27 Reacties

2 maanden geleden

Echt laat je niet gek maken door alle horrorverhalen en probeer en gewoon blind in te gaan. Met mijn eerste dochtertje was ik ook echt zo ontzettend bang voor de bevalling door alle verhalen en het is mij echt zo meegevallen! Hele bevalling zonder pijnstilling kunnen doen YOU CAN DO IT!!

2 maanden geleden

Reactie op KimH1998

Echt laat je niet gek maken door alle horrorverhalen en probeer en gewoon b ...
Ohh wauw wat knap dat je het zonder pijnstilling hebt gedaan! Ik weet alleen van mezelf dat ik een lage pijngrens heb haha. En super lief dankjewel!☺️

2 maanden geleden

Ik was van tevoren niet echt bang, maar spannend is het altijd. Zeker een eerste keer. Ik denk dat het het belangrijkst is om voor jezelf te bepalen wat je belangrijk vindt of wat je kan helpen meer vertrouwen te krijgen. Bijvoorbeeld: wil je alles van tevoren weten of ga je er blind in en laat je het over je heen komen? Zelf wil ik altijd alles van tevoren weten, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Dus ik heb samen met m'n man een bevalcursus gedaan (Samen bevallen, aanrader) en daar veel praktische info en uitleg gekregen over hoe het allemaal werkt en wat je kan verwachten. Ook kon je daar attributen zoals een bal en kruk enzo uitproberen, zodat je van tevoren weet wat je prettig vindt. Ik vond dat heel fijn. Maar het belangrijkste is nog wel het mentale deel. Fysiek kun je niet sturen hoe het gaat, mentaal wel. Bij die bevalcursus hebben we ook gefocust op dingen die je prettig vindt en je kalmeren en dingen die dat juist niet doen, de groene en rode cirkel. Je partner kan je daar dan ook in assisteren. Dat heeft mij heel erg geholpen om rustig en relaxed te blijven, ondanks dat ik halverwege toch naar het ziekenhuis moest. Ik riep van tevoren dat ik echt geen knip wilde en die heb ik uiteindelijk wel gehad en vond het achteraf reuze meevallen. Het mentaal zo goed in m'n eigen relaxte bubbel kunnen blijven heeft er echt voor gezorgd dat ik heel positief terugkijk op m'n bevalling en vol vertrouwen de volgende tegemoet ga. Ik gun iedereen zo'n positieve ervaring ♡

2 maanden geleden

Heel erg bedankt voor de informatie! Ik weet nog niet zo goed of ik er blind in wil gaan of inderdaad alles van te voren wil weten. Mij lijkt het wel fijn om een bevalcursus te doen. Maar ik heb nog genoeg tijd om te bedenken wat ik wil😊. En wat fijn dat je zo positief terug kijkt op je bevalling! Hoeveel weken ben je nu zwanger van je 2e kindje?

2 maanden geleden

Heel erg bedankt voor de informatie! Ik weet nog niet zo goed of ik er blin ...
Graag gedaan! Je hebt zeker nog alle tijd, doe vooral rustig aan ;) Toen ik die bevalcursus deed was ik eind 20/begin 30 weken zwanger, dus geen haast, haha. Neem lekker de tijd om alles uit te zoeken en vraag ook je verloskundige, die kan je vast ook tips geven. Ik ben zelf nu 5+4 weken, dus ook nog pas net. Dat in spanning wachten op de eerste echo zal nooit wennen, duurt me veel te lang, haha 😅

2 maanden geleden

Probeef het op je af te laten komen! Ik ben met me eerste thuis bevallen. Heerlijk! Probeer vooral in je eigen bubbem te blijven. En wees duidelijk wat je allemaal wenst!

2 maanden geleden

Ja, ik ben er bang voor. Ik lees hier over bevalcursus, dus dat lijkt me wel iets. Ben 38 en eerste kindje trouwens. 4 weken zwanger nu, dus probeer er maar nog niet teveel over na te denken.

2 maanden geleden

Bij de verloskundige wordt je helemaal meegenomen in het proces. Hoe verder je in je zwangerschap bent, hoe meer je klaar bent voor de bevalling. Bij mijn eerste vond ik het enorm spannend op het begin, maar namaten de tijd vorderde en je op controles er meer en meer mee bezig ging zijn, er uitleg over kreeg etc, zakte deze spanning. Wie weet helpt het jou ook wel. Destijds heb ik ook zwangerschapsyoga gedaan en daarbij leer je ook ademhalingsoefeningen om rustig te blijven ademen, wat wel belangrijk is tijdens de bevalling. You can do it!

2 maanden geleden

Voor mama’s die bang zijn voor de bevalling wil ik ook graag de cursus ‘Bevallen als een baas’ aanbevelen. In deze cursus komt alles aan bod. Ik heb hem destijds samen met mijn partner gevolgd. Mijn wens ging zelfs van ziekenhuis bevalling naar een thuis bevalling.

