10 Reacties

2 maanden geleden

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik denk ik tot 15 weken kunnen hardlopen, daarna werd het pijnlijk en ben ik daarmee gestopt. Ik heb denk ik tot 30 weken krachttraining gedaan waarbij je sommige oefeningen mbt buikspieren niet meer kan doen en je past de gewichten aan (lees: een stuk lichter trainen). Tennis heb ik volgens mij tot 32 weken gedaan. Ik denk dat het vooral zaak is naar je lichaam te luisteren en je training aan te passen. Maar blijven bewegen / soorten wordt gewoon aangeraden volgens mij dus lekker blijven doen! Ik zit nu in mijn tweede zwangerschap (zoontje wordt 1 jaar in september), dus zwangerschappen zijn vrij kort op elkaar. Hardlopen gaat nu nog, maar al sneller op een lager tempo maar andere sporten zullen hopelijk langer goed gaan in de zwangerschap. Zeker mentaal een dingetje maar probeer het voor jezelf positief te heretiketteren: Je hoeft niet per se te minderen met sporten maar wel aangepast.

2 maanden geleden

Ik ben zelf nu 13 weken en sport ook graag. Ik heb een paar weken niet kunnen sporten vanwege extreme vermoeidheid (week 5 tot week 9). Maar in de andere weken alles gedaan wat kon, wel goed naar je lichaam luisteren uiteraard maar er is echt nog veel mogelijk. Zwemmen vond/vind ik overigens heerlijk, ook als je last hebt van misselijkheid kan dat. Pilates heb ik nog veel gedaan in het eerste trimester omdat je dan nog je rechte buikspieren mag trainen. Vanaf nu ga ik zwangerschapspilates doen want het is juist goed om je core te trainen Wat ik zelf wel snel merkte is dat ik sneller buiten adem was dus ik kan niet meer op dezelfde intensiteit sporten als eerst maar dat is oké. Je hartslag mag geloof ik ook niet zo mega hoog zijn dat je echt tot het gaatje gaat omdat er nog voldoende bloed naar de kleine moet gaan maar dat is ook pas als je placenta al volledig alles heeft overgenomen. Wat ik zelf heb gelezen is maximaal 75% van je max hartslag

2 maanden geleden

Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik tot en met week 36 3x in de week crosstraining gedaan, uiteraard wel met aangepaste oefeningen haha. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik een erg makkelijke zwangerschap had met weinig tot geen kwaaltjes. Na het eerste trimester ben ik gestopt met bepaalde buikspieroefeningen, hardlopen en andere oefeningen die flinke impact op je bekken kunnen hebben (e.g box jumps, touwtjespringen). In plaats van box jumps deed ik bijvoorbeeld box step up en in plaats van hardlopen ging ik op de airbike. Daarnaast heb ik er wel opgelet dat mijn hartslag niet boven de 150 kwam bij intensieve trainingen. Kijk vooral wat goed voor jou voelt! Als je weinig klachten hebt en zin hebt om te sporten, doe het dan vooral lekker. Zou het vooral niet forceren als je toch even niet helemaal lekker bent ☺️

2 maanden geleden

Super fijn om te lezen hoe jullie dit hebben aangepakt en ervaren. Ik voel mij ook goed en energiek (ik was aan het trainen voor Hyrox) dus ben bang dat ik snel te veel doe. Maar inderdaad doen wat goed voelt is het belangrijkste. Weten jullie of sporten tot een miskraam zou kunnen leiden? Dacht het niet maar even voor de zekerheid ☺️

2 maanden geleden

Reactie op LEFB

Super fijn om te lezen hoe jullie dit hebben aangepakt en ervaren. Ik voel ...
Fijn dat je je zo energiek voelt! Een account wat je nog zou kunnen volgen op Instagram is ‘Sterkher’. Ik heb tijdens mijn zwangerschap en tijdens mijn postpartum haar programma (deels) gevolgd en ze deelt best wel veel informatie rondom sporten tijdens een zwangerschap. Sporten is geen aanleiding tot een miskraam. Ik heb nu een gezond jongetje van 9 maanden rond kruipen, terwijl ik in m’n zwangerschap veel gesport heb. (:

2 maanden geleden

Ik ben fanatiek triatleet op de lange afstanden en doe nu met 7 weken alles nog, alleen dan minder lang en minder intensief. Ik merk wel dat ik vaker moet toegeven aan vermoeidheid, waar ik eerder goed kon pushen doe ik dat nu bewust niet. De afgelopen twee weken is mn energieniveau na werk wel echt veel lager dan 'normaal' dus daar luister ik ook wel naar. Vind het lastig omdat ik m'n lichaam zoooo goed ken icm sport dat het nu anders voelt, maar zie het ook als iets moois (en belangrijkers dan m'n eigen prestaties). Sport kan in elk geval geen kwaad hoor!

2 maanden geleden

Momenteel ben ik zwanger van de tweede en train ik gewoon zoals altijd (behalve de rechte buikspieren). Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik t/m week 40 onder begeleiding van een fysio wekelijks nog conditioneel en kracht oefeningen gedaan. Postnataal trainen / een soort mommy fit. Natuurlijk veranderen de oefeningen naar mate je verder zwanger bent, maar je mag en kan nog ontzettend veel. Vooral doen wat goed voelt. Het enige is dat de rechte buikspieren worden afgeraden om te trainen, omdat die juist gaan uitrekken. Ook is het goed om je conditioneel enigszins te blijven trainen. Een bevalling kost namelijk ook een vraagt conditie en kracht. Misschien geeft het je al meer rust nu je ook bij anderen leest dat je echt niet minder hoeft te sporten. Doen wat goed voelt en eventueel de juiste begeleiding erbij gebruiken. Fijne zwangerschap!

2 maanden geleden

Super fijn dat jullie ook zo lekker actief blijven en dat ik niet de enige ben die hierin struggelt of heeft gestruggeld 😉 Ik zal het account van Sterkher eens opzoeken. Bedankt voor de tip 😊 Nu kan ik echt met een gerust hart gaan genieten van de zwangerschap en hopen op een mooie echo over 2,5 week 🩷💙

2 maanden geleden

Hoi! Ook hier een fanatieke sporter. Ik doe normaal 3x per week krachttraining en boulder ook nog 1-2 keer per week. Ik heb in een IVF traject gezeten waardoor mijn energie al minder werd en ben 2x per week krachttraining gaan doen en 1x boulderen. Nu ik zwanger ben durf ik niet meer te boulderen (je valt/springt soms best een stukje naar beneden). Krachttraining doe ik wel maar mijn trainer heeft het programma aangepast. Doel is om 2x per week te blijven gaan, dat vind ik genoeg. Ik wandel wel heel veel!

2 maanden geleden

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap floor fysio gedaan. Sporten speciaal voor zwangere vrouwen. Niet perse topsport maar wel verantwoord en mijn trainster kon heel goed aanpassen op verschillende niveaus. Er zijn door heel nederland locaties die dat aanbieden. Ook heel leuk met andere mama's to be, vriendinnen aan overgehouden! Na je bevalling kun je weer meedoen met hersteltraining, en bij ons hebben ze zelfs een moms bootcamp toegevoegd omdat de mama's bleven hangen haha! Volgens mij vanaf 13 weken, ik ga het straks zeker weer doen, bleef lekker fit en kreeg energie van het sporten