22 Reacties
4 maanden geleden
Vroeger leefden wij als mens in kleine groepen samen, dus meer mensen dan waarmee we nu in gezinnen leven. Baby’s kwamen in aanraking met kindjes en andere ouders die overdag op ze pasten enzo. Dat doet mij wel goed voelen over de opvang. Veel denken dat het onnatuurlijk is maar dat is het helemaal niet. Je ziet eigenlijk bijna in geen enkele cultuur terug dat alleen de ouders een kind opvoeden😇
4 maanden geleden
Als eerste: er is geen goed of fout hierin. Ik heb op een BSO/KDO gewerkt met kinderen vanaf 2 jaar. Sommige kinderen vinden het geweldig, willen nooit weg en zodra ze komen zijn ze aan het spelen, ouders kunnen nauwelijks doei zeggen omdat ze al bezig zijn. Het andere kind schreeuwt als ouders weg gaan, maar is na paar minuten weer prima. Zeer zelden heb je kinderen die het echt niet leuk vinden bij de juiste opvang, maar dat is echt op 1 hand te tellen.
Qua ontwikkeling is de literatuur verdeeld en dit komt grotendeels door de ouders. Hoe jij met jouw kind omgaat en het voorbeeld dat zij zien is belangrijk. Scheld jij veel, dan je kind waarschijnlijk ook. Begroet jij iedereen, grote kans dat je kind dat ook gaat doen. Stofzuig jij iedere dag, dan grote kans dat je kind dat gaat imiteren.
Ik ga mijn dochter 2 dagen per week naar de opvang brengen, want ze doen daar toch andere dingen dan ik thuis met haar doe qua spelen en knutselen. Maar zelfs met mijn ervaring, vind ik het ontzettend lastig haar achter te laten. Zij gaat uiteindelijk ook 1 dag naar oma en opa, want ik vind die band ook belangrijk. Maar nogmaals: niks is goed of fout. Zet voor jezelf neer wat de voor en nadelen zijn en kies wat voor jullie werkt!
4 maanden geleden
Ik vond het bij de oudste ook heel moeilijk. Maar als het een goede plek is, is mijn ervaring dat het zeker goed is voor de ontwikkeling. Ze pakken wel ieder virusje mee wat daar rondhangt 😅 en de periodes van eenkennigheid zijn lastig, maar ze leren daar ook dingen waarvan ik dacht: "Goh, was je daar al aan toe?" Ze leren van andere kindjes. En ook wel fijn voor mezelf om even de handen vrij te hebben.
4 maanden geleden
Wij hebben ons zoontje na 6 maanden van de opvang gehaald, hij kon er niet wennen en het was elke week weer terror op het moment dat hij de straat al zag, je moet gewoon goed na je kindje kijken wat ze fijn vindt en of ze plezier heeft.
4 maanden geleden
Reactie op Joanne1234
Wij hebben ons zoontje na 6 maanden van de opvang gehaald, hij kon er niet ...
Daarbij is ons zoontje net 2 weken 2. Kan al tot 10 tellen, kent alle kleuren, woordenschat waar je u tegen zegt. Benoemd lichaamsdelen etc etc. Hij loopt dus 0 achter qua ontwikkeling.
Stukje verlegen is die wel naar andere mensen toe. Maar dat verdwijnt vaak ook binnen 5-10min.
4 maanden geleden
Reactie op Joanne1234
Daarbij is ons zoontje net 2 weken 2. Kan al tot 10 tellen, kent alle kleur ...
Wat goed zeg!! Het is ook maar net wat je ze zelf aanbiedt denk ik dan. Na haar eerste jaar zal ze waarschijnlijk sowieso een dag naar de opvang moeten, dan hebben we geen ouderschapsverlof meer. Kan ze dan altijd nog de ‘schade’ inhalen 😅
Hoe is hij nu als jij wel een dagje weg bent?
