13 Reacties
3 maanden geleden
Ik denk niet dat je de enige bent, maar het is inderdaad best wel stressvol op deze manier 😊 Het wordt makkelijker, zeker als ze overgaan op vaste voeding. Maar tot die tijd: durf je de tijden een beetje los te laten? Durf je op je kindje te vertrouwen dat deze aangeeft wat ze nodig heeft op de tijd dat ze het nodig heeft? En.. als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Succes, mama!
3 maanden geleden
Zeker ben je niet de enige! Ik word er gek van! Maar ook over: raad open, raam dicht, te warm gekleed, te koud... enz. Probeer het gewoon maar zo goed mogelijk te doen en een beetje los te laten... Mijn man zei gisteren: Het feit dat je er zo over nadenkt en het perfect wil doen maakt dat die kleine de beste mama heeft hoor!
3 maanden geleden
Tijden geef bij mij een richtlijn. En ik neem bij de tijden een brede marge.
Drinken: elke 2 tot 4 uur
Verschonen: elke 4-6 uur
Slapen: na ongeveer 1-2 uur wakker. Ze mag onbeperkt slapen, wat ze niet doet.
En dan een basisvolgorde van slapen, drinken, wakker, slapen, etc.
Maar ook hier wijk ik van af als ik zie dat ze het vandaag niet zo doet/wil.
De meeste moeders doen maar wat. Vanaf 1,5 jaar ongeveer doet je kind 1 middagdutje en kwam er bij ons bij nr1 rust.
3 maanden geleden
Het is een hoop ik de gaten houden en plannen he!
Vanaf het begin gebruik ik de Baby+ app,daar zet je timers aan zodat die bij houdt hoelang de baby slaapt of drinkt. De app geeft ook aan hoe lang het geleden is dat hij gedronken heeft/luier verschoont/geslapen heeft. Ik vind dat echt fijn werken, want ik kan het niet goed onthouden.
Het enige nadeel vind ik dat je daardoor met de telefoon bezig bent. Maar het scheelt wel wat denkwerk🙂
3 maanden geleden
Ik maak me persoonlijk niet zo druk, je kindje geeft wel aan wat hij nodig heeft. Natuurlijk hou ik tijden voor het voeden aan maar als hij dan vantevoren in slaap valt laat ik hem lekker liggen. Ons kindje is overdag altijd veel wakker, ik ga hem dan ook niet forceren om te slapen want dat lukt toch, wanneer hij echt moe is merk ik dat aan hem en speel ik daar weer op in
3 maanden geleden
Ik kan me voorstellen dat schema's handig zijn, maar ik heb ze niet. Ik voed op verzoek, zie ik dat de kleine moe is gaat ze slapen... Dit werkt voor ons perfect. Misschien ook eens proberen wat meer los te laten?
3 maanden geleden
Bij mijn eerste was ik hier ook vreselijk druk mee. Bij de tweede en nu inmiddels derde; alles losgelaten. Het geeft zoveel rust om niet op de tijd te kijken wat er volgens het het schema zou moeten. Ik registreer wel de voedingen in de app, maar het gaat op verzoek. Zo kun je wel globaal in de gaten houden hoeveel hij binnenkrijgt.
Bij mij kwam het destijds vooral voort uit de angst om het fout te doen. Terwijl ik nu weet dat je op zich niet zoveel fout kunt doen. Er gebeurd weinig als de baby een keer 4 ipv 3 uur lang dezelfde luier aan heeft (uitzonderingen met uitslag en dergelijke daargelaten), een keer minder drinkt of wat dan ook.
Hongersignalen? Prima dan geef je het. Luier vies of erg vol : verschonen. Wil ik weg> dan kijk ik even hoe lang het geleden is en of het verstandig is om even eerder te voeden etc. Zo pas ik het aan aan mijn dag.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan en mij lukte het ook pas bij de tweede. Maar het is oprecht echt zoveel fijner om dat los te laten. Proberen kan altijd😉 Merk je daarna gaat je baby niet lekker dan kun altijd nog wat aanpassingen doen. Ik reageer dus nu meer op eventuele problemen dan dat ik vooraf uit alle macht het probeer te voorkomen.
Er ontstaat uiteindelijk altijd wel een natuurlijk ritme, ook al is dat onregelmatig. Het kan zijn dat jouw kindje het nu mega goed doet op een schema, maar daarmee is niet gezegd dat hij/zij het niet goed doet op een andere vorm. Als dat uiteindelijk voor jouzelf veel fijner is: win win.
3 maanden geleden
Ik heb de tijden echt volledig losgelaten en ga gewoon mee met haar behoefte. Anders word je er gek van. Ene keer slaapt ze langer, ander keer korter. Soms slaapt ze al om 20:00 en andere keer pas om 22:30. Allemaal prima. Het is een baby en die kunnen nog geen klok kijken. De ene dag hebben ze ook sneller of meer honger dan de andere dag. Jij eet toch ook de ene dag meer dan de andere dag?
Probeer het echt los te laten anders ga je jezelf gek maken. Er komen namelijk nog heel veel slaapregressies, sprongetjes en groeispurtjes aan en dan kan het ook allemaal opeens weer anders zijn. Probeer je kleintje te volgen 🫶
3 maanden geleden
Zoals al genoemd, laat het los. Nu bij mijn tweede alles losgelaten (zoals iemand hieronder ook al zegt). Enige waar ik een beetje op let zijn de wakkertijden: tussen de 1-2u wakker en slaap signalen. Verder meld mijn dochter zich wel elke 3-4u voor een fles. Voor we de deur uitgaan kijk ik wel even of we de fles alvast moeten geven of dat dat ook kan waar we heen gaan.
Verder is het echt niet zo belangrijk allemaal en je kindje hoef je ook niet de hele wakker tijd te vermaken. Neem haar lekker mee in jouw dag. Ga je de was doen? Leg de kleine naast je neer en geef haar een doekje of desnoods iets uit de was om te voelen ofzo. Als je gaat koken een lepel ofzo uit de la. Of een garde. Kunnen ze goed vasthouden.
Komt echt goed hoor! Je kan het haast niet fout doen. We doen allemaal maar wat he 😂
3 maanden geleden
Reactie op Annick33
Zoals al genoemd, laat het los. Nu bij mijn tweede alles losgelaten (zoals ...
Wat fijn hoe je dit zegt! Bedankt!!