10 Reacties

15 dagen geleden

Ik zou mijn kindje tijdelijk laten stoppen met zwemles maar wel af en toe samen naar het zwembad gaan. Zo krijgt hij niet de kans om een diepe angst voor het water te ontwikkelen omdat je hem er wel mee blijft confronteren (op een speelse manier), en je geeft hem even de ruimte om bij te komen van zijn ervaringen. Doorpushen heeft een averechts effect.

15 dagen geleden

Je hebt speciaal prikkelvrije lessen, dat kan 1 op 1 of in een klein groepje. Ik zou daar even naar informeren. Veel kinderen krijgen daar de tijd om er anders mee om te gaan.

15 dagen geleden

Ik zou inderdaad ook even stoppen met zwemles en lekker wanneer het uitkomt samen in bad of naar het zwembad gaan. Dan vooral lekker beginnen in het peuterbad en spelenderwijs het water leuk maken.

15 dagen geleden

Nog geen oudere kindjes hier, maar ben psycholoog en heb een kindje in behandeling gehad dat ook na een pauze nog een enorme angst had en na anderhalf jaar nog geen stap verder was. Het idee dat hij onder water zou komen en verdrinken bleek voor hem een grote angst te zijn. Na 3 sessies EMDR springt hij nu zo het water in! Dus mocht het echt een issue worden, dan kun je altijd aan zo’n vorm van hulp denken.

14 dagen geleden

Ik zou eerst proberen om met hem naar het zwembad te gaan en te laten zien dat zwemmen leuk kan zijn. Meestal als het een verplichting lijkt zijn kindjes bang. Dus ga gewoon lekker spelen en zwemmen 1 dagje met je kind. En zorg dat je altijd met hem bent zodat hij niet bang is. En als het echt niet lukt gewoon even een pauze misschien is hij er gewoon nog niet klaar voor…

14 dagen geleden

Zwemles on hold zetten. Recreatief gaan zwemmen. En als hij een jaar of 6 is weer oppakken. Je zal zien dat hij mentaal en fysiek dan weer zo'n sprongen heeft gemaakt.

14 dagen geleden

Zwemles even pauzeren en samen gaan zwemmen. Mijn zoon is ondertussen 8 en doodsbang voor zwemlessen. 1op1 samen gaat het hartstikke goed!

14 dagen geleden

Mijn zoon was met 5 jaar ook nog helemaal niet watervrij. We hebben toen een hele berg weekendjes weg gepland naar bungalowparken met zwembad, zodat hij lekker veel uren vrijblijvend kon zwemmen. We zijn met zwemles begonnen vlak voor hij 6 werd. Nog niet z’n hobby en kleine stapjes vooruit. Vervolgens onze zomervakantie in Spanje. Iedere dag zwemmen (op dag 2 was hij aan het duiken, hoewel hij eerst z’n haar niet nat wilde maken). Uiteindelijk in periode mei - september A diploma binnen. Ik zou ook even stoppen en niet pushen op deze leeftijd. Hij heeft het zo groot gemaakt. Zou de cirkel doorbreken en zorgen dat hij niet nog verder z’n angst opbouwt. Zwemmen weer vrijblijvend maken. En als het dan blijft inderdaad hulp zoeken.

14 dagen geleden

Je hebt ook zwemles, waarbij ze echt op spelendewijs leren zwemmen. Zoals visjes oprapen van de bodem, rennen of huppelend naar de overkant, spetteren, met spaghetti sliert op je rug zwemmen etc. Ideaal voor kindjes die watervrees hebben

14 dagen geleden

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik ga inderdaad een pauze inlassen en een paar keer recreatief samen zwemmen om weer wat positieve associaties op te bouwen. Ik denk ook aan lessen in een kleiner groepje met meer persoonlijke aandacht.