2 maanden geleden

Niet bang zijn of tegenop zien! Een bevalling valt niet uit te leggen en iedereen ervaart het op zijn eigen manier. Daarnaast kun je tot in de puntjes alles uitdenken (wat ik bij de eerste ook heb gedaan 😂) maar het loopt vaak echt helemaal anders. Het is een super bijzondere ervaring en alle clichés kloppen als een bus, maar zie er alsjeblieft niet tegenop!

2 maanden geleden

Nog niet zo druk om maken hoor, ik was ook erg bang voor de bevalling maar tijdens de laatste weken/ dagen nam dit af. Denk dat je er op dat moment ook echt gewoon aan toe bent 🤭. Ik kijk heel positief terug op mijn bevalling ondanks dat alles anders is gegaan dan ik had gewild / gepland 😜

2 maanden geleden

Echt bang ben ik niet. Wel zie ik er tegenop.. omdat ik nu soort van weet wat ik kan verwachten.. bij mijn eerste had ik dat ook heb een goede bevalling gehad dus daar ligt het niet aan. Blijft gewoon een spannend dingetje.. en fijn en prettig is het niet.. maarja er is er nog nooit 1 blijven zitten en vertrouw op je eigen lichaam.

2 maanden geleden

Reactie op Eva-Cath

Ik was van tevoren niet echt bang, maar spannend is het altijd. Zeker een e ...
Idd ik heb deze cursus ook gedaan. De bijeenkomsten vonden mijn man en ik zweverig, maar ondanks dat toch veel aan gehad. Leuke bijkomstigheid is dat we ook leuk contact hebben gehouden met een ander stel en een jaarlijkse reuni doen met de groep 😁

2 maanden geleden

Reactie op Huijsmuisje91

Idd ik heb deze cursus ook gedaan. De bijeenkomsten vonden mijn man en ik z ...
Oh, wat gek. Zo hebben wij dat helemaal niet ervaren. Misschien ligt het er ook maar net aan wie het geeft. Wij hadden voor een weekend gekozen ipv losse bijeenkomsten. Wel leuk dat je nog contact hebt met de andere mensen!

2 maanden geleden

Ik snap je ergens goed ik ging met mijn eerste juist blind erin en heel positief. Uiteindelijk liep het allemaal anders dan dat ik dacht en waarvan ik zelf een bevalling wou zonder pijnstillers heb ik alle mogelijke pijnstillers genomen(ruggenprik, morfine pomp) het komt wel goed de verloskundige nemen je er helemaal in mee. Zelf hadden ze het bij mij steeds over "je moet in je bubbel gaan zitten" nou met een inleiding en weeënstorm door opwekkers wist ik dus echt niet hoe ik in die bubbel moest komen😂😂 zelfs ik kan er achteraf om lachen en bij jou komt het ook helemaal goed! Maar ik snap je gevoel ik heb ook altijd een soort angst gehad voor bevallen

2 maanden geleden

Hypnobirthing cursus kan ik echt aanraden! Bij mijn eerste zwangerschap gedaan en vond ik heel helpend. Ook insta accounts zoals vrije geboorte, bevallen als een baas en the naked doula zijn fijn om te volgen!!

2 maanden geleden

Ja eigenlijk wel. Bij mijn eerste bevalling ben ik niet in paniek geraakt maar zat er wel helemaal doorheen. Doordat er een ballonnetje was geplaatst om de bevalling op te wekken werd ik ineens overgeleverd aan het ziekenhuis en dus was er eigenlijk geen begeleiding tijdens de bevalling. Op dat moment dacht ik nou ze zullen het wel weten, maar ontsluiting kwam maar jiet op gang terwijl ik in een weeenstorm zat. Ik was met mijn man maar we hadden beiden geen idee wat er gebeurde etc. Ik liet het allemaal gebeuren en zat in mn bubbel. Het ziekenhuispersoneel is zeer competent maar komen alleen af en toe checken en begeleid je niet zoals een verloskundige. Dus wees niet bang om op je strepen te gaan staan en goed door te vragen wat de consequenties zijn van eventuele beslissingen. Neem de tijd ookal voel je je gehaast jij bent klant en koning(in) 😉

2 maanden geleden

Reactie op Eva-Cath

Oh, wat gek. Zo hebben wij dat helemaal niet ervaren. Misschien ligt het er ...
Ja dat denk ik ook wel dat het aan degene licht die het geeft

2 maanden geleden

Reactie op tishtosh

Ja eigenlijk wel. Bij mijn eerste bevalling ben ik niet in paniek geraakt m ...
Mijn verloskundige hield zichzelf ook op de achtergrond, juist om je niet af te leiden waardoor je uit de bubbel komt. Ps. Voor wie de bubbel onbekend is. Door de juiste ademhalingtechniek kun je in een soort focus komen waardoor je de pijn beter opvangt. Bij 'samen bevallen' leer je deze, maar ook bij zwangerschapsyogo ed.

2 maanden geleden

Je kan mama'en de podcast beluisteren of het boek mama'en lezen. Ik denk dat je hier veel aan kan helpen. Er worden ook veel ervaringen gedeeld en tips en adviezen gegeven. Ik ga hierdoor met een zekerder gevoel mijn bevalling in (hoewel ik nog maar heel pril in verwachting ben) 😅