn man idd ook dat het mijn lichaam is en hij steunt mijn keuze.
G ...
Ja het geeft me veel rust. Ik weet nu wat er op me af gaat komen, en ben blij dat mijn man 5 tot 6 weken verlof neemt na de keizersnede. Als dat niet het geval was het ik deze keuze zeker niet gemaakt met een dreumes van 1,5.
Ik vind het wel met vlagen lastig. Dan komt mijn dochter even knuffelen en op mijn buik liggen en dan vind ik het sneu dat de dat zodadelijk een tijdje niet kan.
En net als na de vorige keizersnede zie ik er enorm tegen op dat ik niet kan ‘zorgen’ en ‘doen’ zoals ik zelf graag zou willen in die periode.
Maar goed, mijn dochter is dan 1,5 en zal zich dat uiteindelijk niet meer herinneren en de 2e zal de kraamweek ook niet herinneren dus het is vooral zelf loslaten en proberen de komende periode zo mooi mogelijk te maken 🤗
En hoe is dat bij jou?
8 maanden geleden
Reactie op D1908
Ja het geeft me veel rust. Ik weet nu wat er op me af gaat komen, en ben bl ...
Wat fijn! En ook fijn dat je man nu zijn verlof kan inplannen.
Hier nog niets 100% duidelijk, dus ervaar nog niet echt rust. Hoop dat 13 maart er meer duidelijkheid komt en dat rust geeft. Dan kunnen we ook ergens naartoe werken en evt wat extra oppas regelen voor onze zoon van bijna 3.
8 maanden geleden
Mijn vorige bevalling liep uit op een spoedkeizersnede..
Deze keer wilde ik safe voor een geplande ks gaan maar naar mate het dichterbij komt wilde ik het toch wel gaan proberen vaginaal..
Nu ligt onze kleine met 33+3 wel nog steeds in stuit…
Nu zei de vk van de week “je kan toch ook een stuit bevalling overwegen”
Ik klapte echt van mn stoel zowat 😂
Al zou onze zoon nu goed komen te liggen vind ik het nog spannend om vaginaal te proberen maar zou ik het proberen omdat mijn man volgende week onder het mes gaat en 8 weken niet kan lopen, en we dan straks allebei amper iets kunnen, mocht ik wel een ks ondergaan 🥲 en we hebben al een kleine rondlopen van 2,5
Moeilijke keuzes..
Ik vind het fijn om jullie berichtjes in dit topic te lezen!
Verder hoor ik wel veel goede verhalen over vaginaal bevallen na een keizersnede!
Wat jullie ook ondergaan, you rock 🪩