4 maanden geleden
De oudste 2 hier vinden het echt fantastisch op de opvang (3 dagen per week vanaf 4 en 5 maanden oud), ze hebben er ook echt ontzettend veel geleerd en ook echt al vriendjes enzo. De jongste is afgelopen maandag voor het eerst een dag geweest, 3 maanden oud, ik vond het zo moeilijk om hem achter te laten ondanks dat ik de opvang en leidsters inmiddels supergoed ken. Dus dat gevoel blijft blijkbaar, maar ik weet dat ie het goed gaat hebben daar 🙏🏻. Hij was ‘s avonds wel helemaal uitgeteld.
4 maanden geleden
Onze oudste ging naar de opvang met 4 maanden. Dit ging altijd heel goed en ze was erg vrolijk, uiteindelijk leren ze er ook heel veel! Ik denk dat 14 maanden een lastige leeftijd is om te gaan. Ze zijn nog te klein om echt te begrijpen wat er gebeurd, maar ze zullen het absoluut vreselijk vinden gok ik om daar achtergelaten te worden. Ook een fase dan met eenkennigheid etc
4 maanden geleden
Ik heb er geen ervaring mee mbt een eerder kind, mijn dochter gaat nu net sinds een week (12 weken oud). Volgens de leidster van de opvang wennen ze als baby wel sneller dan een wat ouder kindje. Dit zou je kunnen meenemen in je overweging.
4 maanden geleden
Reactie op jvdp24
Wat goed zeg!! Het is ook maar net wat je ze zelf aanbiedt denk ik dan. Na ...
Rond de leeftijd van 1 is wel een verlatingsangst piek, ik zou haar dan ietsje eerder doen voor een dagje.
Hij redt zich prima zonder mij😂
4 maanden geleden
Bekijk deze youtube video. https://m.youtube.com/watch?v=NaOrKKujJBk&pp=ygUIRGF5IGNhcmU%3D
4 maanden geleden
Bij jouzelf en familie en is altijd 1 van de beste keuzes. Maar dit privilege is niet altijd voor iedereen mogelijk.. Er zijn echt hele goede kinderdagverblijven waar kinderen enorm veel leren, vriendjes maken ect. dit hoeft geen probleem te zijn voor de band samen. Naar een kdv gaan of bij de peuterspeelzaal spelen heeft zeker wel toegevoegde waarde, wat denk je dat ze voor verandering doormaken als ze eenmaal naar school "moeten". Het is echt heel fijn voor moeder/vader en kind als er al enigzinds oefening is geweest...
4 maanden geleden
Met 4,5 maand is het nog niet perse goed voor de ontwikkeling, maar met 14 maanden pas naar de opvang gaan is een lastige periode met eenkennigheid etc. Ik zou zelf kiezen voor met 4,5 maand zodat je kindje echt van kleins af aan een band op kan bouwen met de gastouder en niet pas als ze ouder is.
Onze dochter is ook met 4 maanden gestart bij de gastouder alleen stopte zij er mee toen onze dochter 14 maanden was. We hebben toen een nieuw gastouder gevonden maar het daarheen brengen de eerste keren was lastiger dan doen onze dochter nog jonger was. Gelukkig was ze snel gewend aan dr nieuwe gastouder en heeft ze daar helemaal haar plekje gevonden. Zodra de deur bij de gastouder open gaat begint ze mij al uit te zwaaien 😉😊
4 maanden geleden
Ohja, nog een extra toevoeging die het lastig maakt: van februari tot juni kan ze niet bij de gastouder terecht. Als ze dan begint met 4,5 maand oud, is ze er 5 maanden achtereen en dan 4 maanden niet. Vraag me ook af of ze het dan niet alsnog vergeet/verleert in de tussentijd en je twee keer die wenperiode en onrust hebt😅😅😅
Lastig allemaal! Bedankt voor jullie ideeën en ervaring in ieder geval 🙏🏼
4 maanden geleden
Reactie op Michelle1998
Bij jouzelf en familie en is altijd 1 van de beste keuzes. Maar dit privile ...
Ja dat zeker! Ze gaat hoe dan ook naar een opvang. Na het eerste jaar hebben we geen ouderschapsverlof meer. Ik vraag me vooral af of we haar niet tekort doen als ze wat later daar begint. De meeste activiteiten die de gastouder doet zijn natuurlijk vooral voor de grotere kindjes
4 maanden geleden
Ik zou kiezen voor 14 maanden. Een baby leert bij een gastouder niet meer dan thuis. Thuis kun je makkelijker haar eigen ritme volgen en bij een opvang met meerdere kinderen is dit toch vaak lastiger.
Hou je vooral niet bezig met achterstanden. Zoals eerder aan gegeven zitten die eventuele achterstanden hem meer in hoeveel jij met je kindje praat en doet dan of het wel of niet naar de opvang gaat. Zet je je kind thuis de hele dag voor de tv, onderneem je weinig en praat je ook weinig met je kind, dan heeft opvang echt een meerwaarde. Anders zijn de voordelen minder groot. Al zijn die er natuurlijk wel (op je beurt wachten, samen delen, etc), maar dus vooral in de peuter leeftijd.
2 van onze dochters gingen vanaf 1 jaar naar de opvang. Dat ging prima. Natuurlijk even wennen in het begin, maar dat ging vrij snel. Onze zoon gaat ook pas weer vanaf 1 jaar.
Verder ben ik van mening dat je ouderschapsverlof niet in moet zetten om je kind naar een opvang moet brengen. Ouderschapsverlof is er juist zodat je meer mogelijkheden hebt om langer of meer voor je kind te kunnen zorgen. Of het moet de overweging zijn naar oma of naar de opvang, maar dan zou ik ook voor oma kiezen.
4 maanden geleden
Reactie op jvdp24
Ohja, nog een extra toevoeging die het lastig maakt: van februari tot juni ...
Met dit in mijn achterhoofd zou ik haar pas met 14 maanden laten gaan.
Opvang bij familie is altijd beter (als je de onderzoeken moet geloven) dus zou dat mijn voorkeur hebben.
Hier moeten ze helaas 2dagen naar de opvang, had ze liever thuis bij mij.
4 maanden geleden
Als je haar sowieso bij een gastouder wilt doen voor haar ontwikkeling zou ik absoluut kiezen voor 4,5 maand, dan weet ze niet beter en is ze met een aantal keer gewend. 14 maanden is namelijk een hele moeilijke leeftijd qua verlatingsangst, dus dat zou ik persoonlijk niet doen.
Ik ben zelf heel tevreden dat onze dochter sinds ze 3 maanden is naar het kdv gaat; ze is een vrolijke meid en ontwikkelt zich super en is erg sociaal.
4 maanden geleden
Onze kleine is vandaag precies 12 weken, volgende week moet ik dan ook helaas weer gaan werken. Onze kleine gaat 1 dag naar de opvang en 1 dag naar mijn ouders. De overige dagen zijn wij zelf thuis.
Ik ben natuurlijk geen expert maar persoonlijk denk ik dat de opvang goed is voor de ontwikkeling, ze leren hier omgaan met andere kindjes en leren speelgewijs een hoop! Dit is natuurlijk nog niet aan de orde bij 3 maanden maar zo kan hij er al wel een beetje wennen.
Denk dat hoelanger je wacht hoe moeilijker het wordt voor zowel de kleine als voor jou zelf.
Ik zag nu al onwijs op tegen het moment dat ik m’n kindje moet gaan afgeven maar hij heeft nu 2 keer 2 uur geoefend en hij heeft het onwijs goed gedaan. Ook hebben ze mij middels een app op de hoogte gehouden via een soort tijdlijn met notities en foto’s. Uiteraard vind ik het nog steeds niet leuk
maar.. ben nu wel wat rustiger en heb er alle vertouwen in. 🙂